Урок "Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі"

Про матеріал
На уроці старшокласники знайомляться з основними компонентами та межами біосфери, розширити знання учнів про біосферу; ознайомити з вченням В. Вернадського та його значенням для уникнення глобальної екологічної кризи
Перегляд файлу

 Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі

Задачі: а) навчальні: ознайомитися з основними компонентами та межами біосфери, розширити знання учнів про біосферу; ознайомити з вченням В. Вернадського та його значенням для уникнення глобальної екологічної кризи;

б) розвивальні: розвивати логічне та критичне мислення; аналізувати наслідки впливу людини на довкілля;

в) виховні: виховувати розуміння єдності всіх процесів у живих організмах та неживій природі і важливість цих процесів для існування життя, дбайливе ставлення до природи нашої планети.

Структура уроку

  1. Організаційний етап.

Епіграф уроку.

На земній поверхні немає хімічної сили, яка б мала більшу постійну дію, а тому була би більш могутньою за своїми кінцевими наслідками, ніж живі організми, узяті в цілому. (В.І.Вернадський)

 

Сьогодні у нас групова робота (назви груп, згідно до теми, що вивчаємо). Перед нами 4 групи: «Юні екологи», «Мікологи», «Гідратики», «Паразитики»

 

  1. Повторення вивченого на попередніх уроках.

а) Бліц - розминка

  1. Організми, які витримують значні коливання одного чи декількох факторів середовища…
  2. Ступінь пристосованості організмів до зміни умов середовища…
  3. Ділянка середовища, яку займає біогеоценоз…
  4. Сукупність живих організмів біогеоценозу…
  5. В біогеоценозі продукують органічні речовини з неорганічних…
  6. Споживачі органічних речовин…
  7. Розкладають органіку…
  8. Сукупність рослинних організмів біогеоценозу…
  9. Тварини і рослини, що можуть жити лише в місцях зі специфічними умовами…
  10. Сукупність  мікроорганізмів біогеоценозу…
  11. Сукупність грибів біогеоценозу…
  12. Ланцюг, у якому кожна попередня ланка є їжею для слідуючої…
  13. Поступова, необоротна зміна однієї екосистеми іншою…
  14. Штучні екосистеми, створені людиною…
  15. Ланцюг живлення, що починається з мертвої органіки…
  16. Ланцюг живлення, що починається з продуцентів…

 

             б ) «Нагодуй організм».  Скласти ланцюги живлення із запропонованих організмів, назвати типи цих ланцюгів, підписати трофічний рівень кожного організму

 

  • Тюлень, водорості, білий ведмідь, риба, бактерія
  • Вуж, муха, мертві тварини, жаба
  • Полярна чайка, зоопланктон, риба, фітопланктон.
  • Кріт, дощовий черв`як, опале листя, лисиця

 

            в) Подивіться відео та дайте відповідь на запитання

1. Чи можна вважати озеро на САТУ екосистемою. Обґрунтуйте свою відповідь.

2. Складіть пару ланцюгів живлення для запропонованого об’єкту.

3. Визначте абіотичні показники озера.

4. Якого антропогенного впливу зазнає це озеро.

 

 

Оголошення теми уроку, задач

3. Актуалізація опорних знань

Які геологічні оболонки Землі вам відомі з курсу географії

Що вам відомо про поняття біосфера

 

4.Вивчення нового матеріалу

Біосфера – глобальна екологічна система, населена живими організмами. З’ясуємо, які геосфери вона включає. А для цього розглянемо характеристику цих геосфер і встановимо обмеження для живих організмів.(таблиця)

Тож, біосфера включає в себе нижню частину атмосфери – тропосферу, всю гідросферу та верхню частину літосфери.

Для більш образного уявлення про співвідношення цих частин розглянемо наступний приклад.

Маса живої речовини порівняно з масою земної кори незначна. Якщо літосферу представити у вигляді кам'яної чаші масою 4 кг, то гідросфера вмістилася би в цю чашу та мала масу 400 гр. Маса атмосфери дорівнювала би масі мідної монети, а маса живої речовини - поштовій марці (0,05% маси Землі). Проте зміни в земній корі здебільшого обумовлені життям живих організмів.

Перші уявлення про біосферу як область життя і зовнішю оболонку Землі з’являються в працях Ж-Б.Ламарка. В 1875 році австрійський геолог Зюсс ввів термін «біосфера», розуміючи їїяк тонку плівку життя на земній поверхні, яка повною мірою визначає вигляд Землі.

Цілісне вчення про біосферу як особливу частину Землі, населену живими організмами, створив український вчений В. Вернадський. (Біографія Вернадського - повідомлення учня). Основні положення вчення Вернадського (повідомлення учениці).

Компоненти біосфери (складання та запис схеми, пояснення)

Біосфера

 

Жива речовина       Косна речовина                            Біокосна речовина      Біогенна речовина          

(організми)              (гірські вивержені породи,        (кисень, мул, ґрунт)    (кам'яне вугілля,нафта,

                                   мінерали, опади)                                                                 газ)

 

Основні біохімічні функції живої речовини в біосфері (робота з підручником, стор. 132 і заповнення таблиці разом з учнями)

Функції

Характеристика

Газова

 

Окисно-відновна

 

Концентраційна

Які саме – стор. 132, мал. 38.2

Деструкційна

 

Колообіг речовин

В. Вернадський передбачав, що біосфера розвинеться у ноосферу (його праця під назвою «Декілька слів про ноосферу» вийшла в світ у 1944 році). В 1927р. цей термін вперше запропонував французький філософ Едуард Леруа, а Пьєр Шарден визначив ноосферу як «новий мислячий шар».

Вернадський розглянув ноосферу як певний стан біосфери, за якого розумова діяльність людини стає визначальним фактором її розвитку; біосфера переходить у новий стан – ноосферу – сферу розуму і праці.(записати визначення)

 

Вернадський сформулював 12 умов ноосфери в майбутньому. Визначимо, які з них на даний момент втілені в життя:

  1. Заселення людиною всієї планети.
  2. Різке перетворення засобів зв’язку та обміну між різними країнами.
  3. Посилення зав’язків, у тому числі політичних, між державами Землі
  4. Переважання геологічної ролі людини над іншими геологічними процесами, що відбуваються в біосфері.
  5. Розширення біосфери та вихід у Космос.
  6. Відкриття нових джерел енергії.
  7. Рівність людей всіх рас та релігій.
  8. Збільшення ролі звичайних людей у вирішенні питань зовнішньої та внутрішньої політики.
  9. Свобода наукової думки та наукового пошуку від тиску філософських, політичних кіл та створення у суспільному та державному  устрої умов, сприятливих для вільної наукової думки.
  10. Покращення добробуту людства. Створення реальної можливості не допустити недоїдання, голоду, злиднів та послабити вплив хвороб.
  11. Розумне перетворення первісної природи Землі з метою зробити її здатною задовольняти всі матеріальні, естетичні та духовні потреби населення, що зростає.
  12. Виключення воєн з життя людства.

Зазначемо також, що ряд вчених (екологи, історики та філософи) піддають критиці вчення про ноосферу як таке, що має не науковий, а релігійно-філософський характер і є утопічним. Можна подискутувати, у кожного своя думка. А я пропоную переглянути відео, яке покаже наскільки ми готові перейти хоча б локально в стан ноосфери.

 

Відео (забруднення сміттям). На жаль ми могли бути свідками такої поведінки. Але хочу сказати, що потім хлопці привели територію в порядок, прибрали сміття, викинули його в урну.

Запитання до відео:

1. Скільки часу необхідно для розкладання сміття, яке залишили після себе учні (скористуйтеся пам’ятками). Вражаючі цифри.

2. Наскільки вам здається актуальною проблема такого рода забруднення у межах всієї біосфери

   Наведіть приклади таких забруднень.

3. Придумати слоган до відео.     

4. Що можна зробити , щоб змінити сітуацію на краще.(листівки, отримані у зв’язку з перемогою Слов’янська в обласному екологічному проекті)

 

Але вихід є: роздільний збір сміття, переробка сміття на корисні речі , використання екологічно чистих джерел енергії, виховання екологічного мислення, спрямованого на збереження і поліпшення стану довкіля. Не залишайтесь осторонь від цих проблем. Тому що або ми врятуємося всі разом, або майже ніхто не врятується!

 

5. Узагальнення та систематизація знань.

Тести

  1. До складу біосфери входять: 1) гідросфера; 2) тропосфера; 3) озоновий екран; 4) стратосфера; 5) літосфера

А) 1, 2, 3                               В) 1, 2, 5

Б) 2, 3, 5                                Г) 1, 2, 4

      2. Фактори, що обмежують життя в літосфері:

          А) випромінювання;

          Б) висока температура, відсутність світла;

         В) низькі температура й тиск;

          Г) високий вміст кисню і карбон діоксиду

     3. Окисно-відновна функція живої речовини біосфери:

         А) виділення кисню і поглинання СО2 рослинами;

         Б) відновлення рослинами карбон діоксиду до вуглеводів і окиснення вуглеводів до карбон діоксиду й води аеробними організмами;

         В) виділення карбон діоксиду всіма організмами при диханні;

        Г) розкладання організмів після смерті до мінеральних сполук.

Рефлексія: що найбільше вразило серед почутої інформації

 

Домашнє завдання: опрацювати параграф 38.

Дякую всім за співпрацю на уроці. Оцінки виставлю в електронні щоденники. Бажаю всім успішного продовження дня. До побачення!

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку