Урок "Біосинтез білка" для учнів 10 класу

Про матеріал
Розробка уроку передбачає формування знань про один із найважливіших процесів у живій природі: біосинтез білка. Урок сприяє розвитку навичок розв’язувати задачі, використовуючи таблицю генетичного коду; вмінь синтезувати й узагальнювати отримані знання; комунікативної компетентності.
Перегляд файлу

Тема. Біосинтез білка.

Мета. Розкрити етапи синтезу білків та значення цього біологічного процесу;

формувати навички розв’язування вправ з молекулярної біології, використовуючи таблицю генетичного коду; розвивати творчі здібності і критичне мислення, здатність до організації і участі в колективній діяльності;   виховувати працелюбність та цілеспрямованість на прикладі наукових відкриттів та пошуків вчених-біологів.

Очікувані результати.  Учень характеризує процес біосинтезу білка; пояснює, використовуючи фундаментальні природничі ідеї, керівну роль спадкової програми у життєдіяльності клітин.

Основні поняття та терміни. Генетичний код, кодон, антикодон, старт-кодон, стоп-кодон, рибосоми, транскрипція, трансляція, екзони, інтрони, ініціація, елонгація, термінація, модифікація

Обладнання та матеріали. Таблиця «Генетичний код», динамічна модель «Синтез білка», відеофрагмент «Синтез білка» за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=9zUAWNqaT6g, слайди «Етапи біосинтезу білка», картки для групової роботи.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

  1) Повторення термінів: амінокислоти, білки, нуклеотиди, нуклеїнові кислоти, реплікація, транскрипція, ген.

  2) Вправа «Яке перше слово сенкану?»

                                   ?

Незамінні та замінні. Входять до складу білків.

Амфотерні сполуки, поєднані пептидними зв’язками.

(Амінокислоти)

         ?

Руйнується, розгортається.

Порушується природна структура. Може відновлювати природний стан.

(Білок)

            ?

Досліджена вченим Чаргаффом.

Забезпечує передачу спадкової інформації. Біополімер.

(Молекула ДНК)

3) Проблемні запитання

Чому Джордж Кендрю, лауреат Нобелівської премії 1962 року назвав
ДНК ниткою життя?

Яким чином в молекулі ДНК закодована інформація про структуру білка?                

 

Розповідь учителя, повторення властивостей генетичного коду, виконання вправ

    Генетичний код – єдина для всіх живих організмів система збереження спадкової інформації, це спосіб запису послідовності амінокислот у білку за допомогою послідовності нуклеотидів у нуклеїнових кислотах.

   Розшифрували генетичний код у 60-х роках ХХ  ст. американські вчені – Маршалл Ніренберг, Роберт Холлі і Гобінд Корана, за що отримали Нобелівську премію з фізіології і медицини у 1968 році.

   Генетичний код був розшифрований незабаром після відкриття двоспіральної структури ДНК. Було відомо, що нещодавно відкрита молекула інформаційної, або матричної РНК (іРНК, або мРНК), несе інформацію, записану на ДНК. Біохіміки Маршалл Уоррен Ніренберг і Дж. Генріх Маттеї з Національного інституту охорони здоров’я в містечку Бетезда під Вашингтоном поставили перші експерименти, які привели до розгадки генетичного коду.

   Вони почали з того, що синтезували штучні молекули іРНК, що складалися тільки з нітратної основи урацил. Вони додавали ці іРНК в тестові пробірки з сумішшю амінокислот, причому в кожній пробірці лише одна з амінокислот була помічена радіоактивною міткою. Дослідники виявили, що штучно синтезована ними іРНК ініціювала утворення білку лише в одній пробірці, де знаходилася мічена амінокислота фенілаланін. Так вони встановили, що послідовність  -У-У-У-  на молекулі іРНК (і, отже, еквівалентну їй послідовність  -А-А-А- на молекулі ДНК) кодує білок, що складається тільки з амінокислоти фенілаланіну. Це було першим кроком до розшифрування генетичного коду. Сьогодні відомо, що три пари основ молекули ДНК (такий триплет дістав назву кодон) кодують одну амінокислоту в молекулі білка.    Виконуючи експерименти,  аналогічні описаному вище, генетики врешті-решт розшифрували увесь генетичний код, в якому кожному з 64 можливих кодонів відповідає певна амінокислота.

 

Повторення  властивостей генетичного коду

Властивість

Пояснення

Триплетність

Кожна амінокислота кодується певною послідовністю з трьох нуклеотидів -  триплетом.

Однозначність, або специфічність

Кожний триплет кодує лише одну певну амінокислоту.

Надмірність, або виродженість

Одна амінокислота може кодуватись кількома різними триплетами.        

Відокремлюваність

На початку гена розташований триплет ТАЦ ( в РНК – АУГ) – стартовий кодон, який визначає початок процесу синтезу білка.

   У кінці генів один із трьох стоп-кодонів  - АТТ, АТЦ, АЦТ (в РНК – УАА, УАГ, УГА), кожний з яких дає сигнал про припинення синтезу поліпептидного ланцюга. Стоп-кодонинонсенс-кодони, термінатори.

Універсальність

Генетичний код єдиний для всіх організмів: від бактерій до людини.

 

   Виконання вправ

а) Визначіть амінокислоти, закодовані триплетами:

УУА → (лейцин);                         ЦГГ → (аргінін);     

ААЦ → (аспарагін);                    ГГГ → (гліцин).

б)  Визначіть всі триплети, які кодують  амінокислоти:

      Тирозин →   (УАУ, УАЦ).    

      Фенілаланін(УУУ, УУЦ). 

в) Визначіть амінокислотний склад білка, який кодується іРНК такого складу: ЦЦГ ЦАЦ ЦУА ЦГУ (пролін-гістидин-лейцин-аргінін).

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети, завдань уроку

Білки – важлива складова всіх  живих організмів. Білки були вперше описані шведським хіміком Єнсом Якобом Берцеліусом в 1838 році, який і дав їм назву протеїни, від грец. πρώτα — «першорядної важливості».  Дійсно, білки дуже важливі. Вони виконують велику кількість функцій.

Повторення основних функцій білків

 Структурна функція. Білки входять до складу усіх органів і тканин. Вони беруть участь в утворенні структурної основи клітин і їх органел, мембранних структур.

 Транспортна функція. Білки забезпечують  органи  і тканини поживними речовинами.  Ці речовини переносяться з током крові сполуками білкової природи. Наприклад, гемоглобін.

 Енергетична функція. Білки відіграють також роль джерела енергії.  При розщепленні  1 г білка виділяється 17,2 кДж енергії.

 Захисна функція. Багато білків утворюють захисний покрив, наприклад рогові утворення – волосся, нігті, шкіра. Білки утворюють захисні речовини крові – антитіла, інтерферони, імуноглобуліни.

 Скорочувальна функція. Ця функція виконується особливими скоротливими білками (актин, міозин), що зумовлюють скорочення м’язів, рух джгутиків та війок  у найпростіших, рух рослин.

 Ферментативна функція. Білки беруть участь у всіх хімічних реакціях у клітині в ролі каталізаторів.

 Гормональна функція. Значна кількість гормонів також є білками. Наприклад,  гормони гіпофіза.

Отже, білок – це основа життя.

 

ІІІ. Засвоєння нових знань

   Пояснення процесів біосинтезу білка, використовуючи таблиці, слайди, динамічну модель «Синтез білка».

 

Назва етапу

Біологічні процеси

Результат

І. Транскрипція (відбувається в ядрі)

Синтез іРНК на матриці ДНК. При цьому особливий фермент роз'єднує подвійну спіраль ДНК і на одному з її ланцюгів (антизмістовому) за принципом комплементарності та ферменту РНК-полімерази спочатку синтезується попередник молекули іРНК; потім вирізаються інтрони, екзони зшиваються і утворюється зріла РНК.

Синтез молекули іРНК, яка з ядра надходить у цитоплазму клітини до рибосом.

ІІ. Трансляція (відбувається в цитоплазмі)

Сукупність процесів, які відбуваються на рибосомах і забезпечують утворення білка.

1) Стадія ініціації – збирання рибосом з великої та малої субодиниці, об’єднання її з іРНК, розпізнавання стартового кодона, зв’язування тРНК з метіоніном.

2) Стадія елонгації – подовження поліпептидного ланцюга з додаванням нових амінокислотних залишків. На верхівці кожної молекули тРНК розташований триплет нуклеотидів (так званий антикодон). Він має утворювати комплементарну пару з відповідним триплетом іРНК (кодоном).

3) Стадія термінації – завершення синтезу білкової молекули, про що сигналізує один із стоп-кодонів (УАА, УАГ, УГА). Рибосома разом із білковою молекулою залишає іРНК. Згодом вона розпадається на субодиниці, які потрапляють на будь-яку іншу молекулу іРНК. Синтезована молекула білка надходить у порожнину ендоплазматичної сітки, якою транспортується в певну ділянку клітини.

 

 

 

 

 

Початок синтезу поліпептидного ланцюга

 

 

Продовження синтезу поліпептидного ланцюга

 

 

 

 

Завершення синтезу первинної структури білкової молекули

ІІІ.

Модифікація (відбувається в цитоплазмі, гранулярній ЕПС, комплексі Гольджі)

Сукупність процесів, які забезпечують хімічну видозміну  молекул білка після їх трансляції.

Утворення вторинної, третинної, четвертинної структури білка, утворення протеїдів.

 

Перегляд відео «Синтез білка» за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=9zUAWNqaT6g

 

Запитання учням:

- Чому рибосому називають машиною для біосинтезу білкових молекул?

- Трансляція латинською мовою означає «переклад». Чому процес синтезу

білка за матрицею мРНК назвали так дивно?

 

Робота з динамічною моделлю «Синтез білка»

 

ІV. Узагальнення, систематизація знань

  1. Виконайте вправу

У цитоплазмі знаходиться тРНК з антикодом ЦАЦ. Праналізувавши інформацію, надану в трьох стовпчиках, установіть кодуючу ділянку ДНК, кодон і амінокислоту, що транспортується.

 

Ділянка ДНК

Кодон

Амінокислота

1. ГАГ

1. ЦАЦ

1. Гіс

2. ЦАЦ

2. ГТГ

2. Лей

3. ГТГ

3. ЦУЦ

3. Вал

4. ЦТЦ

4. ГУГ

4. Глу

5. ЦУЦ

5. ГАГ

5. Ала

 

(Відповідь: 2, 4, 3)

 

  1. Робота в групах

Створіть асоціацію

  • І група. Пов’яжіть синтез білка  з етапами випікання тортаhttp://sever.spb.su/images/cache/ffef0aa4fd2651d67adc1946a2541d47.jpg

Синтез білка

 

Випікання торта

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ІІ група. Повяжіть синтез білка  з промисловим виробництвом двигунів автомобіля

http://avtosvit.biz/wp-content/uploads/2014/06/%D0%9E%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%B8%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%B9-%D0%B4%D0%B2%D0%B8%D0%B3%D1%83%D0%BD.jpg

Синтез білка

Виробництво двигунів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                 ІІІ група. Вставте пропущені слова в текст

Важливість білків нам уже відома

Сьогодні про біосинтез іде мова.

З  (іРНК)  все починається,

Вона в ядрі утворитись старається.

Там (транскрипція) відбувається,

З матриці (ДНК) інформація забирається.

Далі не сидиться іРНК в ядрі,

У (цитоплазмі) багато рідні.

На (рибосому) полює, з нею співпрацює.

Тут процес (трансляції) на посту:

(тРНК)  (амінокислоти) постачає.

 Принцип (комплементарності) зберігає.

Тут (рибосома) працює,

(Амінокислоти) в ланцюг шикує,

Звязує   (пептидним)  звязком,

Дуже міцним вузлом.

Біосинтез завершує, (білок) синтезує.

В (ендоплазматичну сітку) його постачає,

Там своєї (конформації) він набуває.

Процес, звичайно, складненький,

Його потрібно зрозуміти гарненько.

 

V. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІ. Домашнє завдання. Вивчити матеріал уроку, скласти сенкан з теми «Біосинтез білка»

 

 

 

 

1

 

Перегляд файлу

Автор матеріалу: Валентина Вікторівна Ковченко, вчитель біології та основ здоровя Богуславського навчально-виховного комплексу «ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3 – гімназія» Київської області; спеціаліст вищої категорії, старший учитель.

 Урок складений до навчальної програми для закладів загальної середньої освіти « Інтегрований курс ПРИРОДНИЧІ НАУКИ 10-11 клас», авторський колектив під керівництвом Ільченко В. Р.

 10 клас, тема уроку «Біосинтез білка», розділ IV. Біолого-екологічний  модуль, тема 2. Клітинний рівень організації живої природи.

 Розробка уроку передбачає формування знань про один із найважливіших процесів у живій природі: біосинтез білка.

Урок сприяє розвитку навичок розв’язувати задачі, використовуючи   таблицю генетичного коду; вмінь синтезувати й узагальнювати отримані знання; комунікативної компетентності.

 

zip
Додано
30 березня 2019
Переглядів
8353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку