Урок "Близькі за значенням слова – синоніми"

Про матеріал
Урок спрямований на розширення в учнів поняття про слова, близькі за значенням, ознайомити з терміном «синоніми»; збагачення словникового запасу, вдосконалення зв’язного мовлення; розвивати інтерес до слова, до української мови, уміння точно передавати думку; виховувати любов до Батьківщини та увагу до народних висловів, які роблять наше мовлення багатим, яскравішим, образнішим; продовжувати виховувати захоплення творчістю Т. Г. Шевченка.
Перегляд файлу

 

УРОК

 

 

Конспект уроку з української мови для учнів 3 класу на тему

 

 

«Близькі за значенням слова – синоніми»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель початкових класів

Колій Таїсія Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок. Близькі за значенням слова – синоніми.

Мета уроку: розширити поняття учнів про слова, близькі за значенням, ознайомити з терміном «синоніми»; збагачувати словниковий запас виробляти вміння добирати синоніми з метою вдосконалення зв’язного мовлення; розвивати інтерес до слова, до української мови, уміння точно передавати думку; виховувати любов до Батьківщини та увагу до народних висловів, які роблять наше мовлення багатим, яскравішим, образнішим; продовжувати виховувати захоплення творчістю Т. Г. Шевченка.

Обладнання: світлофор настрою, зашифроване прислів’я, карта України, мікрофон, телевізор, ноутбук.

ХІД УРОКУ

 

  1.      Організація класу. Створення емоційного настрою.

„Світлофор настрою“

  •          Діти, покажіть за допомогою „світлофора“, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок.
  •          Я бажаю вам, щоб гарний настрій допоміг вам працювати і не залишив вас до кінця уроку.
    1.    Перевірка домашнього завдання.
  •          Прочитайте, які речення ви виписали із підручника Літературне читання.
  •          Прочитайте речення і замініть слово «говорила» іншим словом, але щоб зміст речення  не змінився.
  •          Марійка завзято говорила про веселі літні канікули. (казала, мовила)
  •          Отже, ми змінили слово «говорила» близькими за значенням словами – казала, мовила.
  •          Запис дати, класної роботи.
    1.  Каліграфічна хвилинка.
  •          А тепер спробуйте розгадати прислів’я:

 

 

 

 

 

 

 

 

  •          Як ви розумієте це прислів’я?
  •          В яких словах є орфограма?
  •          І сьогодні на каліграфічній хвилинці ми запишемо велику букву „В“, буквосполучення „Ві“, слово „Вітчизна“.
  •          Складіть усно з цим словом речення.

Любіть свою рідну Україну, бо вона найкраща!

  1. Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань учнів.
  1. Якими іншими словами можна замінити слово „Вітчизна“?

(Батьківщина, Україна, наша держава, наша країна)

  1. Яким словом можна замінити слово Шевченко? ( Кобзар, письменник, поет)

- Чому його називають вірним сином України?

  •          Які ці слова за значенням?

Отже, слова, які близькі за значенням, називаються синонімами.

У підручнику ст. 52 прочитати правило.

 V. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Запис тему уроку в зошит.

Наше завдання на уроці:

  •          навчитися добирати синоніми, замінювати їх у зв’язному мовленні.

  VІ.  Сприймання та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.   Мотивація навчальної діяльності.

  1. Виконання вправи 1, ст. 52.
  •          Прочитайте опис, випишіть ряд синонімів.

2. «Мікрофон».

  •          Як ви думаєте, навіщо нам ці слова в мовленні?
  •          Чи дійсно це так, ми пересвідчимось, виконавши ряд вправ.

 3. Вибірковий диктант.

  •    Послухайте загадку і випишіть слова, близькі за значенням до слова хуртовина.                        

                       Хто дід?

З’їжджаються дочки у гості до діда:

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде.

А тільки-но вітер у полі завіє,

Як стануть на межі Хуртеча й Завія.

Нарешті удвох з Заметіллю приїхала

Найменша - улюблена донечка – Віхола.

  •          Які слова ви виписали? Як вони називаються?
  •          То що таке синоніми?
  •          Навіщо в українській мові є стільки синонімів до слова «хуртовина»?

(Щоб мовлення було багатим, щоб не було повторів)

 VII.  Фізкультхвилинка.

Виконання під музичний супровід.

VIIІ. Продовження роботи над новим матеріалом.

  1. Робота в групах.

Вправа 2, ст. 52              Перша група виписує слова до слова Батьківщина, друга група – до слова діти.                  Взаємоперевірка.

2.Мозкова атака.

- Діти, як ви думаєте чи є синонімами слова парк і ліс?   Чому?

 3. Вилучте  «зайве слова». (ст.53, усно)

4. Творча робота.

Ст. 53 впр. 4  - хлопчики підбирають до першого рядка, дівчатка – до другого, а третій виконують ті учні, які перші виконають свої завдання.

 

 

 

5. Закріплення.

З ряду слів, близьких за значенням, доберіть і вставте замість крапок найбільш влучні. (Усно)

Швидко, скоро, прудко, жваво.

а) … прийде весна;

б) …розтане сніг;

в) Білочка … стрибає з гілки на гілку;

г) Хлопчики про щось … розмовляли.

Перевірка виконання творчої роботи.

IX. Домашнє завдання.

Ст. 53, вправа 5, завдання 1, за бажання додаткове завдання – із синонімами однієї групу скласти і записати різні речення.

X. Підсумок уроку.

  •          Які слова називаються синонімами?
  •          Яке значення синонімів у мовленні?
  •          Яке завдання було виконувати на уроці найцікавіше?
  •          Покажіть, з яким настроєм ви залишаєте урок?

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 жовтня
Переглядів
42
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку