Літературне читання 4 клас Макарук А.О.
Тема: Будь природі другом. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»
Мета: удосконалювати навички правильного й виразного читання та навички літературного аналізу твору; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас; пробудити особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища, формувати екологічну компетентність.
Обладнання: портрет В. Сухомлинського, мультимедійна презентація до уроку, підручник, слова для «розсипанки», картки для роботи в парах, групах, збірки творів В.О. Сухомлинського, пам’ятки.
Хiд уроку
І. Організаційний момент .
Привітання. Створення емоційного настрою
Закінчилася перерва,
Пролунав дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на урок.
Привітайте гостей добрим словом, а мене – посмішкою.
Працюймо плідно, із задоволенням.
Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від уроку? (відповіді учнів)
Я очікую, що на уроці буде цікаво.
Я хочу дізнатися щось корисне та важливе.
Я хочу взяти до уваги почуте.
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Артикуляційна розминка
-Тренуємо мовний апарат – губи, язичок.
2. Робота над скоромовкою.
— А щоб гарно читати, щоб ротик був слухняним, проведемо мовну розминку.У цьому нам допоможе наш «Веселий тренажер», який підготував для нас прислів’я-«розсипанку»
Що сьогодні збережеш, завтра знадобиться.
3. Гра «Здогадайся про кого або про що я розповідаю»
Учень, школяр, черговий, третьокласник, син, онук, племінник - (хлопчик).
Чекає, зустрічає, посміхається, піклується, стомлюється - … (мама).
Іде, капає, ллє, мочить, закінчується - … (дощ).
Мрійник, вигадник, казкар, поет - … (письменник).
4. Гра «Закінчіть речення»
Байки пише - … (байкар).
Вірші складає - … (поет).
Казки вигадує - … (казкар).
Прозу створює - … (прозаїк).
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Виразне читання вірша «Скільки річок в Україні?».
2. Читання напам’ять вірша Л. Костенко «Я хочу на озеро Світязь».
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Робота з кросвордом
А про що ми будемо говорити сьогодні на уроці, дізнаємося, коли відгадаємо ключове слово ось цього кросворду
Кажуть, майстер той без рук - звичайнісінький ...(павук)
Зачаровує солов’їна пісня, вабить голубінь ріки, зворушує шепіт пшениці. Природа не жаліє нічого для людей, даючи їм свої щедрі дари. А чи завжди ми з вами жаліємо природу? Всі ми - діти природи, та не всі однаково добре ставимося до неї.
Буду я природі вірним другом.
ІV. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.
Розповідь учнів
Народився Василь Олександрович Сухомлинський на Україні у с.Василівка Кіровоградської області у незаможній сім’ї 28 вересня 1918 року.
Батько його, Олександр Омельянович, орав, працював столяром і теслярем у поміщицьких і селянських господарствах, майстрував колеса і музичні інструменти.
Мати, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займалась домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки.
У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія. Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слив, дотримувались традицій народної педагогіки. Тому, мабуть, усі їхні діти обрали професію вчителя.
Змалку в дітей виховували любов до книги. У діда була бібліотека. Помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найулюбленішу літературу: твори Франка, Гоголя, Лесі Українки.
Доповнення вчителя.
Дід мав особливий вплив на свого онука. Василь Олександрович згадував: « При зустрічі дід часто любив мені читати. При цьому очі його світилися добротою. Одягаючи окуляри і посміхаючись, він говорив: «Сідай ось тут і слухай, я тобі зараз щось цікаве прочитаю»
Пізніше, вже ставши вчителем, згадуватиме Василь Олександрович дідові слова : “ Хто дітей любить, той добрий чоловік “.
Ріс хлопчик живим і допитливим. Змалку любив малювати. Одного разу Василь разом зі своїми товаришами пішки подолав шлях до міста – 45км, щоб придбати собі фарби.
Під час Великої Вітчизняної війни Василь Олександрович став на захист Батьківщини. Був двічі тяжко поранений, довго лікувався в шпиталі. Після перемоги Сухомлинський повернувся до школи.
Для молодших школярів, він написав майже 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, легенд, притч, новел, 32 роки В.О. Сухомлинський вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою учнів. А потім ці роздуми виливалися на папір і ставали книгами.
Доповнення вчителя
Знаходячись у лікарні, тяжко хворий Василь Олександрович думками линув до школи.
Помер В.О. Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за триста метрів від школи, якій віддав усе своє життя.
Ознайомлення з виставкою книг В.О.Сухомлинського
V. Опрацювання оповідання В.О.Сухомлинського «Не забувай про джерело»
— Сьогодні ми прочитаємо оповідання Василя Олександровича Сухомлинського, яке увійшло до збірки «Казки школи під голубим небом». А ось про що саме буде йти у ньому мова дізнаємося, коли відгадаємо загадку.
1. Відгадування загадки.
З- під землі біжить водичка,
Але це не озерце,
Не струмочок і не річка,
А цілюще … (джерельце)
— Чи доводилося вам бачити джерело?
— Що ви про нього знаєте?
Робота з тематичним словником.
"Джерело" — [дже"ре"ло] — потік підземної води, іншої рідини, що витікає на поверхню землі; початок чому-небудь, звідки виходить щось.
Отже, місце, де на поверхню землі виходить підземна вода, називається джерелом.
Джерельна вода завжди чиста, холодна, її приємо пити. Джерельна, кришталева вода додає сили, здоров'я.
Джерела потрібно оберігати, розчищати, бо там, де є джерела, водойми завжди поповнюються водою.
2. Робота над заголовком. Гра «Передбачення»
4.Виразне читання оповідання вчителем
- Ну, а тепер сядьте зручно, слухайте уважно, та подумайте
- Яким був ставок у давнину, як люди доглядали за ним?
Фізкультхвилинка
Ми вже трішки всі стомились,
Адже добре потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробим кілька вправ зарядки.
ДЖЕРЕЛЬЦЕ
Джерельце під вербою
Виблискує водою.
Прийду до нього й до ладу
Порозчищаю, обкладу.
Все дно камінням обмощу,
В пісок ні краплі не пущу.
І задзвенить, і заспіва
Вода джерельна, мов жива.
(Т.Коломієць)
Фізкультвправи - у пошані,
Ми їх дуже любимо,
За хвилинку відпочили
І читати будемо.
6. Словникова робота
а)Читання слів «луною» за вчителем
пустир неприкаяний
балка нинішній
підлітки чистіший
призвід бувальщина
ухвала мул
околиця задоволення
Мул – дуже подрібнена, розтерта земля попелястого кольору, що відкладається на дні річок, озер.
Ухвала – рішення.
Неприкаяний - який не знаходить собі місця, притулку; який не знає, що робити, чим зайнятись. Людина без роду без племені.
Призвід – приклад для наслідування.
б) Встановити відповідність
Бувальщина віддалена від центру частина населеного пункту
Околиця незабудоване, запущене місце
Пустир щось дійсне, реальне; те, що справді було
7. Повторне читання тексту казки учнями
а) Читання «ланцюжком»»
б) Самостійне читання тексту учнями
Гра «Земля — небо»
Після команди вчителя «земля» учні починають читати, стежачи не пальчиком, а очима. Коли звучить команда «небо», діти припиняють читати, очі піднімають угору. За командою «земля» діти мають продовжити читати з того місця, де зупинилися, і так — кілька разів протягом читання всього тексту.
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
А тепер нове завдання —
Оченятам тренування.
Оченята роблять вправи:
Вліво, вправо, вліво, вправо.
Потім вгору, потім вниз
Оченятами дивись!
8. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
Розташувати назви частин оповідання відповідно до розвитку подій.
План.
1. Бувальщина про джерело.
2. Глибокий ставок.
3. Ухвала селян.
4. Чистіший та глибший ставок.
5. Приїзд сім'ї Неприкаяних.
6. Лихий призвід – людям заохота.
7. Забувся старий звичай і щез ставок.
8. Будьте дбайливими до природи – не забувайте про джерело.
Ось конверти, туди заглянемо і завдання виконаємо.
1 група
З окремих слів скласти речення
2 група
Поділити на окремі слова.
3 група
З’єднати початок та продовження речень.
4 група
Доповнити речення словами з довідки.
Стічні води отруюють ______________. Через те, що стає менше лісів, через забруднення повітря, води, ґрунту зникають _______________ і ________________.
Це може призвести до їх _________________. Тому природа потребує _________________.
Слова для довідок: рослини, тварини, охорони, вимирання, повітря, ґрунти.
5 група
Поділити на окремі слова і прочитати вірш.
Природаріднанашавтіха,
Тожхайвонанезнаєлиха.
Мивсігосподаріприроди,
Тожбережімоїївроду.
4. Хвилинка-цікавинка.
Завітайте до музею
У Київському музеї води ви зможете дізнатися дуже багато цікавого й корисного про роль води в природі та житті людей.
Музей води є і Харківській області – у Чугуївському районі в с. Кочеток.
Джерела Волині
На Волині триває відтворення і впорядкування замулених природних водних джерел Впорядковані і освячені джерела популярні серед населення, життєдайна вода з них використовується для питних потреб.
VII. Підсумок уроку
Буду я природі другом.
Чи слідували ми на уроці цьому девізу?
Якщо ви вважаєте що так, то доведіть.
Вона від нас чекає допомоги. Щоденно просить лише одного - щоб ми до неї були добрими. Тож будьте природі справді вірними друзями. Прислухайтесь до природи і вона сама підкаже, за якими законами ви повинні жити:
як калина - гай.
як білочка.
Продовж речення
VIII. Домашнє завдання
Ось закінчився урок,
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре друзі,
Відпочиньте по заслузі!
Шановні гості!
Спасибі, що знайшли час,
Прийти на урок до нас.
Якщо ваша ласка,
То приходьте до нас ще, будь ласка.
1