Урок "Будь природі другом. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»"

Про матеріал
Розробка уроку літературного читання для 4 класу на тему "Будь природі другом. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»" Мета:удосконалювати навички правильного й виразного читання та навички літературного аналізу твору; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас; пробудити особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища, формувати екологічну компетентність
Перегляд файлу

Літературне читання 4 клас                                                       Макарук А.О.

Тема: Будь природі другом. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»

Мета: удосконалювати навички правильного й виразного читання та навички літературного аналізу твору; розвивати зв'язне мовлення; збага­чувати словниковий запас; пробудити особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища, формувати екологічну компетентність.

Обладнання: портрет В. Сухомлинського, мультимедійна презентація до уроку, підручник, слова  для «розсипанки», картки для роботи в парах, групах, збірки творів В.О. Сухомлинського, пам’ятки.

Хiд уроку

 

І. Організаційний  момент .

Привітання. Створення емоційного настрою
Закінчилася перерва,
Пролунав дзвінок.
А тепер усі швиденько
Налаштуйтесь на  урок.

Привітайте  гостей  добрим  словом, а мене – посмішкою.

Працюймо плідно, із задоволенням.

Вправа «Очікування»

-         Що ви очікуєте від уроку? (відповіді учнів)

    Я очікую, що на уроці буде цікаво.

   Я хочу дізнатися щось корисне та важливе.

   Я хочу взяти до уваги почуте.

                                        

  • А я, в свою чергу, сподіваюсь, що ви будете працювати організовано, злагоджено, чітко, правильно висловлювати свої міркування, робити висновки, учитися дружнім стосункам, допомагати один одному.

 

  ІІ. Мовленнєва розминка

1. Артикуляційна розминка

            -Тренуємо мовний апарат – губи, язичок.

 2. Робота над скоромовкою.

А щоб гарно читати, щоб ротик був слухняним, проведемо мовну розминку.У цьому нам допоможе наш «Веселий тренажер», який підготував для нас прислів’я-«розсипанку»

                                            

  • Виразне читання вголос в різних варіантах

   Що сьогодні збережеш, завтра знадобиться.

  3. Гра «Здогадайся про кого або про що я розповідаю»

                                               

   Учень, школяр, черговий, третьокласник, син, онук, племінник - (хлопчик).

            Чекає, зустрічає, посміхається, піклується, стомлюється - … (мама).

            Іде, капає, ллє, мочить, закінчується - … (дощ).

   Мрійник, вигадник, казкар, поет - … (письменник).    

       4. Гра «Закінчіть речення»           

             Байки пише - … (байкар).

            Вірші складає - … (поет).

            Казки вигадує - … (казкар).

            Прозу створює - … (прозаїк).

ІІ. Перевірка домашнього завдання

                                                 

           1. Виразне читання вірша «Скільки річок в Україні?».

  2. Читання напам’ять вірша Л. Костенко «Я хочу на озеро Світязь».

 

 ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Робота з кросвордом

А  про  що  ми будемо  говорити сьогодні  на  уроці,  дізнаємося, коли відгадаємо ключове слово ось цього кросворду

  1. Сидить баба серед літа в 100 сорочок одіта.(капуста).
  2. Біла латка, чорна латка по дереву скаче.(сорока)
  3. У вінку зеленолистім, у червоному намисті, видивляється у воду на свою чарівну вроду.(калина)
  4. По дворах стрибає, крихти збирає, зростом він маленький, сірий, чепурненький. Справжній молодець. Хто він? (горобець)
  5. Що воно за дивна птиця? Світла денного боїться. Дзьоб гачком, великі очі і не спиться їй щоночі.(сова)
  6. Влітку наїдається, а взимку відсипається.(ведмідь)
  7.  Хто це сплів тоненькі сіті на густих, зелених вітах?

Кажуть, майстер той без рук - звичайнісінький ...(павук)

 

  • Природа ...  Це слово сповнене  глибокого,  хвилюючого  змісту.  Перед  кожним  із  нас  постає  неосяжний різноманітний  світ тварин і рослин,  чарівні  краєвиди,  чисті озера, дрімучі ліси та  високі гори. 

Зачаровує  солов’їна  пісня,  вабить  голубінь  ріки, зворушує шепіт пшениці.  Природа  не  жаліє нічого для людей, даючи їм свої щедрі дари.  А  чи  завжди  ми  з  вами жаліємо природу?  Всі ми - діти  природи,  та  не  всі  однаково добре ставимося  до неї.

 

  • Хто  правильно  розташує слова, той  зможе  прочитати  девіз , під  яким ми продовжимо  наш урок.

         Буду я природі  вірним другом.

 

  • Природа  не  жаліє нічого для людей, даючи їм свої щедрі дари.  А  чи  завжди  ми  з  вами жаліємо природу?  Всі ми - діти  природи,  та  не  всі  однаково добре ставимося  до неї.
  • Тому  природа  потребує постійної  уваги  і  турботи.  Не  вперше за роки навчання ми  говорили  про  природу  і  про те, як її потрібно охороняти.  І  сьогодні  на уроці ми будемо вчитися  оберігати  природу, охороняти її багатства.

ІV. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.

  • На  уроці   ми  ознайомимося  з твором  одного  із  авторів.  Подивіться  на  портрет, подумайте  і  пригадайте  , хто  ця  людина .

  • У нашому класі працювало «довідкове бюро», тож послухаємо, що відомо про цього автора.

Розповідь учнів

Народився Василь Олександрович Сухомлинський на Україні у с.Василівка Кіровоградської області  у незаможній сім’ї 28 вересня 1918 року.

Батько його, Олександр Омельянович, орав, працював столяром і теслярем у поміщицьких і селянських господарствах, майстрував колеса і музичні інструменти.

 Мати, Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займалась домашнім господарством, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки.

 У сім’ї, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія. Батьки ніколи не карали дітей, не вживали лайливих слив, дотримувались традицій народної педагогіки. Тому, мабуть, усі їхні діти обрали професію вчителя.

 Змалку в дітей виховували любов до книги. У діда була бібліотека. Помираючи, свої книги він віддав Василеві. Батько змайстрував хлопчикові красиву скриньку, де він зберігав найулюбленішу літературу: твори Франка, Гоголя, Лесі Українки.

 

Доповнення вчителя.

Дід мав особливий вплив на свого онука. Василь Олександрович згадував: « При зустрічі дід часто любив мені читати. При цьому очі його світилися добротою. Одягаючи окуляри і посміхаючись, він говорив: «Сідай ось тут і слухай, я тобі зараз щось цікаве прочитаю»

   Пізніше, вже ставши вчителем, згадуватиме Василь Олександрович дідові слова : “ Хто дітей любить, той добрий чоловік “.

 

 Ріс хлопчик живим і допитливим. Змалку любив малювати. Одного разу Василь разом зі своїми товаришами пішки подолав шлях до міста – 45км, щоб придбати собі фарби.

Під час Великої Вітчизняної війни Василь Олександрович став на захист Батьківщини. Був двічі тяжко поранений, довго лікувався в шпиталі. Після перемоги Сухомлинський повернувся до школи.

 Для молодших школярів, він написав майже 1500 художніх мініатюр – казок, оповідань, легенд, притч, новел, 32 роки В.О. Сухомлинський вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою учнів. А потім ці роздуми виливалися на папір і ставали книгами.

 

 Доповнення вчителя

    Знаходячись у лікарні, тяжко хворий Василь Олександрович думками линув до школи.

    Помер В.О. Сухомлинський 2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за триста метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

             

   Ознайомлення з виставкою книг В.О.Сухомлинського

 

V. Опрацювання оповідання В.О.Сухомлинського «Не забувай про джерело»

 

Сьогодні ми прочитаємо оповідання Василя Олександровича Сухомлинського, яке увійшло до збірки «Казки школи під голубим небом». А ось про що саме буде йти у ньому мова дізнаємося, коли відгадаємо загадку.

1. Відгадування загадки.


З- під землі біжить водичка,

Але це не озерце,

Не струмочок і не річка,

          А цілюще …     (джерельце)


 

Чи доводилося вам бачити джерело?

Що ви про нього знаєте?

Робота з тематичним словником.

"Джерело" — [дже"ре"ло] — потік підземної води, іншої рідини, що витікає на поверхню землі;  початок чому-небудь, звідки виходить щось.

Отже, місце, де на поверхню землі виходить підземна вода, називається джерелом.

Джерельна вода завжди чиста, холодна, її приємо пити. Джерельна, кришталева вода додає сили, здоров'я.

Джерела потрібно оберігати, розчищати, бо там, де є джерела, водойми завжди поповнюються водою.

 

2.    Робота над заголовком. Гра «Передбачення»

  • Прочитайте назву оповідання.
  • Яке це речення за метою висловлювання?
  • До чого спонукає нас автор?
  • Як ви вважаєте, про що може йти мова в оповіданні, яке має такий заголовок?

4.Виразне читання  оповідання вчителем

- Ну, а тепер сядьте зручно,  слухайте уважно, та подумайте

  - Яким був ставок у давнину, як люди доглядали за ним?

 

Фізкультхвилинка

Ми вже трішки всі стомились,

Адже добре потрудились.

Тож давайте для розрядки

Зробим кілька вправ зарядки.

 

         


 ДЖЕРЕЛЬЦЕ

Джерельце під вербою

Виблискує водою.

Прийду до нього й до ладу

Порозчищаю, обкладу.

Все дно камінням обмощу,

В пісок ні краплі не пущу.

І задзвенить, і заспіва

Вода джерельна, мов жива.

                      (Т.Коломієць)


 

Фізкультвправи - у пошані,

Ми їх дуже любимо,

За хвилинку відпочили

І  читати будемо.

6. Словникова робота

а)Читання слів «луною» за вчителем



пустир                   неприкаяний

балка                     нинішній

підлітки                чистіший

призвід                 бувальщина

ухвала                   мул

околиця                задоволення

 

     

Мул – дуже подрібнена, розтерта земля попелястого кольору, що відкладається на дні річок, озер.

Ухвала – рішення.

Неприкаяний - який не знаходить собі місця, притулку; який не знає, що робити, чим зайнятись. Людина без роду без племені.

Призвід – приклад для наслідування.

б) Встановити відповідність

Бувальщина                  віддалена від центру частина населеного пункту

Околиця                        незабудоване, запущене місце

Пустир                          щось дійсне, реальне; те, що справді було

7. Повторне читання тексту казки учнями 

а) Читання «ланцюжком»»

б) Самостійне читання тексту учнями

Гра «Земля — небо»

Після команди вчителя «земля» учні починають читати, стежачи не паль­чиком, а очима. Коли звучить команда «небо», діти припиняють читати, очі піднімають угору. За командою «земля» діти мають продовжити читати з того місця, де зупинилися, і так — кілька разів протягом читання всього тексту.

 

 

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

А тепер нове завдання —

Оченятам тренування.

 


 

Оченята роблять вправи:

Вліво, вправо, вліво, вправо.

Потім вгору, потім вниз

Оченятами дивись!


 

8.  Аналіз змісту  оповідання з елементами вибіркового читання

  • Куди привів учитель дітей? Навіщо?
  • Що було на місці пустиря багато років тому?
  • Яким був ставок?
  • Що росло біля нього?
  • Хто викопав ставок?
  • Що ухвалили селяни на своїй раді?
  • Як люди дотримували цієї ухвали?
  • Хто приїхав до села?
  • Як прозвали сім’ю? Чому?
  • Що стали помічати старі люди?
  • Як ви розумієте вислів «лихий призвід – людям заохота»?
  • Що сталося зі ставком?
  • У яких словах виражена головна думка твору?
  1. Гра «Дослідники»
  • Скільки разів у тексті оповідання автор ужив слово ставок?

  1.  Спостереження за розвитком подій в оповіданні. Робота в парах

 

Розташувати назви частин оповідання відповідно до розвитку подій.

 

       План.

1. Бувальщина про джерело.

2. Глибокий ставок.

3. Ухвала селян.

4. Чистіший та глибший ставок.

5. Приїзд сім'ї Неприкаяних.

6. Лихий призвід – людям заохота.

7. Забувся старий звичай і щез ставок.

8. Будьте дбайливими до природи – не забувайте про джерело.

 

 

  1. Скарбничка  мудрості.Робота в групах.  

Ось конверти, туди заглянемо і завдання виконаємо.

1 група

З окремих слів скласти речення

  • 1. красою, нас, захоплює, Природа, своєю.
  • 2. природу, Хто, той, шкодить, сам, не жаліє, собі.
  • 3. другом, природі, я, вірним, Буду.

2 група

Поділити на окремі слова.

  • Природаодномуматиаіншомумачуха.
  • ОхоронятиприродузначитьохоронятиБатьківщину.
  • Природузнищитилегкоавідновитиважко.
  • З малогоджерелавеликарічкабуває.

3 група

З’єднати початок та продовження речень.

  • Охороняти природу                    то буде вона тобі на службі.
  • Природа одному мати                       бо доведеться з неї ще води напитися.
  • З природою живи у дружбі              а іншому мачуха.
  • Не плюй у криницю,                          значить охороняти Батьківщину.
  •  

4 група

Доповнити речення словами з довідки.

  • Дим фабрик, заводів, шахт забруднює  _____________.

Стічні води отруюють ______________.  Через  те,  що стає  менше  лісів,  через  забруднення  повітря,   води, ґрунту зникають _______________ і ________________.

Це  може  призвести  до  їх   _________________.  Тому природа потребує _________________.

Слова для довідок: рослини, тварини, охорони, вимирання, повітря, ґрунти.

5 група

Поділити на окремі слова і прочитати вірш.

Природаріднанашавтіха,

Тожхайвонанезнаєлиха.

Мивсігосподаріприроди,

Тожбережімоїївроду.

4. Хвилинка-цікавинка.

Завітайте до музею

У Київському музеї води ви зможете дізнатися дуже багато цікавого й корисного про роль води в природі та житті людей.

Музей води є і Харківській області – у Чугуївському районі в с. Кочеток.

Джерела Волині

На Волині триває відтворення і впорядкування замулених природних водних джерел Впорядковані і освячені джерела популярні серед населення, життєдайна вода з них використовується для питних потреб.

 

 VII. Підсумок уроку

Буду я природі  другом.

  • А  тепер  прочитайте  девіз, під  яким ми повинні були провести наш урок і скажіть:

Чи слідували ми на уроці цьому девізу?

Якщо ви вважаєте що так, то доведіть.

  • Чому джерела потребують охорони?
  • В Україні здавна шанували джерела. Чистота та бездоганні смакові якості джерельної води сприяли тому, що народ надавав їм символічного значення — воду вважали живою, тобто особливо цілющою. За народними повір’ями, жива вода давала силу, зцілювала рани і повертала до життя.
  • По закінченні нашого з вами уроку хочеться сказати:
  • Нам  випало  щастя  жити  серед  чудової  природи.

Вона  від  нас  чекає  допомоги.  Щоденно  просить  лише одного - щоб ми до неї були добрими. Тож будьте  природі справді вірними друзями. Прислухайтесь до природи  і  вона  сама  підкаже, за якими законами ви повинні жити:

  • Закон  співучого  солов’я  Будемо оспівувати красу рідної землі, як соловей!
  • Закон  червоної  калини  Будемо прикрашати землю добрими справами,

як калина - гай.

  • Закон  турботливої  білочки  Будемо брати від природи лише необхідне,

як білочка.

  • Закон  мудрої  сови  Будемо спостерігати, навчатися, діяти і відповідати за свої вчинки.
  • Закон  золотого  соняшника  Кожна істота має право на сонце, чисте повітря і воду.
  • Закон  доброго  дельфіна  Будемо допомагати кожному, хто цього потребує, як дельфін у морі.
  •  Закон  наполегливого  дятла  Будемо невтомними, як дятли і побачимо Землю здоровою.

                                    D:\Новая папка (6)\доброта\19312583.jpg

  • Як бачите, природа чекає від нас не зла, а мудрості. Будьте ж мудрі як сама природа, багаті як земля, здорові як вода. Завжди любіть та бережіть рідну природу.

Продовж речення

                     

  • Я сьогодні зрозумів, що …  .
  • Тепер я знатиму, що …
  •  По закінченні нашого уроку кожен із вас одержить листівку-пам’ятку , у якій вміщено вислови В.О.Сухомлинського щодо значення природи в житті людини та закони охорони природи.

 

VIII. Домашнє завдання

  • Читати оповідання, переказувати за планом.
  • Скласти тестові завдання до твору.
  • Скласти сенкан до слова природа
  • Дізнатися про джерела рідного краю

 

Ось закінчився урок,

І дзвенить для вас дзвінок!

Працювали добре друзі,

Відпочиньте по заслузі!

 

Шановні гості!

Спасибі, що знайшли час,

Прийти на урок до нас.

Якщо ваша ласка,

То приходьте до нас ще, будь ласка.

1

 

docx
Додано
26 січня 2023
Переглядів
1286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку