Мосійчук Ірина Антонівна,
вчитель – методист зарубіжної літератури
та російської мови
Висоцької ЗОШ І – ІІІ ступенів
Висоцької сільської ради
Дубровицького району
Рівненської області
6 клас. Тема: Будь собою… Інші ролі зайняті… ((Оскар Уайльд). Образ Гайавати)
Мета: поглибити знання учнями змісту твору, в ході бесіди за змістом уривку із твору про дитинство Гайавати розкрити образ головного героя; розвивати навички характеристики героїв художнього твору, розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння самостійно висловлювати думки щодо прочитаного, почутого; виховувати ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей.
Обладнання: лист від Їжачка Всезнайкіна; зображення статуї Гайавати; плейкаст «Дитинство Гайавати»; пам’ятки для гри «Настрій героя»; картки зі словами із тексту, вимову яких потрібно знати; картки для фішбоуну, запис «голосу природи», квітка ЖИТТЯ.
Тип уроку: урок засвоєння матеріалу та формування умінь і навичок.
Запрошені: вчитель історії
Епіграф: В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки .... А.Чехов
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
РОБОТА в групах З ДЕФОРМОВАНИМИ РЕЧЕННЯМИ. Завдання: утворити речення:
І - Твір, великий, поема, зображено, у, події, якому, та, характери, значні, персонажі, яскраві.
ІІ - Лірика, епос, у, елементи, поєднуються, поема, та, органічно.
ІІІ - Є, Генрі, «Пісня про Гайавату», автор, Лонгфелло.
ІV - Твір, основа, за, взято, факт, створення, історичний, Ліга п’яти ірокезьких племен.
Від, письменник, свідомо, факти, відступив, реальні, поетизація, з, мета, і, утвердження, образ Америки, ідеали, які, моральні, утвердження, та, суспільні, ті, керуватися, держава, американці, демократична, в, розбудова, мають.
Давні, індіанці, у, «Пісня про Гайавату», відтворено, північноамериканські, уявлення.
Учням з середнім рівнем досягнень можна запропонувати картки з початком речень.
Поема – це …
У ній поєднуються елементи …
Автором «Пісні про Гайавату» є …
За основу твору взято …
Письменник свідомо відступив від … з метою …
У «Пісні про Гайавату» відтворено …
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ВЧИТЕЛЬ. Сьогодні, діти, я хочу познайомити вас із легендою:
Був такий час, коли Боги існували, а людей і тварин ще не було. Перед тим, як живим істотам належало з’явитися у світ, став Епіметей розподіляти між ними властивості: одним дав силу, іншим – швидкість, третім – властивість літати… Тільки одна людина залишилася голою, без ложа, без зброї. І щоб допомогти людині вижити, Прометей, його брат, вкрав у Бога – коваля Гефеста працьовитість, а у Богині мудрості Афіни – розум і віддав це все людям.
Здавалося, все було добре. Проте жилося людям погано, багато хто гинув. І все це через те, що люди не володіли мистецтвом спілкування. Зрозумів Зевс, що загине все людство. І вирішив він подарувати людям сором’язливість і правду, віру і любов, радість і надію, щоб служили вони окрасою усього сущого.
Такими рисами наділений Гайавата, головний герой твору Генрі Лонгфелло «Пісня про Гайавату». Саме про нього ми і поведемо розмову.
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ
ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯ. Вчора, діти, я отримала лист, адресований учням 6 класу. З вашого дозволу озвучу його: «Доброго дня, шановні шестикласники! Звертається до Вас Ваш давній приятель Їжачок Всезнайкін.
Вибачте, що турбую, але мені потрібна допомога. Справа в тому, що я прочитав «Пісню про Гайавату» Генрі Лонгфелло. Твір сподобався, а от дізнатися більше про Гайавату хочеться.
Крім того, хочу просити Вашої допомоги у тому, щоб розібратися з особливостями змалювання образу цього героя.
Зарані вдячний Їжачок Всезнайкін».
Вчитель. То що, діти, допоможемо Всезнайкіну? (Заслуховуємо відповіді учнів)
Вчитель. Центральне місце в поемі Генрі Лонгфелло займає посланець богів, чимсь схожий на давньогрецького міфологічного героя Прометея.
Гайавата, саме таке ім’я має герой поеми Лонгфелло, навчив індіанців займатися мирною працею, допоміг розчистити ріки й ліси. За його участю припинилися братовбивчі війни й люди розумно влаштували своє життя.
Цікавим є той факт, що у різних племенах ця людина божественного походження відома під різними іменами. Найпоширенішим було ім’я Гайавата, що означає «учитель».
Існує чимало інших фактів про Гайавату. З деякими із них вас познайомить учитель історії.
ПОВІДОМЛЕННЯ учителя історії про Гайавату.
Гайавата (англ. Hiawatha, також вдомий як Айенвата (англ. Ayenwatha), Айонвата (англ. Aiionwatha), або Гайенвтата (Haiëñ'wa'tha на мові онондага) вождь корінних американців доколоніальної епохи та один з лідерів Конфедерації Ірокезів.
За переказами Гайавата був вождем племені онондага або мохок, а можливо, і обох. Є версія, ніби він народився в племені онондага, але потім був прийнятий в плем'я мохок.
Гайавата був послідовником Великого Миротворця Деганавіди, духовного вождя племені гуронів, який запропонував об'єднатися племенам ірокезів із спільним походженням та мовою. Гайавата доносив думку Великого Миротворця, який не викликав довіри в усіх та говорив ламаною мовою. Народи сенека, кайюга, онондага, онайда і мохок вони переконували об'єднатися в П'ять Народів Конфедерації Ірокезів. Народ тускарора приєднався до Конфедерації в 1722році, ставши шостим її народом.
Цікавим є і той факт, що у 1964 році в Айронвуді, штат Мічиган, встановлено склопластикову статую Гайавати висотою 16 м і вагою 7300 кг. Її називають «Найбільшим і найвищим індіанцем в світі».
Вчитель. Вдома ви, діти, познайомилися із уривком твору Генрі Лонгфелло «Дитинство Гайавати». Хочу запропонувати вашій увазі плейкаст «Дитинство Гайавати»
ОЗНАЙОМЛЕННЯ ІЗ ПЛЕЙКАСТОМ «Дитинство Гайавати»
Посилання: http://www.playcast.ru/view/
ВПРАВА «НАСТРІЙ ГЕРОЯ». Зараз з вами ми за допомогою міміки обличчя та рухів рук спробуємо передати своє враження від прочитаного твору, подій, описаних у ньому, або поведінки героя. Так, наприклад, імітуючи «здивоване обличчя» ми будемо тримати руки біля щічок, «похмуре» - руки сплетені біля грудей, «перелякане» - руки тримаємо за головою, «заплакане» - кулачки біля очей, «хитре», «зле» - руки в боки, щоки надуті, «замислене» - палець тримаємо біля щоки, «когось соромимо»- махаємо вказівним пальцем (пам’ятки - помічники роздаю кожному учню).
ТРВЗ «ПОВТОРИ ПРАВИЛЬНО»
Мета: удосконалювати навички учнів чітко вимовляти слова, які зустрічаються у тексті.
Умови: вчитель називає слово, наприклад, «Нокоміс», і пропонує декільком учням швидко і чітко повторити його. Картки із усіма словами отримує кожен учень класу. Крім того, на картці є пояснення незрозумілих слів.
Рекомендовані слова: Мускоде (зелений луг), Венона, Меджеківіс, Гайавата, жорстокий Погок, Вагономін (крик горя), вігвам (індіанське житло), «Мінні-вава!»- ліс співає. «Медвей-ошка!» – плещуть хвилі, мушка Вава-тейзі, Гітчі-Гюмі, Вабассо (кролик; назва північної країни,
де водиться кролик), Опечі (снігур), Овейса (сиворакша), його стрівали Ягу і
Нокоміс привітанням, Всі сусіди Гайавату
Звали сильним і відважним —
Сон-джі-теге, Ман-го-тейзі.
Якщо учень повторив слова неправильно, затримався з відповіддю, то він повинен промовити це слово в уповільненому темпі (розтягуючи голосні, виразно вимовляючи кожен приголосний звук).
Рекомендації: слід викликати тих учнів, які говорять недостатньо виразно, добирати для вправи слова, у яких діти найчастіше припускаються помилок.
«ЛІТЕРАТУРНА МОЗАЇКА». Скласти висловлювання і пояснити його значення на образі Гайавати: ролі, будь, інші, собою, зайняті.
(Будь собою… Інші ролі зайняті… Оскар Уайльд)
ДИДАКТИЧНА ГРА «ВУЗЛИКИ»: усі учні класу стають у коло і беруться «хрест - навхрест» за руки. Потрібно виплутатися, не розмикаючи рук, не сперечаючись. При цьому необхідно називати слово (ім’я, предмет тощо), котрі безпосередньо пов’язані із Гайаватою. (Такий вид роботи згуртовує дітей, розвиває уяву, увагу, кмітливість, дає поштовх зародженню доброзичливості, спільної роботи, симпатій одне до одного).
ТВОРЧА РОБОТА: заповнити «ФІШБОУН» - це схема - «скелет риби», де
«ГОЛОВА» – проблема твору;
«ВЕРХНІ КІСТКИ» – причини, які привели до виникнення проблеми;
«НИЖНІ КІСТКИ» – факти;
«ХВІСТ» – висновки, шляхи вирішення проблеми.
Під час відповіді потрібно опиратися на зміст твору.
ЛІТЕРАТУРНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ – ПЕРЕВТІЛЕННЯ. Природа, діти, є невід’ємною частиною життя кожної людини. Усі звуки, які нас оточують, щось нагадують, допомагають в будь – який момент життя. Прослухайте, будь ласка, «голос природи» і знайдіть у тексті рядки, які навіяв на вас цей «голос природи». Зачитайте та поясніть свій вибір.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Уявляндія» (її проводить зарані підготовлений учень)
Мета: навчити учнів творчо мислити, удосконалювати навички працювати в команді
Учень промовляє:
Твої жести зрозумілі,
Їх за мною повтори.
(Учні показують тут і далі, даючи відповіді на запитання)
Ой, які ж ви молодці!
Вправи виконали ці!
Закінчилась наша гра
І до праці вже пора!
СЮЖЕТНО – РОЛЬОВА ГРА «Глухонімий».
Вчитель. Уявіть, діти, що ви не можете говорити, а хочете розповісти про Гайавату. Зобразіть його.
Після того, як учні зобразили героя, слід поставити наступне завдання:
- До нашого класу зайшла незряча людина. Що ви повинні зробити, щоб вона побачила героя твору?
Така вправа допоможе учням навчитися переборювати свої стереотипи.
КОЛЕКТИВНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ «ДОБРЕ – ПОГАНО»
Мета: навчати учнів бачити в образі героя твору протиріччя, відкривати перед учнями «таємницю подвійного»: кожен учень по черзі називає позитивні й негативні сторони героя, намагаючись не повторювати відповідь товаришів. Свою думку варто підтвердити рядками із твору.
ЛІТЕРАТУРНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ «МИ - СЛІДЧІ».
Мета: розвивати увагу, м’язи очей, зорову пам'ять, спостережливість. Умови: учні класу об’єднуються у дві групи, члени кожної з яких отримують завдання:
І група: у тексті твору, що вивчається, знайти цитати для характеристики образу героя, якого зображено на ілюстраціях;
ІІ група: у тексті твору, що вивчається, знайти художні засоби, які використовує автор для того, щоб розкрити образ героя. Зачитати.
Примітка. Таку роботу можна ускладнити, зобразивши на запропонованих ілюстраціях героїв, які не входять до даного розділу твору або ж ілюстрацію доповнити фрагментом, про який не іде мова в уривку.
ІКР «ДИВОВИЖНА СКРИНЬКА»: у скриньці знаходяться різні фігурки. Учень бере одну із них та придумує своє речення, яке стосується теми уроку. Наступний бере іншу фігурку й також придумує речення, але таким чином, щоб продовжити думку свого товариша. Тобто, має бути побудована зв’язна розповідь про Гайавату.
ТВОРЧА РОБОТА: скласти описове оповідання - фантазію з використанням прийому переміщення в часі. Один із учнів (для початку – це зарані підготовлений учень) покроково розповідає, як він з’явився у творі. Наступний - що робив раніше, ще один - чим буде займатися потім, тобто у тому випадку, якщо опиниться у нашому часі.
Таким чином учні повинні, вжившись в образ героя, згадати минуле й уявити майбутнє.
ВПРАВА «НАДМЕМО КУЛЬКУ» (за методикою О. Стрельнікової):
Я – могутній Гайавата: вдихаємо носом повітря – «надули щічки», притримали повітря в собі на короткий час, видихнули ротом. Вправу варто повторити декілька разів.
ДЕБАТИ НА ТЕМУ «Давайте поговоримо про життя». Під час дебатів потрібно опиратися на корейське прислів’я: «Кожна епоха породжує свого героя».
Умови: усі учні об’єднуються у дві групи. Члени першої групи стверджують, що завжди було ДОБРО. Члени другої - у житті часто зустрічаються і ЗЛО. Члени кожної із груп отримують пам’ятку «Вимоги до дебатів»
Вимоги до дебатів.
РОБОТА В ГРУПАХ «Чарівник Ділийко»
ВЧИТЕЛЬ. Сьогодні, діти, до нас завітав наш давній знайомий художник чарівник Ділийко. Він приніс нам картину (картина має бути намальована учнем). Роздивіться, будь ласка, її уважно, використовуючи «кінокамеру» (учні складають долоні разом – це і є «кінокамера»). Наведіть вічко камери так, щоб було вам видно тільки один об’єкт. Назвіть його та проаналізуйте. Як ви думаєте, чому чарівник відокремив усі об’єкти на картині. (Заслуховуємо відповіді учнів). А зараз я запрошую вас на полювання за подробицями. Будьте уважні: назвіть об’єкт, який виділено яскравим кольором; зобразіть об’єкт, що знаходиться в центрі картини; опишіть об’єкт, який вам сподобався; передайте мову об’єкта, про якого ми дізнаємося з уривку твору Генрі Лонгфелло.
Примітка: запитання - завдання для такої роботи може підготувати окремий учень.
РОЗВИВАЮЧА ГРА «ПОСЛУХАЙ. ПОДУМАЙ. СКАЖИ». Завдання: використовуючи початок або закінчення рядка, побудувати невеличкий вірш про Гайавату:
- початок рядка:
Який …
Привітний…
Ось бачу…
Метелик …
…краї
…мої
…повороту
…клопоту.
«ТВОРЧА ЛАБОРАТОРІЯ». Проблемне запитання: «Як ви думаєте, чи можна створити пам’ятник для Гайавати? Яким ви його уявляєте? (Намалювати (або словесно) описати розмір пам’ятника, кого можна зобразити, де можна поставити цей пам’ятник).
Під час відповіді необхідно дотримуватись формули щодо висловлювання думки (зразок отримує кожен учень):
ПЕРЕГЛЯД МУЛЬТФІЛЬМУ «Маленький Гайавата».
Посилання: Мультфільм «Маленький Гайавата». – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch ?v=-3ecrTdbAQ0. -
Завдання: переглянути мультфільм, порівняти із змістом твору.
V. ПІДСУМОК. А. П. Чехов говорив: «В людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки ....» Чи можна так сказати про Гайавату?
Відповідь на поставлене запитання дайте, опираючись на знання, які отримали сьогодні на уроці. На основі цього заповніть «КВІТКУ ЖИТТЯ» (кожен учень на окремій пелюстці записує свою думку).
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Створити фанфік (за змістом уривку «Дитинство Гайавати»)
2. Підготувати ілюстрацію за змістом уривку.
3. Написати лист – звернення до своїх друзів, у якому розповісти про Гайавату.
Література