Тема. Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері.
Мета. Формувати в учнів поняття про атмосферу, її пошарову будову, значення шарів атмосфери для Землі та людей. Розширити та поглибити знання учнів про склад атмосферного повітря. Дати уявлення про значення повітряної оболонки Землі. Розвивати спостережливість,уміння створювати образ об'єкта. Виховувати почуття відповідальності за охорону та збереження атмосферного повітря.
Тема. Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері.
Мета. Формувати в учнів поняття про атмосферу, її пошарову будову, значення шарів атмосфери для Землі та людей. Розширити та поглибити знання учнів про склад атмосферного повітря. Дати уявлення про значення повітряної оболонки Землі. Розвивати спостережливість,уміння створювати образ об’єкта. Виховувати почуття відповідальності за охорону та збереження атмосферного повітря.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиця «Будова атмосфери», картки із завданнями.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Привітання, перевірка присутності, позитивний настрій на роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Які оболонки Землі ви знаєте?
Що таке літосфера?
Назвіть слова, які виникають у вашій уяві, коли ви чуєте слово «атмосфера».
Запропонуйте варіант для закінчення речення:
1. Люди та тварини вдихають ...... (кисень), а видихають ......... (вуглекислий газ).
2. Оболонка землі, в якій літають літаки, називається ......... (атмосфера).
3. Людина прожити без їжі може 5 тижнів, без води - 5 днів, а лише до 5 хвилин - без......... (повітря).
4. Життя на інших планетах немає тому, що там немає .... (повітря, кисню).
5. Температуру повітря вимірюють приладом ...... (термометром).
6. Найхолодніша пора року - ............ (зима).
7. Іній на деревах буває ......... (взимку).
8. Сестра грому ......... (блискавка).
9. Найсильніший у казці «Сонце, Мороз і Вітер» ........ (Вітер).
10. Коромисло, що інколи зависає на небі - ......... (веселка).
11. Капітошка з одноіменного мультфільму – це .... (крапелька води).
12. Територію, де досить тривалий час не випадають опади, називають… (пустеля).
13. Щоб свіжішим було повітря, потрібно насаджувати .... (дерева, квіти…).
14. Коси коса, поки ..... (роса).
15. Хмари, які впали на землю, називають ..... (туманом).
Завдання для роботи в парах: відсортувати вивчені терміни теми «Літосфера» від інших (нові терміни пов'язані з новою темою «Атмосфера»)
Вправа «Сортувальник»
Відсортуй терміни у дві групи, де І група - об'єкти з теми «Літосфера». До якої земної оболонки можна віднести другу групу термінів? ВИСОЧИНА, ВУЛКАН, ГЕОЛОГІЯ, ГІРСЬКІ ПОРОДИ, ПОВІТРЯ, ТЕМПЕРАТУРА, ВІТЕР, КРЯЖІ, ТЕРИКОНИ, КАР'ЄРИ, ГІРСЬКІ СИСТЕМИ, ГАЗИ, ВОДЯНА ПАРА, ТЕРМОМЕТР, ХМАРИ, СНІГ, ПОГОДА, ЗИМА, ГРОЗА, СИНОПТИКИ, МОРОЗ.
ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності
1. Постановка проблемного питання: послухайте легенду і скажіть, що на вашу думку в ній є правда, а що – вигадка.
Легенда
Люди з давніх-давен мріяли піднятися в небо. Літати, мов птахи, вирішили і Дедал та Ікар. Вони виготовили крила з пір'я, зліпили його воском і одного дня піднялися високо в небо. Та чим вище вони піднімалися над землею, тим пекучішим ставало сонячне проміння. Віск почав танути. Ікар впав на землю і розбився, а Дедал приземлився на Сицилії.
(Насправді, чим вище ми піднімаємося в атмосфері, тим нижчою стає температура повітря).
2. Для того, щоб відповісти на всі питання, пов’язані з пізнанням повітряної оболонки Землі, продовжимо роботу і підготуємо пам’ятку для тих, хто мріє мандрувати повітряними просторами. (Ознайомлення зі структурою пам’ятки повітряному мандрівнику)
IV. Повідомлення теми, мети уроку та ознайомлення з планом його проведення
V.Пояснення нового матеріалу
1. Робота з поняттями.
Прочитайте перший абзац тексту підручника с.116 і випишіть пояснення терміна «атмосфера».
2. Робота в парах Стратегія «Веселі каруселі».
Почергово назвіть значення атмосфери для людини і планети. Та карусель буде кращою, хто довше підтримає її обертання знаннями про роль атмосфери.
Атмосфера має велике значення: вона розсіює сонячне проміння, в результаті чого воно не так сильно нагріває вдень поверхню Землі, а вночі атмосфера не дає Землі швидко охолоджуватися і, як ковдра, утримує тепло. Атмосфера — броня планети. Сотні метеоритів не долітають до Землі, згоряючи в атмосфері. Особливо це видно зоряної літньої ночі. В народі метеорити, що згорають у повітрі, називають падаючими зорями. В атмосфері утворюються хмари. Нижні шари її перебувають у русі, утворюючи вітер, який переносить хмари на сотні кілометрів від місця їх виникнення. Люди помітили, що одні атмосферні явища предвіщують похмуру і дощову погоду, інші, навпаки, ясну і сонячну.
3. Робота в групах Електронний експеримент.
учням пропонуються цифрові дані «Газовий склад атмосфери».
Крім газів до складу атмосфери входять водяна пара, попіл, пил, дим, сажа. Кожен газ відіграє важливу роль у житті планети.
Газовий склад атмосферного повітря |
|||
Азот, % |
Кисень, % |
Вуглекислий газ, % |
Інші гази, % |
78 |
20,9 |
0,03 |
1,07 |
Створити із запропонованих даних комп'ютерний варіант кругової діаграми «Газовий склад атмосфери».
Порівняти створену схему з малюнком 122 підручника.
4. Дидактична гра «Політ на повітряній кулі».
Завдання: користуючись текстом підручника, поясніть особливості нашої подорожі через «багатоповерхову» атмосферу.
За характером зміни температури повітря з висотою та іншими властивостями атмосфера поділяється на кілька шарів: тропосферу, стратосферу, вищі шари атмосфери.
Нижню та верхню межі атмосфери точно встановити дуже складно. Нижня межа проходить земною поверхнею, але повітря проникає в тріщини, пори гірських порід. Верхня межа приблизно проходить на висоті 3000 км.
VІ.Закріплення вивченого матеріалу
В стародавні часи люди мали обмежені знання про атмосферу. Вони ставили ряд питань, на які не могли дати вичерпну відповідь. Якщо ви були уважними протягом уроку і зрозуміли сучасне бачення особливостей атмосфери, то зможете відповісти на них.
Питання з архіву:
1. Чому немає життя на Місяці?
2. Чи однаковий склад повітря біля поверхні землі й на висоті 3-4 км?
3. А чи можна захворіти, якщо в повітря потраплять інші домішки?
2. Вправа «Пам’ятка для мандрівника».
Запишіть та запропонуйте однокласникам 5 найголовніших особливостей атмосфери, про які ви дізналися на уроці.
VIІ. Підведення підсумків
1. Що вам запам’яталося найбільше? Який етап уроку?
2. Хто був найактивніший?
VІIІ. Повідомлення домашнього завдання
Прочитати текст підручника § 29, с. 119 – запитання і завдання письмово.