Урок "Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері.

Про матеріал
Мета уроку: розкрити суть поняття „атмосфера”, пояснити будову атмосфери, її склад; ознайомити з основними властивостями атмосферного повітря; з’ясувати значення атмосфери в розвитку географічної оболонки; розвивати спостережливість, уміння створювати образ об’єкта; виховувати інтерес до пізнання навколишнього середовища.
Перегляд файлу

Загальна географія

6  клас

Тема розділу:  АТМОСФЕРА

 

Автор:

                                                                                   Полєжаєва Світлана Леонідівна,

                                                                                   учитель,  географії  Запорізького

                                                                                   колегіума «Мала гуманітарна академія»             

 

 

Тема. Атмосфера,  властивості повітря в тропосфері.

Мета: розкрити суть поняття „атмосфера”, пояснити будову атмосфери, її склад; ознайомити з основними властивостями атмосферного повітря; з’ясувати значення атмосфери в розвитку географічної оболонки; розвивати спостережливість, уміння створювати образ об’єкта; виховувати інтерес до пізнання навколишнього середовища.

Обладнання:підручники В.М. Бойко, атласи, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Атмосфера», колби, терези, спиртовка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку.

І.Організаційний момент.

Привітання. Перевірка готовності до уроку.

Вчитель: Намалюйте у куточку зошита свій емоційний настрій на початку уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

(фронтальне опитування).

З яких частин складається географічна оболонка?

Які оболонки Землі ми з вами вже вивчили на попередніх уроках?

Чому існує життя на Землі?

Чому Земля, єдина з планет Сонячної системи, має таке розмаїття рослин і тварин?

Яку оболонку іноді називають „п’ятим” або „повітряним океаном”?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Відгадайте загадку:

Ти без нього не зможеш жити
Ні їсти, ні пити, ні говорити.

(Повітря).

 

Тема нашого уроку „Атмосфера – повітряна оболонка Землі”.

На уроках теми «Атмосфера» ви дізнаєтеся про різноманітні атмосферні процеси та явища, навчитеся складати прогноз погоди, аналізувати дані спостережень.

 

Працювати ми будемо сьогодні на уроці за планом: (запис на дошці, учнями в зошиті).

  1. Значення атмосфери.
  2. Склад і властивості атмосферного повітря.
  3. Будова атмосфери.
  4. Атмосфера і людина.
  5. Охорона атмосфери.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Значення атмосфери.

 „Необхідно, як повітря!” – ви, напевно, часто чули цей вислів?

Так говорять, коли відчувають нагальну потребу в чому-небудь. Дійсно, якщо без води людина може прожити кілька діб, то без повітря – лічені хвилини. Але це лише маленький штрих характеристики повітряної оболонки Землі.

Що називається атмосферою ?(зачитати і вивчити визначення з підручника стор. 116).

Яке значення має атмосфера для нашої планети?

Учні називають основні функції, які виконує атмосфера стосовно географічної оболонки Землі

  • живі організми дихають (тільки одній людині на добу потрібно близько 11тис. літрів повітря)
  • захищає Землю від переохолодження і надмірного нагрівання;
  • захищає Землю від впливу космосу.

 

  1. Склад і властивості атмосферного повітря.

Атмосфера – це суміш газів, які утворюють повітря (вчитель демонструє діаграму газів повітря).

У природі кожна складова частина повітря відіграє певну роль.

Пригадаймо з курсу ботаніки або ресурсів Інтернету, яке значення має кожний газ.

З чого складається атмосфера?

основні гази:

- азот 78%

- кисень 21%

- вуглекислий газ 0,002%

- інші гази 1%

Азот – основна складова частина повітря. Він бере участь у диханні організмів та безпосередньо засвоюється рослинами, тваринами й організмом людини з повітря.

Кисень – найважливіша складова частина повітря для людини й усіх інших організмів, які можуть розвиватися тільки тоді, коли є кисень. Нестача кисню спричиняє смерть організму.

 Вуглекислий газ - становить 0,03% об’єму повітря. Утворюється під час розкладання органічних речовин, бродіння, дихання, горіння, виверження вулканів. Він необхідний для рослин.

Озон - газ, утворений у результаті взаємодії кисню з космічним випромінюванням, іноді утворюється під час грозових розрядів. Основна маса озону зосереджена на висоті 10 – 50 км від поверхні (озоновий екран). Озон не пропускає до земної поверхні сонячне та космічне випромінювання, яке  згубно діє на живі організми.

Крім основних газів в повітрі є різні домішки: водяна пара, дим, сажа, пил, вулканічні гази та інші речовини.

Повітря дуже легке, але все-таки  має вагу. Зараз зробимо дослід, який  це підтвердить.

Опис досліду. На одну шальку терезів ставимо колбу, на іншу – рівноваги так, щоб обидві шальки урівноважились. Нагріваємо колбу. Через деякий час ваги виходять з рівноваги. Нагріта колба стала легшою. Забираємо спиртівку. Згодом ваги знову урівноважуються.

Чому була порушена рівновага?

Відповідь учнів: Тому, що повітря, яке було в колбі при нагріванні розширилось і

вийшло з неї, тобто кількість повітря в колбі стало менше  і вона стала легшою. Коли колба охолола, повітря в ній стало стільки як було і ваги урівноважились.            ВИСНОВОК: повітря легке, проте має вагу (на 1см²  1 кг)

Крім ваги повітря - прозоре, пружне, без запаху та смаку, не має форми, може рухатися, під час нагрівання – розширюється, під час охолодження – стискується.

Фізкультхвилинка.

  1.                Будова атмосфери.

Робота в групах.

Учитель об’єднує учнів у три групи. Кожна група досліджує один шар атмосфери (малюнок на стор 124 підручника) за наведеним планом.

  1. Висота верхньої і нижньої межі шару.
  2. Склад повітря.
  3. Зміна температури повітря.
  4. Природні явища.

Після закінчення роботи, кожна група звітує про результати своїх досліджень, а інші учні складають графічний конспект.

Питання на закріплення.

  1. Чи однакова щільність повітря у тропосфері і стратосфері?
  2. Який шар атмосфери утримує водяну пару?
  3. Як змінюється температура у тропосфері зі зміною висоти?
  4. Чому немає хмар у стратосфері?

Висновок. Отже , атмосфера має шарувату будову. Кожний шар відрізняється від іншого густиною повітря, вмістом водяної пари, температурою.

4. Вивчення атмосфери.

Вивчає атмосферу Землі наука метеорологія.

Завдання:за допомогою підручника с.125-26 в зошит випишіть як вивчають атмосферу?

За допомогою:метеорологічних станцій, метеозондів,науково-дослідницьких суден;метеорологічних ракет;метеорологічних супутників.

 

 

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

Проблемне питання.

Уявіть, що атмосфера зникла. До яких наслідків це може призвести?

Тести.

1. Зазначте шар атмосфери, в якому формується погода Землі

           А. Іоносфера  Б. Стратосфера  В. Тропосфера  Г. Термосфера

2.  Укажіть газ, вміст якого суміші повітря складає 21%

           А. Азот       Б.  Кисень          В.  Вуглекислий газ       Г. Неон 

3. Укажіть шар атмосфери, де розташований озоновий шар.

         А. Термосфра  Б. Мезосфера  В. Стратосфера  Г. Тропосфера

4. Майже вся водяна пара міститься в ….

        А.  Мезосфері   Б. Стратосфері    В.  Іоносфері    Г. Тропосфері 

5. Яка висота є умовною верхньою межою атмосфери? …

       А.  500 км          Б. 1 000 км      В.  3 000 км           Г.  5 000 км

6. Зазначте шар атмосфери в якому утворюються полярні сяйва.

     А. Іоносфера  Б. Стратосфера    В. Тропосфера   Г. Термосфера

 

VІ. Підсумок уроку.

Методичний прийом „Уявний мікрофон”.

Які основні знання ви щойно отримали?

Чому ці знання є важливими для вас?

Що здивувало вас сьогодні на уроці??

Які труднощі виникали?

Що сподобалося на уроці?

Чи були виправдані ваші очікування?

Оцініть свою активність протягом уроку за певною шкалою та обґрунтуйте її виставлення.

В якому настрою ви перебували на уроці? Намалюйте в кутку зошита знак емоційного стану. Порівняйте його з тим який був на початку уроку і в кінці уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати 29 параграф підручника В.М. Бойко.

Творче : складіть  сенкан до слова “Атмосфера”.

 

Використані джерела інформації.

1. Географія: підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.М.Бойко, С.В.Мікелі .̶  ХАРКІВ: СИЦИЯ, 2014.-256с.:іл.

2. Шкільний курс географії в тестах/О. Є Шматько, В.Ф. Вовк.-Х.: Вид-во “РАНОК”, 2014.-448 с.-(Серія “Енциклопедія тестових завдань”).

3. http://korusno-znatu.in.ua/inshe/zagadky/zagadky-pro-povitrya/

загадка про повітря

 

 

 

doc
Додано
5 січня 2021
Переглядів
824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку