Урок "Будова рослин"

Про матеріал
Ознайомити учнів з будовою рослин, формувати вміння розрізняти органи рослин, називати їх, з'ясувати значущість кожної частини рослин; розвивати увагу, мислення, мовлення; виховувати інтерес до національних символів.
Перегляд файлу

 

Запорізька загальноосвітня школа I-III № 17

Запорізької міської ради

Запорізької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК  ПРИРОДОЗНАВСТВА

1 КЛАС

 

 

 

"ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РОСЛИНИ?

ПРАКТИЧНА РОБОТА: ВИВЧЕННЯ БУДОВИ РОСЛИН."

( на конкурс «Вчитель року», номінація «Початкове навчання»

 

 

C:\Users\Администратор\Desktop\index.jpg

                                                                      Підготувала вчитель

початкових класів

ІІ категорії

Штанько Юлія Петрівна

 

 

 

Запоріжжя

2016

 

Тема:  Рослини. Яку будову має рослина.

Практична робота: вивчення будови рослин.

Мета: ознайомити учнів з будовою рослин, формувати вміння розрізняти органи рослин, називати їх, з'ясувати значущість кожної частини рослин; розвивати увагу, мислення, мовлення; виховувати інтерес до національних символів.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

Форма роботи: фронтальна, індивідуальна, парна.  

 

Обладнання: комп’ютер, телевізор, аудіо запис Ф.Пурсель «Прогноз погоди,презентація, ілюстрації з зображення частин рослин для сценки,відеоматеріал «Будова рослин»,  конверти з зображенням дерева, куща, квітки, індивідуальні зображення рослин,емблеми квітів до українського віночка.

 

ХІД   УРОКУ

 

1.Самовизначення учнів (створення умов для «хочу» і «можу»)

Привітання, побажання хорошого настрою.

Доброго ранку травам росистим,

Доброго ранку квітам барвистим,

Доброго ранку сонечку ясному,

Учням, гостям і усьому прекрасному!

2.Вправа «Долонька до долоньки»

-  Уявіть , що в ваших долоньках  квіточка. Давайте вдихнемо її аромат.

-Придумайте, яку квіточку ви тримаєте в руках…Подаруйте  її своєму сусідові.

(Діти  дарують квітку  посміхаючись один одному і сідають на місця)

-  Діти, погляньте. Яку квіточку уявила я.(Кульбаба).Слайд 1

- Яка її назва?

- А  зараз можна побачити квіти?

- Чому?

- Який місяць?

3.Фенологічні спостереження .

- А як він називається?(Грудень). Слайд 2

- Місяць грудень зиму починає, а рік закінчує. Наші предки називали його – «лютень», «хмурень», «стужайло», «мостовик».

- А від якого слова походить назва  місяця? (Грудка.) Слайд 3

- У рок природознавства ми розпочинаємо з хвилинки спостережень за погодою. Давайте повторимо алгоритм спостережень.

- Хто бажає бути синоптиком сьогодні?

Синоптик. (Будь хто з учнів)

-Доброго ранку! У студії віртуальної синоптичної обсерваторії…(П.І. учня)

-Сьогодні на території України (звертається до карти України)збережеться зимова погода. У східних областях, а зокрема у нашому   місті, буде… Небо…Зранку у погоді відбулися такі зміни… Я з вами прощаюся. Дякую за увагу

 

- У народі кажуть: «Якщо снігу в грудні випало багато, то буде врожай пшениці, а якщо грудень малосніжний, то врожаю чекати не варто..».

- Діти,  чи йшла мова про об’єкти природи  у цій народній прикметі?(Так. Мова йшла про сніг та пшеницю)

4. Актуалізація знань і фіксація утруднення у діяльності.

    -До якої природи належать  пшениця?  (До живої, тому що це -рослини.) (наочність)

-Доведіть, що це жива природа. (Вони дихають, ростуть, розмножуються, живляться, помирають.)

-Що потрібно рослині для життя? (Світло, тепло, вода, ґрунт, поживні речовини). (наочність)

-Що дає світло і тепло? (Сонце).

-Для чого рослині потрібне світло і тепло? (Без сонячного світла і тепла рослини не можуть жити, за що їх називають «дітьми Сонця»).

-Сонце, вода, ґрунт – це яка природа? (Це нежива природа.)

-Який напрошується висновок?

Висновок. Жива природа тісно пов’язана з неживою.

5.Робота в групах. Постановка проблеми.

- Зараз ми попрацюємо у групах. (Кожна група отримує    розрізані зображення рослин без деяких частин)

1) Робота з малюнками яблуні, чорної смородини, ромашки, соняшника, троянди.

  Група 1

-   Які частини яблуні зображено? (Яблуко, листя, корінь, стовбур)

- Якої частини не вистачає? (Листя). (наочність)

  Група 2

-    Який кущ зображено? (Чорна смородина)

- Назвіть частини цієї рослини. (Ягоди, листя, корені, стебла)

-Якої частини не вистачає? (Кореня) (наочність)

  Група 3

- Назвіть частини ромашки. ( Квіти , листя, стебло, корінь)

-Якої частини не вистачає?(Стебла) (наочність)

  Група 4

- Яка у вас рослинка? (соняшник)

- Якої частинки у нього не вистачає? (насіння)

- Це плід соняшника. (наочність)

  Група 5

- Яка у вас рослинка? (троянда)

- Якої частинки у неї не вистачає? (квітки) (наочність)

- Що спільного у всіх цих рослин?

Висновок. Усі рослини мають однакову будову: (слайд 4)

     корінь;

     стовбур;

     лист;

     квітка;

     плід.

 II. Виявлення причин утруднення і постановка навчальної задачі

-Діти , а хто здогадався яка буде тема нашого сьогоднішнього уроку?(Ми будемо говорити про рослини та їх будову)

 

Фізкультхвилинка «Василечки» Н.Май

(Діти виконують рухи зі штучними квітами)

 

III. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1.Перегляд відео «Будова рослин»

- Отже, діти з яких частин складається рослина?

- А зараз я пропоную вам переглянути відео і дати відповідь на запитання, як називаються частини рослин?

https://www.youtube.com/watch?v=B_B14zPn-8A

- Як називаються частини рослин одним словом? (наочність таблиця)

- Які є органи у рослини?

- В якому порядку їх необхідно називати?

 

2. Аналіз завдання та визначення проблеми.

- Як ви гадаєте, чи всі органи рослини їй необхідні?

- Перегляньте сценку, яку приготували ваші однокласники і скажіть, з ким із головних героїв ви погоджуєтеся?

Сценка «Хто найважливіший»

Засперечалися якось органи рослини : хто з них найголовніший. Першим

виступив Корінь.

- Я тут найголовніший! Я зміцнюю рослину в ґрунті, я  напуваю  його водою і годую мінеральними солями.  Я і людей, і тварин годую. Та ще і лікую іноді. Я першим з насіння  з'являюся, говорить про мою важливість!   Іноді я так змінююся, що потрібно бути дуже уважним і допитливим, щоб мене упізнати. Називають мене теж по-різному: коренеплоди, кореневі бульби. Загалом, шановані частини рослини, я самий важливий серед вас!

 

Обурилося листя: "Подумаєш! Ти, корінь, живеш в темряві, та ще і

за наш рахунок! Це ми годуємо рослину  поживними  речовинами, уміло

використовуючи сонячну енергію! Це ми підказуємо людям, коли рослину

треба полити, підгодувати, укрити. Ми також годуємо і  лікуємо  тварин, і людей. Та і дихається поряд з нами легко"

 

- Дозвольте! - вступило в розмову стебло. А хто тримає листя? квіти?

плоди? Хто поставляє поживні речовини від кореня до інших частин

рослини і навпаки від листя до кореня?

 

-  Друзі! Не потрібно так кричати. Безперечно найважливіший - це Я! – сказала квітка. Тому що я утворюю, плоди і насіння, що б рослина могла

розмножуватися.  А крім того я найкрасивіша з Вас. А який дивовижний аромат виходить від мене!

 

- Цікаво. - вступив в суперечку плід. Та коли б не я, усі рослини

перевелися б, не змогли розмножуватися. Окрім цього, без мене тварини і

люди померли б від голоду, тому що я одне з головних джерел

живлення.

 

-Отже, діти, на вашу думку хто виявився головним у цій суперечці? (Відповіді учнів)

- Суперечка, що почалася, між частинами рослини нерозв'язна. Усі вони важливі і потрібні рослинам: і корінь, і листя, і стебло, і квіти, і плоди. Адже

усі вони частини одного організму. 

-Чи може існувати рослина без  якоїсь її частини?(Ні)

 

2. Розповідь вчителя із складанням опорної схеми

 

Корінь- закріплює рослину у грунті; всмоктує  воду поживні речовини

Стебло- утримує рослину, розподіляє воду і  поживні речовини по всій рослині

Листя- дихають повітрям, вловлюють сонячні промені і виробляють поживні речовини, які необхідні для життя рослин; очищають забруднене повітря

Квіти-щоб дати потомство для розмноження

Плоди- захищають насіння від пошкодження і в них міститься насіння

- На Землі близько 400 000 видів рослин. Вони відрізняються одне від одного будовою і розмірами.

- Розгляньте таблицю, назвіть основні органи рослин.

Коріння

Більшість рослин у пошуках води, мінералів та інших поживних речовин проростають корінням у ґрунт. Але є й такі, що не мають коріння, своїми присосками проникають в іншу рослину і живляться її соками. Такі рослини називаються паразитами.

Довжина коріння у рослин різна.

Стебло

Стебло - це орган рослини, який несе на собі листя, бруньки, квітки. Стебла бувають підземні і наземні, трав'янисті і дерев'я­нисті. Вони можуть стояти прямо або лежати на землі. Стебла, що плетуться, піднімають рослину до сонця, використовуючи різні опори.

По стеблах від коріння до листя передаються вода й мінеральні речовини.

Листя

Рослина отримує сонячну енергію саме через листя. В листі рослин відбуваються хімічні реакції, в результаті яких рослини поглинають із повітря вуглекислий газ і виділяють в атмосферу кисень.

Квітки

Коли рослина цвіте, на ній розпускається одна або декілька квіток.

- Назвіть рослини з однією квіткою; з багатьма квітками.

Насіння і плоди

Після того як рослина відцвітає, на місці квітки з'являється насіння.

У таких рослин, як горобина, вишня, смородина, диня, огірки та багато інших, насіння знаходиться у плодах. Із насіння виростає нова рослина

Фізкультхвилинка

 

III. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні

1. Робота з опорною схемою та наочністю

- Скільки органів у рослини? Назвіть їх

- Які органи цих рослин використовує в своїй діяльності людина?

 

2. Робота з кімнатними рослинами (в групах). Практична робота. Вивчення будови рослин.

- Покажіть одне одному органи рослин. Порівняйте, у якої рослини корінь довший; яке стебло у кожної з рослин;

2-3 пари розповідають у порівнянні про будову рослин. Роблять висновок, що органи рослин різних видів різняться довжиною, висотою, формою, розміщенням у просторі, кольором, розміром.

 

3.Самостійна робота із  взаємоперевіркою . Робота в зошиті.

 

C:\Users\Администратор\Desktop\images.jpg

 

-А зараз спробуйте самостійно визначити з яких частин складається рослина пронумерувавши відповідні частини. Перевіримо в парах як ви виконали це завдання. (слайд 8)

 

4.Хвилинка-цікавинка. Знайомство з рослинами «Українського віночку»

-Діти, скажіть, а  в національному одязі українців присутні квіти? Де саме?

(На вишиванці вишиті квіти та рослини, в українському віночку, на рушниках)

На кінець уроку хотілося б звернути увагу на український віночок (слайд 8)

   Український віночок - це не тільки прикраса, але й оберіг, «знахар душі». У ньому є така чарівна сила, що біль знімає, волосся береже. Усього в українському віночку 12 квітів, усі вони лікарські і кожна – оберіг.

(Виходять дівчата у віночках з емблемами квітів)

Дівчинка 1. Головне місце посідає деревій. Ось її люди і вплели у віночок як символ непокори.

Дівчинка 2. Безсмертник вважають символом здоров’я.

Дівчинка 3. Квіти вишні і яблуні – символ материнської любові.

Дівчинка 4. Ружа, мальва і півонія у віночку – символ віри, надії і любові.

Дівчинка 5. Любисток і волошка -символом людської відданості.

Дівчинка 6. Барвінок -символом життя.

Дівчинка 7. Ромашка приносить не тільки здоров’я, але й доброту і ніжність. Її вплітають разом з кетягами калини. Переплітають з вусиками хмелю – символом гнучкості і розуму.

 

IV.Рефлексія діяльності на уроці.

1. Гра «Вірю — не вірю».

Учитель називає твердження, а учні показують сигнальні картки: зелена - «вірю», червона - «не вірю».

-Листя рослин всмоктує з ґрунту воду з розчиненими| речовинами. (Не вірю)

- Вода рухається від кореня по стеблу. (Вірю)

-У всіх рослин  однакові стебла?

-Квіти уловлюють сонячні промені?(Ні)

-Всі рослини дихають і вдень і вночі? (Так)

- Квітки у всіх рослин однакові. (Не вірю)

 

          2.Робота з загадкою

- Ви добре працювали і зараз отримаєте приз - плоди рослини, а якої дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:

 

Народжується з квітки,  його всі люблять дітки.

Заліза в нім багато, рум'яне і смачне.

А ну, скажіть, малята, то що ж воно таке? (Яблуко.)

 

(Діти отримують яблука. Урок закінчується.)

 

-Чи сподобався вам урок? Якщо так, то поплескайте у долоні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури та інтернет –ресурси:

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта»,  2011. – 392 с.

2.  Л.К. Нарочна та ін. Методика викладання природознавства. – К.: Вища школа, 1990. – 302 с.

3. Байбара Т. М. Методика навчання природознавства в початкових класах: Навчальний посібник. – К.: Веселка, 1998. – С. 147-226.

5.  Природознавство: піручн. для 1 кл./ І.В. Грущинська. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 144 с.:іл.

6. Косоротова Ю. Використання творчих завдань на уроках природознавства // Психолог, 2004. -№21-22.-С.94-100

 

7.Відео «Будова рослин»

https://www.youtube.com/watch?v=B_B14zPn-8A

 

8.Фізкультхвилинка «Василечки».Н.Май (MP3)

 

docx
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
2097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку