КРИМСЬКІ ГОРИ
.
Мета: ознайомити учнів із географічним положенням Кримських гір ; рослинним і тваринним світом ; розвивати пізнавальні здібності учнів ; формувати обчислювальні навички учнів; удосконалювати вміння розв’язувати рівняння ; вчити складати задачі за коротким записом ; розвивати увагу , пам’ять , логічне мислення ; виховувати культуру усного й писемного мовлення . виховувати любов до рідного краю,
Обладнання : Мультимедійна система, магнітофон, фізична карта природних зон України ,схема до задачі, геометричні фігури , кросворд , підручники , зошити.
Хід уроку
1.Організація класу.
- Я рада вітати всіх присутніх:
Доброго ранку ! Доброго дня !
Доброго вечора , сьогодні , щодня…
Хай не псується годинник на вежі,
Хай буде на землі все , як належить :
Сонце – як сонце ,літо – як літо ,
Дощик – як дощик , діти – як діти .
Кожному дому щастя бажаю.
Маку –цвітіння , житу – врожаю,
Небові – миру , голубу –неба ,
Кожній дитині – всього що треба .
Хай усміхаються діти щодня.
Доброго ранку ! Доброго дня !
Сьогодні ми будемо подорожувати сторінками усного журналу « ДИВОСВІТ».
2. Підсумок спостережень за погодою.
Сторінка « Гідрометцентру».
(Учень показує на карті місце розташування нашого міста)
Лютий
Лютий в гості на гостину кличе всю свою родину.
Та родина – не мала, суне й суне без числа.
Морозища, морозеньки – і великі, і маленькі,
Завірюхи капловухі, Іісніжинки-балеринки.
І Вітренко, і Вітрисько – вже вони близенько-близько.
Ще до ночі в темнім борі вся родина буде в зборі.
Запита родину лютий, чи то кожен добре взутий?
Гей, у танець! – і зі сну збудять танцями Весну.
Місяць лютий .
Зима наближається до кінця, вже настав лютий - останній її місяць. Сьогодні ми називаємо його на римський лад, а от у древніх слов'ян його величали по-іншому: снежень, сечень, межень, бокогрей, Лютень, лютий, лютий, Ледіч. Наші предки пов'язували цього місяця з образом вовка. Згадаймо, що за народними повір'ями,як вже зазначалося, Вовче виття в зимову пору віщував мороз і заметіль.
Чим же примітний Лютень.
По-перше, все-таки мова йде про зиму, так що без морозів ніяк не обійтися: "Лютий - місяць лютий, запитає: як взутий?». Та вже, в постолах в лютому робити нічого. З іншого боку, погода мінлива: лютий однією рукою ніс гладить, а інший за нього клацає, лютий мінливий:
то січнем потягне, то березнем прогляне.
І, звичайно ж, головна прикмета місяця - вьюжность :
Лютий коли морозом не візьме, так всі дороги замете.
Хуртовини та завірюхи під лютому налетіли.
Січня-батюшки - морози, лютому - заметілі.
Лютневий сніг взагалі багато значив для селян:
Лютий багатий снігом, квітень - водою.
Лютий воду підпустить, березень підбере.
Народна мудрість, характеризуючи останній зимовий місяць, нагадує, що весна не за горами: "Лютий будує мости, а березень їх ламає». І адже саме на лютий, на саму його серединку доводиться Стрітення - зустріч зими з весною.
Погоду помічали та прогнози будували й добре-доладно їх висловлювали. Наприклад: початок лютого погожий - весну чекай ранню, гожу
Прикмети
1 лютого, «коли крапель - у весну ранню вір».
6 лютого, в день Ксенії-весноуказательніци (або полузімніци, полухлебніци) примічали: якщо на Аксенію дорогу переметет, то і корми підмете; яка Ксенія, - така і весна; полузімніца навпіл, та не рівно ділить зиму - до весни мужику важче; на полухлебніцу ясно - весна красна.
10 лютого, в день Єфремов, звертали увагу на вітер: понісся вітер на Єфрема - літо схолодает та відволожиться; вітер сплутає погоду - бути сирому році.
14 лютого, в Трифонов день, теж у небушко поглядали: На Трифона зірок багато - весні довга дорога. 17 лютого, на Миколу Студеного, очікували снігопаду: на Студеного Миколу снігу навалить гору.
23 лютого, в Прохоров день, починали жартував: до Прохора старенька все охала: «Ох, холодцю», а прийшли Прохір та Влас: «Ніяк скоро весна у нас».
24 лютого, під Власьев день («коров'ячий свято»), сподівалися на відлига: проллє Власій маслечка на дороги - зимі пора прибирати ноги.
Що ж, давайте придивлятися, чекаючи весну: рання або пізня буде? А час покаже, чи справдяться наші прогнози ...
2.-В якій частині України знаходяться гори Карпати?
Робота з картою
3.Мотивація навчальної діяльності .Повідомлення теми й мети уроку.
- Я пропоную вашій увазі мелодію.Уважно послухайте і скажіть ,яка це музика : вокальна чи інструментальна?( Чи людина співає , чи грають інструменти?)
-То що ж ви чули ? (Звуки природи )
- Про що нагадала вам ця музика ? ( Відпочинок біля моря ).
- Про що ви мріяли , коли слухали цю музику ?
У ці довгі дні холодні
Нам так хочеться тепла…
Вирушаймо всі до моря ,
Відпочинем , дітвора!
Про південні гори Криму
Буде розповідь у нас.
Це ж куточок УКРАЇНИ –
Рідний і близький для нас.
Кримські гори
\
- А разом із цим :
а )Розвиватимете навички усної лічби.
б )Будете закріплювати вміння розв’язувати задачі.
- Інформації буде багато , тому налаштовуйтеся швидко думати , чітко і правильно відповідати , каліграфічно занотовувати.
4. Робота над темою уроку.
Сторінка « Інформ».
Учень.1.
-Кримськи гори займають крайню південно-східну частину України .Межують із зоною степів і Чорним морем.
-А зараз ми визначимо приблизну площу смуги , яку займають Кримські гори.
- Які дані потрібно мати , щоб знайти площу?( Довжину і ширину).
Усний рахунок.
Знайдіть площу.(S=a . b , S=180.50 , S=9000 км )
До степу спускаються положисті схили гір .
-А до моря –круті скелі.
У горах є багато печер , які утворила вода , розмивши гірські породи.
-Кримські гори є вологим островом у сухому Криму .
Взимку у горах випадає багато снігу, частими є завірюхи.
Навесні йдуть дощі , влітку – грозові зливи.
Осінь у горах суха і тепла.
Найвища точка Кримських гір – гора Роман-Кош.
-Зараз дізнаємося , якої ж висоти гора Роман-Кош.
Отже , ми дізналися про географічне розташування Кримських гір ,їхні кліматичні умови.
Учень 2. БОТАНІК
-Рослинний світ Кримських гір дуже різноманітний . У Кримських горах рослинний світ змінюється від підніжжя до вершини .
Від краю берега Чорного моря до висоти 350-400 м на південному схилі простягаються ялівцево –дубові ліси , у яких ростуть дуб пухностий і ялівець високий. Зустрічається також суничне дерево , фісташка.
У підліску росте ялівець колючий , шипшина , вовчі ягоди ,кизил , плющ ,глід , жасмин кущовий.
Серед трав’янистого покрову дубово-ялівцевих лісів досить розповсюджені рослини , що мають цибулини і бульби.
Навесні можна зустріти підсніжники , крокуси , гіацинти , сон-траву.
Влітку – кропиву глуху , жовтець роздільний , борщівник пухнастий ,еденофору кримську.
Восени – проліску осінню.
На рівні понад 350-400 м ростуть соснові й букові ліси. До них домішуються дуб скельний т,граб та клени польовий і Стевена . Найбільше поширені ліси з сосни кримської , які створюють неповторний ландшафт. Кримська сосна носить ім я натураліста П. С. Паласа .Цікавим деревом є клен Стевена , названий на честь Стевена –засновника всесвітньовідомого Нікітського ботанічного саду.
На плоских вершинах Карпатських гір розкинулися гірські луки – яйли .
Тут постійно дмуть вітри і пече сонце , тому рослини переважно низенькі ,колючі з дрібними листочками.Тут росте близько 1000 видів рослин, тобто більше 40% Кримської флори.
Це: ковила, типчак , шавлія , стоколос, осока, чебрець, еспарцет, шафран ,цикламен , тюльпан гірський.
Рослинність Кримських гір має винятково важливе значення у збереженні водного режиму Криму ,запобігання ерозії грунтів ,надає цілюще повітря курортним містам.
2.Розв язування рівнянь.
- На дошці рівняння . Якщо ви їх правильно розв яжете , то дізнаєтеся , скільки дикорослих рослин є у горах Криму і скільки з них відноситься до таких , що зустрічаються тільки у Кримських горах.
( Два учня біля дошки)
X : 20 = 110 Х 20 = 400
Х =110 20 Х = 400: 20
Х = 2200 Х = 200
-Отже , У Кримських горах росте 2200 дикорослих рослин і 200 зустрічаються тільки у Кримських горах.
Учень 3. ЗООЛОГ
У Кримських горах водяться тварини різних груп , бо є всі необхідні умови для їхнього життя.
На положистих схилах у листяних лісах водяться : ОЛЕНЬ БЛАГОРОДНИЙ , КОЗУЛЯ , А НА КРУТИХ СХИЛАХ – ГІРСЬКИЙ БАРАН –МУФЛОН. Також зустрічається куниця , кабан дикий ,куниця кам яна , лисиця кримська гірська , ласка , борсук ,їжак ,кажани.
У гірських лісах живе багато птахів . Серед них : сойка кримська ,дятел строкатий , синиця чорна , шишкар ялиновий .
У горах гніздяться хижі птахи : сип білоголовий , гриф чорний , орлан- білохвіст .
Рептилій і земноводних у Кримських горах небагато. Серед них : полоз леопардовий ,гекон кримський , ящірка скельна, черепаха болотна , ропуха зелена.
Також Кримські гори населяють різноманітні комахи : жуки , метелики , бабки , джмелі , цикади .
У гірських річках водяться річкова й радужна форель.
Учень 4. СОЦІОЛОГИ.
У горах Криму багато мінеральних джерел , цілющих озер . У кар єрах добувають вапняки , пісок , гравій , гальку , глину . Люди добувають корисні копалини.
Цілюще морське повітря , мінеральні джерела , казкова краса гір – все це створює чудові умови для відпочинку людей . Тут побудовано санаторії та будинки відпочинку, де працює багато людей .
А ще люди займаються вирощуванням різних сортів винограду , а також троянд , які використовують для виготовлення парфумерних виробів і ліків.
Природа Кримських гір багата , різноманітна і екзотична . Тому для її збереження створено заповідники.