Вказаний матеріал дозволить учням закріпити знання учнів про різні способи і форми розмноження організмів, поглибити знання про будову статевих клітин різних організмів; сформувати практичні уміння і навички; розвивати уміння розрізняти різні форми і способи розмноження та статеві клітини різних організмів, робити висновки про значення розмноження для господарської діяльності людини; виховувати бережливе ставлення до життєдіяльності всіх живих організмів на планеті; застосовувати свої знання та вміння на практиці.
Тема. Будова статевих клітин.
Мета:
Навчальна: закріпити знання учнів про різні способи і форми розмноження організмів, поглибити знання про будову статевих клітин різних організмів; сформувати практичні уміння і навички.
Розвиваюча: розвивати уміння розрізняти різні форми і способи розмноження та статеві клітини різних організмів, робити висновки про значення розмноження для господарської діяльності людини.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до життєдіяльності всіх живих організмів на планеті.
Тип уроку. Застосування знань та умінь.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:
а) словесний: пояснення, бесіда, робота з підручником, інструктивною карткою та роздатковим матеріалом.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
в) практичний: виконання лабораторної роботи.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схем.
5.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музика.
6.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, інструктивні картки, таблиці, кімнатні рослини.
ХІД УРОКУ
( самостійна робота з картками)
Картка №1
(кожна правильна відповідь – 1бал)
а) партеногенез у бджіл;
б) брунькування у коралових поліпів;
в) кон’югація в інфузорій;
г) злиття гамет – яйцеклітини і спермія – у зародковому мішку покритонасінних рослин.
а) спороутворення у мохів;
б) брунькування у дріжджів;
в) фрагментація слані (талому) у лишайника;
г) кон’югація у бактерії кишкової палички.
а) овоцити;
б) овогонії;
в) напрямні тільця;
г) яйцеклітина.
а) ссавців;
б) земноводних;
в) комах;
г) плазунів.
а) гороху;
б) суниці;
в) картоплі;
г) цибулі.
а) сім’яники;
б) яєчники;
в) жовте тіло;
г) матка.
Правильні відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
в,г |
а |
г |
а,в,г |
б |
б |
+ |
- |
+ |
- |
- |
+ |
Картка №2
Доповнити речення. (кожна правильна відповідь – 1бал)
1. Розмноження – це …
2. Форми розмноження є - …
3. Способи нестатевого розмноження - …(ділення, спороутворення, брунькування).
4. Простим поділом розмножуються … (одноклітинні).
5. Спороутворення характерне для …
6. Вегетативне розмноження – це …
7. Поліембріонія – це процес … (розвитку зародка з однієї заплідненої яйцеклітини).
8. Партеногенез – це…
9. Вегетативне розмноження тварин здійснюється…
10. Дріжджі розмножуються…
11. Гермафродити – це…
12. Зигота – це…
Картка №3
Навести приклади різних форм розмноження згідно схеми:
« Форми розмноження»
( бесіда, демонстрація)
У XVII ст. існувало два табори вчених.
Представники першого – овісти, вважали, що в яйці знаходиться уже сформована істота. Засновник медицини Гіппократ висловив думку, що курча готовеньким чекає в яйці свого часу. Видатний фізіолог А. Галлер казав: « якщо яєчник може містити багато поколінь, то немає нічого безглуздого в тому, що він їх містить усі».
Представники іншого напряму – анімалькулісти віддавали перевагу сперматозоїдам. Римський філософ
Л. Сенека стверджував: «У сімені містяться всі майбутні частини людини».
Хто ж правий овісти чи анімалькулісти? Де знаходяться «чарівні гени», що кожна істота одержує у спадок? Де шукати відповідь?
Для цього треба зазирнути всередину статевих клітин, вивчити їх будову і процеси утворення.
( робота з інструкційною карткою)
Інструкційна картка
Тема. Будова статевих клітин. (Лабораторна робота)
Мета:
Обладнання: інструктивні картки, малюнки яйцеклітини та сперматозоїда, зошити, підручники.
Хід роботи:
1.__________________________________________
2.__________________________________________
3.__________________________________________
4.__________________________________________
5.__________________________________________
6.__________________________________________
Критерії |
Яйцеклітина ссавців |
Яйцеклітина птахів |
Кількість хромосом |
|
|
Розмір |
|
|
Наявність оболонок |
|
|
Кількість оболонок |
|
|
Кількість поживних речовин |
|
|
Спільні риси |
|
|
Відмінні риси |
|
|
Причина відмінностей |
|
|
(бесіда, проведення тестів, творче завдання)
Статеві клітини виконують функцію передачі спадкової інформації від батьків до потомства. У хребетних вони утворюються у статевих органах у кілька стадій: розмноження, росту, дозрівання та формування.
Біологічне значення запліднення полягає у збільшенні спадкового різноманіття, оскільки нащадки поєднують у собі ознаки материнського і батьківського організмів.
Тести (кожна правильна відповідь – 1бал)
1варіант
1. Нащадки відрізняються від батьків частиною спадкової інформації при:
а) нестатевому розмноженні;
б) вегетативному розмноженні;
в) партеногенезі;
г) статевому розмноженні.
2. Малярійний плазмодій розмножується:
а) поділом навпіл;
б) спороутворенням;
в) множинним поділом;
г) статевим розмноженням.
3. Вищі рослини розмножуються:
а) спорами;
б) зооспорами;
в) брунькуванням;
г) вегетативними органами.
4. Брунькуванням розмножуються:
а) гриби;
б) лишайники;
в) членистоногі;
г) кишковопорожнинні.
5. Явище поліембріонії у людини:
а) є досить поширеним;
б) трапляється досить рідко;
в) зовсім не зустрічається;
г) трапляється постійно.
6. Копуляція це:
а) тимчасовий контакт гамет;
б) злиття двох статевих клітин;
в) розвиток з незаплідненої яйцеклітини;
г) множинний поділ ядра.
7. Статевий процес у формі кон'югації властивий:
а) ссавцям;
б) членистоногим;
в) кишковопорожнинним;
г) грибам.
8. Ізогамія це статевий процес при якому відбувається:
а) тимчасовий контакт клітин;
б) з'єднання дох клітин в певних ділянках;
в) злиття двох однакових за будовою клітин;
г) злиття двох різних за будовою гамет.
9. Оогамія це приклад:
а) партеногенезу;
б) кон'югації;
в) ізогамії;
г) анізогамії.
10. Акросома сперматозоїда забезпечує функцію:
а) утворення енергії для роботи джгутика;
б) рух сперматозоїда;
в) активацію яйцеклітини;
г) дозрівання сперматозоїду.
2 варіант
1. Особливістю будови яйцеклітини є наявність:
а) ядра з диплоїдним набором хромосом;
б) джгутика;
в) акросоми;
г) запасу поживних речовин.
2. Диплоїди і первинні чоловічі статеві клітини називаються:
а) сперматозоїди;
б) сперматозоони;
в) спермії;
г) сперматоцити.
3. Диплоїдні первинні статеві клітини в результаті мейозу перетво-
рюються на незрілі гамети на стадії:
а) розмноження;
б) росту;
в) дозрівання;
г) формування.
4. Напрямне тільце це:
а) органела яйцеклітини;
б) допоміжний апарат сперматозоїда;
в) диплоїдна клітина;
г) гаплоїдна клітина.
5. Напрямні тільця, що утворюються під час онтогенезу призначені
для:
а) участі у процесі розмноження;
б) активації яйцеклітини під час запліднення;
в) вилучення надлишкового генетичного матеріалу;
г) накопичення запасу поживних речовин.
6. Процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин називається:
а) запліднення;
б) дозрівання;
в) розмноження;
г) гаметогенез.
7. Яка з органел відсутня у сперматозоїді:
а) головка;
б) ядро;
в) жовток;
г) акросома.
8. Гермафродити це:
а) роздільностатеві особини;
б) особини зі статевим диморфізмом;
в) двостатеві організми;
г) організми з аномальним проявом вторинних статевих ознак.
9. Статевий процес у формі кон'югації властивий:
а) ссавцям;
б) членистоногим;
в) кишковопорожнинним;
г) грибам.
10. Ізогамія це статевий процес при якому відбувається:
а) тимчасовий контакт клітин;
б) з'єднання дох клітин в певних ділянках;
в) злиття двох однакових за будовою клітин;
г) злиття двох різних за будовою гамет
Творче завдання ( професійна спрямованість)
З якими яйцеклітинами ви зустрічаєтеся у своїй професійній діяльності
(як кухар) та у повсякденному житті під час приготування страв?
Надання та пояснення домашнього завдання.
« Розмноження організмів».
а |
б |
в |
г |
г |
д |
е |
є |
ж |
з |
и |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
і |
ї |
й |
к |
л |
м |
н |
о |
п |
р |
с |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
т |
у |
ф |
х |
ц |
ч |
ш |
щ |
ь |
ю |
я |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
33 |
Наприклад, 20, 1, 21, 23, 7, 18, 19, 5, 7, 18, 7, 10 - партеногенез.