Урок "Будова та різноманітність квіток": біологія, 6 клас.
Мета : поглибити знання учнів про будову квітки, ознайомити з різноманітністю квітів, розвивати вміння та навички розпізнавати однодомні та дводомні рослини, одностатеві, нестатеві та двостатеві квітки, просту та подвійну оцвітину;
удосконалювати навички роботи з різними джерелами знань;
сприяти екологічному та естетичному вихованню учнів
Квіткові рослини виникли на Землі дуже давно. Їхні квіти відрізняються за формами, кольорами, розмірами, будовою. Чому ж квіти такі різні?......
Щоб творчість не «вислизнула з рук» пропоную вам обрати собі талісман у формі пелюстки.
Розробка уроку містить ілюстративний матеріал та зразки відповідей до завдань, що вчитель пропонує учням.
До розробки уроку складена презентація "Будова квітки. Різноманітність квіток" ( розміщена на сайті, а також можна знайти за посиланням: https://drive.google.com/open?id=1_jPJCKtZHNZlrLdyxdSgJR1qix2Mmuu6 ).
Тема. Будова і різноманітність квіток
Мета : поглибити знання учнів про будову квітки, ознайомити з різноманітністю квітів, розвивати вміння та навички розпізнавати однодомні та дводомні рослини, одностатеві, нестатеві та двостатеві квітки, просту та подвійну оцвітину;
удосконалювати навички роботи з різними джерелами знань;
сприяти екологічному та естетичному вихованню учнів
Обладнання: мелодія «Вальс квітів», вислови, модель квітки, карточки з завданнями,три набори інформаційних матеріалів для груп, схема будови двостатевої квітки, мал. «Будова квітки вишні», схеми «Частини квітки», «Будова оцвітини», «Типи оцвітин», «Будова тичинки», «Будова маточки», «Різноманітність квіток», різнокольорові пелюстки квітки з інформацією про її символ , презентації «Квіти наших клумб», «Квіти рослин Волині, занесених до Червоної книги», фото квітів, таблички трьох кольорів, матеріали для виставки: квіти у вишивках, малюнках, композиціях, виробах з вторинної сировини, стенді «Природа і ми», мистецьких творах.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учні сидять за круглим столом.
Привітання вчителя.
А з яким настроєм ви прийшли на урок? ( учні малюють обличчя з емоціями, що відповідають їхньому настрою, вчитель слідкує за їх станом і відповідно планує особливості роботи на уроці з різними учнями).
Сьогодні всі щасливі. «Щастя не залежить від того, що ви робите, чи ким ви стали. Воно залежить винятково від того, як ви думаєте і почуваєте», вважає Дейл Карнегі. Є і такий вислів «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхалося, спочатку сам усміхнися життю».
Отже, давайте візьмемося за руки , посміхнемося один одному і побажаємо хорошого настрою, успіхів у навчанні.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Звучить «Вальс квітів» П.І.Чайковського.
Опівночі айстри в саду
розцвіли…
Умились росою, вінки
одягли,….
Я йшов вперед,
Й сповільнювалась всюди
моя хода,як квіти бачив я.
( Данте «Божественна комедія»)
Почергово змінюються слайди з зображенням квітів ( презентація «Квіти наших клумб»)
Червоні, сліпучо-білі, ніжно- рожеві,веселкові, загадкові та золотаві – справжні природні багатства. Милують око, зачаровують. Ви здогадалися про що ми сьогодні будемо говорити.
( відповіді учнів)
Вчитель оголошує тему і завдання уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Квіткові рослини виникли на Землі дуже давно. Їхні квіти відрізняються за формами, кольорами, розмірами, будовою. Чому ж квіти такі різні?......На це запитання попробуємо відповісти в кінці уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Щоб творчість не «вислизнула з рук» пропоную вам обрати собі талісман у формі пелюстки.
Учні вибирають пелюстку бажаного кольору ( пелюстки трьох кольорів).
Отже, до праці. Будь ласка, об’єднайтеся у групи відповідно до кольорів.
Учні створюють три групи. Займіть місця ( на столах кольорові таб.).
1-ша група вивчить будову квітки, встановить її призначення, намалює схематично квітку і підпише її частини.
2-га група розгляне оцвітину, її значення, намалює її частини і підпише їх.
3-тя група розгляне основні частини квітки, визначить їх функції, замалює їх, вказуючи особливості будови.
Для виконання завдань використовуйте запропоновані вам схеми, текст підручника, муляж квітки, малюнки, знання з природознавства (групи отримують карточки з завданнями та інформаційні матеріали). Малюнки виконуйте на дошці. Визначте учня, що доповідатиме. На виконання 8хв.
Звіт груп. Корекція вчителя.
Розповідь учителя про одно-, дво- та нестатеві квіти, одно- та дводомні рослини ( з демонстрацією рослин, що мають такі квіти).
Вашій увазі німі схеми «Типи квітів» та «Групи рослин з чоловічими та жіночими квітками». Заповніть їх. Виконують групами, передають одна одній для корекції. Контроль вчителя.
Отже, одні квіти приваблюють запилювачів, інші – формують яйцеклітини і спермії і все це для того, щоб не пропав їхній рід, щоб розселитися по всій земній кулі.
Повідомлення учня з демонстрацією малюнків рослин
Презентація «Квіти рослин Волині, занесених до Червоної книги України»
Повідомлення учня
Розповідь вчителя з використанням матеріалів виставки
Учні, повідомляючи про що символізують квіти, викладають з пелюсток віночок.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Виконання лабораторної роботи №9 «Будова й різноманітність квіток»
Згрупуйте (фото рослин )
Рослини, що мають квіти з простою оцвітиною
Рослини, що мають квіти з подвійною оцвітиною
Учні розкладають рослини на групи. Корекція вчителя.
Чому квіти такі різні?
( Основне призначення квітки - статеве розмноження. Вони відрізняються за кольорами, формами, розмірами, будовою. Різноманітність квітів зумовлена пристосуванням до запилення,запліднення і утворення насіння для статевого розмноження та поширенням на Землі)
Біологічний диктант
Взаємоперевірка ( правильна відповідь -0,5бала).
Зробити підписи до малюнків
Що позначено цифрами і буквами на мал.7? Підпиши мал.
Самоперевірка ( правильна відповідь – 0,5 бала)
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 27,скласти кросворд за темою уроку.
VІІ. Підсумки
Оцінювання. Корекція.
З яким настроєм ви закінчуєте урок? ( учні малюють свій настрій)
VІІ. Релаксація
Вибрати учня, який найприємніше вразив вас сьогодні на уроці. Поаплодувати йому. Потім цей учень називає того, кому він хоче поаплодувати. Разом аплодуємо. І так далі. Останньому учню аплодує весь клас.
Додатки
Вислови
Я йшов вперед,
Й сповільнювалась всюди
моя хода,як квіти бачив я.
( Данте «Божественна комедія»)
В історії квітів – частина історії людства
( Ауербах)
Квітковий годинник
Кожна квітка о певній годині розкриває пелюстки назустріч сонцю. І в визначений час згортає їх. Блакитні квіти у цикорію. Росте він повсюдно. Цвіте в травні-червні. Прокидаються квіти о 4-5год., а засинають о 10год.
Разом з цикорієм розпускаються рожеві квіти шипшини, близької родички садових троянд, але закриваються значно пізніше о 19-20год.
Кульбаба розквітає лише коли світить сонечко, а в похмуру погоду пелюстки залишаються згорнутими. Відкривається віночок о 5-6год., а згортається о 20-22год.
А ось нагідки – справжні сплюхи. Жовто-оранжеві квіти-ромашки цієї рослини, що прикрашає наші клумби з червня по жовтень, розкриваються о 9год. І засинають о 15-16 год.
Квіткова символіка
Маргаритка – квітка ворожби, лицарів.
Конвалія – квітка освідчення в коханні.
Лілея – цариця вод і квітка русалок.
Фіалка – квітка Валентинового дня.
Троянда – жадана квітка муз.
Незабудка – квітка вірності.
Картки для груп
Квітка –це вкорочений видозмінений і обмежений в рості ……………… . Квітка забезпечує ………………………………. розмноження рослин. Розвивається з …………………………………….. бруньки. Квітка складається з…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......
Віссю квітки є квітколоже – розширення верхньої частини ……………………. Воно може бути пласким, ………………………. чи опуклим. Квітки, що не мають квітконіжок називають сидячими.
Оцвітина – своєрідний покрив ……………………. Призначена для приваблення………………………………. та захисту внутрішніх частин ……………………. Складається з …………………………….. та ……………………………….
Віночок – це сукупність …………………………….. . Він як і чашечка може бути зрослим чи вільним.
Маточки і тичинки - ………………………….. частини квітки, які є видозмінами листків. Маточка формує насінні зачатки ( зародковий мішок з яйцеклітиною). Тичинки призначені для утворення пилку, в якому дозрівають спермії -………………………… статеві клітини).Маточка складається з…………………………………………………………………………………….. Маточка, що не має стовпчика називається сидячою. Тичинка складається з ………………………………………………………………………. .
Мал.1. Схематична будова квітки
Мал.2. Схематична будова маточки
Мал.3. Схематична будова тичинки
Мал.4. Схематична будова оцвітини
чашечка віночок
( чашолистки) ( пелюстки)
зрослолиста вільнолиста зросло- вільнопе-
пелюстковий люстковий
Мал.5. Типи квітколожа
квітколоже
пласке увігнуте опукле
Мал.6. Будова маточки і тичинок
Мал.7 Схема будови двостатевої квітки
Мал.8
Квіти
---------------- ------------------- ---------------------
Схема. Типи квітів
Рослини
------------------------ --------------------------
(огірки, дуб, кукурудза ) (верба, тополя )
Схема. Групи рослин з одностатевими квітками
Зразок виконання
Квіти
одностатеві двостатеві нестатеві
---------------- ------------------- ---------------------
Схема. Типи квітів
Рослини
однодомні дводомні
------------------------ --------------------------
(огірки, дуб, кукурудза ) (верба, тополя )
Схема. Групи рослин з одностатевими квітками
Зразок виконання
Картки для груп
1. Квітка. Функції. Будова. Намалювати квітку і підписати її частини. Підготувати розповідь про будову і призначення квітки. При підготовці скористайтеся текстом.
Квітка – це вкорочений видозмінений і обмежений в рості пагін. Квітка забезпечує статеве розмноження рослин. Розвивається з генеративної бруньки. Квітка складається з квітконіжки, квітколожа, чашечки з чашолистками, пелюсток, маточок і тичинок. Віссю квітки є квітколоже – розширення верхньої частини квітконіжки. Воно може бути пласким, увігнутим чи опуклим. Квітки, що не мають квітконіжок називають сидячими.
2. Оцвітина. Функції. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції оцвітини. При підготовці скористайтеся текстом.
Оцвітина – своєрідний покрив квітки. Призначена для приваблення запилювачі та захисту внутрішніх частин квітки. Складається з чашечки та віночка. Віночок – це сукупність пелюсток . Він як і чашечка може бути зрослопелюстковим чи вільнопелюстковим.
3. Маточки й тичинки. Функція. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції маточки і тичинки. При підготовці скористайтеся текстом.
Маточки і тичинки - основні частини квітки, які є видозмінами листків. Маточка формує насінні зачатки ( зародковий мішок з яйцеклітиною). Маточка складається з стовпчика, приймочки, зав’язі. Маточка, що не має стовпчика називається сидячою. Тичинки призначені для утворення пилку, в якому дозрівають спермії - чоловічі статеві клітини. Тичинка складається з тичинкової нитки і пиляка, в якому дозріває пилок.
Виконала
Вчителька ЗОШ І-ІІІ ст. с. Пісочне
Бортнічук Тетяна Яківна