Урок "Будова та різноманітність квіток"

Про матеріал

Урок "Будова та різноманітність квіток": біологія, 6 клас.

Мета : поглибити знання учнів про будову квітки, ознайомити з різноманітністю квітів, розвивати вміння та навички розпізнавати однодомні та дводомні рослини, одностатеві, нестатеві та двостатеві квітки, просту та подвійну оцвітину;

удосконалювати навички роботи з різними джерелами знань;

сприяти екологічному та естетичному вихованню учнів

Квіткові рослини виникли на Землі дуже давно. Їхні квіти відрізняються за формами, кольорами, розмірами, будовою. Чому ж квіти такі різні?......

Щоб творчість не «вислизнула з рук» пропоную вам обрати собі талісман у формі пелюстки.

Розробка уроку містить ілюстративний матеріал та зразки відповідей до завдань, що вчитель пропонує учням.

До розробки уроку складена презентація "Будова квітки. Різноманітність квіток" ( розміщена на сайті, а також можна знайти за посиланням: https://drive.google.com/open?id=1_jPJCKtZHNZlrLdyxdSgJR1qix2Mmuu6 ).



Перегляд файлу

Тема. Будова і різноманітність квіток

Мета : поглибити знання учнів про будову квітки, ознайомити з різноманітністю квітів, розвивати вміння та навички розпізнавати однодомні та дводомні рослини, одностатеві, нестатеві та двостатеві квітки, просту та подвійну оцвітину;

 удосконалювати навички роботи з різними джерелами знань;

сприяти екологічному та естетичному вихованню учнів

 

Обладнання: мелодія «Вальс квітів», вислови, модель квітки, карточки з завданнями,три набори інформаційних матеріалів для груп, схема будови двостатевої квітки, мал. «Будова квітки вишні», схеми «Частини квітки», «Будова оцвітини», «Типи оцвітин», «Будова тичинки», «Будова маточки», «Різноманітність квіток», різнокольорові пелюстки квітки з інформацією про  її символ , презентації «Квіти наших клумб», «Квіти рослин Волині, занесених до Червоної книги», фото квітів, таблички трьох кольорів, матеріали для виставки: квіти у вишивках, малюнках, композиціях, виробах з вторинної сировини, стенді «Природа і ми», мистецьких творах.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учні сидять за круглим столом.

  Привітання вчителя.

   А з яким настроєм ви прийшли на урок? ( учні малюють обличчя з емоціями, що відповідають їхньому настрою, вчитель слідкує за їх станом і відповідно планує особливості роботи на уроці з різними учнями).

  Сьогодні всі щасливі. «Щастя не залежить від того, що ви робите, чи ким ви стали. Воно залежить винятково від того, як ви думаєте і почуваєте», вважає  Дейл Карнегі. Є і такий вислів «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхалося, спочатку сам усміхнися життю».

  Отже, давайте  візьмемося за руки , посміхнемося один одному і побажаємо хорошого настрою, успіхів у навчанні.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Звучить «Вальс квітів» П.І.Чайковського.

Опівночі айстри в саду

                                  розцвіли…

Умились росою, вінки

                                  одягли,….

 

Я йшов вперед,

Й сповільнювалась всюди

моя хода,як квіти бачив я.

 ( Данте «Божественна комедія»)

Почергово змінюються слайди з зображенням квітів ( презентація «Квіти наших клумб»)

Червоні, сліпучо-білі, ніжно- рожеві,веселкові, загадкові та золотаві – справжні природні багатства. Милують око, зачаровують. Ви здогадалися про що ми сьогодні будемо говорити.

( відповіді учнів)

Вчитель оголошує тему і завдання уроку

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Квіткові рослини виникли на Землі дуже давно. Їхні квіти відрізняються за формами, кольорами, розмірами, будовою. Чому ж квіти  такі різні?......На це запитання попробуємо відповісти в кінці уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Квітка, її будова і функції.

 Щоб творчість не «вислизнула  з рук» пропоную вам обрати собі талісман у формі пелюстки.

Учні вибирають пелюстку бажаного кольору ( пелюстки трьох кольорів).

Отже, до праці. Будь ласка, обєднайтеся у групи відповідно до кольорів.

Учні створюють три групи. Займіть місця ( на столах кольорові таб.).

1-ша група вивчить будову квітки, встановить її призначення, намалює схематично квітку і підпише її частини.

2-га група розгляне оцвітину, її значення, намалює її частини і підпише їх.

3-тя група розгляне основні частини квітки, визначить їх функції, замалює їх, вказуючи особливості будови.

Для виконання завдань використовуйте запропоновані вам схеми, текст підручника, муляж квітки, малюнки, знання з природознавства (групи отримують карточки з завданнями та інформаційні матеріали). Малюнки виконуйте на дошці. Визначте учня, що доповідатиме. На виконання 8хв.

Звіт груп. Корекція вчителя.

  1. Різноманітність квіток

Розповідь учителя про одно-, дво- та нестатеві квіти, одно- та дводомні рослини ( з демонстрацією рослин, що мають такі квіти).

Вашій увазі німі схеми «Типи квітів» та «Групи рослин з чоловічими та жіночими квітками». Заповніть їх. Виконують групами, передають одна одній для корекції. Контроль вчителя.

Отже, одні квіти приваблюють запилювачів, інші – формують яйцеклітини і спермії і все це для того, щоб не пропав їхній рід, щоб розселитися по всій земній кулі.

  1. Значення квітів в житті людини
  • Квітковий годинник

Повідомлення учня з демонстрацією малюнків рослин

  • Потребують охорони

Презентація «Квіти рослин Волині, занесених до Червоної книги України»

  • Прикмети українського народу

Повідомлення учня

  • Квіти в народній творчості

Розповідь вчителя з використанням матеріалів виставки

  • Квіткова символіка

Учні, повідомляючи про що символізують квіти, викладають з пелюсток віночок.

  1. Висновки

 

V.  Закріплення вивченого матеріалу

 

 Виконання лабораторної роботи №9 «Будова й різноманітність квіток»

 

  • Робота в групах

Згрупуйте (фото рослин )

Рослини, що мають квіти з простою оцвітиною

Рослини, що мають квіти з подвійною оцвітиною

Учні розкладають рослини на групи. Корекція вчителя.

Чому квіти такі різні?

( Основне призначення квітки - статеве розмноження.  Вони відрізняються за кольорами, формами, розмірами, будовою. Різноманітність квітів зумовлена пристосуванням до запилення,запліднення і утворення насіння для статевого розмноження та поширенням на Землі)

  •    Індивідуальна робота

Біологічний диктант

  1. Квітка – це…. ( видозмінений пагін)
  2. Головними частинами квітки є …( маточки і тичинки)
  3. Розширена верхня частина квітконіжки утворює …(квітколоже)
  4. Подвійна оцвітина складається з чашечки і …( віночка)
  5. Маточка складається з …(зав’язі, стовпчика, приймочки)
  6. У пиляках тичинок достигає …( пилок)
  7. Двостатевою називається квітка, що має …( маточки і тичинки)
  8. Рослини у яких жіночі й чоловічі квіти знаходяться на одній особині називаються …( однодомними)
  9. Квітка має обмежений чи необмежений ріст? (обмежений)
  10.  Сприяє запиленню …( віночок)
  11.  Віночок буває …( зросло- і вільнопелюстковий)
  12.  Яке розмноження відбувається за участі квітки? (статеве)

Взаємоперевірка ( правильна відповідь -0,5бала).

 

Зробити підписи до малюнків

Що позначено цифрами і буквами на мал.7? Підпиши мал.

Самоперевірка ( правильна відповідь – 0,5 бала)

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 27,скласти кросворд за темою уроку.

VІІ. Підсумки

 Оцінювання. Корекція.

З яким настроєм ви закінчуєте урок? ( учні малюють свій настрій)

VІІ. Релаксація

Вибрати учня, який найприємніше вразив вас сьогодні на уроці. Поаплодувати йому. Потім цей учень називає того, кому він хоче поаплодувати. Разом аплодуємо. І так далі. Останньому учню аплодує весь клас.

Додатки

Вислови

Я йшов вперед,

Й сповільнювалась всюди

моя хода,як квіти бачив я.

                              ( Данте «Божественна комедія»)

В історії квітів – частина історії людства

                                                        ( Ауербах)

 

Квітковий годинник

  Кожна квітка о певній годині розкриває пелюстки назустріч сонцю. І в визначений час згортає їх. Блакитні квіти у цикорію. Росте він повсюдно. Цвіте в травні-червні. Прокидаються квіти о 4-5год., а засинають о 10год.

Разом з цикорієм розпускаються рожеві квіти шипшини, близької родички садових троянд, але закриваються значно пізніше о 19-20год.

Кульбаба розквітає лише коли світить сонечко, а в похмуру погоду пелюстки залишаються згорнутими. Відкривається віночок о 5-6год., а згортається о 20-22год.

А ось нагідки – справжні сплюхи. Жовто-оранжеві квіти-ромашки цієї рослини, що прикрашає наші клумби з червня по жовтень, розкриваються  о 9год. І засинають о 15-16 год.

 

Квіткова символіка

Маргаритка – квітка ворожби, лицарів.

Конвалія – квітка освідчення в  коханні.

Лілея – цариця вод і квітка русалок.

Фіалка – квітка Валентинового дня.

Троянда – жадана квітка муз.

Незабудка – квітка вірності.

Картки для груп

  1. Квітка. Функції. Будова. Намалювати квітку і підписати її частини. Підготувати розповідь про будову і призначення квітки. При підготовці скористайтеся текстом.

Квітка –це вкорочений видозмінений і обмежений в рості ……………… .   Квітка забезпечує ………………………………. розмноження рослин. Розвивається з …………………………………….. бруньки. Квітка складається з…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......

Віссю квітки є квітколоже – розширення верхньої частини …………………….  Воно може бути пласким, ………………………. чи опуклим. Квітки, що не мають квітконіжок називають сидячими.

 

  1. Оцвітина. Функції. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції оцвітини. При підготовці скористайтеся текстом.

Оцвітина – своєрідний покрив ……………………. Призначена для приваблення………………………………. та захисту внутрішніх частин ……………………. Складається з …………………………….. та ……………………………….

Віночок – це сукупність …………………………….. . Він як і чашечка може бути зрослим чи вільним.

 

  1. Маточки й тичинки. Функція. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції маточки і тичинки. При підготовці скористайтеся текстом.

Маточки і тичинки - ………………………….. частини квітки, які є видозмінами листків. Маточка формує насінні зачатки ( зародковий мішок з яйцеклітиною). Тичинки призначені для утворення пилку, в якому дозрівають  спермії -………………………… статеві клітини).Маточка складається з…………………………………………………………………………………….. Маточка, що не має стовпчика називається сидячою. Тичинка складається з ………………………………………………………………………. .

 

 

 

 

 

 

Мал.1. Схематична будова квітки

 

Мал.2. Схематична будова маточки

 

 

 

 

 

 

 

Мал.3.  Схематична будова тичинки

 

 

 

 

 

 

 

 

Мал.4. Схематична будова оцвітини

 

 

 

           чашечка                                      віночок

    ( чашолистки)                                            ( пелюстки)

 

зрослолиста    вільнолиста      зросло-     вільнопе-

                                                  пелюстковий    люстковий

 

 

Мал.5. Типи квітколожа

 

 

       квітколоже

 

 

пласке                 увігнуте               опукле

 

 

 

 

Мал.6. Будова маточки і тичинок

 

Мал.7 Схема будови двостатевої квітки

 

Мал.8

 

 

                                      Квіти

 

----------------         -------------------        ---------------------

 

Схема. Типи квітів

 

 

 

 

Рослини

 

------------------------                          --------------------------

(огірки, дуб, кукурудза )                                        (верба, тополя )

 

Схема. Групи рослин з одностатевими квітками

 

 

 

 

Зразок виконання

 

                                      Квіти

 

одностатеві      двостатеві         нестатеві

----------------         -------------------        ---------------------

Схема. Типи квітів

 

 

 

 

Рослини

 

        однодомні            дводомні

------------------------                          --------------------------

(огірки, дуб, кукурудза )                                        (верба, тополя )

Схема. Групи рослин з одностатевими квітками

 

 

 

Зразок виконання

Картки для груп

1. Квітка. Функції. Будова. Намалювати квітку і підписати її частини. Підготувати розповідь про будову і призначення квітки. При підготовці скористайтеся текстом.

Квітка – це вкорочений видозмінений і обмежений в рості пагін.   Квітка забезпечує статеве розмноження рослин. Розвивається з генеративної бруньки. Квітка складається з квітконіжки, квітколожа, чашечки з чашолистками, пелюсток, маточок і тичинок. Віссю квітки є квітколоже – розширення верхньої частини квітконіжки.  Воно може бути пласким, увігнутим чи опуклим. Квітки, що не мають квітконіжок називають сидячими.

 

2. Оцвітина. Функції. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції оцвітини. При підготовці скористайтеся текстом.

Оцвітина – своєрідний покрив квітки. Призначена для приваблення запилювачі та захисту внутрішніх частин квітки. Складається з чашечки та віночка. Віночок – це сукупність пелюсток . Він як і чашечка може бути зрослопелюстковим чи вільнопелюстковим.

 

3. Маточки й тичинки. Функція. Будова. Намалювати її частини й підписати їх. Підготувати розповідь про будову й функції маточки і тичинки. При підготовці скористайтеся текстом.

Маточки і тичинки - основні частини квітки, які є видозмінами листків. Маточка формує насінні зачатки ( зародковий мішок з яйцеклітиною).  Маточка складається з стовпчика, приймочки, завязі. Маточка, що не має стовпчика називається сидячою. Тичинки призначені для утворення  пилку, в якому дозрівають  спермії - чоловічі статеві клітини. Тичинка складається з тичинкової нитки і пиляка, в якому дозріває пилок.

 

Виконала

Вчителька ЗОШ І-ІІІ ст. с. Пісочне

Бортнічук Тетяна Яківна

docx
Додано
15 липня 2018
Переглядів
2071
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку