Урок.. Будова тварин: клітини тварин

Про матеріал
Мета даного уроку  формування уявлення про будову тваринної клітини; визначення ознак відмінності тваринної клітини від клітин рослин, грибів, бактерій; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати та робити висновки; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання;
Перегляд файлу

Шевченко В.Ф.

Урок №

Будова тварин : клітини тварин

Мета уроку: сформувати уявлення про будову тваринної клітини; визначити ознаки відмінності тваринної клітини від клітин рослин, грибів, бактерій; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати та робити висновки; удосконалювати вміння спостерігати, аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають ознаки тваринної клітини; уміють порівнювати клітину тварин із клітинами рослин, грибів, бактерій, виділяти ознаки подібності та відмінності, описувати особливості клітини.

Обладнання: таблиці,схеми.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Конкурс ребусів про тварин (частина індивідуального домашнього завдання).

Розгадування кросворда

(Кросворд зображений на дошці або використовується як роздавальний матеріал на кожну парту.)

Запитання до кросворда:

1) Птах, зображений на гербі Нової Зеландії. (Ківі.)

2) Змія — символ мудрості та могутності у багатьох народів. (Кобра.)

3) У Стародавньому Єгипті за вбивство цієї тварини карали смертю. (Кішка.)

4) Священна тварина Індії. (Корова.)

5) Індіанці хіваро вважали цю тварину дитиною водяної богині Тсунхг. (Крокодил.)

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2. Перевірка творів-мініатюр «Подяка тваринам» (творче домашнє завдання).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Клітини — це «цеглинки», з яких побудоване тіло живого організму. Вивчення клітини пов’язане з відкриттям і використанням мікроскопа. Честь відкриття клітини належить англійському дослідникові XVII ст. Роберту Гуку.

Після відкриття Гука багато вчених продовжили вивчення клітин. Але пройшло майже два століття, поки вони спромоглися впевнитися, що клітина — головна частина живих організмів, що все живе на Землі — від тварин до рослин — складається з клітин.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

ІУ. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Будова і життєдіяльність тваринної клітини. (Розповідь учителя, бесіда, складання опорної схеми, заповнення таблиці, словникова робота.)

2. Порівняльна характеристика будови тваринної і рослинної клітин. (Бесіда з використанням ілюстративного матеріалу, складання опорної схеми.)

Будова і життєдіяльність тваринної клітини

Розповідь учителя

Уважне вивчення будь-якої тварини показує, що всі вони (як і рослини) складаються з мікроскопічних комірок організованого життя, які називають клітинами. Зазвичай розміри цих клітин не перевищують кількох мікронів , а мембрани, які їх оточують, настільки тонкі, що побачити їх можна лише у найпотужніший світловий мікроскоп. Розглянемо особливості будови клітини тваринного організму.

(Зображення клітини проектується на екран або використовується демонстраційна таблиця.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання до учнів:

— Пригадайте, що таке цитоплазма. Які функції вона виконує?

У цитоплазму занурені всі клітинні органели.

Робота з підручником  ст.8

Заповнення таблиці

Органели тваринної клітини

Функції

 

 

 

Запитання для обговорення:

— Чи всі тварини мають однаковий рівень організації?

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

2. Порівняльна характеристика будови тваринної і рослинної клітин

Учням пропонується розглянути тваринну і рослинну клітини та виявити ознаки подібності й відмінності. За результатами роботи учні за допомогою вчителя складають опорну схему.

      У. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Закінчи речення».

1. Органела, яка бере участь у розщепленні органічних молекул, — … (лізосома).

2. Органела, яка забезпечує клітину енергією, — … (мітохондрія).

3. Органела, яка відіграє важливу роль під час поділу клітини, — … (клітинний центр).

4. Органела, яка відповідає за синтез білка, — …(рибосома).

5. Органела, яка відіграє важливу роль у синтезі та транспорті речовин, — … (ендоплазматична сітка).

6. Органела, яка бере участь у формуванні клітинної мембрани, лізосом; забезпечує упаковування речовин та виведення їх із клітини, — … (апарат Гольджі).

7. За здійснення програми життєдіяльності тваринної клітини відповідає … (ядро).

8. Внутрішній вміст тваринної клітини називається … (цитоплазмою).

5.2. «Третій зайвий».

Вибрати зайвий термін і пояснити свій вибір.

1. Пластиди, ядро, апарат Гольджі.

2. Клітинний центр, клітинна стінка, плазматична мембрана.

3. Вакуолі з клітинним соком, травні вакуолі, скоротливі вакуолі.

5.3. «Мозковий штурм».

— Що станеться з клітиною, якщо з неї видалити ядро?

УІ. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підводять підсумки уроку, дають визначення новим термінам, указують на ознаки подібності й відмінності тваринної та рослинної клітини.

Оцінювання відповідей учнів

 Домашнє завдання: читати § 2, знати відповіді на запитання в кінці параграфа. Скласти сенкан на тему «Клітина».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
12 березня
Переглядів
182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку