Урок "Чарівна музика води"

Про матеріал

Інтегрований урок з музичного мистецтва для 4 класу . Був розроблений в рамках експерименту до програми "Розквіт" "Створення науково-методичних засад формування у дітей навчально-дослідницьких умінь"

Перегляд файлу

Розробка інтегрованого уроку музичного мистецтва на тему: « Чарівна музика води»

4 клас

Мета уроку: сформувати у дітей цілісне уявлення про взаємозв’язок музики, образотворчого мистецтва і природного явища «вода» на прикладах творів мистецтва.

Завдання уроку:

навчальні: ознайомити дітей з результатами дослідження впливу музики на структуру води у художньо-образній формі; активізувати слухання сприймання музики засобами словесних образних порівнянь; закріпити елементарні знання про творчість Едварда Гріга;

розвивальні: формувати навички чистого інтонування мелодії голосом й ансамблеві навички в інструментальному музикуванні; розвивати співоче дихання, тембровий слух й чуття ритму; спонукати дітей до творчості засобами ігрових ситуацій; збагачувати музичний досвід дітей;

виховні: активно залучити дітей до надбань української й світової музичної культури; виховувати слухацьку увагу; виховувати музично-естетичні смаки та вподобання.

Репертуар: К.Дебюсси «Сніг танцює»,  "Дощик” (музика і вірш Н.  Май), «Дощик» В.Косенко, "Струмочок” (музика Е.Гріга), «Гра хмаринок» О.Харченко

Відеоматеріали: уривок з мультфільму «Капітошка»

Обладнання: фортепіано, мультимедійна презентація,комп’ютер,портрет композитора Едварда Гріга, трикутники, пляшечки (наповнених водою до половини), коктейльні  соломини (відповідних до розмірів пляшечок з водою),

Тип уроку: урок-дослідження

Хід уроку.

1. Музичне привітання.

2.  Повідомлення нової теми. Актуалізація знань.

Вчитель.  Сьогодні наш урок присвячений темі води. На протязі уроку ми проведемо дослідницьку роботу і дізнаємось про те, яким же чином пов’язані між собою вода, музика, образотворче мистецтво, література.

А для початку пригадаймо, у яких природних станах існує вода?Дамо слово нашим пошуковцям.

Виступ пошукової групи

Вчитель. Вірно.  Вода буває  у рідкому, твердому і газоподібному стані, простіше кажучи, у вигляді краплинок, сніжинок і хмаринок. Саме сніжинка, допомогла вченим різних країн світу пересвідчитись в тому, що вода чує і запам’ятовує кожен наш звук, кожне наше слово.  Японський вчений Емото Масару довів, що вода заряджається певною енергетикою під дією музики. Подивіться, як сніжинки перетворюються під впливом музики, різних слів.

Перегляд презентації

3.Послухайте казку про чарівні сніжинки.

« Найкрасивіша музика»  А.Лопатіна (додаток 1)

Казка читається під музику Клода Дбюсси «Сніг танцює»

Вчитель.  Музика сніжинок настільки тендітна і ніжна, що виконувати її треба так само. Який динамічний відтінок найбільше підходить до цього танцю? (Піано)

4. Вокально-хорова робота

4.1. Дихальні вправи.

- Давайте уявимо, що на наших долонях лежить сніжинка. Тихенко подуйте на неї, щоб вона полетіла далі. (Діти дують на долоні легенько)

- А тепер затримайте дихання, щоби сніжинка залишилась у вас на долоньках (Затримання дихання. Слідкуємо, щоби плечі не піднімалися, щоки не надувалися)

- А тепер уявіть, що сніжинок багато. Подуйте на них тричі. (Три видохи – два коротких, третій – довгий)

5. Вчитель: Відгадайте загадку

Хтось відкрив на небі душ,

Повно на землі калюж.

І на нас водиця ллється.

Як це явище зоветься?

 Правильно! Дощ. А що ви знаєте про дощ? Навіщо він нам треба?(Відповіді дітей)

5. Споглядання репродукції.

І. Шишкін «Дощ в дубовому лісі»

Запитання до учнів:

- Які відчуття у вас виникають, коли ви дивитись на цю картину?

- Що відбувається на картині?

- Якими кольорами художник зобразив дощ?

 В усі часи дощ надихав  не тільки художників, а й  композиторів на написання різноманітної музики: і веселої, і сумної, і грайливої, і журливою.

 Ми знаємо чудову пісню «Дощик» композиторки Алли Мігай. Давайте виконаємо її  з використанням трикутників. (Пісня виконується у супроводі трикутників).

 Діти, а на що схожі звуки трикутника? (На краплі дощу) Чи завжди дощ іде в одному темпі?(Не завжди, починається в повільному, потім прискорюється і уповільнюється)              Відтворіть пальчиками рух дощу (діти стукають музичний ритм пальчиками по парті під музику В. Косенка «Дощик»)

5. Слухання музики

Вчитель: Сьогодні на уроці ми послухаємо чудовий твір Едварда Гріга «Струмочок” .   Композитор жив в Норвегії и дуже любив красу своєї країни. (показ ілюстрації  норвезького пейзажу)

 (Звучить аудіозапис фортепіанної п’єси Е.Гріга «Струмочок”).

5.1.  Аналіз музичного твору.

- Який характер музики Е.Гріга?

- Який інструмент виконував цю пꞌєсу?

- На вашу думку, де  саме тече струмочок? (в лісі, на полі, в горах)

6. Музикування.  

Вчитель: Вдома ви приготували власний  «водяний» музичний інструмент (пляшка 0.5 з водою та коктейльною трубочкою). Тож давайте заграємо власну музику води. Памꞌятайте,  що ваші інструменти можуть звучати дуже тихо и можуть посилювати звучання. Тож слухайте музику,  відчувайте динамічні відтінки і відтворюйте їх.

Виконання ритмічного супроводу музики Е.Гріга «Струмочок»

7. Пластичне інтонування

Вчитель:  Нарешті струмочок побачив сонечко. А що буває з водою, яка нагрівається? (вона випаровується)  Наші краплинки перетворюються на пару и збираються в хмарки. Давай рухами рук и тіла покажемо як летять безтурботні хмарки по небу.

Пластичне інтонування під музику О.Харченко «Гра хмаринок»

8. Підсумок уроку:

Вчитель:  Яким же чином пов’язані між собою музика та вода? (орієнтовні відповіді дітей: музика впливає на саму воду, її красу; недобра музика руйнує красу замороженої води, а добра – перетворює краплинки на симетричні та ідеальні сніжинки; про воду написано багато музики та інших творів мистецтва; ми співали пісню про дощик і слухали музику про струмочок; і самою водою можна відтворити цікаві звуки та поєднати їх у музику тощо).

Памꞌятайте, що вода має власну памꞌять. І тльки від нас залежить, якою вона буде – чистою та прозорою, чи брудною і темною.ОЧІ ПЛАНЕТИ

Люди!

Я вам потрібна,

Мій стан – рідка, легка, як подих, і тверда.

Чуда краплинка срібна,

Хто не впізнав мене? Знайомтесь! Я – ВОДА!

 

Білі снігів замети –

Це я, пухнаста і сипка, в зимовий час.

Хвилі морів планети

Для вас здіймаю на вітрах, лише для вас!

 

В росах між трав розлита,

Світанком неба в барви райдуги лечу,

В грозах палкого літа

Спадаю щастям життєдайного дощу.

Киплю, пульсую у джерелах, греблі рву!

 

Очі мої блакитні

Дивують всі безводні зоряні світи.

Хочу,Земляни рідні,

Щоб ви любов мою зуміли зберегти.   Тетяна Чорновіл

 

А наостанок для гарного настрою  подивіться уривок з мультфільму «Капітошка» Додаток 1

Найкрасивіша музика  А.Лопатіна

 Падав на землю сніг. Великі сніжинки тихо опускалися з піднебесся, і народжувалася музика снігопаду,  повільна, срібляста і ледве чутна.

     Дорослі квапилися у справах, і не слухали цю музику. Машини голосно гарчали моторами і теж не слухали музику сніжинок. Навпаки, вони сердилися на сніжинки, за те, що ті заважають руху. Навіть діти не слухали музику снігопаду, тому що вони бігали, сміялися і грали в сніжки.  

   Лише одна людина в цілому місті чула, як падають сніжинки. Це був музикант. Він розкрив вікно, щоб було краще чутно, і вигукнув:

  – Яка красива музика, сніжинки ледве чутно дзвенять крижаними голочками, зачіпаючи один одного. Шкода, що таку тиху музику не можна виконати на музичному інструменті, їй не вистачає гучності.   

  Почули його слова сніжинки і попросили вітер: 

   – Вітер, додай нашій музиці гучності.

 Задув вітер, закрутилися сніжинки. Засвистіла, заспівала завірюха.     Музикант тут же закрив вікно, а сніжинки стукали до нього в скло і запитували.   

 – Гучна у нас музика? Тепер її можна зіграти на музичному інструменті?  

  – Гучна, але дуже лякаюча і завиваюча, – відповів музикант. – Люди бояться завірюх і хуртовин. Треба додати вашій музиці красу.

 Задумалися сніжинки і попросили мороз: 

   – Мороз, додай нашій музиці краси.  

    Вітер стих, а мороз почав морозити. Він намалював на стеклах красиві морозні узори і чудові квіти з сніжинок. Наступного дня побачили люди на склы снігові узори, що переливаються, і вигукнули: «Яка краса!» 

   – Це ж виблискуюча застигла музика сніжинок, – прошепотів музикант.   

   Він узяв нотний папір і записав музику сніжинок.  Прийшли люди на музичний концерт і стали слухати, як тихо падали на землю сніжинки і трохи дзвеніли, зачіпаючи один одного крижаними голочками; як потім вітер підхопив сніжинки і засвистів, загудів, виконуючи пісню завірюхи; як прийшов мороз, заспокоїв вітер, а сніжинки перетворив на застиглу кришталеву красу.  

  – Яка дивна музика в сніжинок! Ми ніколи не чули раніше такої красивої музики, – говорили люди після концерту.

 

 

 

 

 

 

Розробка інтегрованого уроку з музичного мистецтва на тему:

«Чарівна музика води»

Калашнікова О.В.

docx
Пов’язані теми
Мистецтво, Розробки уроків
НУШ
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку