Мистецтво у культурі минулого. Подорож крізь тисячоліття.Історія людства – це історія становлення людських цінностей.
Що можна віднести до загально – людських цінностей взагалі:Цікавий, доступний матеріал на допомогу вчителю для учнів 8-го класу)))
Урок № 1 Дата_______Клас_____
ТЕМА:Мистецтво у культурі минулого. Подорож крізь тисячоліття.
МЕТА: ознайомити учні з періодизацією стилів та напрямів мистецтва за епохами; навчити учнів класифікувати твори мистецтва за художніми напрямками та стилями; використовувати спеціальну термінологію, набуті знання у процесі художньо-творчої діяльності; ознайомити з поняттями«мистецтво», «стиль», «індивідуальнийстиль митця»; Розвивати вміння учнів розуміти різновиди мистецтва та знаходити відмінності між видами мистецтва, впізнавати вид мистецтва за ілюстрацією, надавати характеристику художньому образу твору живопису, висловлювати свої власні судження від перегляду твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва. Виховувати інтерес до різних видів мистецтва, творчості відомих митців, до історії розвитку видів мистецтва та індивідуального стилю митця.
Хід уроку
I ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Оголошення теми та завдань уроку.
II МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Історія людства – це історія становлення людських цінностей.
Що можна віднести до загально – людських цінностей взагалі:
(учні наводять приклади, обґрунтовують свою думку, доводять її правильність)
Як підсумок дискусії даємо визначення поняття культура.
III АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Культура– це сукупність матеріальних та духовних цінностей виробленихлюдством протягом усієї історії, а також сам процес творення цих цінностей. Окремо виділяється художня культура: це література і мистецтво.
Без знань про мистецтво, ми багато чого не зрозуміли б у творах сучасних митців. Сьогодні ми з вами пригадаємо і систематизуємо знання які ви отримали з курсу образотворче мистецтво та історії у 6 та 7 класах.
Всі мистецькі твори створені людиною, отже: Людина– творець і носій життєвих сенсів, інакше кажучи – суб’єкт культури. Не кожна людина може бути творцем мистецьких творів, але кожна особа переробляє у власній душіцінності світової та вітчизняної культури і таким чином визначає своє особисте ставлення до світу, відчуває причетність до життєвого сенсу людства, культури свого народу.
IVВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
З історії виникнення мистецтва
Мистецтво як особливий вид людської діяльності зародилося ще в добу палеоліту.
Давні художники використовували гострі камінці для продряпування на скелях або вуглинки від вогнища, природні мінеральні фарби для зображеньтварин на стінах печер.
Пізніше в наскельних малюнках почали з’являтися зображення людей, сюжетні композиції — зокрема, сцени полювання. Фарбу наносили пальцями або примітивними пензлями (жмут вовни, пучок трави). Пізніше в наскельних малюнках почали з’являтися зображення людей, багатофігурні композиції — зокрема, сцени полювання. Із глибини віків до нас дійшли й висічені з каменю скульптури тварин, рельєфи, гравюри на кістках і рогах упольованих звірів.
Перегляд ілюстрацій . Наскельний малюнок у печері Шове;.Наскельний рельєф «Ритуальний танок» у Танумі (ПІДРУЧНИК. СТР.6)
Минули тисячоліття. Виникли стародавні цивілізації з достатньо високим рівнем економічного, політичного і культурного розвитку. Настав період справжнього розквіту мистецтва.
— Із плином часу вслід за соціальними змінами змінювались предмети і способи зображення, характер і стиль мистецтва, однак на всіх етапах історії людства мистецтво завжди відігравало надзвичайно важливу роль.
Словникова робота. Запам҆ятайте!
Мистецтво —це естетичне пізнання світу в процесі художньої творчості як особливого виду людської діяльності, що відображує дійсність у конкретно-чуттєвих образах відповідно до певних ідеалів прекрасного.
Практичне завдання № 1.
— Пригадайте,що вам відомо про мистецькі стилі та напрями з уроків історії, музичного та образотворчого мистецтва.
Робота із підручником. Опрацювання таблиці «Етапи розвитку мистецтва» (підручник стр.7)
— Усю історію мистецтва розподіляють на великі часові періоди — епохи, у кожній з яких склався певний мистецький стиль чи напрям.
Розгляньте схему, на стор.7, що ілюструє етапи розвитку мистецтва в культурі минулого.
— Скільки стилів мистецтва у культурі минулого ви нарахували?
— Назви яких стилів вам відомі?
— Скільки стилів нараховує мистецтво Середньовіччя?
— Про мистецтво якої епохи вам відомо найбільше?
Мистецтво первісної доби - Первісне мистецтво
Мистецтво стародавнього світу - Мистецтво стародавнього Єгипту
Античне мистецтво (мистецтво Стародавньої Греції та Стародавнього Риму) - Античний стиль
Мистецтво доби середньовіччя - Мистецтво Візантії (Візантійський стиль), Романське мистецтво (Романський стиль), Готичне мистецтво (Готичний стиль)
Мистецтво ренесансу - Мистецтво доби Відродження в Італії, Північне Відродження (Стиль ренесанс)
Мистецтво доби просвітництва - Мистецтво XVII-XVIII ст. - Стиль бароко, рококо, класицизм
Мистецтво ХІХ століття – Мистецтво першої половини ХІХ ст. (романтизм), Мистецтво другої половини ХІХ ст. (стиль реалізм)
Мистецтво ХХ століття – стиль реалізм
Вправа «Асоціації»
Доберіть слова, які асоціюються у вас зі словом «стиль»…
6. Прочитати в підручнику про стиль.
Стиль у мистецтві—це форма художнього самовизначення епохи,регіону,нації, соціальної або творчої групи чи окремої особистості.
Поняття «художній стиль» розглядають у комплексі з поняттями «художня епоха», «художній напрям» та ін.
Словникова робота
Запам҆ятайте Стиль у мистецтві —це мова мистецтва:сукупність художніх принципів,прийомів і засобів, характерних для мистецтва певних країн певного історичного періоду, напряму або індивідуальної манери художника.
За способом утілення художнього образу розрізняють:
Запам҆ятайте. Види мистецтва—це форми творчої діяльності,що склалися історично як відображення багатогранності реального світу і проявляються в різноманітності способів та засобів художньо-образного відтворення й естетичного сприйняття.
8. Практичне завдання № 2 «Види мистецтва».
— Розгляньте схему, що зображає види мистецтва.
— З якими видами мистецтва ви знайомі?
— Які види мистецтва вам подобаються найбільше і чому?
— Кожен вид мистецтва розкриває сутність життя, високі етичні ідеали за допомогою певних художніх засобів. Ви вже знаєте ,що естетичне відтворення світу в літературі відбувається через слово; в музиці — через звуки та інтонації; у живописі — через кольори та їх відтінки; у скульптурі й архітектурі — через пластичні матеріали , об’ємно-просторові форми; у графіці — через лінії, штрихи, плями, тон; у театрі й кіно — через слово, міміку, жести акторів; у хореографії — через рухи, пластику танцівників тощо.
Проблемне запитання. Робота з ілюстраціями (Підручник стр.9)
Робота з ілюстрованим матеріалом
Розгляньте репродукцію відомого твору Леонардо да Вінчі «Пані з горностаєм»
Чимало мистецтво знавців вважають, що на картині зображена Чечилія Ґаллерані, з якою художник познайомився в домісвого покровителя — міланського герцога ЛюдовікоСфорца.Імовірно, портрет був написаний в 1489 – 1490 роках. На ньому зображена тендітна дівчина, на руках якої покірно сидить маленький пухнастий звірок. Цією картиною Леонардо да Вінчі започаткував традицію портретів п’ятнадцятого століття. Художник намалював не профіль моделі, а зображення в три чверті повороту вліво, що допомогло йому досягти ефекту природності, фіксації однієї миті.
V. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ
1. Рефлексія. Вправа «Продовж думку»
Сьогодні на уроці …
Я зрозумів …
Я запам'ятав …
Мені сподобалось …
Хотілося б ще …
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Складіть схему «Стилі в мистецтві» та доповніть її назвами найвідоміших мистецьких творів, обов’язково вказавши прізвища авторів