Я досліджую світ
4 клас Тема уроку. Чи давно люди вирощують картоплю?
Мета:
• продовжувати формувати уявлення про культурні рослини та їх значення для людини;
• ознайомити дітей з історією вирощування картоплі в різних країнах світу;
• розширити і збагатити знання про картоплю;
• збагачувати свій словниковий запас;
• розвивати самостійне мислення, уміння досліджувати уяву, доказове та зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, критичне мислення, навички вільного спілкування;
• навчити зв'ясовувати наявність крохмалю у продуктах харчування, а також виховувати бажання примножувати природу та її багатства. Обладнання: підручник, робочий зошит, матеріал для дослідження ( картоплина, розчин йоду, піпетка), роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Ось дзвінок сигнал подав
До роботи час настав
Тож і ми часу не гаємо
Урок з курсу «Я досліджую світ починаємо
1.Ранкова зустріч.
Авторське крісло. Моя улюблена страва.
2. Емоційне налаштування.
Вчитель: Усміхніться один одному і подумки побажайте успіхів на уроці. Позначте смайликом на картці настрій, з яким ви починаєте свій урок.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
- А для того, щоб дізнатися тему сьогоднішнього уроку я вам пропоную вправу «Відгадай»
Я росла в темній темниці, Як зросла – взяли в світлиці. З мене шкуру всі деруть, Мене варять, мене труть, Пироги з мене печуть.
Відгадайте, хто ж я є, І назвіть ім'я моє.
- Це картопля!
III. Актуалізація опорних знань.
Які асоціації у вас виникають при слові картопля? Давайте складемо
1.«Асоціативний кущ»
- І так ми йдемо на ферму, де вирощують картоплю. Але готуючись до зустрічі з агрономом наші творчі групи підготували повідомлення
➢ Історичною батьківщиною картоплі є Південна Америка. Індіанці, що жили на сучасній території Перу, вирощували її ще 13000 років тому. І вони не лише цілеспрямовано вирощувати картоплю на своїх городах, а й виводили нові сорти.
➢ Картопля належить до родини пасльонових. У цій великій родині картопля має дуже несподіваних родичів — помідор, баклажан, солодкий перець, пасльон тощо.
➢ Плоди картоплі — отруйні. Але не лякайтеся — це не бульби, а ягоди, схожі на маленькі помідорчики, на які ми майже не звертаємо уваги. У них накопичується соланін. Так рослина захищається від комах і травоїдних тварин. Тож ягоди картоплі вживати в їжу не можна!
➢ А от бульба, яку ми збираємо, — це видозмінений пагін, стебло якого сильно розростається і накопичує крохмаль, стає потовщеним та м’ясистим, завдяки чому і потрапляє на наш стіл. Якщо трапляються несприятливі умови, то саме завдяки бульбам, які можуть довго зберігатися в ґрунті, рослини можуть пережити негоду і потім вирости знову.
➢ Під впливом сонячних променів у бульбах теж може накопичуватися соланін. Такі бульби визирають з-під землі і мають зелений колір шкірки. Споживати їх не можна, а щоб вберегти бульби від сонячних променів, треба вчасно підгортати кущі. Тоді й картоплі виросте більше!
➢ Картопля — це перший овоч, який вдалося виростити в космосі.
Це зробили американці в 1995 році на борту шаттла ―Колумбія‖.
➢ З картоплі можна приготувати понад 2000 перших, других страв, і навіть десертів.
➢ Широко використовують картоплю і в непродовольчих цілях: з неї виробляють клей, корм для тварин тощо. Картопляний крохмаль використовують і для приготування страв, і у фармацевтичній, текстильній, деревообробній та паперовій галузях.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
2. Фізкультхвилинка
3. Гра «Збери картоплинки» (робота в групах).
Завдання: Скласти прислів'я на картоплинах.
1) Картопля хліб береже
2) Картопля та каша – їжа наша
3) Картоплю копати – не руками махати
4) Картопля – мати наша, хліб – годувальник
5) Картопля другий хліб
Вчитель: Як ви зрозуміли прислів'я? Про що говориться в них?
- Картопля дуже важливий продук для людей.
- Люди її дуже люблять і шанують.
- Прикладають дуже багато зусиль, щоб виростити гарну картоплю.
4. Робота в зошиті ст. 24.
V .Закріплення вивченого матеріалу
1.Експеримент.
У вас є: розрізана картопля, розчин йоду, піпетка. На зріз нанесіть 1-2 краплини йоду. Що відбулося? (картопля посиніла). Це означає, що в бульбі є крохмаль.
Вчитель: Крохмаль додають як загущувач у кисіль, кетчуп, соуси. Але недобросовісні виробники використовують цей порошок, там де його не повинно бути! Зараз ми дізнаємося чи якісні продукти ми споживаємо? Чи міститься в них крохмаль?
Для цього ми проведемо експеримент «Чи є крохмаль в харчових продуктах?»
Для цього нам потрібно: картопля, морква, яблуко, рис, борошно, сметана, ковбаса.
Пам'ятайте! При проведенні експеременту потрібно дотримуватися правил техніки безпеки.
- Перетворення кольору йоду з темно-коричневого на темно-синє, свідчить про наявність крохмалю в цьому продукті.
Висновок: Бажано вживати ті продукти, в яких не має крохмалю, або якщо і є, то в малій кількості.
IV. Підсумок уроку.