ЧИМ АНТАРКТИДА ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД ІНШИХ
МАТЕРИКІВ?
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи, з рослинним і тваринним світом Антарктиди; розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою півкуль; вчити складати комп'ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
3. Тестування
1. Який материк — найменший і найсухіший?
а) Євразія;
б) Африка;
в) Австралія.
2. Материк, на якому знаходиться Південний полюс, — це:
а) Євразія;
б) Антарктида;
в) Австралія.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти
дізнаєшся».)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами розповіді
— Антарктида... Чи не віє льодом і холодом від цієї назви? Антарктида, неначе величезна крижина, застигла за Південним полярним колом Землі. Ніде на нашій планеті немає таких суворих природних умов. Як тільки не називають цей материк — «королева холоду», «безлюдний континент», «край Землі», «заповідник науки»... Це велетенська льодова пустеля. Материк майже повністю вкритий товщею льоду, від якого відокремлюються айсберги — крижані гори. У межах Південного океану за підрахунками дослідників налічується близько 200 тис. айсбергів. Тут можна побачити тільки один схід та один захід Сонця на рік. Тільки на цьому материку розрізняють протягом року не пори року, а полярну ніч та полярний день, які тривають по півроку.
Тут зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі. Вся поверхня Антарктиди покрита потужним шаром льоду. Лід такий товстий, що коли б ви захотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це знадобилося б не менше 2 годин.
В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Справжніми хазяями континенту є вчені з різних частин світу. Там розміщені дослідні станції.
Людина знає вже багато про природу материка, але безліч таємниць ще не розкрито.
2. Робота за підручником (с. 123-125)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай».
Робота в парах
Учні працюють за завданнями підручника.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
— Усю південну полярну область нашої планети — Антарктиду разом із прилеглими до неї частинами трьох океанів — називають Антарктикою (у перекладі з грецької мови «анти» означає «проти»), тобто та, що лежить проти північної полярної області земної кулі — Арктики. Окремі вчені навіть виділяють навколо Антарктиди самостійний п'ятий океан — Південний.
Антарктида — не звичайний за своїм розташуванням материк. її називають «материком на краю світу». Вона майже цілком розташована за Південним полярним колом у полярних широтах. Майже в центрі материка розміщений Південний полюс, тому всі береги Антарктиди «дивляться» на північ. Вони омиваються водами Тихого, Атлантичного та Індійського океанів... або водами Південного океану.
Товщина крижаного панциру, що вкриває материк сягає від 2000 до 4000 м. Якщо весь лід розтопити, рівень Світового океану підніметься на 50-60 м.
Відомо, що прісна вода — безцінний дар природи, але, на жаль, запаси її досить мізерні. Та відомо, що льодовики Антарктиди містять величезну
кількість (близько 80 %) «законсервованої» найчистішої прісної води нашої планети.
Прісна вода знаходиться в айсбергах, а один айсберг середніх розмірів містить стільки ж прісної води, скільки її за рік приносить невелика річка.
Айсберги Антарктиди щороку виносять в океан понад половину тієї води, що використовується за цей період усім людством.
2. Робота в парах
Для закріплення отриманих знань учні заповнюють таблицю «Антарктида».
3. Робота з картою
Розповідь про місцезнаходження Антарктиди на карті півкуль.
4. Гра «Так чи ні?»
• Антарктиду називають « королевою холоду ».
• Антарктиду називають «безлюдний континент».
6. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
Чи вірите ви в те, що?..
7. Робота над загадками
• Білий ворот, чорний фрак.
Хто прийшов у зоопарк?
Мешканець південних льдин,
Цього птаха звуть... (пінгвін).
• У холодній плаває воді чудовий риболов.
На кризі мирно спить, коли закінчив він улов.
Відпочиває цілий день
Північний риболов... (тюлень).
8. Гра «П'ять речень»
Учні в п'яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1