урок "Зорі . Сузір’я. Велика та Мала ведмедиця. Полярна зоря."

Про матеріал
Природознавство: підруч. для 4 – го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. – К. : Генеза, 2014. Матеріал цікавий для проведення уроку з природознавства у 4 класі.
Перегляд файлу

Тема. Зорі . Сузір’я. Велика та Мала ведмедиця. Полярна зоря.

Мета уроку: сприяти формуванню знань учнів про зірки, сузір’я зоряного неба; вчити називати і показувати 2-3 сузір’я зоряного неба, визначати напрямок на північ за допомогою Полярної зорі; розвивати мовлення, мислення ; виховувати пізнавальний інтерес.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Природознавство: підруч. для 4 – го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. – К. : Генеза, 2014. – 176 с.; Природознавство. 4 кл. : Робочий зошит/ Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. : Вид-во «Генеза», 2014 с. 22-24. ,Відеофільм  Сузір’я  Великий віз    https://www.youtube.com/watch?v=yTGFGQXjrC4

Хід уроку

І Організаційний момент

1. Хвилинка синоптика.

Яка сьогодні погода? Яка температура повітря? Стан неба? Наявність опадів? Які зміни відбулися за  минулий тиждень в природі живій , неживій?

Робота в календарях.

ІІІ  Перевірка домашнього завдання

Усне опитування.

  • Пояснити чому відбувається зміна дня і ночі.
  • Скільки триває доба?
  • Назви причину зміни пір року на Землі.
  • Чому ми не помічаємо руху Землі?
  •  Чому зміна дня і ночі на Землі відбувається швидше, ніж зміна пір року?

ІІІ Актуалізація опорних знань

 

Тестування

  1. Планети Сонячної системи вивчають:

а)географи;

б) хіміки;

в) астрономи;

г) фізики.

 

           2.Навколо Сонця обертаються планети. Їх :

а)  7;

б)  9;

в)  8.

           3. Нептун – це :

а) найбільша планета Сонячної системи;

б) найменша планета Сонячної системи;

в) найближча д Сонця планета Сонячної системи.

 

            4. Відносно Сонця планети розташовані у такому порядку:

а)  Венера, Земля, Марс, Меркурій, Нептун, Сатурн, Уран, Юпітер;

б) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Нептун, Сатурн, Юпітер, Уран;

в) Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

 

             5. Що таке  Земля? 

а) зоря; 

б) планета; 

в) палаюча  куля. 

Відповіді: 1в; 2в; 3б; 4в; 5б. 

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

 Робота над загадками :

- Іскри небо пропалюють, а до нас не  долітають. (Зірки).

- Білі квіточки в небі розквітають, а вранці  в’януть. (Зірки).

 

Чи здогадалися яку тему вивчатимемо сьогодні на уроці? 

(Відповіді учнів.)

 Так сьогодні більше дізнаємося про зоряне небо.

V. Вивчення нового матеріалу

  1. Бесіда з елементами розповіді.
  • Які космічні об’єкти можемо спостерігати  в космічному просторі? (Зірки, планети, астероїди)
  • Для чого люди вивчають космічні тіла?                                                                 (Щоб знати, як вони впливають на людину, на її здоров’я, для розвитку науки, щоб уміти орієнтуватися у просторі).
  • Що таке зірки? Що про них знаєте?
  1. Розповідь вчителя.

Якщо  ясним вечором подивитися на нічне небо, там можна побачити безліч зірок. Зірки – це теж сонця, величезні розжарені газові кулі. Багато з них у декілька разів більше за наше Сонце. Нам же вони здаються крихітними точками, що світяться, тому що знаходяться на величезній відстані від Землі. Зірки уявляються нам нерухомими, тому що людське око не може помітити їх рухи. Але у природі все рухається тому і зірки змінюють своє положення , а отже рухаються

  1. Довідкове бюро

Зірки — розжарені газові кулі. Бувають різного кольору.  Відрізняються за розмірами і температурами. Бувають легші і важчі. Сонечко вважають спокійною зіркою. Але є зірки, які з причин свого «буйного»  характеру небезпечні для оточення. Їх називають найновішими. Ці зірки, які багато років живуть так само,як інші зірки, я потім в один «прекрасний»  момент вибухають.

        Найбільш яскраві зірки складаються в групи, що називають сузір’ями. Є 12 сузір’їв, які називають зодіакальними. Вони розташовані вздовж видимого руху Сонця серед зір. Це: Козеріг, Водолій, Риби, Овен, Тілець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Терези, Скорпіон і Стрілець.

 

Одне з найвідоміших сузір’їв, яке ,мабуть, кожен спостерігав у нічному небі,  це – Великий Віз (Велика Ведмедиця). Сім яскравих зірок цього сузір’я утворюють фігуру, що нагадує ківш. Якщо провести уявні лінії через усі сузір’я , то можна уявити віз.

 

 

 

http://subject.com.ua/textbook/nature/4klas/4klas.files/image042.jpg

Не менш відоме сузір’я Малий Віз (Мала Ведмедиця). Його зорі теж утворюють фігуру у формі ковша, тільки меншого , ніж у Великого Воза. На кінці ручки ковша Малого воза міститься найяскравіша зоря цього сузір’я – Полярна  зоря. Вона вказує напрям на Північний полюс.

 

 

http://subject.com.ua/textbook/nature/4klas/4klas.files/image043.jpg

  1. Проміжна рефлексія.

Отже всі зірки різні . Чим же зірки відрізняються одна від одної?

Вправа «Мікрофон»

  • Чи мають зірки блиск і забарвлення?
  • Якого розміру бувають зірки?
  • Чому зірки здаються нам крихітними точками , що світяться?
  • Чи бачимо ми рух зірок і чи переміщаються вони насправді?
  • Яка найближча до Землі зірка?(Сонце). Уточнимо свої знання про цю зірку.
  1. Розповідь з елементами бесіди.

Визначення сторін горизонту за допомогою зірок.

  • У якій стороні світу сходить Сонце? (На сході)
  • А заходить ? (На заході).
  • Як Сонце допоможе визначити сторони горизонту опівдні?           (Опівдні Сонце завжди на півдні)
  • А як визначити сторони горизонту вночі?

 

Насправді, зірки на небі нерухомі, а  нам здаються такими , що постійно переміщаються на небосхилі.                                                                          

Але є одна зірка, яка здається абсолютно нерухомою. Це - Полярна зірка.  При погляді із Землі здається, що нічне небо обертається навколо Полярної зірки. Чому?  Бо Земля Північним полюсом завжди націлена на неї.                                                                    

Покажіть на глобусі де має бути розташована Полярна зірка.

(Учні указкою продовжують уявну вісь і підставляють зірочку).

  • Отже в якій стороні світу знаходиться Полярна зірка?

(На півночі).

  • А як знайти напрям на північ. На Полярну зірку вдень?

Про цей спосіб здогадалися ще древні астрономи. Уявіть собі спекотний полудень. Ми знаємо, що Сонце опівдні знаходиться у своїй вищій точці - на півдні. Якщо стати спиною до Сонця, то ззаду буде південь, попереду напрям на Полярну зірку, тобто на північ. Тоді ліворуч – захід, праворуч - схід.

 

  •  Як же знайти на небосхилі Полярну зірку серед безлічі зірок?

 Знову допоможе досвід предків. Дуже давно древні племена помітили незмінність візерунка зірок  і групи зірок  об’єднали у фігуру ламаною лінією – вийшло сузір’я. Усього сучасні астрономи налічують 88  сузір’їв .  

 

 

C:\Documents and Settings\User\Рабочий стол\Коза сюзана\pryrod-53.png

 

 

 

 

 

http://subject.com.ua/textbook/nature/4klas/4klas.files/image044.jpg

  1. Цікава інформація.
  • Як називають деякі з них? Погляньте на карту зоряного неба. Звідки взялися назви сузір’їв ? (Припущення учнів).

З багатьма із них пов’язані древні легенди та міфи.

Легенда про сузір’я Великий та Малий Віз.

Колись давно жив цар. У нього була дочка Калісто. Вона була красивішою за всіх дівчат на світі. Прекраснішою за саму богиню Геру. І тоді Гера розсердилася, що дівчина прекрасніша за неї і перетворила красуню на  потворну ведмедицю. Син Калісто, Аркас, не знав про це і трохи не застрелив ведмедицю, свою матір,  на полюванні. Але всемогутній Зевс урятував її – схопив за хвіст, потягнув  на небо і перетворив на сузір’я,  Велику ведмедицю. Разом із Калісто Зевс перетворив на ведмежа і  її сина Аркаса , щоб урятувати  його від гніву Гери. Так з’явилося сузір’я Малої Ведмедиці.

VІ Закріплення матеріалу

 

  1. Робота з підручником. (с. 22- 24)

Читання статті у підручнику

Гра «Ти мені - я тобі»  Робота в парах

  

                          (Очікувані питання)

  • Що таке зорі?
  • Чи рухаються зорі?
  • Чому сузір’я назвали Велика та мала Ведмедиця?
  • Як за Полярною зорею визначити сторони горизонту?

-   Які ще сузір’я запам’ятали  на уроці?

2. Відеофільм  Сузір’я  Великий віз    https://www.youtube.com/watch?v=yTGFGQXjrC

3.  Фізкультхвилинка

VІІ. Рефлексія

 

1. Творча робота в групах

У кожної групи на столах – конверти із зірками , аркуш паперу, клей. Діти об’єднують зірки у сузір’я  і називають його 

  1. Конкурс «Ерудит»

Зорі- це… (розпечені космічні тіла).

Сузір’я  – це … (скупчення зірок об’єднані в групи).

Сонце – це… ( зірка, найближча до Землі, розпечена газова куля).

Планети – це… ( холодні космічні тіла).

Сонячна система – це… (Сонце та космічні тіла – планети, їх природні супутники, астероїди, метеорити, які рухаються навколо Сонця)

  1. Що нового  дізналися?

   Які сузір’я допомагають  орієнтуватися на місцевості?

    Про що ще хотіли б дізнатися?

VІІІ  Завдання  додому.

Опрацювати статтю С. 22-24

Підготувати додатковий матеріал про зорі та сузір’я

— Що таке сузір’я? Наведіть приклади сузір’їв. 

. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гупало Тетяна Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Хижко Татьяна
Додано
18 лютого 2021
Переглядів
3996
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку