Андреєва Альона Олександрівна
учитель-методист Миколаївського ліцею №55
Урок української мови в 6 класі
Тема уроку. Числівник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівників
Мета : поглибити й систематизувати знання учнів про числівник як частину мови; дати відомості про поділ числівників на розряди за значенням та будовою; формувати вміння розпізнавати кількісні та порядкові числівники; визначати синтаксичну роль числівників; розвивати логічне мислення , пам’ять , збагачувати словниковий запас дітей; виховувати естетичні почуття, інтерес до світової культури.
Культурологічна лінія . «Сім чудес світу».
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
*Робота за текстом (слайд 1).
- Прочитати текст .
- Бесіда за змістом тексту.
- Робота за виділеними словами :
- Зверніть увагу на виділені слова , поставте до них питання .
- Що ці слова означають ? До якої частини мови належать ?
3. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
( Слайд 2).
- Отож , діти, як ви здогадалися, ми розпочинаємо вивчення наступної частини мови – числівник . На вивчення числівника відводиться за програмою 8 уроків .
Темою першого уроку є «Числівник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівників » . (Запис у зошитах). (завдання «Продовж речення» ).
Вчитель : Числівник – одна з найменших за кількістю слів частин мови , яка нараховує всього кілька десятків слів . Але без них не може існувати жодна наука , без них ми безпорадні у щоденному житті . Уміння правильно вимовляти , писати числівники , узгоджувати їх з іменниками необхідні нам повсякчас. Здобувати ці знання і вміння – наше завдання.
4. Введення в культурологічну тему.(Слайд 2-3) .
- Діти, зверніть увагу на пейзаж, зображений на слайді. Чи можна таку красу вважати чудом природи?
- А що таке, на вашу думку, чудо?
*Словникова робота.(Слайд 4- пояснення слова «чудо»)
- Як ви думаєте, чи може людина створити чудо?
- Сьогодні ,вивчаючи числівник, ми будемо знайомитися із сімома чудесами стародавнього світу.
- Погляньте на них (вчитель озвучує , показуючи їх на слайді № 5). Побудовані давніми людьми ще до нашої ери , своїми масштабами та розмірами ці творіння вражають . Як змогли люди давньої цивілізації ,не маючи сучасної техніки ,створити такі унікальні архітектурні та скульптурні зразки ?! Це залишаться загадкою для сучасних вчених. Першими були створені піраміди більше чотирьох тисяч років тому єгиптянами, і лише вони із відомих семи чудес збереглися до наших днів .
* Емоційне налаштування (перегляд відеоролика «Сім чудес стародавнього світу»).
5. Актуалізація опорних знань
- Діти, давайте пригадаємо ,що нам відомо про числівники з початкових класів , і допоможе нам загадка:
Я ,відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати
І порядок при лічбі
Підкажу мерщій тобі.
Чи який ,чи котрий , скільки –
Запитай мене лиш тільки .
Щоб не будь багатослівним,
Називаюсь я … (числівник).
6.Засвоєння нового матеріалу.
*Пояснення теоретичного матеріалу.
-Новий матеріал нам сьогодні пояснять юні мовознавці Даринка та Іринка . Підготуйте зошити для опорних конспектів (слайди № 6- 14, в ОК фіксуємо слайд №14).
*Віртуальна подорож «Єгипетські піраміди» (№15)
*Порівняй: роль числівників у мовленні. (Слайд 16-17).
7. Закріплення нового матеріалу.
*Віртуальна подорож «Сади Семіраміди» (№18)
*Вибірковий диктант . (Слайд 19).
Завдання: виберіть речення із числівниками, запишіть, підкреслюючи числівники за синтаксичною роллю, вкажіть розряд за значенням , відмінок, (рід,число (якщо порядковий).
*Віртуальна подорож «Храм Артеміди» (№20)
* «Перевтілення» . (Слайд 21).
Завдання: випишіть числа ,утворіть від них кількісний і порядковий числівник.
*Віртуальна подорож «Статуя Зевса» (№22)
* Робота в парах (слайд №23).
Завдання: визначте в тексті числівники і складний прикметник та іменник, першою частиною яких є числівник. Поясніть, як ви їх розрізняєте.(висновок - слайд № 24)
*Гра «Знайдіть зайве» (слайд № 25).
*Віртуальна подорож «Гробниця царя Мавзола» (№26).
*Вибірково - розподільний диктант ( слайд №27).
Завдання: виберіть числівники і розподіліть їх на три колонки за будовою: 1- прості, 2- складні, 3- складені.
*Віртуальна подорож «Колос Родоський» (№28).
* Орфоепічна хвилинка (слайди № 29-30).
*Віртуальна подорож « Александрійський маяк» (№31).
* Орфографічний практикум (слайд №32).
* Тестування (практикум - самоконтроль)- слайди № 33-38.
8. Підсумок уроку (слайди № 39-41).
9. Домашнє завдання
Вивчити опорний конспект, написати твір - мініатюру «Сім чудес України», використовуючи числівники, вказати їх вид за значенням та будовою.