Урок "Числівник як самостійна частина мови"

Про матеріал
Інтегрований урок української мови для 6 класу на тему: "Числівник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівників" (конспект і презентація)
Зміст архіву
Перегляд файлу

Андреєва Альона Олександрівна

учитель-методист Миколаївського ліцею №55

 

                                  Урок української мови в 6 класі

Тема уроку.  Числівник  як частина мови.  Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль  числівників

Мета : поглибити  й систематизувати знання учнів про числівник як частину мови; дати відомості про поділ числівників на розряди  за значенням та будовою; формувати вміння розпізнавати  кількісні та порядкові числівники; визначати синтаксичну роль числівників; розвивати логічне мислення , пам’ять , збагачувати словниковий запас дітей; виховувати естетичні почуття, інтерес до світової культури.
Культурологічна  лінія . «Сім чудес світу».

Тип уроку. Урок засвоєння  нових  знань.

                                                                           Хід уроку

1. Організаційний момент

2. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

*Робота за текстом (слайд  1).

- Прочитати текст  .

- Бесіда за змістом тексту.

- Робота за виділеними словами :

               - Зверніть увагу на виділені слова , поставте до них питання .

               - Що ці слова означають ? До якої частини мови належать ?

3. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 ( Слайд 2).

- Отож , діти, як ви здогадалися, ми розпочинаємо  вивчення наступної частини мови – числівник . На вивчення числівника відводиться за  програмою 8 уроків .

Темою першого уроку є  «Числівник як частина мови. Загальне значення,  морфологічні ознаки, синтаксична роль числівників »  . (Запис у зошитах). (завдання «Продовж  речення» ).

Вчитель : Числівник – одна з найменших за кількістю слів частин мови , яка нараховує  всього кілька десятків  слів  . Але без них не може існувати жодна наука , без них ми безпорадні у щоденному житті . Уміння правильно вимовляти , писати числівники , узгоджувати їх з іменниками необхідні нам повсякчас. Здобувати  ці знання і вміння – наше завдання.

4. Введення в культурологічну тему.(Слайд 2-3) .

- Діти, зверніть увагу на пейзаж, зображений на слайді. Чи можна таку красу вважати чудом природи?

- А що таке, на вашу думку, чудо?

*Словникова робота.(Слайд 4- пояснення слова «чудо»)

- Як ви думаєте, чи може людина створити чудо?

- Сьогодні ,вивчаючи числівник, ми будемо знайомитися із сімома чудесами стародавнього світу. 

- Погляньте на них (вчитель озвучує , показуючи їх на слайді № 5).        Побудовані давніми людьми ще до нашої  ери , своїми масштабами та  розмірами ці творіння вражають . Як змогли  люди давньої цивілізації ,не маючи сучасної техніки ,створити такі унікальні архітектурні та скульптурні зразки ?! Це залишаться загадкою для сучасних вчених. Першими були створені піраміди більше чотирьох тисяч  років тому єгиптянами,  і лише вони із відомих семи чудес  збереглися до наших днів .

* Емоційне  налаштування (перегляд відеоролика  «Сім чудес стародавнього світу»).

5. Актуалізація опорних знань

  - Діти, давайте пригадаємо ,що нам відомо про числівники  з початкових класів , і допоможе нам  загадка:

     Я ,відомо, дуже знатний,

     Кількість можу означати

     І порядок при лічбі

     Підкажу мерщій тобі.

     Чи який ,чи котрий , скільки –

     Запитай мене лиш  тільки .

    Щоб не будь багатослівним,

    Називаюсь я … (числівник).

  • Які ознаки числівника ми знаємо?

6.Засвоєння нового матеріалу.

*Пояснення теоретичного матеріалу.

-Новий матеріал нам сьогодні пояснять юні мовознавці  Даринка та Іринка . Підготуйте зошити для опорних конспектів (слайди № 6- 14, в ОК фіксуємо слайд №14).

*Віртуальна подорож «Єгипетські піраміди» (№15)

 *Порівняй: роль числівників у мовленні. (Слайд 16-17).

7. Закріплення нового матеріалу.

*Віртуальна подорож «Сади Семіраміди» (№18)

*Вибірковий диктант . (Слайд 19).

Завдання: виберіть речення із числівниками, запишіть, підкреслюючи числівники за синтаксичною роллю, вкажіть розряд за значенням , відмінок, (рід,число (якщо порядковий).

*Віртуальна подорож «Храм Артеміди» (№20)

* «Перевтілення» . (Слайд 21).

Завдання: випишіть числа ,утворіть від них кількісний і порядковий числівник.

*Віртуальна подорож «Статуя Зевса» (№22)

* Робота в парах (слайд №23).

Завдання: визначте в тексті числівники і складний прикметник та іменник, першою частиною яких є числівник. Поясніть, як ви їх розрізняєте.(висновок - слайд № 24)

*Гра «Знайдіть зайве» (слайд № 25).

*Віртуальна подорож «Гробниця царя Мавзола» (№26).

*Вибірково - розподільний диктант ( слайд №27).

Завдання: виберіть числівники і розподіліть їх на три колонки за будовою: 1- прості, 2- складні, 3- складені.

*Віртуальна подорож «Колос Родоський» (№28).

* Орфоепічна хвилинка (слайди № 29-30).

*Віртуальна подорож « Александрійський маяк» (№31).

* Орфографічний практикум (слайд №32).

* Тестування (практикум - самоконтроль)- слайди № 33-38.

8. Підсумок уроку (слайди № 39-41).

9. Домашнє завдання

Вивчити опорний конспект, написати твір - мініатюру «Сім чудес України», використовуючи числівники, вказати їх вид за значенням та будовою.

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок української мови 6 клас. Андреєва Альона Олександрівнавчитель української мови та літератури учитель-методист Миколаївського ліцею №55

Номер слайду 2

Робота з текстом. Число сім у стародавньому світі вважалося містичним, а подекуди і священним (так само ,як три, дев’ять, тринадцять у різних народів). Пов’язано це з тим, що здавна людям були відомі сім рухомих небесних тіл, які вони навчилися спостерігати (Сонце, Місяць і п’ять планет) і яким приписували таємничий вплив на долю кожного. Сім відігравало значну роль і в місячному календарі. Місяць у ньому має двадцять вісім днів, ділиться на чотири фази по сім днів кожна; останній – сьомий - день фази був святом, вважався небезпечним для різних робіт.

Номер слайду 3

Тема уроку. Числівник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівників. Сьогодні на уроці я хочу повторити…, вивчити …, розвивати … і збагачувати … для того, щоб …Чи можна вважати цей пейзаж чудом?

Номер слайду 4

Тлумачний словничок. Чудо – 1. За релігійними уявленнями - надприродне явище, викликане божественними силами; щось надприродне.2. (Переносне). Щось видатне, гідне подиву (явище, предмет, подія).

Номер слайду 5

Тема висловлювань. Сім чудес світу. Сім чудес світу не охоплювали усіх архітектурних “див”Стародавньої Греції і Єгипту,безперечно , їх було значно більше. Проте спроби назвати восьме чудо світу так і залишилися спробами. Тому вислів “восьме чудо світу” вживається тоді, коли ми щось хочемо звеличити, піднести над рівнем пересічного. Статуя ЗевсаЄгипетські піраміди. Колос Родоський. Храм Артеміди. Александрійський маяк. Висячі сади Семірамідигробниця царя Мавзола

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Числівник — це повнозначна змінна частина мови, яка позначає число, кількість предметів або їхній порядок при лічбі й відповідає на питання: скільки? котрий?

Номер слайду 8

За значенням і граматичними ознаками числівники поділяються на : Кількісніназивають узагальнене число або кількість однорідних предметів при лічбі й відповідають на питання скільки?:вісім, тридцять п'ять, шестеро, дві треті. Порядкові називають порядок предметів при лічбі й відповідають на питання котрий? котра? котре? котрі?перший будинок, восьме чудо світу, мільйонний житель.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 9

Морфологічні ознаки. Кількісні числівникизмінюються за відмінками , немають категорії роду та числа. Виняток становлять:• числівник один, якийзмінюється за родами й числами(один день, одна дівчина ) ;• числівники нуль, тисяча,мільйон, мільярд належать допевного роду й змінюються за числами. Порядкові числівники змінюються за родами, числами і відмінками як прикметники, їхні граматичні форми залежать від форм іменників, з якими вони узгоджуються: перший урок, перша оцінка, перші кроки; з першою оцінкою, у першому завданні.style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 10

Початкова форма числівника для кількісних для порядкових називний відмінок - сто, десять, тричоловічий рід, називний відмінок однини - сотий, десятий, третійstyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 11

Синтаксична роль кількісних числівників. Кількісні числівники можуть виступати в ролі різних членів речення, але найчастіше: • підмета: • додатка До даху уступами піднімалися шість рядів цегляних арок. Сьогодні ми познайомимося з сімома чудесами світу. Піраміда Хеопса побудована близько п’яти тисяч років тому в Єгипті.• обставини:

Номер слайду 12

Синтаксична роль порядкових числівників. Порядкові числівники, як правило, виступають у реченні: • означенням: • зрідка обставиною: Друге чудо світу – висячі сади Семіраміди. Висячі сади були створені за наказом царя Навуходоносора у шостому столітті до нашої ери для дружини Семіраміди. style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 13

Розряди числівників за будовою. Прості(один ,сто)Складні( одинадцять, сімсот)Складені (сто шість,триста двадцять один)

Номер слайду 14

Підсумуємо вивчене, складемо схему - опору. Числівник. КількісніПорядковікількість , порядок прилічбівісім змінюється за восьмий В. Р.,Ч., В. два ПРОСТІ другийдвадцять два СКЛАДЕНІ двадцять другий двадцять СКЛАДНІ двадцятий. Скільки?Котрий ?Котра ?Котре ?Котрі?style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Порівняй : роль числівників у мовленніДо наших днів дійшло лише одне із семи чудес світу – піраміди -гробниці давніх єгипетських царів-фараонів. Найбільша з них - піраміда фараона Хеопса, висота якої біля ста сорока семи метрів, побудована близько п’яти тисяч років тому в Єгипті. Лише на два метри нижча піраміда Хефрена. Цьому фараону здалося, що його гробниця недостатньо висока, і він наказав поставити біля неї кам’яного сторожа - Сфінкса, у якого обличчя людини, а тіло лева. Образ Сфінкса , мудрого - як людина і сильного – як лев, наводив на людей страх. Фразеологічний лабіринт. Одне із семи чудес світу (щось прекрасне, гідне сильного подиву)Я бачив восьме чудо світу (жартома про незвичайне явище)Відчувати себе на сьомому небі (відчувати себе веселим, задоволеним, щасливим)

Номер слайду 17

У мовленні числівники виконують дві функції:Інформативну (повідомляють про кількість чогось)- вживаються у висловлюваннях усіх стилів, а найчастіше -наукового, офіційно-ділового, публіцистичного. Експресивну (надають образності, виразності) –у висловлюваннях розмовного й художнього стилів( входять до фразеологізмів, прислів’їв).

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Вибірковий диктант. Друге чудо світу – висячі сади Семіраміди. Знаходилось воно в найбільшому і найбагатшому місті Вавилоні. Висячі сади були створені за наказом царя Навуходоносора у шостому столітті до нашої ери для дружини Семіраміди. Цариця сумувала за лісами своєї батьківщини Мідії, і цар звелів виростити сад на плоскому даху вежі , яка піднімалася на висоту шестиповерхового будинку. До даху уступами піднімалися шість рядів цегляних арок. На кожному з них була насипана земля і буяв сад. День і ніч раби кошиками носили землю для саду , а потім щодня піднімали на верх башти в шкіряних відрах воду з Євфрату, щоб добре росли висячі сади Семіраміди. У нашій мові в переносному значенні вислів “висячі сади Семіраміди” означає щось прекрасне , грандіозне, величне.

Номер слайду 20

Номер слайду 21

“Перевтілення”Храм грецької богині Артеміди у місті Ефесі , у Малій Азії, вважався 3 чудом світу. Будувався він із мармуру майже 120 років. І був завершений біля 550 року до нашої ери. Храм славився вишуканістю форм і багатством оздоб, його прикрашав славетний скульптор Праксітель. У 356 році до нашої ери храм спалив Герострат, швець з Ефесу, який хотів прославитися будь-якою ціною. З тих часів дійшов вислів “геростратова слава”, що означає “ганебна слава”Артеміда-завжди юна богиня полювання, богиня родючості, покровителька всього живого на Землі

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Робота в парах Четверте чудо світу - статуя бога Зевса в його святині в Олімпії. Вона була дерев’яною, а зверху прикрашена золотом і слоновою кісткою. Зробив її славетний грецький скульптор Фідій більше двох тисяч років тому у п’ятому столітті до нашої ери. Величезний чотирнадцятиметровий Зевс - верховний бог давніх греків - сидів на троні із золота, чорного дерева і дорогоцінного каміння. Голову його прикрашав вінок із оливкових гілок - знак миролюбства грізного бога. Фідій наділив Зевса людським благородством. Його обличчя, обрамлене бородою і волоссям, було не тільки строгим, але і добрим . Здавалось, що він зараз посміхнеться, підніметься з трону і розправить могутні плечі. Статуя проіснувала кілька десятиліть і загинула від пожежі.

Номер слайду 24

Треба розрізняти числівники й інші частини мови, які мають теж числове лексичне значення:• іменники (що?):двійка, трійка, п'ятірка, десяток, сотня ;• прикметники (який?):поодинокий, подвійний, дводенний, восьмирічний, одинадцятиповерховий;• дієслова (що зробити?): подвоїти, потроїти;• форма дієслова — дієприкметник (який?):подвоєний, потроєний;• прислівник (як?):утроє, тричі, по-третє, натроє. Запам’ятайте !

Номер слайду 25

1. Сімка,семеро, сімдесят, сімсот, сімнадцять2. Десятиповерховий, десять, десятий , десятитисячний .3. Вдруге, вдвоє, надвоє, двоє, вдвох.4. Обоє, обидва, два, двоє, двічі.5. П'ятірка, п'ять, п'ятий,п'ятеро, п'ятсот. Знайдіть "зайве"

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Вибірково-розподільний диктант. У Малій Азії , у столиці невеликого царства – Галікарнасі ( сучасна Турція) знаходилося п’яте чудо світу - чудова гробниця , побудована для царя Мавзола його вдовою Артемісією у триста п’ятдесят першому році до нашої ери. Ця споруда складалася із трьох ярусів: перший - оточувала смуга рельєфу із білого мармуру, другий – утворювала струнка мармурова колонада висотою одинадцять метрів, а третій - пірамідальний дах із мармуру. На вершині споруди - четверо коней , запряжені в колісницю, якою управляють мармурові Мавзол та Артемісія. Проіснувала споруда до п’ятнадцятого століття, коли її зруйнували у тисяча чотириста дев’яносто четвертому, щоб використати матеріал для побудови фортеці. Статуї Мавзола та його дружини, а також інші прикраси мавзолею зберігаються у Британському музеї в Лондоні. З тих часів монументальні споруди для поховання визначних історичних осіб звуть мавзолеями. Слово не стало крилатим, але перейшло з розряду власних назв у загальні.

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Орфоепічна хвилинка Шостим чудом світу вважався Колос Родоський (велетенська статуя на острові Родос у Середземному морі). У третьому столітті до нашої ери на острів Родос напав полководець Деметрій. Але подолати вільнолюбний народ йому не вдалося. На пам’ять про успішну оборону родосці вирішили встановити найбільшу статую на світі. На торговій площі між морем і міською брамою стояв бронзовий юнак, висотою тридцять шість метрів. Його могутні плечі були трохи розставлені, долоня правої руки приставлена до очей. Голову прикрашала корона із променями. Це було бронзове зображення бога сонця Геліоса , якого жителі острова вважали своїм покровителем. Статуя проіснувала всього шістдесят років і була зруйнована землетрусом. Колос, колосальний- коли йдеться про велетенський розмір чогось. Колос-суцвіття злаків, у якому квітки розташовані на кінці стебла.‘‘‘

Номер слайду 30

одинадцять чотирнадцятькільканадцять декількапівтора півтораста сімдесят шістдесятвісімдесятдванадцятеро двійкочетвірко обидва. Постав наголос

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Відоме усім слово “фара” утворилося від с..мого чуда світу. На острові Фарос у долині річки Ніл , поруч із містом Александрією,близько двісті вісімд..сятого року до нашої ери був побудований (най)більший і (най)давніший маяк . Висота цієї двох..ярусної вежі досягала ста шіс..десяти метрів. Маяк був побудований із білого мармуру , на йогов..ршині горів вогонь, указуючи шлях кораблям. Орфографічний практикум

Номер слайду 33

1. Вкажіть числівники А сотий , два, четверо. Б подвоїти, трьох’ярусний. В сонний, мужній, хоробрий. Г половина, п’ятірка, двійка. Відповідь: А style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 34

2. Що означає числівник як частина мови?А назву предмета. Б ознаку предмета. В число, кількість і порядок предметів при лічбіГ дію предметів. Відповідь: В style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 35

3. Вкажіть порядковий числівник А двадцятеро. Б тридцять. В дві сотих. Г сорок шостий. Відповідь: Г style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 36

4. Укажіть рядок, у якому всі числівники кількісні А три четвертих, сьомий, троєБ сім, семеро, дві сьомих. В вісімдесят, сім, сьомий. Г чотири, четверо, четвертий. Відповідь: Б style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 37

5. Позначте складений числівник А шістсот. Б двадцять вісім. В вісімнадцять. Г троєВідповідь: Б style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 38

6. Позначте простий числівник. А двістіБ сто. В тридцять. Г сорок два. Відповідь: Б style.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 39

Постав запитання однокласнику з вивченої теми. “ Бій запитаннями”

Номер слайду 40

На уроці я дізнався ... Я навчився... Мені найбільше запам’яталося...

Номер слайду 41

Домашнє завдання. Вивчити опорний конспект, написати твір - мініатюру «Сім чудес України», використовуючи числівники, вказати їх вид за значенням та будовою.

Номер слайду 42

Ось і пролунав дзвінок, Закінчився наш урок. За роботу по заслузіЩиро дякую вам, друзі. Запашну, як вишні гілка,Гомінку, немов сопілка,Мусим завжди я і ти. Рідну мову берегти.

Номер слайду 43

Використані джерела: 1. uk.wikipedia.org2. www.refine.org.ua 3.www.uapedia.com.ua4. ua-referat.com5. Коваль А. П. Крилате слово.- К.: Рад. школа, 1983.- 222с.6. Коптілов В. В. У світі крилатих слів.-К.: Веселка, 1968.-160 с.

zip
Додано
22 грудня 2022
Переглядів
492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку