Тема. Число і цифра 1.
Мета. Формувати поняття про число як про кількісну характеристику множини; формувати поняття про число 1; учити співвідносити число предметів і цифру; формувати навички лічби; навчити дітей розрізняти поняття “один” - “багато”; учити писати цифру 1; розвивати логічне мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння; виховувати старанність, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання. набір математичних матеріалів (геометричні фігури, цифри), картки, предметні малюнки, демонстраційний матеріал.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційна частина.
Стали, дітки, всі рівненько
Посміхнулися гарненько.
Гарний настрій на урок взяли.
Й працювати почали.
2. Мотивація навчальної діяльності.
- Діти, озирніться навкруги. Скільки різних предметів оточує нас! Люди ще у давнину замислювалися, як позначити кількість предметів. Чи знаєте ви, що придумала людина? (Цифри)
- Сьогодні на уроці ми навчимося писати першу цифру та визначати, яку саме кількість предметів вона позначає.
3. Робота з демонстраційним матеріалом.
- Подивіться, які гарні листочки! Осінь їх так чудово розфарбувала! Чи знаєте ви, з якого вони дерева? (З клена)
- Скільки їх у мене? (Багато)
- А це з якого дерева? (З дуба)
- Скільки в мене дубових листочків? (Один)
- Діти, скільки груш на набірному полотні? (Три)
- Скільки яблук? (Чотири)
- Що треба зробити, щоб груш і яблук стало порівну? (Забрати одне яблуко або додати ще одну грушу)
ІІ. Основна частина
1. Формування поняття про число 1. Позначення числа 1 цифрою. Робота за посібником (с.24)
- Розгорніть, будь ласка, посібники на с. 24. Знайдіть перше завдання. Розгляньте що зображено на кожному малюнку? (Одна копійка, одна гривня, один годинник, на годиннику перша година, одна рука, на руці піднятий один палець)
- Яке число називали? (Число один)
- Як утворили число 1? Скільки кілець у піраміді?
- Що в нашому класі теж одне? (Стіл, дошка, тощо,)
- Які ще предмети існують лише поодинці? (Сонце, місяць, хвіст у кота, серце у людини, ніс, голова, язичок…)
- З’єднайте число з відповідними групами об’єктів.
2. Ознайомлення з друкованою і рукописною цифрою 1.
1) Гра “Асоціація”.
- Діти, розгляньте уважно цифру 1. На що вона схожа? (Стріла, олівець, цвях, гілочка дерева)
- Для позначення числа один користуються цифрою 1. (Учитель демонструє цифру 1 і читає вірш про одиницю)
Ось один, чи одиниця,-
І тонка, й пряма, як спиця.
2) Аналіз елементів цифри 1 та їхнє написання.
Цифра 1 складається з двох елементів: короткої та довгої похилих ліній. Перший елемент починаємо писати трохи вище за середину клітинки і ведемо коротку похилу лінію у верхній правий кут. Не відриваючи руки, пишемо вниз довгу пряму похилу лінію до середини нижньої сторони клітинки.
3) Імітація написання цифри 1 в повітрі “і-раз, і-два, і-три.
4) Написання цифри 1, завдання 4, с.25.
3. Гра “Цифровий конструктор”. Робота з математичними матеріалами.
- Діти, викладіть цифру 1 з геометричних фігур.
Перша цифра - одиниця -
Гостроноса, ніби спиця.
Позначає що вона?
Що предмет один-єдиний.
Голова у нас одна,
Серце теж одне в людини.
1) Віршоване завдання
Перша в клас прийшла Катруся,
Потім Віра і Павло.
Потім Оля і Ганнуся.
- Скільки хлопчиків прийшло? (Один)
4. Формування поняття “перший”. Робота за посібником (с.25, завдання 5)
- Діти, хто зі звірят рухається першим? Хто - останнім? (Першим рухається зайчик, останньою черепаха)
5. Формування поняття “один - багато”. Робота за посібником (с.25, завдання 6 -7)
- Який предмет на малюнку один, а яких - багато? (Одна шоколадна цукерка, багато карамельок)
- Скільки карамельок? (10)
- Скільки карамельок ліворуч від шоколадної цукерки? (5)
- Скільки праворуч? (Стільки, скільки ліворуч)
- Скільки пеналів на малюнку? (1)
- Скільки гумок? (1)
- Намалюйте один олівець.
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія
Гра “Будь уважний”
- Скільки сонечок у небі?
- Скільки носиків у тебе?
- Скільки в песика хвостів?
- Скільки вушок у котів?
- Так, але з цифрою 2 ми познайомимось на наступному уроці.