Урок "Число і цифра 6"

Про матеріал
Розробка уроку математики 1 клас "Число і цифра 6" за технологією проблемного навчання та діяльнісним підходом із використанням цеглинок LEGO.
Перегляд файлу

ТЕМА: Число і цифра 6.

Мета: формувати в учнів поняття числа як кількісної характеристики класу скінченних еквівалентних множин.

Дидактична задача: формувати поняття про число 6; учити писати цифру 6, співвідносити число предметів і цифру. Формувати поняття про арифметичну дію додавання як об’єднання елементів двох множин, про арифметичну дію віднімання як вилучення частини елементів множини. Учити інтерпретувати дії додавання і віднімання за допомогою відрізків; користуватися знаками додавання і віднімання, поняттями вираз, значення виразу. Учити складати рівності на додавання на основі складу чисел 2, 3, 4, 5. Формувати уявлення про числовий промінь. Пропедевтика додавання і віднімання числа 1 на основі порядку слідування чисел у натуральному ряді.

Розвивальна задача: розвивати мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації.

 

Хід уроку:

 

І. Мотивація до навчальної діяльності.

1. Організація освітнього процесу.

-                       Діти, сьогодні до нас завітали гості, привітайте їх. Подаруйте посмішку гостям, один одному та мені. З таким гарним настроєм розпочнемо нашу роботу. Сідайте тихо на свої місця. 

-                       Що ви робите на кожному уроці? (Вчимося).

-                       Сьогодні ми теж будемо вчитися відкривати нові знання. Для цього нам потрібно повторити необхідне, виявити те, чого ви ще можливо не знаєте, потім спробувати самостійно відкрити нове знання?

-                       Разом з нами будуть вчитися деякі представники найчисельнішої групи тварин.

Можливо хтось знає, про яких тварин йдеться? 

-                       Погляньте на екран і перевірте свої відповіді.

-                       Чим корисні ці комахи? (Кожна група отримує зображення комахи)

-                       Погляньте, комахи залишилися без кінцівок, бо зла чаклунка розсердилася на них за ці корисні справи і наслала свої чари. Щоб вони зникли, вам потрібно виконати всі завдання квесту злої чаклунки. 

-                       Допоможемо комахам?

-                       Бажаю вам успіхів у вашій навчальній діяльності.

 

ІІ. Актуалізація знань і фіксація ускладнень в пробній дії.

1. Повторення раніше вивченого.

-                  Часу не гаємо, до квесту вирушаємо! 

(На дошці розташовані конверти із позначками геометричних фігур різного кольору, в яких знаходяться завдання)

-                  Перше завдання міститься у конверті із геометричною фігурою блакитного

кольору.  

Конверт 1.

1) Усне опитування.  

1. Вправа «Так - Ні»

-                     Чи правильне твердження, що до арифметичних дій належать дії

додавання та віднімання? (Так)

-                     При обʼєднанні предметів стає менше, ніж було? (Ні)

-                     Дія віднімання позначається знаком «-»? (Так)

2. Практична робота з Лего «Шість цеглинок»   

(Біля дошки працюють 2 учні із лего «Шість цеглинок»)

-          За допомогою «шести цеглинок» і фішок із цифрами та знаками виконайте завдання.

-          Покладіть зліва на парту 3 цеглинки, позначте їх фішкою із відповідним числом. Покладіть справа — 2 цеглинки, позначте їх фішкою. Об’єднайте всі цеглинки.

-          Утворіть відповідний вираз за допомогою фішок. Знайдіть значення виразу.

-          Скільки всього цеглинок? (5)

-          Відсуньте (вилучіть) 1 цеглинку.

-          Складіть відповідний вираз та знайдіть його значення.

-          Залишилося фігур більше чи менше, ніж було?

-          Скільки цеглинок залишилось? (4)

-          Покладіть на парту стільки цеглинок, скільки вказує число, яке зʼявиться на дошці: 3, 5, 2, 4, 1 (учитель розташовує по одній картці із числами).

-          Молодці! Ви отримуєте підказку. Наступне завдання міститься у конверті, на якому зображена геометрична фігура жовтого кольору.  

 

Конверт 2.    

2) Актуалізація обчислювальних навичок у межах 5. 

(На дошці залишаються картки з числами в різному порядку).

-                     Чи у правильному порядку розташовані числа? 

-                     За допомогою фішок розташуйте числа у порядку зростання. 

(1 учень виконує завдання біля дошки. Розміщує картки з числами у певній послідовності. Інші учнів індивідуально – розміщують фішки у певній послідовності).

-                       Перевірте один в одного виконання завдання.

Колективна робота.

-                       Полічіть від 1 до 5, від 5 до 1.

-                       Покажіть попереднє число до числа 3. 

-                       Як отримати число, попереднє до числа 4? (Зробити вліво один крок).

-                       Покажіть число, наступне до числа 4.

-                       Як отримати наступне число? (Зробити один крок вправо).

-                       Назвіть сусідів числа 2, 3.

Фізхвилинка (рухлива)

Конверт 3.

-                       Наступний конверт із фігурою червоного кольору містить завдання, в якому буде щось нове, можливо щось незнайоме для вас.  

 

5) Індивідуальне завдання для пробної дії.

-                      Вам необхідно полічити кількість квіточок на кожній галявині, зʼєднати із графічною моделлю даного числа, що на сонечку та відповідним числом.

-                      Чи можете повністю виконати це завдання? (Ні)

(Завдання виконується індивідуально на картках)

 

ІІІ. Виявлення місця й причини ускладнення. 

-                      Чому не можете його виконати? (На картці не має числа, яке позначає 6 квіточок та шість крапинок, що на сонечку).

 

ІV. Побудова мети урок та формулювання теми уроку.

-                      Що треба зробити аби виконати це завдання до кінця? (Позначити число 6 цифрою 6).

-                      Хто може назвати, тему нашого уроку: Число і цифра 6.

 

V. Реалізація побудови проекту подолання ускладнення.

1) Визначення місця числа 6 на числовому промені.

 - Щоб отримати число 6 на числовому промені треба продовжити числовий промінь на один відрізок.

2) Побудова графічної моделі числа 6 за допомогою точок.

 - Щоб побудувати графічну модель числа 6 за допомогою точок, потрібно до графічної моделі числа 5 додати ще одну точку і отримаємо 6 точок. Це і є графічна модель числа 6.

3) Знайомство із цифрою 6, яка позначає число 6. Написання цифри 6.

-                       Наступне завдання знаходиться у конверті, на якому зображена фігура синього

кольору              

Конверт 4.    

-                       Нам потрібно позначити число 6 цифрою 6. 

-                       Для цього необхідно познайомитися із цифрою 6 та навчитися її писати.

(Учитель прикріплює на дошці зображення цифри 6).

-                       Уважно розгляньте друковану та рукописну цифру 6. Вони схожі, чи відрізняються?

-                       Погляньте на екран та виявіть, на що схожа цифра? 

(«Цифра 6 — немов замок: Знизу круг, вгорі гачок».) 2) Пояснення написання цифри 6.

-                       Виявіть, із яких елементів складається цифра 6. 

-                       Подивіться як пишеться цифра 6

-                       Починаємо писати трішки нижче правого верхнього кута. Далі ведемо вверх до верхньої лінії клітинки, опускаємося плавно із заокругленням вниз вліво, не доводячи до нижньої лінії клітинки, робимо заокруглення вправо і опускаємося до нижньої лінії клітинки. Робимо заокруглення і піднімаємося вверх, пишемо овал.

3) Моделювання цифри 6 із мʼякого дроту.

-   Спробуйте виготовити цифру 6 із мʼякого дроту.

-   У повітрі напишіть цифру 6 носиком, ліктем, коліном, рукою із олівцем.

-   Сядьте рівно. Візьміть картку. Яке завдання потрібно зробити?  

4) Написання цифри 6. 

-                       Спробуйте написати цифру 6 на картці.

 

VІ. Первинне закріплення із промовлянням у мовленні.

-                       Чи можемо тепер виконати завдання на картці до кінця? (Так).

-                       Ви всі молодці! Правильно впорались із завданням. 

Фізкультхвилинка (нейробіка)

 

VІІ. Самоконтроль із самоперевіркою за еталоном.

-                       Наступне завдання знаходиться у конверті, на якому зображена фігура рожевого кольору.   

Конверт 5.

1) Способи одержання числа 6 із попереднього та наступного числа. Практична робота за допомогою Лего «Шість цеглинок»

-                       Покладіть зліва 5 цеглинок. Додайте до 5 цеглинок ще 1 цеглинку. Скільки всього стало цеглинок? (6).

-                       Як одержали число 6 із попереднього до нього числа?

-                       Отже, 6 – це 5 і 1; 6=5+1.   

-                       Працюючи в парах, покладіть зліва 7 цеглинок. Вилучіть із 7 одну цеглинку.

Скільки цеглинок залишилося. (6)

-                       Як одержати число 6 із наступного до нього числа?

Отже, 6 – це 7 без 1; 6=7-1.

(Учитель фіксує еталони на дошці)

 

VІІІ. Включення в систему знань і повторень.

-                       Ви впорались із завданням.  Наступне завдання знаходиться у конверті, на якому розміщена геометрична фігура фіолетового кольору.  

  

1) Удосконалення обчислювальних навичок у межах 6. Математичний диктант. Практична робота зі Лего «Шість цеглинок». 

- Вам необхідно, працюючи в парах утворити кольоровий візерунок за допомогою «Шести цеглинок». Кожна цеглинка позначає певне число. Позначте відповідним кольором відповідь. Виконайте завдання.

 

1)    У вулику знаходиться 2 бджілки. До них прилетіла ще 1 бджілка. Позначте відповідним кольором цеглинки, скільки бджілок стало у вулику. (З – 3)

2)    Біля яблука було 5 мурашок. Одна мурашка залишила своїх друзів. Позначте відповідною цеглинкою, скільки мурашок залишилося біля яблука. (Ж –4).

3)    На квіточці сиділо 5 метеликів. До них прилетів ще 1 метелик. Позначте відповідним кольором, скільки метеликів на квіточці. (Ч - 6).

 - Перевірте виконання цього завдання за допомогою екрана.

 

2) Удосконалення знань про геометричні фігури.

-                       Діти. Ви виконали всі завдання злої чаклунки. Її чари зникли. Вона залишила останній конверт, в якому знаходяться кінцівки для комашок. 

-                       Щоб його отримати виявіть, чи є шестикутники серед тих геометричних фігур, що зʼявилися на дошці під час уроку. Якого вони кольору?

-                       Доведіть, що це шестикутники. (Ці фігури мають 6 кутів та 6 сторін).

-                       Вам необхідно прикріпити кінцівки до комашки, яка знаходиться у вашій групі. 

-                       А чи знаєте ви, яку кількість кінцівок має кожна з комах? 

-                       Погляньте на екран і дізнаєтеся. 

-                       Тож, скільки кінцівок мають ваші комашки? (6)

-                       Працюючи у групах, прикріпіть до комашки певну кількість кінцівок.

-                       Прикріпіть свою комашку на квіточку, що знаходиться на фліпчарті. 

 

ІХ. Рефлексія учбової діяльності.

-                       Діти. Ви врятували корисних комах. 

-                       Чи було завдання, яке відразу ви виконати не змогли?

-                       Яку мету поставили перед собою аби виконати це завдання до кінця?

-                       Якою цифрою позначають число 6? Як отримати число 6 із попереднього до нього числа, із наступного числа?

-                       Чи вдалося виконати завдання до кінця?

-                       Що найбільше сподобалось на уроці?

-                       Покажіть цеглинку жовтого кольору, якщо вам вдалося на уроці досягти успіху. Якщо не вдалося – покажіть цеглинку синього кольору.

-                       Комашки вам дуже вдячні за допомогу. Вони приготували вам солодкий сюрприз. І я вам дякую за цей урок.

pdf
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
15 січня 2020
Переглядів
1929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку