ТЕМА: Число і цифра 6.
Мета: формувати в учнів поняття числа як кількісної характеристики класу скінченних еквівалентних множин.
Дидактична задача: формувати поняття про число 6; учити писати цифру 6, співвідносити число предметів і цифру. Формувати поняття про арифметичну дію додавання як об’єднання елементів двох множин, про арифметичну дію віднімання як вилучення частини елементів множини. Учити інтерпретувати дії додавання і віднімання за допомогою відрізків; користуватися знаками додавання і віднімання, поняттями вираз, значення виразу. Учити складати рівності на додавання на основі складу чисел 2, 3, 4, 5. Формувати уявлення про числовий промінь. Пропедевтика додавання і віднімання числа 1 на основі порядку слідування чисел у натуральному ряді.
Розвивальна задача: розвивати мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації.
Хід уроку:
І. Мотивація до навчальної діяльності.
1. Організація освітнього процесу.
- Діти, сьогодні до нас завітали гості, привітайте їх. Подаруйте посмішку гостям, один одному та мені. З таким гарним настроєм розпочнемо нашу роботу. Сідайте тихо на свої місця.
- Що ви робите на кожному уроці? (Вчимося).
- Сьогодні ми теж будемо вчитися відкривати нові знання. Для цього нам потрібно повторити необхідне, виявити те, чого ви ще можливо не знаєте, потім спробувати самостійно відкрити нове знання?
- Разом з нами будуть вчитися деякі представники найчисельнішої групи тварин.
Можливо хтось знає, про яких тварин йдеться?
- Погляньте на екран і перевірте свої відповіді.
- Чим корисні ці комахи? (Кожна група отримує зображення комахи)
- Погляньте, комахи залишилися без кінцівок, бо зла чаклунка розсердилася на них за ці корисні справи і наслала свої чари. Щоб вони зникли, вам потрібно виконати всі завдання квесту злої чаклунки.
- Допоможемо комахам?
- Бажаю вам успіхів у вашій навчальній діяльності.
ІІ. Актуалізація знань і фіксація ускладнень в пробній дії.
1. Повторення раніше вивченого.
- Часу не гаємо, до квесту вирушаємо!
(На дошці розташовані конверти із позначками геометричних фігур різного кольору, в яких знаходяться завдання)
- Перше завдання міститься у конверті із геометричною фігурою блакитного
кольору.
Конверт 1.
1) Усне опитування.
1. Вправа «Так - Ні»
- Чи правильне твердження, що до арифметичних дій належать дії
додавання та віднімання? (Так)
- При обʼєднанні предметів стає менше, ніж було? (Ні)
- Дія віднімання позначається знаком «-»? (Так)
2. Практична робота з Лего «Шість цеглинок»
(Біля дошки працюють 2 учні із лего «Шість цеглинок»)
- За допомогою «шести цеглинок» і фішок із цифрами та знаками виконайте завдання.
- Покладіть зліва на парту 3 цеглинки, позначте їх фішкою із відповідним числом. Покладіть справа — 2 цеглинки, позначте їх фішкою. Об’єднайте всі цеглинки.
- Утворіть відповідний вираз за допомогою фішок. Знайдіть значення виразу.
- Скільки всього цеглинок? (5)
- Відсуньте (вилучіть) 1 цеглинку.
- Складіть відповідний вираз та знайдіть його значення.
- Залишилося фігур більше чи менше, ніж було?
- Скільки цеглинок залишилось? (4)
- Покладіть на парту стільки цеглинок, скільки вказує число, яке зʼявиться на дошці: 3, 5, 2, 4, 1 (учитель розташовує по одній картці із числами).
- Молодці! Ви отримуєте підказку. Наступне завдання міститься у конверті, на якому зображена геометрична фігура жовтого кольору.
Конверт 2.
2) Актуалізація обчислювальних навичок у межах 5.
(На дошці залишаються картки з числами в різному порядку).
- Чи у правильному порядку розташовані числа?
- За допомогою фішок розташуйте числа у порядку зростання.
(1 учень виконує завдання біля дошки. Розміщує картки з числами у певній послідовності. Інші учнів індивідуально – розміщують фішки у певній послідовності).
- Перевірте один в одного виконання завдання.
Колективна робота.
- Полічіть від 1 до 5, від 5 до 1.
- Покажіть попереднє число до числа 3.
- Як отримати число, попереднє до числа 4? (Зробити вліво один крок).
- Покажіть число, наступне до числа 4.
- Як отримати наступне число? (Зробити один крок вправо).
- Назвіть сусідів числа 2, 3.
Фізхвилинка (рухлива)
Конверт 3.
- Наступний конверт із фігурою червоного кольору містить завдання, в якому буде щось нове, можливо щось незнайоме для вас.
5) Індивідуальне завдання для пробної дії.
- Вам необхідно полічити кількість квіточок на кожній галявині, зʼєднати із графічною моделлю даного числа, що на сонечку та відповідним числом.
- Чи можете повністю виконати це завдання? (Ні)
(Завдання виконується індивідуально на картках)
ІІІ. Виявлення місця й причини ускладнення.
- Чому не можете його виконати? (На картці не має числа, яке позначає 6 квіточок та шість крапинок, що на сонечку).
ІV. Побудова мети урок та формулювання теми уроку.
- Що треба зробити аби виконати це завдання до кінця? (Позначити число 6 цифрою 6).
- Хто може назвати, тему нашого уроку: Число і цифра 6.
V. Реалізація побудови проекту подолання ускладнення.
1) Визначення місця числа 6 на числовому промені.
- Щоб отримати число 6 на числовому промені треба продовжити числовий промінь на один відрізок.
2) Побудова графічної моделі числа 6 за допомогою точок.
- Щоб побудувати графічну модель числа 6 за допомогою точок, потрібно до графічної моделі числа 5 додати ще одну точку і отримаємо 6 точок. Це і є графічна модель числа 6.
3) Знайомство із цифрою 6, яка позначає число 6. Написання цифри 6.
- Наступне завдання знаходиться у конверті, на якому зображена фігура синього
кольору
Конверт 4.
- Нам потрібно позначити число 6 цифрою 6.
- Для цього необхідно познайомитися із цифрою 6 та навчитися її писати.
(Учитель прикріплює на дошці зображення цифри 6).
- Уважно розгляньте друковану та рукописну цифру 6. Вони схожі, чи відрізняються?
- Погляньте на екран та виявіть, на що схожа цифра?
(«Цифра 6 — немов замок: Знизу круг, вгорі гачок».) 2) Пояснення написання цифри 6.
- Виявіть, із яких елементів складається цифра 6.
- Подивіться як пишеться цифра 6
- Починаємо писати трішки нижче правого верхнього кута. Далі ведемо вверх до верхньої лінії клітинки, опускаємося плавно із заокругленням вниз вліво, не доводячи до нижньої лінії клітинки, робимо заокруглення вправо і опускаємося до нижньої лінії клітинки. Робимо заокруглення і піднімаємося вверх, пишемо овал.
3) Моделювання цифри 6 із мʼякого дроту.
- Спробуйте виготовити цифру 6 із мʼякого дроту.
- У повітрі напишіть цифру 6 носиком, ліктем, коліном, рукою із олівцем.
- Сядьте рівно. Візьміть картку. Яке завдання потрібно зробити?
4) Написання цифри 6.
- Спробуйте написати цифру 6 на картці.
VІ. Первинне закріплення із промовлянням у мовленні.
- Чи можемо тепер виконати завдання на картці до кінця? (Так).
- Ви всі молодці! Правильно впорались із завданням.
Фізкультхвилинка (нейробіка)
VІІ. Самоконтроль із самоперевіркою за еталоном.
- Наступне завдання знаходиться у конверті, на якому зображена фігура рожевого кольору.
Конверт 5.
1) Способи одержання числа 6 із попереднього та наступного числа. Практична робота за допомогою Лего «Шість цеглинок»
- Покладіть зліва 5 цеглинок. Додайте до 5 цеглинок ще 1 цеглинку. Скільки всього стало цеглинок? (6).
- Як одержали число 6 із попереднього до нього числа?
- Отже, 6 – це 5 і 1; 6=5+1.
- Працюючи в парах, покладіть зліва 7 цеглинок. Вилучіть із 7 одну цеглинку.
Скільки цеглинок залишилося. (6)
- Як одержати число 6 із наступного до нього числа?
Отже, 6 – це 7 без 1; 6=7-1.
(Учитель фіксує еталони на дошці)
VІІІ. Включення в систему знань і повторень.
- Ви впорались із завданням. Наступне завдання знаходиться у конверті, на якому розміщена геометрична фігура фіолетового кольору.
1) Удосконалення обчислювальних навичок у межах 6. Математичний диктант. Практична робота зі Лего «Шість цеглинок».
- Вам необхідно, працюючи в парах утворити кольоровий візерунок за допомогою «Шести цеглинок». Кожна цеглинка позначає певне число. Позначте відповідним кольором відповідь. Виконайте завдання.
1) У вулику знаходиться 2 бджілки. До них прилетіла ще 1 бджілка. Позначте відповідним кольором цеглинки, скільки бджілок стало у вулику. (З – 3)
2) Біля яблука було 5 мурашок. Одна мурашка залишила своїх друзів. Позначте відповідною цеглинкою, скільки мурашок залишилося біля яблука. (Ж –4).
3) На квіточці сиділо 5 метеликів. До них прилетів ще 1 метелик. Позначте відповідним кольором, скільки метеликів на квіточці. (Ч - 6).
- Перевірте виконання цього завдання за допомогою екрана.
2) Удосконалення знань про геометричні фігури.
- Діти. Ви виконали всі завдання злої чаклунки. Її чари зникли. Вона залишила останній конверт, в якому знаходяться кінцівки для комашок.
- Щоб його отримати виявіть, чи є шестикутники серед тих геометричних фігур, що зʼявилися на дошці під час уроку. Якого вони кольору?
- Доведіть, що це шестикутники. (Ці фігури мають 6 кутів та 6 сторін).
- Вам необхідно прикріпити кінцівки до комашки, яка знаходиться у вашій групі.
- А чи знаєте ви, яку кількість кінцівок має кожна з комах?
- Погляньте на екран і дізнаєтеся.
- Тож, скільки кінцівок мають ваші комашки? (6)
- Працюючи у групах, прикріпіть до комашки певну кількість кінцівок.
- Прикріпіть свою комашку на квіточку, що знаходиться на фліпчарті.
ІХ. Рефлексія учбової діяльності.
- Діти. Ви врятували корисних комах.
- Чи було завдання, яке відразу ви виконати не змогли?
- Яку мету поставили перед собою аби виконати це завдання до кінця?
- Якою цифрою позначають число 6? Як отримати число 6 із попереднього до нього числа, із наступного числа?
- Чи вдалося виконати завдання до кінця?
- Що найбільше сподобалось на уроці?
- Покажіть цеглинку жовтого кольору, якщо вам вдалося на уроці досягти успіху. Якщо не вдалося – покажіть цеглинку синього кольору.
- Комашки вам дуже вдячні за допомогу. Вони приготували вам солодкий сюрприз. І я вам дякую за цей урок.