Урок математики в 1 класі на тему :Число і цифра 9. Написання цифри. Порівняння чисел у межах 9. Вправи на знаходження пропущених чисел. Вимірювання і порівняння довжини відрізків.
Число і цифра 9. Написання цифри. Порівняння чисел у межах 9. Вправи на знаходження пропущених чисел. Вимірювання і порівняння довжини відрізків.
Мета уроку: ознайомити учнів з числом і цифрою 9, навчити дітей писати цифру 9, формувати уміння порівнювати число 9 з іншими числами натурального ряду, удосконалювати уміння складати приклади на додавання, закріплювати вміння вимірювати відрізки та порівнювати їх довжини; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати самостійність, старанність, привчати до охайності письма.
Хід уроку:
а) Привітання вчителя:
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки!
Хай тупають ніжки!
Працюють голівки!
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаю всім здоров’я й добра!
б) Побажання один одному добра (посмішкою)
Вчитель: Діти, по дорозі на роботу я зустріла листоношу, який передав для вас лист. По конверту я зрозуміла, що цей лист від учнів Лісової школи. А хто навчається в ній?
Учні: Звірята.
Вчитель: Правильно, звірята. А вчить звірят хто?
Учні: Мудра Сова.
Вчитель: Вірно, мудра тітонька Сова. А тепер давайте швиденько читати листа. «Дорогі учні 1-А класу. Запрошуємо Вас на осінніх канікулах відвідати лісову школу, де ви побачите багато цікавого і незвичайного для вас, але при умові, що ви виконаєте всі наші завдання.» Ну що, приймаємо запрошення від учнів лісової школи?
Учні: Так!
Вчитель: А чи справитеся із завданнями?
Учні: Так!
Вчитель: Не підведете?
Учні: Ні!
Вчитель: Тож починаймо працювати! А щоб наші голівки краще працювали я пропоную логічну розминку у вигляді віршованих задач.
Скільки всіх їх, полічи? (5)
Ніс п’ять яблук на обід.
Одне впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось? (4)
Гра «Задачі-жарти»
Гра «Стежинка»
Щоб не блукати по лісу, шукаючи доріжку до лісової школи, ви повинні спочатку пройти математичну стежинку і показати свої вміння швидко і правильно рахувати. У вас на партах лежить лічильний матеріал, який допоможе розв’язати математичний ланцюжок.
Слайд: 2+4-1+3-1=
Вчитель: Дякую, молодці! Ви справилися з цим завданням і вже точно в лісі не заблукаєте! Переходимо до наступного випробовування. Для вас приготував завдання… А хто саме – ви дізнаєтеся відгадавши загадку.
Я вухатий ваш дружок,
В мене сірий кожушок.
Куций хвостик, довгі вуса,
Я усіх-усіх боюся.
Учні: Зайчик!
Вчитель: Вірно, це зайчик. І ось його завдання:
Слайд : Яке з цих чисел найбільше?
Яке з цих чисел найменше?
Прочитайте їх у порядку зростання.
Прочитайте їх у порядку спадання.
Назвіть числа менші за 7.
Вчитель: З цим завданням ви справилися! А тепер слухаємо наступне. Відгадайте, хто його приготував?
По траві повзла змія,
Налякався добре я.
Від гадюки біг чимдуж,
А то виявився …
Учні: Вуж!
Вчитель: Правильно! А Вуж приготував для вас загадку
Слайд.
Прилетіло вісім синиць.
Ще одна летить в садок,
Скільки разом всіх пташок? (9)
Вчитель: Вірно! А тепер розкажіть, як ви знайшли число 9? Якою дією?
Учні: Ми до 8 додали 1 і отримали 9.
Вчитель: діти, від ваших правильних відповідей Вужик на радостях змінився. Що з ним сталося?
Учні: Наш Вужик перетворився на цифру 9.
Вчитель: Отже, сьогодні на уроці математики ми познайомимося з числом 9, яке на письмі позначає цифру 9. Ми дізнаємося, як утворюється число 9, навчимося порівнювати в межах 9, писати цифру 9, складати приклади на додавання в межах 9.
Вчитель: А зараз увага на екран. Розгляньте цифру 9 і скажіть, на які предмети вона схожа?
Учні: Вона схожа на ...
Слайд : Цифра дев‘ять чи дев’ятка –
Наче в цирку акробатка.
Якщо вона перевернеться –
Знову шісткою обернеться
Вчитель: А зараз розгорнемо зошити і повчимося писати цифру 9.
Цифра 9 складається з двох елементів – лівого овалу, що займає більшу частину клітинки та великого правого півовалу. (Слайд)
Зошит свій я відкриваю,
Навскіс я його кладу,
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я писати вправно,
До роботи я берусь.
Вчитель: Ви стомилися? Давайте перепочинемо!
Фізкультхвилинка
Слайд : Гра «Допоможи звірятам»
Вчитель: В кожному із цих будиночків живуть звірята, але вітер був такий сильний, що деякі номери будинків порозлітались по всьому лісу. Будиночкі дуже схожі і звірята не можуть знайти кожен свій. Давайте допоможемо їм, відновивши номери будиночків. Допоможемо?
Учні: Так! (називають пропущені числа)
Вчитель: Які номери сусідів будиночку №9?
Учні: 8 та 10.
Слайд : Гра «Виправ помилку»
Вчитель: А зараз за допомогою до вас звертається… відгадайте хто?
В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка.
Ніс, як чорний п’ятачок,
Очі намистинки.
Учні: Їжак.
Вчитель: Вірно, Їжачок. Він розв’язав нерівності, але невпевнений, що правильно. Допоможіть їжачку, перевірте нерівності.
Завдання 2. Полічіть окремо жовті і зелені листочки на кожній гілці. Порівняйте числа.
Вчитель: На гілочці зліва полічіть зелені та жовті листочки. Скільки їх?
Учні: 6 зелених і 9 жовтих.
Вчитель: Яких листочків більше? Яких листочків менше?
Учні: Жовтих листочків більше, а зелених менше.
Вчитель: Полічіть на гілочці справа зелені та жовті листочки. Скільки їх?
Учні: 3 жовтих і 9 зелених листочків.
Вчитель: Порівняйте числа 3 і 9.
Учні: 3 менше, ніж 9. А 9 більше, ніж 3.
Завдання 3.
Вчитель: до якого числа потрібно додати 4, щоб було 8?
Учні: 4+4=8
Вчитель: до якого числа потрібно додати 2,щоб було 8?
Учні: 6+2=8
Вчитель: до якого числа потрібно додати 1, щоб було 9?
Учні: 8+1=9
Завдання 4. Вправи на вимірювання довжин відрізків та їх порівняння.
Вчитель: Візьміть у руки лінійку. Що вимірюють лінійкою?
Учні: Лінійкою вимірюють відрізки.
Вчитель: Ваше завдання на сьогоднішньому уроці не тільки виміряти відрізки, а й порівняти їхні довжини.
Вчитель: Від якої поділки вимірюємо відрізок?
Учні: Від поділки 0.
Вчитель: Вимірюємо довжину першого відрізка.
Учні: 4 см.
Вчитель: Виміряйте довжину другого відрізка.
Учні: Довжина другого відрізка 7 см.
Вчитель: Як порівняти два відрізки?
Учні: Виміряти їх довжини і визначити, який з них довший.
Вчитель: Який відрізок довший?
Учні: Другий відрізок довший.
Вчитель: Чому?
Учні: Тому що 7 см більше, ніж 4 см.
Вчитель: В конверті залишилося всього одне завдання. Давайте ж відгадаємо, від кого воно?
Колобка я з’їла,
до зайця в хату сіла,
Вовкові сестричка,
а звуть мене …
Учні: Лисичка!
Вчитель: Правильно, Лисичка хоче, щоб ви за малюнками склали приклади на додавання.
(Діти складають приклади)
Вчитель: Ну що ж, із завданням учнів лісової школи ви впорались, тому в перший день осінніх канікул ми відправимося до них на гостини.
А зараз давайте …
Вправа «Мікрофон»