ТЕМА: Числові та буквені вирази. Рівняння.
МЕТА : узагальнити та систематизувати знання учнів про числові та буквені вирази, рівняння; закріпити їх уміння і навички застосовувати набуті знання під час складання і обчислення значень числових, буквених виразів та розв’язування рівнянь.
Розвивати пізнавальний інтерес, вміння правильно і чітко висловлювати власні думки, формулювати математичні твердження, кмітливість, уважність.
Виховувати дисциплінованість, цілеспрямованість, наполегливість, позитивне ставлення до навчання.
Очікувані результати: учні вільно здійснюють арифметичні обчислення з іменованими числами; розв’язують рівняння з одним невідомим, здійснюють перевірку розв’язаних рівнянь.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна презентація, емблеми для демонстрації емоційного настрою.
Девіз уроку:
Не махай на все рукою, не лінуйся, а учись.
Бо чого навчишся в школі, знадобиться ще колись.
Хід уроку
І. Організаційна частина
- привітання
- пеевірка присутності учнів на уроці
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
№ 58 (ІІ рівень)
Заповни пропуски:
№ 69 (ІІІ рівень)
145 м . 1200 = 174000 м = 174 км – відстань від Кропивницького до Миколаєва
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Повідомлення теми, мети уроку.
На сьогоднішньому уроці ви повторите все про числові та буквені вирази, рівняння; вчитеметеся застосовувати набуті знання під час складання і обчислення значень числових, буквених виразів та розв’язування рівнянь.
Історичний екскурс.
Початки математики на землях сучасної України йдуть з доісторичних часів. Уже в найперших писемних знахідках є докази, які свідчать про математичні знання їх авторів.
В часи Київської Русі на землях сучасної України вже використовували певні відомості з арифметики та геометрії.
Рівняння з одним невідомим розв’язували вже в давньому Єгипті і давньому Вавілоні. У Стародавній Греції деякі види рівнянь розв’язували за допомогою геометричних побудов. Грецький математик Діофант розробив методи розв’язку рівнянь і систем таких рівнянь. Основний твір Діофанта — Арифметика в 13 книгах.
Вирази, які складаються із чисел, знаків дій та дужок називають числовими виразами.
(73 824 - 61 152) ∙ 28; 21 859 – (1198 + 1806 : 3).
Вирази, які містять букви, числа, знаки дій та дужки називають буквеним виразами.
Якщо в буквеному виразі підставити замість букв певні числа, то одержимо числовий вираз.
а : в ; 47 + с; (а + в) – к; 804 : а -25.
Формула – це запис деякого правила, за допомогою букв, що встановлює взаємозв'язок між величинами.
S = а · b; S = а2 ;
Р = (а + b) · 2 . Р = 4 а .
Формули швидкості, відстані і часу:
S = v · t; v = S : t; t = S : v .
Рівняння - рівність, яка містить невідоме число, позначене буквою. Невідоме число називають змінною.
ДОДАНОК + ДОДАНОК = СУМА
ДОДАНОК = СУМА - ДОДАНОК
Наприклад:
15 + х = 40;
х = 40 – 15;
х = 25.
ЗМЕНШУВАНЕ - ВІД’ЄМНИК = РІЗНИЦЯ
ЗМЕНШУВАНЕ = РІЗНИЦЯ + ВІД'ЄМНИК
ВІД’ЄМНИК = ЗМЕНШУВАНЕ – РІЗНИЦЯ
Наприклад:
х – 6 = 10; 25 – х = 10;
х = 10 + 6; х = 25 – 10;
х = 16. х = 10.
МНОЖНИК · МНОЖНИК = ДОБУТОК
МНОЖНИК = ДОБУТОК : МНОЖНИК
Наприклад:
12· х = 48;
х = 48 : 12;
х = 4.
ДІЛЕНЕ : ДІЛЬНИК = ЧАСТКА
ДІЛЕНЕ = ЧАСТКА · ДІЛЬНИК
ДІЛЬНИК = ДІЛЕНЕ : ЧАСТКА
Наприклад:
х : 6 = 8; 18 : х = 3;
х = 6 . 8; х = 18 : 3;
х = 48. х = 6.
V. Розв’язування вправ.
Усний рахунок
Які з виразів є числовими, а які буквеними? Обчисли значення числових виразів:
1) (8 + 12) ∙ 3; ( (8 + 12) ∙ 3 = 20 ∙ 3 = 60 )
2) (a + b) : 5;
3) в - 4 + m;
4) 65 + 36 : 4; ( 65 + 36 : 4 = 65 + 9 = 74 )
5) 8 ∙ 6 - 2 ∙ 0; ( 8 ∙ 6 - 2 ∙ 0 = 48 – 0 =48 )
6) p ∙ (10 - a).
Фізкультхвилинка.
Всі ми звикли до порядку,
Дружно робимо зарядку.
Ми на радість цьому дому
Проганяєм сон і втому.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один і два, три і чотири —
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
Робота з підручником.
№ 77 (ІІ рівень)
Обчисли значення виразу та дізнаєшся рік заснування міста Кременець Тернопільської області.
3150 - (980 : 28 + 17) ∙ 37 = 1226
Відповідь: 1226 р.
№80 (ІІ рівень)
Обчисли значення виразу b + a : 7 - 1599, якщо a = 18 186, b = 3879.
3879 + 18 186 : 7 – 1599 = 4878.
№83 (ІІІ рівень)
Розв’яжи рівняння:
х = 5317 – 2971; х = 12429 – 7543;
х = 2346; х = 4886;
2346 +2971 = 5317. 12429 – 4886 = 7543.
х = 72581 + 2143; х = 19002 - 12371
х = 74 724; х = 6631;
74 724 – 72 581 = 2143. 12371 + 6631 = 19002.
№ 88 (ІІІ рівень)
Запиши вираз та знайди його значення: від добутку чисел 307 і 48 відняти частку чисел 14007 1 69.
307 . 48 – 14007 : 69 = 14736 – 203 = 14533.
VІ.Закріплення вивченого матеріалу.
«Мозговий штурм»
Повторимо правила знаходження невідомих компонентів арифметичних дій, що починаються словами:
«Щоб знайти невідомий доданок…».
«Щоб знайти невідоме зменшуване…».
«Щоб знайти невідомий від’ємник…».
«Щоб знайти невідомий множник…».
«Щоб знайти невідоме ділене…».
«Щоб знайти невідомий дільник…».
Обчисли значення виразу:
975 : a + 285, якщо a = 15.
975 : 15 + 285 = 65 + 285 = 350.
Гра «Дістанься зірки»
х + 13 = 168 876 – у = 232
1105 : а – 17 56 . m = 448
n : 25 = 725 k – 876 - 137
Наш урок завершується. Пригадайте, які вислови ви частіше використовували на уроці «ЗНАЮ» чи «ВМІЮ» ?
Спробуйте дати оцінку своєму емоційному настрою на уроці за допомогою відповідних проблем:
Радість успіху Набув певну Не задоволений собою
кількість знань на певних етапах уроку
Дати визначення понять:
Числовий вираз – це…
Буквений вираз – це…
Рівняння – це…
Змінна рівняння –це …
Виконати завдання:
№ 84 (ІІ рівень)
Розв’яжи рівняння:
х = 35492 - 9871; х = 4005 – 2387;
х = 25621; х = 1618;
35492 – 25621 = 9871. 1618 + 2387 - 4005.
№ 87 (ІІІ рівень)
Запиши вираз та знайди його значення: