Матеріал даного уроку використовується наприкінці вивчення теми про натуральні числа, коли діти вже знають праивла виконання всіх арифметичних дій з натуральними числами, знайомі з поняттям квадрату і куба числа.
Тема: Натуральні числа та дії над ними.
Мета: перевірити знання, уміння та навички учнів з теми; допомогти дітям подолати прогалини в знаннях;
розвивати творчу та розумову активність, увагу, пам’ять, навички самостійної роботи здобувачів освіти; прищеплювати інтерес до математики;
виховувати в учнів упевненість у своїх силах; формувати культуру математичних записів та мови.
Форма проведення: Урок-подорож з використанням дидактичних ігор.
Обладнання: ПК, мультимедійний проектор.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
ІІІ. Розв’язування вправ.
Вступні слова вчителя: Сьогодні в нас незвичайний урок. Це урок-подорож до країни Натуральних чисел. Нам необхідно пройти складним маршрутом, долаючи на своєму шляху різні перешкоди. (СЛАЙД 1-2)
На початку подорожі потрібно відгадати загадку: (СЛАЙД 3)
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
Їх не зважиш на терезах,
І ціни не підбереш.
(ЗНАННЯ)
Знання це скарб, а вміння вчитись ключ до нього. Отже, беремо з собою знання і вирушаємо в дорогу книгою знань. (СЛАЙД 4)
1. Квіткова долина. Цей етап уроку проходить як фронтальне опитування.
(СЛАЙД 5) - перевірка правил множення числа на 10, 100, 1000.
(СЛАЙД 6) - перевірка вміння виконувати ділення числа на одноцифрове число.
(СЛАЙД 7) - Гра «Хто швидше?». Користуючись таблицею утворити приклади на множення і ділення. Відповіді записати в зошиті.
(СЛАЙД 8) - Серед запропонованих відповідей на пелюстках квітки знайди свої відповіді, та зазнач якого двозначного числа не вистачає?
(СЛАЙД 9) - Гра «Правда чи неправда». Учитель називає приклади та відповіді до них (приклади з’являються на екрані по черзі). Серед них є правильні і неправильні. Якщо відповідь правильна учні піднімають праву руку, якщо ні – ліву ( запитати у учнів, якою ж повинна бути правильна відповідь? ).
18 + 17 = 37, , 111 – 22 = 99, , 75 : 15 = 5, ,
8 • 7 = 56, 55 + 55 = 110.
2. Переправа через озеро Приблизне. (СЛАЙД 10)
Учні працюють у групах, після чого обмінюються зошитами з товаришами, які працюють з ними на одному рівні, спілкуються і виправляють помилки.
3. Ліс математичних дерев. (СЛАЙД 12)
(СЛАЙД 13) - Допоможемо в цьому лісі зібрати плоди математичного дерева так, щоб вони не були зіпсованими (правильно вирішеними). Це можна зробити дифепенційовано – за рівнями (початковий, середній, достатній, високий).
Чи є плоди зіпсованими визначає вчитель, вибираючи для відповіді учнів, які оголошують свої відповіді. До обговорення долучаються і інші учні, якщо плід зіпсований (відповідь не правильна).
4. Річка Чарівна. (СЛАЙД 14)
(СЛАЙД 15) - Обчислити найзручнішим способом (усно):
254 + 1152 + 446 + 148 = ?
737 + (364 + 263) = ?
15•8 + 15•2 = ?
14•27 - 27•4 = ?
17•29 - 7•29 - 19•10 = ?
28•4+22•10+28•6 = ?
5. Вулкан Знаків. (СЛАЙД 16)
(СЛАЙД 17) - Замість знаку # поставити знаки дій так, щоб рівність була
правильною (можна виконати завдання усно, можна визивати до дошки): (48 # 34) : 7 =3
3 • (84 # 34) = 150
364 # (64 : 16) = 91
(37 – 13) # 15 =360
8 # 8 # 8 # 8 = 65.
Після опрацювання завдання 4 і 5 потрібно з кожного з них записати в зошит по два приклади на свій розсуд, а потім, в разі потреби, допомогти сусідові.
6. Замок князя Вираза (СЛАЙД 18)
Зустріч з князем Виразом відбудеться, якщо ми зможемо пройти через кам’я-ний паркан перед замком, для цього треба правильно знайти значення виразу:
425 • 0 : 81 • 64 : 8,
(СЛАЙД 19) – а пройти в сам замок князя, ми зможемо, розв’язавши запропо-новані ним вправи. (на цеглинках записані рівняння різні за складністю знизу вгору, можна об’єднати учнів в групи для змагання, вираз для обчислення значення спільний для обидвох груп).
384 + а = 523 t - 623 = 235
в : 23 = 64 23 • c = 322
449 +(с – 65) = 584 528 – (d + 84) = 374
5226 : (к + 41) = 26 32 • (p – 256) = 6432
506 • х + (972 – у) : z =? якщо х = 23, у = 156, z = 17.
7. Повернення додому.
(СЛАЙД 20) – З подорожі група повернеться, якщо її учасники виконали всі завдання відгадають чарівне слово, кількість літер у якому дорівнює значенню виразу: (1589 – 899) • 985 • 0 + 6 (6 літер )
ДРЕПЕВ (вперед)
IV. Домашнє завдання.
Скласти казку про натуральні числа та дії над ними.
V. Підсумок уроку.
Учитель: Подорож наша закінчилася. Я вітаю всіх, хто успішно подолав перешкоди. Подумайте над такими питаннями:
(можна зібрати зошити на перевірку роботи учнів на уроці щоб виставити і прокоментувати оцінки, отримані за урок).
Наступного уроку маршрут вашої подорожі проляже до країни Дробових чисел.