Урок читання 4 клас." Езоп – перший байкар світу. «Двоє приятелів і ведмідь» (байка)"

Про матеріал
Розробка уроку з елементами критичного мислення. Урок розвиває усне мовлення , навички виразного та вдумливого читання, уміння самостійно працювати з різними джерелами інформації; Сприяє формуванню образного та критичного мислення, спонукає до виявлення творчих здібностей.Допомогає усвідомити світове значення творчості Езопа;
Перегляд файлу

Розробка уроків із вправами для формування критичного мислення

Урок читання 4 клас

Тема. Езоп – перший байкар світу. «Двоє приятелів і ведмідь» (байка)

Мета: розширити знання учнів про байку як жанр твору;

  • розвивати усне мовлення , навички виразного та вдумливого читання, виділяти головну думку (мораль), уміння самостійно працювати з різними джерелами інформації;
  • сприяти формуванню образного  та критичного мислення, спонукати довиявлення творчих здібностей;
  • допомогти усвідомити світове значення творчості Езопа;
  • виховувати кращі моральні риси людини, почуття співпереживання.

Обладнання: мультимедійна презентація, схеми, додаткова література: байки Езопа, різнокольорові капелюхи.

В Езопа вчіться, добрі люди!

Для того байка коле під ребро,

Щоб виправлять людські заблуди

І похвалять красу й добро.

Федр

Хід уроку

I.Організаційний момент

                                               Всі почули ви дзвінок,

                                               Він покликав на урок.

                                               Кожен з вас вже постарався,

                                               До уроку готувався.

                                               Тож девіз тепер згадаймо

                                               І урок вже починаймо.

Девіз уроку:

                                              Виразно читаємо,

                                              Чітко відповідаємо,

                                              Мову свою рідну

                                             Збагачуємо й розвиваємо.

 

 

II.Актуалізація опорних знань

1.Підготовча робота до вивчення нової теми.

Асоціативний кущ «Літературні жанри»

Ми потрапили до області Лаконіка, де жителі змалку вчилися говорити чітко, коротко і зрозуміло. Тому і нині таку мову називають лаконічною. Ваше завдання – відповідати зараз лаконічно:

  • Прочитайте назву нового розділу.
  • Які байки ви вже читали?
  •  Хто був їхнім автором?
  • Як називають авторів байок?

Робота з деформованим текстом

 

айБак – венеликий, найтішечас вашовірний твір чаповнольго змісту.

2.Доповнення знань учнів про особливості байки

     У байках в образах тварин, рослин, різних предметів зображено людей. Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. У більшості байок є повчальний висновок, з якого можна зрозуміти, що схвалюється, а що засуджується. Заповнивши кросворд, дізнаєтесь, як називається повчальний висновок байки. Відповідаємо чітко, коротко і зрозуміло, тобто лаконічно.

 

1.   "Ото на себе не надійся, ... лихові не смійся" (Чужому.)

2.   Це висновок байки "Чиж та   ... (Голуб).

3.   "У ... лад — усяк тому радіє". (Товаристві.)

4.    Це перші рядочки байки "Лебідь, Щука і ..." (Рак).

5.    "Проспівав ти ... Боже, вдача вже твоя така"   (Літо.)

6.    Це уривок байки "Коник – ... " (Стрибунець.)

   Прочитайте по вертикалі слово. (Мораль.)

   То як називається повчальний висновок байки? (Мораль.)

Ви добре справились із завданням. Можемо вирушати далі.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Слово вчителя

У розділі «Байки» ми прочитаємо байки, які написали автори, що жили і творили у різні часи. А почнемо із знайомства з байкою «Двоє приятелів і ведмідь» першого байкаря, ім’я якого відоме світу давно – Езоп, будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їх вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над вдосконаленням навички читання.  Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт – величезний палац. Вибратися звідти було неможливо. Тут і дізнаємося більше про

Езопа.

2.Повідомлення  учнів про автора 
1 учень Історик
За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е.байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.


2 учень Літературознавець
Езоп жив у Стародавній Греції, приблизно в VII—VI ст. до н.е.
За переказами, він не був греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, який вважав себе вченим-філософом, а насправді був нерозумною людиною.
Від народження Езоп був горбатим і потворним. Зовсім, здавалось, негарний на вигляд, цей раб був надзвичайно розумним. Про його мудрість ходили легенди.


3 учень
Якось господар Езопа наказав принести з базару найдорожчу річ. Раб приніс йому язик і так пояснив свій вибір: "Язик - могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, справедливість, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей, тому язик — найдорожча річ".
Коли наступного  разу господар наказав  подати найдешевшу річ, то раб знову приніс язик і пояснив свій вибір так: "Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати,завдавати болю, приводити до розчарування. Тому це найдешевша річ.»


4 учень
Пізніше Езоп здобув волю, став радником царя Крези. Зазнавши принижень, він як ніхто розумів інших принижених, повчав людей своїми байками. У подальшому Езопа було несправедливо звинувачено у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, засуджено і вбито. Він був скинутий з високої скелі у безодню.


5 учень 
Авторству Езопа приписують 426 прозових байок. Вони вирізняються надзвичайною простотою будови і лаконічністю. Він розповідав людям короткі байки, які навчали їх розрізняти добро і зло, замислюватися над своїми вчинками і словами. Ще за життя його назвали мудрецем. За зразком Езопових байок пізніше в різні епохи складали свої твори письменники різних народів.
 

ІV. Опрацювання змісту байки Езопа "Двоє приятелів і ведмідь»

1. Словникова робота.

а) Читання «пірамідок» слів.

вкупі                             скрута                        бурмило

вгледів                        невдовзі                      оговтався

нажаханий                 візьметься                  самісінький

Читання слів "луною" за вчителем, тоді напівголосне в парі (один одному).

  Доберіть синоніми до слів вкупі(разом, спільно), вгледів(побачив, вздрів), нажаханий(наляканий, сполоханий).

   Які із слів мають такі значення:

• "жартівливе прізвисько ведмедя" (бурмило);

• "прийшов до тями, заспокоївся" (оговтався);

  складні, тяжкі обставини, труднощі (скрута).

 

 Етимологія слова Ведмідь

Прадавня його назва – арктос. Так називали звіра стародавні греки. Відтоді й походить назва “Арктика” – “Ведмежий край”. У нас ця назва не прижилась. Переважала пристрасть клишоногого до меду. Його прозвали “медоїдом”- “відаючим, де мед”. Поступово ці слова злилися і перетворилися у слово ведмідь.

б) пояснення значень висловів.

- Виберіть пояснення до кожного вислову

Має слушність.                                              Відбити напад.

Затамував подих.                                           Правий.

Дати відсіч.                                                    Даремно.

Марна справа.                                                Завмер

 

2. Читання байки.

Метод «Передбачення».

- Як ви думаєте, про що піде мова у байці, якщо вона має таку назву?

а) комбіноване читання «учитель – учні»

Учитель читає до слів «Другий ішов…»

-         Про що хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу? Що на це відповів інший?

б) повторне читання байки «пташиним базаром»

- Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя? Чи попередив про небезпеку свого товариша?

- Чи можна героїв байки назвати друзями?

- Чи справдилися ваші передбачення щодо змісту байки?

- В  якій формі вона записана: прозовій чи віршованій..

 

3.Розкриття ідейної спрямованості байки. Вибіркове читання.

- Про що хвилювався один із приятелів?

-Прочитайте, що відповів йому інший.

-Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя? Чому?

-Що придумав інший приятель?

- Знайдіть рядки, які описують малюнок.

- Прочитайте, як почувався приятель, коли ведмідь пішов геть.

- Прочитайте мораль байки.

Фізкультхвилинка

4. Аналіз змісту байки

Інтерактивний метод Капелюхи де Боно

Ми маємо шість капелюхів різного кольору. Для того, щоб виконати завдання, нам треба обєднатися в групи. Кожна група отримає завдання, яке повинна виконати за 5-7 хвилин.Уявіть, що ви одягли один з капелюхів і почали мислити по-особливому.

Отже, білий капелюх. Надання інформації.

Завдання: відшукати скільки разів у байці зустрічається слово « ведмідь». Чи є синонім до цього слова.

Червоний капелюх. Почуття та інтуїція.

-Які почуття та емоції виникли у вас, коли ви читали байку?

Чорний капелюх. Критичне мислення.

-Ви маєте дати критичну оцінку дійовим особам. Висловити, що саме вам не сподобалося в байці.

 

Жовтий капелюх. Логічний позитив.

Знайдіть позитивні моменти. Змініть кінець байки на більш оптимістичний.

 

Зелений капелюх. Нові ідеї.

Складіть таку байку, в  якій двоє приятелів повели себе як справжні друзі.

 

Синій капелюх.

Життєвий урок, який можна винести з байки.

 

5.Гронування

 

 

 

 

 

І варіант

  •                   Які риси характеру засуджуються?( Самовпевненість, страх, нещирість, заздрощі..).

                                                  ІІ варіант

-     Які схвалюються?( Розсудливість, швидка реакція…).

-     Які слова байки стали прислів’ями, приказками?(Рятувати власну шкуру; друзі пізнаються в біді; ти ба, який розумний.)

V. Підсумок уроку

Отже, зробимо висновок.

  1.               Гра « Продовж думку»
  •                 Ми ознайомилися з  байкою Езопа…
  •                 Вона написана…
  •                 Мораль байки…
  •                 У байці засуджується…
  •                 Байка вчить…
    1.               « Дерево порад».
    •                   Чи може другий приятель стати справжнім другом? Які б поради ви йому дали б?
    1.               Проблемне питання
    •                   Ми з вами знаємо, що байки були написані давно. Навіщо ж нам, дітям XXIстоліття в час мобільного звязку та Інтернету вивчати байки Езопа?
    •                   Так, я згодна. Адже і сьогодні є людські вади. І саме байки Езопа як ніколи актуальні для усунення своїх негативних рис характеру.

А закінчити урок хочу словами не менш відомого байкаря Федра

В Езопа вчіться, добрі люди! 
Для того байка коле під ребро, 
щоб виправлять людські заблуди 
І похвалять красу й добро. 
Хоч розповідь коротка й жартівлива, 
Мета її ясна й правдива.

 

VI.Домашнє завдання

1 група. Навчитися виразно читати байку Езопа та детально переказувати її.

2 група. Змінити зміст байки на власний розсуд.

3 група. Намалювати до байки малюнок.

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
6589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку