Розробка уроків із вправами для формування критичного мислення
Урок читання 4 клас
Тема. Езоп – перший байкар світу. «Двоє приятелів і ведмідь» (байка)
Мета: розширити знання учнів про байку як жанр твору;
Обладнання: мультимедійна презентація, схеми, додаткова література: байки Езопа, різнокольорові капелюхи.
В Езопа вчіться, добрі люди!
Для того байка коле під ребро,
Щоб виправлять людські заблуди
І похвалять красу й добро.
Федр
Хід уроку
I.Організаційний момент
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався,
До уроку готувався.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок вже починаймо.
Девіз уроку:
Виразно читаємо,
Чітко відповідаємо,
Мову свою рідну
Збагачуємо й розвиваємо.
II.Актуалізація опорних знань
1.Підготовча робота до вивчення нової теми.
Асоціативний кущ «Літературні жанри»
Ми потрапили до області Лаконіка, де жителі змалку вчилися говорити чітко, коротко і зрозуміло. Тому і нині таку мову називають лаконічною. Ваше завдання – відповідати зараз лаконічно:
Робота з деформованим текстом
айБак – венеликий, найтішечас вашовірний твір чаповнольго змісту.
2.Доповнення знань учнів про особливості байки
У байках в образах тварин, рослин, різних предметів зображено людей. Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. У більшості байок є повчальний висновок, з якого можна зрозуміти, що схвалюється, а що засуджується. Заповнивши кросворд, дізнаєтесь, як називається повчальний висновок байки. Відповідаємо чітко, коротко і зрозуміло, тобто лаконічно.
1. "Ото на себе не надійся, ... лихові не смійся" (Чужому.)
2. Це висновок байки "Чиж та ... (Голуб).
3. "У ... лад — усяк тому радіє". (Товаристві.)
4. Це перші рядочки байки "Лебідь, Щука і ..." (Рак).
5. "Проспівав ти ... Боже, вдача вже твоя така" (Літо.)
6. Це уривок байки "Коник – ... " (Стрибунець.)
— Прочитайте по вертикалі слово. (Мораль.)
— То як називається повчальний висновок байки? (Мораль.)
Ви добре справились із завданням. Можемо вирушати далі.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Слово вчителя
У розділі «Байки» ми прочитаємо байки, які написали автори, що жили і творили у різні часи. А почнемо із знайомства з байкою «Двоє приятелів і ведмідь» першого байкаря, ім’я якого відоме світу давно – Езоп, будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їх вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над вдосконаленням навички читання. Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт – величезний палац. Вибратися звідти було неможливо. Тут і дізнаємося більше про
Езопа.
2.Повідомлення учнів про автора
1 учень Історик
За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у VI ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько II ст. до н. е.байки Езопа були записані, їх використовували як навчальний посібник у риторичних школах.
2 учень Літературознавець
Езоп жив у Стародавній Греції, приблизно в VII—VI ст. до н.е.
За переказами, він не був греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, який вважав себе вченим-філософом, а насправді був нерозумною людиною.
Від народження Езоп був горбатим і потворним. Зовсім, здавалось, негарний на вигляд, цей раб був надзвичайно розумним. Про його мудрість ходили легенди.
3 учень
Якось господар Езопа наказав принести з базару найдорожчу річ. Раб приніс йому язик і так пояснив свій вибір: "Язик - могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, справедливість, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей, тому язик — найдорожча річ".
Коли наступного разу господар наказав подати найдешевшу річ, то раб знову приніс язик і пояснив свій вибір так: "Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати,завдавати болю, приводити до розчарування. Тому це найдешевша річ.»
4 учень
Пізніше Езоп здобув волю, став радником царя Крези. Зазнавши принижень, він як ніхто розумів інших принижених, повчав людей своїми байками. У подальшому Езопа було несправедливо звинувачено у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, засуджено і вбито. Він був скинутий з високої скелі у безодню.
5 учень
Авторству Езопа приписують 426 прозових байок. Вони вирізняються надзвичайною простотою будови і лаконічністю. Він розповідав людям короткі байки, які навчали їх розрізняти добро і зло, замислюватися над своїми вчинками і словами. Ще за життя його назвали мудрецем. За зразком Езопових байок пізніше в різні епохи складали свої твори письменники різних народів.
ІV. Опрацювання змісту байки Езопа "Двоє приятелів і ведмідь»
1. Словникова робота.
а) Читання «пірамідок» слів.
вкупі скрута бурмило
вгледів невдовзі оговтався
нажаханий візьметься самісінький
Читання слів "луною" за вчителем, тоді напівголосне в парі (один одному).
— Доберіть синоніми до слів вкупі(разом, спільно), вгледів(побачив, вздрів), нажаханий(наляканий, сполоханий).
— Які із слів мають такі значення:
• "жартівливе прізвисько ведмедя" (бурмило);
• "прийшов до тями, заспокоївся" (оговтався);
• складні, тяжкі обставини, труднощі (скрута).
Етимологія слова Ведмідь
Прадавня його назва – арктос. Так називали звіра стародавні греки. Відтоді й походить назва “Арктика” – “Ведмежий край”. У нас ця назва не прижилась. Переважала пристрасть клишоногого до меду. Його прозвали “медоїдом”- “відаючим, де мед”. Поступово ці слова злилися і перетворилися у слово ведмідь.
б) пояснення значень висловів.
- Виберіть пояснення до кожного вислову
Має слушність. Відбити напад.
Затамував подих. Правий.
Дати відсіч. Даремно.
Марна справа. Завмер
2. Читання байки.
Метод «Передбачення».
- Як ви думаєте, про що піде мова у байці, якщо вона має таку назву?
а) комбіноване читання «учитель – учні»
Учитель читає до слів «Другий ішов…»
- Про що хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу? Що на це відповів інший?
б) повторне читання байки «пташиним базаром»
- Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя? Чи попередив про небезпеку свого товариша?
- Чи можна героїв байки назвати друзями?
- Чи справдилися ваші передбачення щодо змісту байки?
- В якій формі вона записана: прозовій чи віршованій..
3.Розкриття ідейної спрямованості байки. Вибіркове читання.
- Про що хвилювався один із приятелів?
-Прочитайте, що відповів йому інший.
-Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя? Чому?
-Що придумав інший приятель?
- Знайдіть рядки, які описують малюнок.
- Прочитайте, як почувався приятель, коли ведмідь пішов геть.
- Прочитайте мораль байки.
Фізкультхвилинка
4. Аналіз змісту байки
Інтерактивний метод Капелюхи де Боно
Ми маємо шість капелюхів різного кольору. Для того, щоб виконати завдання, нам треба об’єднатися в групи. Кожна група отримає завдання, яке повинна виконати за 5-7 хвилин.Уявіть, що ви одягли один з капелюхів і почали мислити по-особливому.
Отже, білий капелюх. Надання інформації.
Завдання: відшукати скільки разів у байці зустрічається слово « ведмідь». Чи є синонім до цього слова.
Червоний капелюх. Почуття та інтуїція.
-Які почуття та емоції виникли у вас, коли ви читали байку?
Чорний капелюх. Критичне мислення.
-Ви маєте дати критичну оцінку дійовим особам. Висловити, що саме вам не сподобалося в байці.
Жовтий капелюх. Логічний позитив.
Знайдіть позитивні моменти. Змініть кінець байки на більш оптимістичний.
Зелений капелюх. Нові ідеї.
Складіть таку байку, в якій двоє приятелів повели себе як справжні друзі.
Синій капелюх.
Життєвий урок, який можна винести з байки.
5.Гронування
І варіант
ІІ варіант
- Які схвалюються?( Розсудливість, швидка реакція…).
- Які слова байки стали прислів’ями, приказками?(Рятувати власну шкуру; друзі пізнаються в біді; ти ба, який розумний.)
V. Підсумок уроку
Отже, зробимо висновок.
А закінчити урок хочу словами не менш відомого байкаря Федра
В Езопа вчіться, добрі люди!
Для того байка коле під ребро,
щоб виправлять людські заблуди
І похвалять красу й добро.
Хоч розповідь коротка й жартівлива,
Мета її ясна й правдива.
VI.Домашнє завдання
1 група. Навчитися виразно читати байку Езопа та детально переказувати її.
2 група. Змінити зміст байки на власний розсуд.
3 група. Намалювати до байки малюнок.