Літературне читання
4 клас
ГРИГІР ТЮТЮННИК « ЛАСОЧКА»
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника, з його оповіданням «Ласочка»; вдосконалювати навички виразного і свідомого читання, вміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини; розвивати зорову пам'ять, зв'язне мовлення; виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався —
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп’ятка.
На кінчик носа покласти ватку; широким язичком у формі «чашечки», притиснутим до верхньої губи, здути ватку з носа вгору.
Посміхнутися, поцокати язиком, ніби їдеш на конячці; присмоктатися широким язиком до піднебіння.
Промовля корівка: «Му-у-у!»,
Діти, знаєте, чому
Молочко вам треба пити?
Щоб ніколи не хворіти!
{Собака, кіт, їжачок, теля)
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в групах
Учні в групах діляться враженнями від легенди «Євшан», що її переповіла українська письменниця Зірка Мензатюк.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Сьогодні ми ознайомимося ще з одним твором, у якому розповідається про тісний зв’язок людини з природою.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Розповідь учителя
- Григір Тютюнник від раннього дитинства зазнав дуже багато випробувань. Під час голодомору 33-го року помер його дідусь, а хлопчикові виповнилося тоді лише 1,5 року, і він перестав ходити, говорити, сміятися.
Коли Григорію виповнилося 6 років, він залишився без батька. Почав жити у сім’ї батькового брата. Потім почалася Велика Вітчизняна війна, голод, поневіряння по чужих хатах. Учився хлопець у ремісничому училищі, голодував. Потім тяжко захворів.
Спочатку писав твори російською мовою, а після того, як прочитав словник Грінченка, почав писати українською. Понад половина творів Г. Тютюнника — для дітей.
2.Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання учнями статті про Григора Тютюнника
-Де народився Григір Тютюнник?
-Яким він був у дитинстві?
-Для кого він писав твори?
-Як називаються його збірки для дітей?
3.Опрацювання оповідання Григора Тютюнника «Ласочка»
1.Словникова робота.
Читання слів «луною» за вчителем
Рибалити
куняв
облизнулося .
ожеледь
закортіло
пасовисько
вудити
припутень
дзяволить
вухами пряде
-Як ви розумієте їх значення?
-Прочитайте тлумачення слів у підручнику після тексту.
-Які з цих слів ви почули вперше?
2.Самостійне мовчазне читання тексту учнями.
3.Фізкультхвилинка.
4.Перевірка первинного сприйняття тексту.
Тестування
1.Біля якого дерева Арсен ловив рибу?
а) Верби;
б) дуба;
в) липи.
2.На чому рибалив Арсен?
а) На березі;
б) на човні;
в) на плоту.
3.Кого побачив рибалка?
а) Лисеня;
б) вепра;
в) стару лисицю.
4.Яку першу рибину «зловила» Ласочка?
а) Карася;
б) окуня;
в) щуку.
5.Скільки разів Арсен виглядав Ласочку навесні?
а) 2;
б) 3;
в) 4.
6.З ким прийшла Ласочка?
а) 3 лисеням;
б) з лисенятами;
в) сама.
Відповіді: 1а; 26; За; 46; 5в; ба.
5.Читання твору учнями «ланцюжком».
6.Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
7.Характеристика дійових осіб.
Інтерактивна гра «Ключове слово»
Для проведення гри клас об’єднують у команди. Кожна команда отримує однакові картки, на яких записано дійову особу твору (ім’я людини, кличка тварини.)
Завдання: дібрати до кожної літери ключового слова риси, характерні для цього героя. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.
А (активний) Л (ласкава)
Р (розумний) А (активна)
С (сердечний) С (смілива)
Е (енергійний) О (обачна)
Н (небагатослівний) Ч (чемна)
К (кмітлива)
А (артистична)
8.Поділ оповідання на частини та складання плану.
План
1.Ранок.
2.Незвичайний гість.
3.Друзі-рибалки.
4.Довга зима.
5.Нова зустріч з Ласочкою.
9.Робота за ілюстрацією.
VІ.ПІДСУМОК УРОКУ
VІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати оповідання (с. 67-70). Придумати кінцівку до нього.