Тема: Складання творчих розповідей за картиною К. Білокур «Богданівські яблука»
Мета:вчити учнів висловлювати враження від картин художників; удосконалювати вміння розрізняти засоби художньої виразності, застосовані художницею;розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість; збагачувати словниковий запас, виховувати любов до рідного краю, естетичне сприймання навколишнього, зацікавленість життям славетних українців.
Обладнання: репродукція картини К. Білокур "Богданівські яблука", картки для словникової роботи, картки для роботи в групах, аудіозапис.
Хід уроку
2.1. Гра "Вилучи зайве"
Яблуня, слива, груша, липа, вишня, черешня.
- Чому липа зайве слово?
- Де ростуть фруктові дерева?
2.2. Гра "Уяви собі"
-Уявіть, що ви прийшли в сад.
-Які звуки можна почути в саду?
-Які кольори можна побачити?
-Які запахи можна відчути?
2.3. Робота в групах (Звучить тиха мелодія)
Завдання для 1-ї групи: записати звуки саду.
(щебет пташок, шарудіння трави, лопотіння листя, гупання падаючих яблук, капання роси,поскрипування обважнілих гілок, сюрчання коників.)
Завдання для 2-ї групи: записати кольори саду.
(зелений, жовтий, червоний, смарагдовий, голубий, коричневий, брунатний, сірий,блакитний, жовтогарячий.)
2.4. Розглядання – милування зображенням саду в різні пори року
Саме такими садами милувалася художниця Катерина Білокур. Вона з раннього дитинства по-особливому сприймала красу навколишнього світу і дуже любила малювати. Жила художниця в бідній сільській сім'ї, де бракувало коштів, щоб придбати фарби. Катерина Білокур сама виготовляла фарби з природного матеріалу: бузини,буряка, сажі, хвої. Нині її картини відомі всьому світові. Вони зачаровують вже не одне покоління глядачів, тому що Катерина Білокур народилася в 1900 році і її творчість припадає на початок ХХ століття.
3.1. Ознайомлення з картиною К. Білокур" Богданівські яблука"
Як ви гадаєте, чому саме таку назву дістала ця картина?
3.2. Метод "Прес"
Я вважаю…
Тому, що…
Отже…
3.3. Поетична сторінка
Читання вірша А. Малишка" Яблука"
Я люблю, як буває осінню
Пахне яблуками у хаті.
Он лежать вони повні просині,
Повні сонця, немов на святі;
Крутобокі і вітром точені,
На весілля десь приурочені,
Повисають на гільце зрубане
І самі бубонять, як бубони…
Звуться зорями і ранетами,
Повні пахощів, соком гожі,
Доспівали попід планетами,
І планети на них же схожі.
Мились росами десь під тучею,
В землю падали в добрім літі,
І ставала земля пахучою,
Ніби яблуко на орбіті…
3.4.Бесіда за змістом вірша
- Чи перегукуються слова з вірша А. Малишка з картиною К. Білокур?
- Як саме?
4. Робота над складанням опису
4.1. Гра " Котись, котись, яблучко"
Вчитель ставить запитання. Відповідає учень, який отримав яблуко і ставить своє запитання, передаючи яблуко в інші руки.
Зразки запитань:
4.2. До скарбниці літературного слова. Читання уривка з твору Олеся Гончара "Яблука на стовпцях"
Дядько Роман викохав садок. І в садку в нього справжні дива. На одній гілці яблуко сніжно- біле,а на сусідній золотаве або червонощоке, мов циганка. Визирають яблука з-поміж листя, сміються до сонця, наливаються, спіють.
На Спаса дядько Роман виходить із двору з великим тугим вузлом і йде польовою доріжкою. Зупиняється біля межового стовпчика і шугає рукою в загадковий свій вузол. Звідти з'являється яблуко. Та яке! Червонощоке, свіже, велике, просто мов сонце вранішнє. Барву дала йому природа – під цвіт зорі. А пахне як! Духмянощами сонця й землі дихає на нас.
- Які слова допомогли вам уявити яблука вирощені в саду дядька Романа?
4.3. Робота в групах
Завдання для 1-ї групи: дібрати порівняння
Яблука, мов … (золотисті планети, маленькі сонечка, жовтогарячі м'ячики, …)
Хустка, як …(неба синь, безмежна планета, крило голубого птаха, …)
Завдання для 2-ї групи: дібрати епітети
Яблука (які?) … за кольором (рожеві,червонобокі,золотисті, жовтогарячі, білорожеві)
за розміром і формою (круглі, продовгуваті, великі)
за смаком і запахом (медові, солодкі, духмяні, соковиті)
5.Ознайомлення з планом
План
1.Як називається картина?
2.Що зображено на передньому плані?
3.Яке значення заднього плану?
4. Чи відчули ви присутність людини?
6. Орфографічна підготовка
7. Усне складання опису
8. Письмовий виклад твору
9. Зачитування учнями складеного опису
10. Підсумок уроку
- Що сподобалось вам на уроці?
- Які бажання виникли після уроку?