Веселе слово Остапа Вишні
Мета: ознайомити дітей із творчістю Остапа Вишні; розширювати знання про життя циркових артистів-тварин; удосконалювати навички виразного, правильного, свідомого читання, уміння працювати з текстом, читати за особами; збагачувати словник учнів новими словами; розширювати і поглиблювати уявлення дітей про дружбу людей і тварин; розвивати зв’язне мовлення, пам'ять, мислення; виховувати бережливе ставлення до живої природи.
Очікувані результати:
-учні вміють читати художні твори;
-створюють словесні картинки до твору;
-чітко висловлюють свої судження відносно прочитаного;
-уміють самостійно працювати, а також у групах;
– розвивати творчу уяву; критичне мислення;
-цінують своїх пращурів, вивчають їх творчість.
Обладнання: мультимедійна презентація; тематичні ілюстрації; портрет Остапа Вишні; індивідуальні картки для читання;
Матеріал до уроку: оповідання Остапа Вишні «Веселі артисти»
Тип уроку: формування вмінь і навичок
Хід уроку
І. Мобілізація уваги учнів( 1-2 хв.)
1.Привітання: Любі діти, у наш клас
Завітали гості щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Діти: Доброго дня нам! Доброго дня вам! Доброго дня всім!
Пролунав і стих дзвінок.
Починається третій урок.
Наростає трішки втома.
І вже хочеться додому.
Вам секрет я відкриваю важливий:
Не спішіть. Тут побачите диво.
Вам цікаво про це знати?
Тоді, нумо працювати!
- Як ми будемо працювати на уроці?
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати
Дружно і плідно працювати
2. Вправа «Дві торбини» (емоційне налаштування на урок)
-З яким настроєм ви прийшли на урок? Що відчуваєте? (Радість, віру в себе, задоволення, щастя, гордість, ніжність, тривогу, сум, гнів, розчарування, сором, страх…)
-У дорогу люди зазвичай беруть із собою торбину. Маю також дві торбини. У темну я заберу весь ваш смуток, біль, страх, розчарування, а жовтогарячу відкрию і подарую вам радість, піднесення, інтерес, захоплення, добро. Сподіваюся, що ці приємні почуття дійдуть до ваших сердець і допоможуть здійснитися всім вашим очікуванням. А щоб настрій ваш підняти послухайте музику. (Звучить музика «Вихід Гладіаторів»)
3. Вправа «Асоціації» (інтерактивна вправа)
- Де ви її могли чути? (у цирку)
- Мабуть, немає жодної дитини, і навіть дорослої людини, яка б не відвідувала цирк і не любила б його.
- які слова вам спадають на думку, коли ви чуєте слово цирк?
Інтерактивна технологія «Асоціативний кущ»
цирк
- Молодці, ви добре впоралися з цим завданням. Так, цирк – це свято, радість, аплодисменти, це зорепад сміху. Оберімо кожен свою зірочку, такого кольору, який йому подобається.
- Об’єднайтеся за кольором ваших зірочок. Кожна група обере свого режисера, тобто людину, яка керує роботою групи.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (2-3хв.)
Читання вірша
В цирк мерщій, там чудеса,
Лине сміх під небеса.
Клоун публіку вітає
Та малечу розважає.
Він потішний відчайдуха, рот від вуха і до вуха,
Розсмішити всіх мастак,
Ну й кумедний! Чи не так? (малюнок клоуна на дошці)
- Сьогодні на уроці ми спробуємо зазирнути за лаштунки цирку, дізнатися про те, як відбувається підготовка до вистави.
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (відповіді учнів)
На нашому уроці ми будемо:
ІІІ. Актуалізація опорних знань (4-5хв.)
- Підготуємо наші ротики до уроку читання.
- Вправа «Хоботок» - Уявіть, що ви маленькі слоненята. Увас виростає хоботок (губи витягнути вперед трубочкою)
- Вправа «Клоун» - Покажіть які губи в посмішці у нашого клоуна. А зараз уявіть, що вам дали надути повітряну кульку.
- Протягніть слово цирк.( ццццииииирррррк)
Цар у цирку циліндр забув,
Циркач циліндр царю повернув.
- Розшифруйте вислів – і ви дізнаєтеся псевдонім письменника-гумориста. Необхідно закреслити літери, що повторюються двічі.
МОСЦМТБЦАБП
КМВДВДИДШНКМЯ
(Остап Вишня)
ІV. Засвоєння нових знань (30хв.)
Народився Остап Вишня (1889-1956, справжнє ім’я – Павло Михайлович Губенко) на Полтавщині. «Школу життя» письменник проходив поетапно: спочатку пас гусей, потім – свиней. Вища освіта, за словами самого Остапа Вишні, включала телят, овець, корів, коней. Та батьки прагнули дати своїм дітям (а їх було сімнадцятеро) освіту. Малий Павлусь закінчив сільську школу, де здобув початкову освіту, а потім навчався в Зіньківській міській двокласній школі.
Мріяв стати вчителем, тому просив рідних, щоб віддали його навчатися до Глухівської вчительської семінарії. Але батько, як колишній солдат, мав право віддати сина у військову фельдшерську школу.
1917 року Павло Губенко вступив до Київського університету, але вищої освіти не здобув. Тоді він береться за літературну працю. У липні 1921 року в газеті «Селянська правда» було надруковано гумореску, уперше підписану псевдонімом Остап Вишня. У ній автор змалював пастушка Остапа та його однолітків, а ім’ям свого допитливого героя підписав твір. Ім’я прижилося, припало йому до душі і залишилося за П.М.Губенком на все життя.
Творчість Остапа Вишні багата і різноманітна. Він писав сатиричні вірші, оповідання, фейлетони, анекдоти, жарти. Письменник часто звертався до жанру дитячого оповідання, щедро змальовуючи епізоди з дитинства.
- Я журналіст, хочу запитати про життєвий і творчий шлях Остапа Вишні.
- Де народився письменник?
- Яке його справжнє ім’я?
- Скільки дітей було в родині?
- Ким мріяв стати письменник?
- Чи здійснилася його мрія і чому ні?
- У якій газеті було надруковано перші твори письменника?
- Чому Остапа вишню називають письменником-гумористом?
- Сьогодні ми ознайомимося з оповіданням письменника.
- Книжковий гробачок з’їв літери, що позначають голосні. Відновіть назву твору!
В__С__Л__ __РТ__СТ__
- Чи тільки люди бувають артистами?
- У цирку можна побачити артистів-тварин?
- Яких тварин ви бачили в цирку?
- Відгадавши загадки, ми дізнаємося, про яких тварин ітиметься на уроці.
- Щоб краще зрозуміти зміст тексту і добре його прочитати, попрацюємо над деякими словами з нього. Але не просто так, а граючи у гру «Паровозик». Я читаю слова першою, а ви повторюєте за мною.
ЦИРКОВОГО, СОКОРИТЬ, ДЗЬОБАЮТЬ, БІЛЯВЕНЬКУ, ЗВИЧАЙНІСІНЬКІ, ВМОЩУЄТЬСЯ, БАЛАНСУЄ, РЕПЕТИРУЄ, ПРОРОБЛЯЄ, БРАВУРНА, КУЙБИШЕВІ,МАНЮСІНЬКИМ, КУЛЬБІТИ, ПОЙНТЕРІВ
- Чи може хтось пояснити значення деяких слів?
Кульбіт – акробатичний трюк – переворот через голову або пружним стрибком на руки з перекиданням тіла вперед, назад.
Пойнтер – порода мисливських короткошерстих лягавих собак.
Сокорить – видає короткі уривчасті звуки: ко-ко-ко…
Бравурний – бадьорий, жвавий, піднесений, гучний (музичний твір).
Балансує – зберігає рівновагу, роблячи відповідні рухи.
- Отже, тепер ми будемо читати текст свідомо і правильно.
- Для того щоб читання було бездоганним, ми повинні читати виразно.
- Отже, пригадаймо, як інтонувати речення. Підведіться, будь ласка, приготуйте праву руку. Проінтонуйте речення!
Починається циркова вистава. Голос рухається вниз.
Ставлю знак оклику.
Починається циркова вистава! Голос рухається вверх і дещо вниз
Ставлю знак питання
Починається циркова вистава? Голос рухається вверх..
Опускаючи руку, погладьте себе по голівці. Які ж ми молодці!
Фізкультхвилинка
- Я читатиму твір, а ви мені допомагатимете. Коли я торкнуся, той буде продовжувати. Деяку частину тексту ми прочитаємо мовчки, деяку – «ланцюжком», кінцівку – хором.
- Як звали головного героя твору?
(Читаю першу частину до слів «Починається циркова вистава».
Далі першу частину оповідання учнів читають мовчки. Відповідають на запитання.)
- Ким був Едуард Йосипович Середа?
- А Петька?
- Чи здібним був Петька?
- Які циркові номери міг виробляти Петька?
- Де придбав Едуард Середа півника?
- Про якого артиста йдеться у другій частині оповідання?
- (Другу частину читають уголос «ланцюжком». Відтворюють зміст прочитаного за запитаннями.)
- Про кого ми прочитали?
- Що вмів робити Крошка?
- Як дресирувальник спілкувався з артистом?
7. Вибіркове читання
- Якою є праця дресирувальника. (Важкою,адже навчити півня, собаку або іншу тварину виконувати певну вправу нелегко. Кожна хвилина виступу – це місяці й роки виснажливої праці.)
- Як Едуард Йосипович ставиться до Петька? (відповіді)
- Зачитайте родословну Крошки
8. Гра «Слідопити»
На слайді – уривок з помилками. Необхідно знайти в тексті й зачитати правильно.
- Ко-ко-ко! – сокорить Петька і дивиться артистові в руки, адже знає, що йому зараз дадуть чогось смачного: крихти з булки, грудочку цукру або жменьку дрібного зерна.(Дрібної пшениці)
- Він дуже веселий пес, чудесно грається Лялькою і маленькою чорненькою Чітою. Чіта – теж циркова артистка: вона вміє стояти на двох і на одній передній лапці вниз головою на руці (долоні) в Едуарда Йосиповича.
- Я бачу, що ви правильно зрозуміли зміст прочитаного, навіть, більше того, ви насправді читали виразно, правильно вимовляючи слова. Але ж ви знаєте, що не менш важливим для читання є його темп.
- Попрацюємо над темпом під час гри «Марафон». Для цього поверніться на початок твору. Візьміть олівець, ним ви позначатимете місце зупинки за моєю командою «Стоп». Читання починається напівголосно за командою «На старт! Увага! Марш!» і триває 10с. За командою «Стоп» ставимо «засічку». Ваше головне завдання: поліпшити результат під час інших спроб.
- Отже, перша спроба: поставили пальчики на початок речення. «На старт! Увага! Марш!»
- Щоб перевірити себе під час другої спроби, надамо можливість відпочити нашим оченятам, пограємо у гру «День» - «Ніч». За командою «Ніч» сильно замружуємо очі та стискаємо пальчики в кулачок. «День» - розслаблюємо м’язи очей та рук. Наступні рази прискорюємо темп.
- Отже, друга спроба. Бажаю Успіху! «На старт! Увага! Марш!»
- Хто зміг перевершити свій результат? Опускаючи руку, похваліть себе. Запам’ятайте: щоб гарно читати, необхідно багато тренуватися.
- Ви переконали мене, що ви діти уважні, творчі. Ці здібності нам допоможе розвинути робота в групах. Отже, будьте уважними!
!0. Робота в групах
- Перша група складає характеристику півня, друга – собаки, а третя – дресирувальника, четверта – визначить тему та мету твору.
- Роботу завершили. Режисери, зачитайте виконані завдання.
- Кожна група отримує картку з діалогом. Завдання: навчитися читати уривок за особами. Оберіть у кожній групі, хто читатиме слова автора, дійових осіб, режисери контролюють роботу.
Перша група
Господар ласкаво вітається з Петькою:
- Здрастуй, Петю!
- Ко-ко-ко! – сокорить Петька і дивиться артистові в руки, бо Петя знає, що йому зараз дадуть чогось смачненького: крихти з булки, грудочку цукру або жменьку добірної пшениці. Петька, дзьобаючи зерно, кличе й сіреньку курочку:
- Ко-ко-ко!
Курочки підбігають, Петька і їх частує крихтами з булки або пшеничним зерном.
Едуард Середа, Петьчин друг і господар, дуже весела людина. Він розмовляє з Петькою, мов із людиною, лоскоче Петьку, смикає його за червону борідку. Петька удає, що він дуже сердиться, і намагається клювати господаря в руку.
Едуард Йосипович заспокоює Петю:
- Не гнівайся, Петю! Натомість попрацюймо!
- Ко-ко-ко! – відповідає Петька.
Артист бере звичайнісінькі граблі, Петька стрибає на граблі, вмощується на них:
-Ко-ко-ко! Готовий!
І починається циркова вистава…
Друга група
Кроша дуже різнохарактерний артист: він грає з Едуардом Йосиповичем у м’яча, він підбігає до телефона, бере слухавку і викликає господаря.
- Гав! Гав! Гав! – Просять до телефону!
Кроша – талановитий математик: він рахує, складає, віднімає, множить і ділить до десяти.
- Крошко! Скільки буде чотири та два?
Крошко відповідає:
- Гав! Гав! Гав! Гав! Гав! Гав! – Шість!
А хтось із глядачів пропонує задачу на числа більші, ніж десять, тоді Крошка стає на задні лапи і щось нібито говорить на вухо господареві.
- Що Крошка говорить? – цікавляться глядачі.
- Крошка хоче дізнатися, чи той, хто запитує, сам знає, скільки буде тринадцять та двадцять?
А як чудово Крошка удає, як школяр, який не хоче йти до школи, лежить у ліжку вранці, як він сердиться, коли мама його будить:
- Прокидайся! Час до школи!
Крошка перевертається на килимі, стогне, сердито гарчить і гавкає:
- Не хочу, мовляв, уставати, іти до школи! Хочу поспати, у ліжечку полежати…
- Усі ми дуже любимо цирк. Але поміркуємо… Для нас цирк – це радість, сміх, розвага. А що таке цирк для тварин? Добре чи погано, що тварини перебувають в неволі?
- Тепер кожен член групи обміркує свою думку.
Якщо ви згідні, що для тварин це «добре», якщо вважаєте протилежне – «Погано». Але обґрунтуйте свою думку, починаючи речення «Я вважаю, що…», «Тому що…».
«Добре»
«Погано»
V. Рефлексія. Гра «Салют аплодисментів»
- Як ви вважаєте, які риси характеру допомогли Едуарду Йосиповичу стати справжнім дресирувальником?
Нам допоможе гра «Салют аплодисментів».
Кожен з вас на зірочці напише риси справжнього дресирувальника і засвітить її біля нашого героя.
Добрий, терплячий, спокійний, щедрий, працьовитий, співчутливий, сміливий, мужній, любить тварин.
VІ. Підсумок уроку (3-4хв.)
- Чи виправдались ваші очікування?
- Чи виконали усі завдання, які поставили на урок?
- А що ще хотіли б почути, дізнатися?
- Хто найкраще читав?
- Хто був найактивніший?.
Домашнє завдання (1хв)
Підготувати виразне читання твору, звертати увагу на розділові знаки і слова автора.
. Згадати твори, у яких ідеться про артистів-тварин. Підготувати розповідь про них і за бажанням намалювати малюнок