Урок літературного читання " Розповіді про нас самих. Двоє приятелів та ведмідь "

Про матеріал
Автор уроку - вчитель початкових класів Токарь Наталія Іванівна. На уроці учням будуть допомагати дружні помічники. Цікава команда і чудовий настрій гарантовано!
Перегляд файлу

Тема: «Розповіді про нас самих. Двоє приятелів та ведмідь ».

Мета:

Навчальна –

Розширити знання учнів про байку, як жанр твору , дати уявлення про першого байкаря Езопа, удосконалювати навички читання, вміння ділити байку на логічно завершені частини та виділяти головну думку (мораль).

Розвивальна- розвивати інтерес до літературних творів;  збагачувати словник образними висловами, розвивати увагу, пам`ять, спотережливість. Розвивати зв’язне мовлення, мислення.

Виховна- виховувати в учнів якості справжнього друга, почуття дружби, товариськість, бажання допомагати один одному, доброту.

Обладнання: підручник О.Я Савченко, презентація, додаткова наочність, таблиця для вправи «Сніжинка», роздруковані капелюхи, роздаткові наклейки.

Тип уроку- вивчення нового твору

Клас - 4

Хід уроку

1.Організація класу до уроку.

1.1 Створення сприятливого психологічного комфорту

-Доброго дня, діти. Сьогоднішній урок  з літературного читання з  вами проведу я, мене звати Наталія Іванівна. 

 На сьогоднішньому уроці нам буде допомагати дружня команда помічників: Читайлик, Ідейка, Уважник, Молодчинка, Згадайлик , Розумник та Питайлик. Вони підготували для вас цікаві завдання та обіцяють, що нудно не буде нікому!

- Читайлик – справжній знавець читання. Це найкращий читач, якого я тільки зустрічала!

- Ідейка – це справжній скарб і талантик. Скільки ж ідей у її голові!

- Уважник – Ловити гав? – ні ні ні. Це не про нього. Уважний, спостережливий та зосереджений при будь-яких обставинах!

Молодчинка – силу похвали вона знає як ніхто. А ще завжди допоможе, якщо відстав!

Згадайлик – ну пам'ять в нашого помічника. Він все згадає, пригадає швидше за всім! Рівних йому немає.

Розумник – який кмітливий, розсудливий. Знає все! Та продовжує щодня вчитись. Гарний приклад, правда?

- І на останок Питайлик – що що, а запитання задавати він любить! Та він не тільки задає, він щей відповіді на них знає.

Всі помічники спільно підготували девіз сьогоднішнього  уроку :

Виразно читаємо

Чітко відповідаємо

Мову свою рідну

Збагачуємо і розвиваємо

Що ж, хай цей девіз допомагає нам протягом усього уроку. Та ми ще до нього неодноразово повернемося.

1.2 Перевірка готовності до уроку

-Уважник пропонує вам уважно поглянути  на свої парти,чи немає на них нічого зайвого. Вам знадобиться тільки підручник та пенал!

2. Мовна розминка

2.1 Артикуляційні вправи

-Здається Ідейка має для вас щось цікавеньке. Пропонує виконати таку мовну розминку і прочитати скоромовку. Що ж давайте спробуємо разом! Спочатку прочитаємо хором повільно!

Скоромовка:

Ніс Сміхунчик сміху міх –

Сміх розсипався на сніг.

-         А зараз прочитаємо трохи швидшеІз кожним разом пришвидшуючи темп. Молодці!

-         Хто хоче продекламувати нам цю скоромовку у швидкому темпі?

-         Дякую! Проартикулюйте голосні звуки без голосу: а, о, у, и, і, е.

2.2 Дихальні вправи

- Діти, спокійно вдихніть повітря через ніс, і так само спокійно видихніть його через рот. Повторіть вправу 5 разів.

- А зараз здійсніть короткий спокійний вдих носом, потім паузу (затримати дихання на 1—2 сек.) і довгий безперервний видих через ледве зімкнуті губи з промовлянням «пф», начебто гасячи свічку.

3. Повідомлення теми уроку та мотивація навчальної діяльності учнів.

- Отож сьогодні ми розпочинаємо новий розділ «Розповіді про на самих». Ми разом із нашою дружньою командою помічників  прочитаємо байки, які написали автори, що жили і творили у різні часи. А почнемо із знайомства з байкою «Двоє приятелів і ведмідь» першого байкаря Езопа. Тема нашого уроку «Розповіді про нас самих. Двоє приятелів та ведмідь ».

Ми  будемо мислити, міркувати, доводити, обґрунтовувати, робити висновки  і, звичайно, знайдемо хвилинку для відпочинку. Буде цікаво!

4. Вивчення нового твору

4.1. Підготовча робота до первинного сприйняття  твору

Твір який ми будемо сьогодні розглядати – це байка. Пригадайте, що таке байка? ( короткий твій повчального змісту).Кожна байка чогось навчає читачів,  від чогось застерігає. Повчальний висновок байки називається мораллю. Часто він звучить, наче прислів'я, як, наприклад у байці Леоніда Глібова «Чиж та Голуб»: « Ото на себе не надійся, чужому лихові не смійся». Про значення байки Іван Франко писав так: «Дітоньки любі, не тим цікава байка, що говорить неправду, а тим що під лушпиною тієї неправди криє., звичайер, веллику правду. Говорячи ніби про звірів, вона одною бровою підморгує на людей, немов дає їм знати:  «То чого ви, братчики, смієтеся? Адже це не про бідних Баранів, Вовків та Ослів мова, а про вас самих з вашою глупотою, з вашими лінощами з усіма великими примхами». Сказане письменником повною мірою стосується і п'єси казки і байок що ви їх прочитаєте у цьому розділі.

- Отож, діти яка особливість кожної байки?(вона чогось навчає і від чогось застерігає,  містить мораль)

- Чи зрозуміли ви чому розділ має саме таку назву? Чому?(  у байках у ролі тварин говориться про людей, про нас самих)

        Отож, діти , першим у світі почав писати байки Езоп.

Езоп – відомий у світі перший байкар. Він жив у Стародавній Греції. Це була досить розумна і щедра людина. Він писав байки, в яких навчав людей розрізняти добро і зло, замислюватися над вчинками героїв та своїми власними . Давні Греки вимовляли його ім’я інакше, ніж ми – Айсопос. Вони розповідали, що був він рабом-невільником, з походження не греком.

Авторству Езопа приписують 426 прозових байокЩе за життя його назвали мудрецем. За зразком Езопових байок пізніше в різні епохи складали свої твори письменники різних народів.

4.2. Установка на цілеспрямоване сприйняття

-  Мої кмітливчики, зараз ми поринемо в світ байкарства Езопа. Познайомимось із його байкою «Двоє приятелів та ведмідь».

-Питайлику цікаво, як ви думаєте, а про що піде мова у байці, якщо вона має таку назву? ( про друзів і їх зустріч із ведмедем)

Уважник рекомендує вам пригадати наш девіз, адже  після прочитання байки вам потрібно буде відповісти на такі запитання:

- Хто є героями даної байки? ( два приятелі та ведмідь)

4.3. Первинення читання твору (Читання твору вчителем та учнями )

-Зараз я розпочну читати байку , а ви разом із Читайликом слідкуйте, щоб потім продовжували та могли відповісти на запитання. (продовжуть кращі учні читати, вчитель зупиняє і називає наступного читача). Читайлик допоможе вам правильно, виразно та усвідомлено прочитати байку!

4.4. Емоційно- оціночна бесіда

- Отож , ви прочитали та прослухали байку. Тож давайте спільно всім класом відповідайте на запитання які вам поставить Питайлик!

 - Чи справдилися ваші передбачення щодо змісту байки?

- Хто є героями даної байки? ( два приятелі та ведмідь)

- Які почуття, емоції  у вас виникали при читанні байки?  (відповіді дітей)

4.5. Словникова робота

-Мої кмітливчики, ви уважно прочитали  байку. Та ось Питайлик і Розумник хвилюються чи всі слова вам зрозумілі. Зараз Розумник допоможе нам дізнатись. Розумник – кмітливий і любить навчатися. Він кожного дня вивчає 5 нових слів. Корисно, справді?(так)

Отже, зверніть увагу на дошку(слова записані на дошці в стовпчик):

вкупі (словесне пояснення - підбір синонімів) -   разом, спільно                                                 

вгледів (словесне пояснення - підбір синонімів) - побачив, вздрів

додолу (словесне пояснення – підбір синонімів) - униз, донизу, до землі

давати відсіч (словесне пояснення – підбір синонімів)  - відбити напад

видерся  (словесне пояснення – підбір синонімів)  - виліз, піднявся                                      

нажаханий (словесне пояснення – підбір синонімів та ілюстративне пояснення) - наляканий, сполоханий                                 

скрута - (словесне пояснення – підбір синонімів)  складні, тяжкі обставини, труднощі 

оговтався - (словесне пояснення – підбір синонімів) прийшов до тями, заспокоївся

бурмило (словесне пояснення – підбір синонімів та ілюстративне пояснення) - жартівливе прізвисько ведмедя

чимдуж (словесне пояснення – підбір синонімів) - щосили, з великою силою, дуже швидко

має слушність (словесне пояснення – підбір синонімів)  - правий

- Дти чи є ще якісь не зрозумілі вам слова?(ні).                                              

- А ще Розумник підготував для вас щось цікавеньке!

Ведмідь (словесне пояснення – та ілюстративне пояснення)

- Чи знаєте ви щось про етимологію  слова Ведмідь?

Етимологія слова Ведмідь

Прадавня його назва – арктос. Так називали звіра стародавні греки. Відтоді й походить назва “Арктика” – “Ведмежий край”. У нас ця назва не прижилась. Бо переважала пристрасть до меду. Його прозвали “медоїдом”- “відаючим, де мед”. Поступово ці слова злилися і перетворилися у слово ведмідь.

Фізкультхвилинка

-Час нам трохи відпочити! Діти, увага на екран! (відео)

4.6.Читання твору дітьми. 

- Молодці! А зараз мало б бути повторне читання, але так як ви у нас дуже розумні і кмітливі, то одразу переходимо до аналізу змісту байки.

4.7 Робота над змістом байки(запитання за змістом твору з елементами вибіркового читання)

- Куди йшли двоє приятелів?(до міста через густий ліс)

- Знайдіть і зачитайте чого побоювався один із приятелів?( «А чи не спіткає нас лихо в тупі?»)

- Що на це відповів другий приятель?( Нема нам чого боятися. Коли що й трабиться – нас двоє, будь кому відсіч дамо)

- Знайдіть і зачитайте, яка реакція на ведмедя була у першого приятеля?(Ледь його побачивши, кинувся до високо дерева і вмить видерся під самий вершечок)

- Чому він видерся на дерево?(він знав – ведмідь високо не вилізе)

- Чому другий приятель не зробив те саме?( він йшлов трохи позаду і розглядався по боках)

- Знайдіть і зачитайте, що придумав другий приятель?(І чоловік упав додолу та принувся неживим, бо знав – ведмідь не чіпає мертвих)

- Що зробив Ведмідь, коли побачив на землі чоловіка?(підійшов, побачив його, тихенько нахилився, обнюхав і піщов геть)

- Що сказав перший приятель, коли спустився з дерева?(що він дуже злякався на свого друга і радий що він врятувся)

-Знайдіть і запитайте, що ж прошепотів ведмідь на вухо?(сказві, щоб я ніколи не ходив нікуди з приятеля, які в скруту кидають мене самого і чимдуж тікають, рятуючи власну шкуру)

- Що ми можемо сказати про двох чоловіків? Чи були вони справжніми друзями?( ні, бо перший приятель в біді покинув свого друга)

- Які почуття переживали приятелі?(були налякалі ведмедем)

- Як ми можемо охарактеризувати першого приятеля? А другого приятеля?(перший – боягуз, егоїст і лицемір, другий – довірливий, розсудливий)

- Що означає вислів «Друзі пізнаються в біді»?( тільки в скруті ми розуміємо хто для нас друг-, а хто – ворог)

- Які риси характеру засуджуються у байці? (егоїзм, марнослав'я, лицемірство)

- Що означає бути справжнім другом?( завжди прийти на допомогу до свого друга)

- Які ще твори ви вивчали на уроках читання, подібні до цього за змістом?

- Чи є у вас справжній друг?(відповіді дітей)

Чому ви вважаєте його другом?(відповіді дітей)

- Отже, чому вчить нас цей твір? Яка мораль? (Байка вчить не кидати друга в скрутну хвилину, уміти постояти за себе, відповідати за свої слова.)

- Якими словами мораль подана у цій байці?(Друзі піззнаються в біді)

4.8. Робота за малюнком

- Хто був уважним, то певно помітив, що в підручнику подана ілюстрація до байки!  Розгляньте ілюстрацію у підручнику на сторінці 117. Який епізод байки зображений? Зачитайте будь ласка. ( «…І чоловік упав додолу…»)

- Зверніть увагу яким зображений приятель? (наляканим, нажаханим)

- А яким зображений ведмідь? ( спокійним, навіть байдужим)

 - Якими словами текту можна підписати малюнок?

- Молодчинка дякує за відповіді!

5. Узагальнююча робота над твором

5.1 Робота із прислів'ями

- Діти, погляньте на дошку і зверніть увгу на прислів'я

Друг пізнається в біді

Друг-боягуз гірше ворога
Без біди друга не пізнаєш.
Друга шукай, а найдеш — тримай.

- Як ви розумієте їх значення?(відповіді дітей)

- Так, мої любі! Егоїзм, боягузтво, марнослав'я – все це не якості справжнього друга. Чи ваш друг дійсно є щирим та справжнім можна зрозуміти  у важких для вас хвилинах. Бо вірний друг ніколи вас не зрадить і не покине.Такого приятеля варто берегти і цінувати.

- Які прислів'я про дружбу ви ще знаєте?(відповіді дітей)

- Яке на вашу думку найбільше підходить до даної байки.

5.2.Складання плану байки

 - Наш помічник – Розумник  любить чітність та послідовність.Пропоную перейняти в нього ці якості та скласти послідовний план байки для подальшого її переказування.

План.

1. Дорога до міста

2. Несподівана зустріч

3. Вихід із небезпечної ситуації

4. Друзі пізнаються в біді.

- Молодчинка не може нарадуватися такими розумними учнями: «Значить це не просто розповіді – ви дійсно найкращий клас!»

5.3.Інтерактивний метод Капелюхи де Боно

-         Наша помічниця Ідейка любить дивувати творчими завданнями. Отож, увага: Ми маємо шість капелюхів різного кольору. Для того, щоб виконати завдання, нам треба об’єднатися в групи. Кожна група отримає завдання, яке повинна виконати за 5- хвилин. Уявіть, що ви одягли один з капелюхів і почали мислити по-особливому.

Отже, білий капелюх. Надання інформації.

Завдання: відшукати скільки разів у байці зустрічається слово « ведмідь». Чи є синонім до цього слова. (4 рази. Синонім – бурмило)

Червоний капелюх. Почуття та інтуїція.

-Які почуття та емоції виникли у вас, коли ви читали байку? (відповіді дітей)

Чорний капелюх. Критичне мислення.

-Ви маєте дати критичну оцінку дійовим особам. Висловити, що саме вам не сподобалося в байці.( вчинок другого приятеля, який залишив свого друга в біді)

Жовтий капелюх. Логічний позитив.

Знайдіть позитивні моменти. Змініть кінець байки на більш оптимістичний.(ведмідь ні на кого не напав і всі залились живі. А ще стало ясно хто справжній друг, а хто ні)

Зелений капелюх. Нові ідеї.

Складіть таку кінцівку , в  якій двоє приятелів повели себе як справжні друзі.(відповіді дітей)

Синій капелюх.

Життєвий урок, який можна винести з байки.( краще бути без друзів, ніж з друзями, які в скрутну хвилину тебе покидають, думаючи лише про себе)

- Отже, зробимо висновок. Слухаю відповіді першої групи(другої….)

5.4.Складання сенкана в групах

-         Ідейка підказала мені цікаве завдання – написання сенкану.

-         Діти, Чи знаєте ви, що таке сенкан? Сенкан  – це вірш, що складається з п’яти рядків.

Слово ”сенкан” походить від французького слова «п’ять”» і означає вірш з

п’яти рядків:

перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це

іменник);

другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два

прикметники);

третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів

(звичайно, це дієслова);

четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює

ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного;

останній рядок складається з одного слова – синоніма до першого слова,у

ньому висловлюється сутність теми.

- Пропоную вам скасти сенкан про дружбу або про друзів.

Приклад:

Друзі

Щирі, рідні

Слухають, говорять, тішать

Живуть у моєму серці

Приятелі

6.Підсумок уроку та повідомлення домашнього завдання.

- Отже наше заняття добігло кінця. Пам’ятаймо: друзів варто усвідомлено вибирати, бо якщі ні – при скруті залишитеся самі. Друзі пізнаються в біді!- Скажіть що з нашого уроку вам найбільше запам'яталося?

- Що вам сподобалося?

- Які види роботи вам найбільше імпонували?

- Який у вас настрій зараз?

- Дякую за відповіді, та це ще не все! Наша команда помічників вражені вашими стараннями і знаннями. У вас сьогодні вийшла справжня злагоджена робота. Кому ж таке не сподобається?Тому кожен з вас отримує наклейку  відповідно за те,  в чому сьогодні був вправний!

-Наклейка «Питайлик» - отримує той, хто не тільки відповідав на всі запитання, ділився думками, а і той хто сам задавав питання та цікавився!

- Наклейка «Ідейка» - отримує той, хто ділився власними ідеями, пропонував щось цікаве та проявляв неординарний підхід до вирішення завдань!

- Наклейка «Уважник» - дістається тому, хто був уважним і зоредженим на уроці. Ловити гав – точно не його заняття!

- Наклейка «Згадайлик» - отримує той, хто все пам'ятав з минулих уроків. Завжди правильно і точно все пригадував!

- Наклейка «Розумник» - отримує той, хто логічно та послідовно ділився своїми думками. Був надзивайно старанним. Цю медаль отримують активні учні класу!

- Наклейка «Читайлик» - дістається кращим читачам нашого класу! Правильність, виразність, усвідомленість та швидкість читання у вас на висоті!

- Наклейка «Молодчинка» - отримує той, хто не тільки старався виконувати вся завдання, а й допомогав виконати його іншим. Радувався за чужі досягнення!

- Хай ці наклейки надихають вас на нові звершення!

 А на домашнє завдання:

1 група. Вміти  переказувати її.

3 група. Намалювати до байки малюнок.

 -  Дякую за активність. Та співпрацю із нашими сьогоднішніми помічниками.  Ви проявили себе  як розумні, уважні, здібні та творчі учні. Дякую вам! До нових зустрічей!

 

 

docx
Додано
31 березня
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку