Урок з інтегрованого курсу "Я досліджую світ" для учнів 1 класів до тематичного тижня "Світ тварин" за програмою Романа Шияна. Дана розробка допоможе вчителям майбутніх 1 класів при підготовці до уроків з курсу "Я досліджую світ".
Конспект інтегрованого заняття в 1 класі
Тема тижня. Весна
Проблемне питання. Чому пташки повертаються з вирію?
Хід заняття
І. Ранкова зустріч «Коло вражень»
1. Вправа «Додай риму»
ЧАРІВНА ПОРА
Чуєш? Вже дзвенять струмки!
Чуєш? Вже цвірінькають …пташки!
Глянь! Бруньки он на гіллі.
В синім небі — … журавлі.
Перші проліски …цвітуть,
Перші джмеликі …гудуть
Це прекрасна й чарівна
В гості йде до нас …весна!
- Які ознаки весни ви, діти, спостерігали сьогодні вранці?
2. Вправа «Мої враження»
На цій ранковій зустрічі діти вітатимуться, ділячись своїми враженнями від спостереження за природою сьогодні вранці.
«Доброго ранку! Мене сьогодні вразило…»
І сьогодні ми постараємося дати відповідь на запитання «Чому ж пташки повертаються з вирію?»
ІІ. Робота над темою заняття
Висновок: Перелітні птахи повертаються в рідні краї тоді, коли з’являється для них корм.
https://www.youtube.com/watch?v=zsymqbF5nJg
- Який птах є найвищим в Україні?
- Які птахи можуть повторювати різні звуки?
- Назви яких птахів почули? Скільки їх? Назви по порядку, в якому автор повідомляє про них у відео?
- Які народні прикмети запам’ятали?
Давайте запам’ятаємо, а потім перевіримо ще одну прикмету: «Якщо жайворонок прилетів рано – буде тепла весна».
Зовні ці птахи непримітні: сірі, з темним ряботинням. У полі, на луці з таким забарвленням їх важко помітити. Особливо непримітна самочка - ні піснею, ні стрімким польотом не привертає до себе увагу. Доки самець співає, вона тихенько шукає поживу у траві або сидить затаївшись.
Живляться комахами, а також насінням бур’янів. (Жайворонки)
Скористайся фотографіями і з почутого у відео, розкажи, за якими ознаками можна впізнати шпака, солов’я?
Першими повертаються…( журавлі). Недарма їх звуть вісниками весни. Потім прилітають …(чайки, шпаки, жайворонки, качки та гуси). Пізніше з'являються…( зозулі, стрижі, ластівки, лелеки).
Перелітні птахи радіють, повернувшись на…( Батьківщину). Вони без кінця співають та виводять веселі трелі. Радісним пташиним гомоном наповнюються лісові гаї, поля та луки, парки, сади . Ці «діти природи» всюди приносять весняний настрій.
Перша турбота птахів - звити гніздо для своїх пташенят. Кращі майстри-будівельники - співочі птахи. Вони в’ють свої гнізда з травинок, соломи, гілочок, листків, моху, а всередині вистилають пухом і шерстинками - для теплоти і м’якості.
Чимало лісових птахів облаштовують гнізда у дуплах. Це дятли, синиці, шпаки. Качки, солов’ї, жайворонки будують гнізда на землі.
Зозулі підкидають свої яйця в гнізда інших птахів.
Дорослі птахи висиджують яйця, і згодом на світ з’являються маленькі пташенята. У більшості птахів вони вилуплюються безпомічними, а тому тривалий час потребують батьківської турботи.
Птахи годують та обігрівають своїх пташенят. Якщо з’являється загроза, вони захищають гніздо, нападаючи на ворога, нерідко сильнішого за себе.
В лісі сталася біда –
Гусінь листя об’їда:
І на дубі, і на клені,
І на ясені зеленім.
Солов’ї, шпаки, синиці
Вмить злетілись, як годиться,
І давай сурмить тривогу!
- Гей, пташки! На допомогу!
Костянтин Приходько
ІІІ. Підсумок заняття
Травень-червень - найважливіші місяці в житті птахів. У цей період пташки здебільшого висиджують своїх пташенят. Давайте придумаємо декілька простих правил, як поводитися в цей час у лісі. І кожен буде їх дотримуватися.
1. Не будемо заглядати у пташині гнізда і руйнувати їх.
2. Не будемо брати до рук пташині яйця.
3. Не будемо ловити пташенят і забирати із собою.
4. Не будемо порушувати тишу в лісі.
Давайте до правил намалюємо екологічну листівку або екологічні знаки.
(Відповіді дітей вислухати обов’язково)