Урок "Чому восени добре ростуть гриби" 2 клас

Про матеріал

Урок розроблено за підручником І.В.Грущинської. Ознайомлює з різновидом та будовою грибів, умовами їх проростання, значенням грибів, правилами збирання грибів. Навчає учнів розпізнавати їстівні та отруйні гриби. Виховує бережне ставлення до природи. Спонукає до активної пізнавальної діяльності.

Перегляд файлу

Урок -проект

Тема уроку. Чому восени добре ростуть гриби? Гриби їстівні та отруйні. Правила збирання грибів.

Мета уроку. Ознайомити з різновидом грибів,будовою грибів, умовами їх проростання, значенням грибів, правилами збирання грибів. Навчити учнів розпізнавати їстівні та отруйні гриби. Розвивати кругозір дітей, пізнавальну активність, умінні спостерігати. Виховувати бережне ставлення до природи, культуру поведінки в природі.

Обладнання. Опорні схеми, технологічні карти «Будова гриба», «Будова рослини», ілюстрації, електронна презентація, відео «В гостях у Добрячка».

Хід уроку

І. Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою.

Девіз уроку

В школі справу хоч яку

Починаю по дзвінку.

Тож хвилини не втрачаєм

Все нове запамятаєм.

Повіяв вітерець і зірвав останнє листя з дерев. Ці листочки залетіли у наш клас. На них написані букви. Дайте відповідь на запитання одним словом.

-Якими ви хочете бачити себе на уроці? Відповідь повинна починатися з букви,яка написана на листочку.

У – уважними;

С- старанними;

П – працьовитими;

І – ініціативними, інформованими;

Х – хорошими.

- Яке слово ми склали з цих букв?

Отож, бажаю вам сьогодні успішної, плідної праці!

ІІ.Синоптична хвилинка.

Як завжди розпочинаємо урок зі спостережень за погодою. Нам в цьому допоможе черговий синоптик. Розгорніть зошити і записуйте.

Сьогодні 21 листопада,четвер.

Температура повітря + 5

Стан неба (Небо похмуре)

Вітер (слабкий)

Опади ( Опадів немає)

Інші явища(Інших явищ не було)

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

  1. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

Протягом тижня всі старанно працювали, провели копітку дослідницьку роботу. Настав час звітувати і упорядкувати всю здобуту інформацію та дізнатися нове.

Працюватимуть групи «Фотокореспонденти», «Екологи», «Літератори», «Статисти», «Господарочки».

Повторимо правила роботи в групі.

  1. Уважно слухай завдання.
  2. Поважай думку кожного члена групи.
  3. Не заважай іншим.
  4. Дотримуйся регламенту.
  5. Дотримуйся «Правила піднятої руки».
  6. Дай можливість презентувати роботу кожному члену групи.

Щоб здобути нові знання, пригадаймо те, що нам відомо.

  • На які дві групи можна розділити об’єкти природи?
  • Що належить до живої природи?
  • Які ознаки мають живі організми?
  • Відгадайте загадку і вияснимо до якої природи належить відгадка.

В теплий дощик народився

Парасолькою накрився.

Може б,з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав. (Гриб).

  • Як ви думаєте, до якої природи живої чи неживої належать гриби?
  • До якого царства живих організмів належать гриби?

Чи це так чи ні ми незабаром дізнаємось.

2.Повідомлення теми і мети уроку.

А ще дізнаємось :

- про різновиди грибів;

- будову грибів;

- умови проростання грибів;

- значення грибів у природі;

- правила збирання грибів;

- у навіть деякі кулінарні рецепти.

3. Розповідь вчителя про різноманітність грибів.

Світ грибів надзвичайно різноманітний. Гриби не завжди мають звичний вигляд.

Дріжджі, які використовують для виготовлення хліба, квасу, пива, спирту – це також гриби. Кожен з вас бачив зіпсований позеленівший хліб. Це цвіль. Цвіль теж гриби. З цільових грибів виготовляють ліки, але їсти зацвілі продукти шкідливо для здоров’я. Є гриби, які вражають рослину: кукурудзу, пшеницю, жито. Це сажкові гриби, схожі на сажу . І ще багато інших.

Ми сьогодні будемо досліджувати лише ті гриби, які ростуть у лісі і вам вже добре знайомі. В Україні росте цих грибів близько 100 видів, але в їжу вживають лише 10-15 видів.

  • Кому з вас доводилося разом з дорослими збирати гриби?
  • Коли добре ростуть гриби, коли їх багато?
  • Про це ми дізнаємося, коли опрацюємо статтю підручника на ст.54.

4.Робота з підручником.

Переглянемо слайд. Як це відбувається в природі.

5. Будова гриба.

А зараз виконаємо завдання після якого скажемо, гриб – це рослина чи ні?

- У вас на партах є технологічна карта 1(Будова гриба).

Розгляньте і вивчіть органи гриба.

Перевірте один одного в парі чи запамятали, прикривши рукою надписи.

- Показати і назвати частини тіла гриба. (1 учень біля дошки)

Вам вже відома будова рослини.

  • Пригадайте  і підпишіть органи рослини (технологічна карта 2).

Працюємо у групі.

  • Назвати і показати органи  рослини.
  • Подібні вони чи різні?
  • В такому разі чи можна з упевненістю гриби віднести до царства рослин ?

Гриби- це особливий світ живої природи, четверте царство живої природи.

6. Ознайомлення із шапинковими грибами. Звіт групи «Фотокореспонденти».

Фотокореспонденти підготували фотографії деяких грибів і коротеньку про них інформацію.

Надаємо їм слово.

Білий гриб – найцінніший серед грибів. Його ще називають царем грибів. Красивий, смачний, дивовижно ароматний. Росте біля дубів і ялин.

 

Лисички. У них ніжка ніби переходить у шапку гриба і мають однаковий оранжевий колір. Колір цих грибів схожий на колір шерсті лисиці, тому і називають їх лисичками. Ростуть у листяних і хвойних лісах.

 

Маслюк. Поверхня цього гриба слизька і масляниста, ніби змащена маслом чи жиром. З цією ознакою пов’язана назва гриба. Росте гриб у соснових лісах.

 

Опеньки. У наших лісах багато опеньок. Вони ростуть у вересні-жовтні на пеньках, тому так і називаються – опеньки. До них дуже подібні отруйні гриби – несправжні опеньки. Їх можна відрізнити за ніжкою: вона тоненька, порожниста.

 

Мухомор. Цей гриб ніколи не ховається, росте на видноті. Дуже яскравий і привабливий. Коли виростає, шапка у нього вигинається так, що стає схожою на тарілочку. Пройде дощ, і набереться у тарілочку вода. Настоїться вона на грибі і стане отруйною для мух.

 

Бліда поганка – смертельно отруйна, будь-яке лікування даремне. Шапинка в поганки й справді бліда – від жовтувато-зеленої до сірувато-білої. Ніжка тонка з бахромою.

7. Ознайомлення з поділом грибів на групи.

Одні з цих грибів їстівні,а інші отруйні.

А) Робота з підручником(с.55)

Самостійне опрацювання таблиці «Їстівні та отруйні гриби».

Б) Перевірка . Гра «Віднови назву»

- Як одним словом назвати зображені гриби?(Слайд1. Їстівні. Слайд 2. Отруйні.)

Гра « Гриб по колу»

Передаючи в групі  гриб по колу за часовою стрілкою, називайте  їстівні гриби.

Передаючи в групі  гриб по колу проти часової стрілки, називайте  отруйні гриби.

Гра « Їстівне – неїстівне».

Якщо гриб їстівний, діти плескають у долоні, якщо неїстівний – тупають.

8.Повідомлення групи «Статисти».

Статисти повідомлять нам цікаві факти у цифрах.

Одного разу знайшли білий гриб масою 6кг750г, його висота була  58см, товщина ніжки 22см.

Найшвидше серед грибів ростуть дощовики. За годину вони можуть вирости на 30см.

Білі гриби,лисички, опеньки в середньому ростуть до 10 днів.

Ознаки отруєння блідою поганкою не проявляються впродовж навіть 24 годин і більше.

 

9.Повідомлення групи «Екологи».

Зараз ми відправимось у ліс по гриби,але перед цим «екологи» та Їжачок-хитрячок дадуть нам деякі поради.

Гриби – це живі організми, які здатні всмоктувати в великій кількості отрутохімікати, вихлопні гази автомашин. Якщо людина чи тварина вживатиме їх, то може отруїтися і захворіти, навіть якщо цей гриб їстівний. Не збирайте гриби поблизу садів і полів, які обробляються отрутохімікатами та поблизу шосейних доріг.

Гриби живляться відмерлими рослинами і тваринами, перетворюючи їх на поживні  речовини для грунту. Тому їх називають санітарами лісу.

Гриби – це окраса наших лісів. Їх потрібно берегти у природі.

Йдучи до лісу, треба навчитися  правильно зривати гриби. Акуратно візьміть ніжку і обережно покручуючи, витягніть його, або зрізайте гриби ножем. Не забудьте загорнути ямку мохом чи листям, щоб не скалічити грибниці.

А грибниця – як рослина,

І гриби – її плоди.

Ніби,вишеньки на вишні,

Памятай про це завжди,

А якщо якийсь незграба

Гриб зірве якось не так,

То загине вся грибниця,

Не залишить навіть знак.

І  грибочків на цім місці

Вже не буде! Ну хоч плач!

Отож , думай, любий друже,

Чи грибник ти, чи палач.

 

Не збивай неїстівні гриби. Це корм та ліки для тварин: білок, лосів, диких кабанів і інших тварин.

 

10.Робота з зошитом . Гра «У ліс по гриби».

Набрати в кошик лише їстівні гриби.

Перевірка.

11.Відгадування загадок. Виступ групи «Літераторів».

«Літератори» підготували загадки про гриби.  Впізнайте гриба за його ознакою.

 Із  своїх найперших днів

Це найбіліший із грибів.

По властивостях він цінний,

Лікар від хвороб відмінний.(Білий гриб)

 

Слизьку шапку  одягнув

І під сосною заснув…

З задоволенням збирають

І на зиму закривають.(Маслюк)

 

Обліпили всі пеньочки

Мами, тата, сини й дочки:

Наче нитки, всі тоненькі,

Вишукані й чепурненькі.(Опеньки)

 

Що за сестриці ростуть у травиці

Руді на колір,

Імя, як у лисиці?(Лисички)

 

В зеленому гаю

Під березою стою

Через те і маю я

Теж березове імя.(Підберезник)

 

Я- людомор,

Червоний,  наче помідор,

Червоний колір мій – то людям небезпека!

А от для лосів і сорок –

Справжнісінька аптека!(Мухомор)

 12.Виступ групи «Господарочки».

Українці дуже полюбляють збирати і готувати смачні страви з грибів.

Перегляд відеофільму «В гостях у хом’ячка  Добрячка»( інформація про цінність грибів і обмеження їх вживання  дітьми).

Рецепти страв .

                                               Грибочки із картоплі

Вибираємо маленькі картоплини. Вирізаємо із них грибочки. Вирізані грибочки солимо і смажимо в олії  або запікаємо до золотистої кірки. Поливаємо часничним соусом. Їжте на здоровя.

                                           Червоноголовці і мухомори

Відварити яйці. Обчистити від шкарлупи. Розрізаємо навпіл. Це ніжка гриба. Її можна начинити. Помідори теж розрізаємо навпіл. Це шапинка гриба. Вийшов червоноголовець або підосичник. Якщо з майонезу зробимо білі крапинки – це вже мухомор. Смачного!

 

Дякую всім за активну участь.

ІУ.Підсумок уроку. Домашнє завдання.

Опрацювати підручник с.54-55. Повторити їстівні та отруйні гриби.

Скласти пам’ятку грибнику-початківцю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок природознавства

 

Чому восени добре ростуть гриби? Гриби їстівні та отруйні. Правила збирання грибів.

 

2 клас

 

 

 

 

Урок проведений у 2-А класі

Вчитель Панасевич О.Я.

 

 

 

 

2013р.

doc
Додано
12 березня 2018
Переглядів
1857
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку