Тема. Цікаві пригоди братів наших менших. Г. Тютюнник «Ласочка» Пейзаж у художньому творі. Розвиток подій
Мета. Ознайомити дітей з біографічними відомостями про Г. Тютюнника, з оповіданням про життя тварин, учити виразному і свідомому читанню, вдосконалювати зорову пам'ять, уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини, збагачувати словниковий запас; розвивати діалогічне мовлення, допитливість, спостережливість; створити важливу для виховання активного мислення дитини ілюзію самостійного бачення і спостереження того, що вона прочитала, допомогти дитині зрозуміти, а отже, й полюбити світ живої природи, осягнути складності взаємин тварин - а через них і людських взаємин, виховувати уміння керувати своїми вчинками, стримувати примхи.
Обладнання: Презентація, ілюстрації, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організаційний етап
1. Аутотренінг
Я - школяр.
Я - особистість творча.
Я думаю, замислююсь.
Я аналізую, висловлюю свої судження.
Я хочу все знати!
Учитель. - Отже, все залежить від того, як ми з вами будемо працювати. А щоб урок став цікавим, творчим і продуктивним, працювати будемо: швидко! Вправно! Вміло!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку
1. Учитель. - Діти, вранці отримала листа від нашої давньої знайомої тітоньки Сови. Вона дізналася, що зараз вивчаємо твори українських письменників про дружбу людей і тварин, тому просить допомогти провести телепередачу «Цікаві пригоди братів наших менших». Чи згодні ви? Під час уроку повинні зробити висновок, про те, чи зможемо ми з вами скористатися порадами автора у майбутньому. Відгадайте загадку і дізнайтеся, про яку незвичайну дружбу буде наша передача.
У темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
А зовуть її ... (лисиця).
- Чи буває дружба між людиною і твариною?
2. Складання «асоціативного куща»
Подумайте, будь ласка, з чим у вас асоціюється слово дружба? (Хвилювання, добро, чистота, любов, щирість, щастя, дружба, усмішка, щедрість, радісна, весела, музика, співчуття, радість, взаємодопомога).
3. Хвилинка-цікавинка
Учитель. - Пригадайте уроки природознавства. Що вам відомо про життя лисиці в природі? Що ви знаєте про лисичку? (Руда, хитра, живе в норі, підступна, її боїться зайчик).
Лисиця - давньослов'янське слово, утворене від «лис», що означає колір – «жовтий, рудий»; через колір ця тварина отримала свою назву.
Лисиця – одна з найпопулярніших героїнь казок, в яких вона завжди розумна та хитра. Ця тварина – найменший представник сімейства вовчих. У роді лисиць налічується 11видів.Це хижак, який дуже часто зустрічається на території нашої країни. Харчується головним чином дрібними тваринами, чим приносить, з одного боку, величезну користь людині, а з іншого - полює на свійських тварин і завдає клопоту людям.
3. Вправа «Сенкан»
Лисиця.
Руда, лукава.
Хитрує, вабить, полює.
Лисичка – лісова красуня.
Хитрунка.
- Про яку людини говорять «хитрий, як лис»?
4. Інтерактивна вправа «Уяви себе». Уявіть себе лисичкою.
Учитель. - Що бачиш навкруги? Що чуєш?
- З ким дружбу ведеш? Кого боїшся?
- Про що мрієш? Що любиш?
- Отже, в передачі потрібно розібратися, чи можлива дружба людини з таким хитрим і підступним звіром як лисиця. А допоможе в цьому знайомство з твором Григора Тютюнника «Ласочка».
5. Визначення цілей навчальної діяльності
Учитель. - Працювати будемо в різних студіях. Отож сьогодні у передачі:
ІІІ. Сприймання, осмислення й засвоєння навчального матеріалу
1. «Інформаційна студія»
Учитель. - Сьогодні ми зібралися в цій студії, щоб вшанувати пам’ять видатного українського письменника, талано-виту людину та гуманіста Григора Тютюнника. Ми запросили на нашу телепередачу фахівців, яким не байдужа творча спадщина цього письменника, бо основною проблемою, яку він висловлював у своїх творах є людина і природа. Отже, перше слово я надаю літературознавцям, які познайомлять вас з життям і творчістю Григора Тютюнника.
Повідомлення учнів: біографія
- Тютюнник Григір (Григорій) Михайлович народився 5 грудня 1931 року в селі Шалівці на Полтавщині в селянській сім’ї.
- Доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Під час голодомору 33-го року помер його дідусь, а хлопчикові виповнилося тоді лише 1,5 року, і він перестав ходити, говорити, сміятися.
- Коли Григорію виповнилося 6 років, він залишився без батька. Почав жити у сім’ї батькового брата. Потім почалася Друга Світова війна, голод, поневіряння по чужих хатах.
- Після визволення України від фашистської навали Тютюнник закінчив п'ятий клас сільської школи і вступив до ремісничого училища; працював на заводі в колгоспі, на будівництві.
- Спочатку писав твори російською мовою, а після того, як прочитав словник Гріченка, почав писати українською.
- З дитинства Григір Тютюнник ріс хлопчиком, чутливим до природи. Ці враження відбилися його творах - збірках оповідань для дітей «Ласочка», «Лісова сторожка», «Степова казка».
- Прожив Григір Тютюнник лише 49 років, зумів залишити багато цікавих творів для дорослих і дітей.
2. Гра «Так чи ні»
- Григір Тютюнник народився на Миколаївщині.
- Письменник рано залишився без батька і дідуся, що наклало важку нішу на його душу.
- Твори свої розпочинав писати українською мовою.
- Григір Тютюнник любив природу і тому багато книг присвятив їй.
- Письменник писав тільки для дорослих.
- Тютюнник написав для дітей багато віршів.
3. П’ятихвилинка - презентація «Похвали книжку»
Декому з учнів було дано завдання прочитати книги Тютюнника і підготувати короткі реклами на них. (Мета - щоб пізнати світ і себе в ньому, нам доводиться відповідати на ряд запитань, які знаходяться у книжках). Де ми беремо книжки? (У бібліотеці).
4. Вправа «Гронування»
Учитель. − Давайте пригадаємо, які книги живуть на книжкових полицях:
• збірник слів в алфавітному порядку з поясненнями, тлумаченнями або перекладом на іншу мову. (Словник).
• Уся в малюнках і така захоплива! Влаштовує зустрічі з казковими героями, подорожі у світ прекрасного та цікавого. (Художня книга).
• На допомогу до вас прийде саме ця книга, коли ви шукаєте інформацію про історію предмета, його виникнення і навіть тоді, коли готуєте уроки. (Енциклопедія).
• Ваш помічник на всіх уроках. За короткий час допоможе знайти відомості з конкретних питань. Він - як паличка - виручалочка! (Довідник).
• Ваш перший помічник і порадник на кожен день. Його молодший брат Буквар навчив вас читати. (Підручник).
5. Книжкова виставка
Учитель. - Сьогодні і ви долучились до створення виставки книг.
- Діти, зверніть увагу на книжкову виставку.
- Назвіть книги, які ви бачите на виставці.
- Тому я надаю слово дітям, що приготували для вас презентацію книг Тютюника, що прочитали самостійно.
- Що порадив вам Г.Тютюнник?
Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор закликає шанувати, оберігати, товаришувати з «братами нашими меншими», і це стане окрасою вашого життя. За ваше добро вам заплатять любов’ю і вірністю. Добро і любов повинні йти з вами поруч протягом усього життя.
Отже, з творчістю якого письменника ми сьогодні познайомимося?
6. Студія «Новини»
Учитель. - Давайте зараз попрацюємо в студії «Новини». Адже наші гості не знайомі з цим твором і ми коротко охарактеризуємо оповідання, щоб всім його захотілося прочитати. Прочитайте уривки з оповідання «Ласочка», які вас вразили і запали в душу і поясніть чому?
7. Робота у парі
Словникова робота (встановити взаємозв’язки)
Учитель. - Готуючись до уроку, ми працювали з тлумачним словником. Перевіримо, як ви зрозуміли значення деяких слів.
Рибалка людина, яка ловить рибу, займається рибальством
Дзяволить принада для ловіння
Дрібушить тонкий шар льоду на поверхні землі, на деревах.
Вепри з виводками витанцьовує, швидко перебирає лаками, притупуючи
Закортіло пискливо тихенько гавкає,
Нажива дуже захотілося.
Ожеледиць протяжне, жалібне звучання.
Туркотіли припутні дикі кабани зі своїми малятами.
Скімлення воркували (мова голубів «перелив» часті звуки)
лісові, дикі голуби.
риби, наживка.
8. Студія «Творча». Інсценізація уривка оповідання від слів: «Вранці сидів дід Арсен у човні біля верби…» до слів: «…я увесь ваш рід годуватиму?».
Учитель. - Як можна продовжити оповідання?
9. Тест
1. Головний герой оповідання – це…:
а) Ласочка;
б) Арсен;
в) Лисеня;
2. Арсен вперше зустрівся з лисеням…:
а) влітку вранці;
б) взимку вночі;
в) взимку вранці;
3. Чому звірка дід назвав Ласочкою?
а) Вона була розумною;
б) любила поїсти смачненьке;
в) ластилася до діда.
4. Очі в лисеняти були…
а) хитрі;
б) нехитрі;
в) розумні.
5. Лисеня було…
а) нахабне;
б) лякливе;
в) бойове.
6. Лисеня приходило до річки…:
а) щомісяця;
б) щотижня;
в) щодня.
7. а) Ласочка допомагала дідусеві рибалити.
б) Ласочка заважала дідусеві рибалити.
в) Ласочка розважала діда.
8. Навесні Арсен почав рибалити, …:
а) коли крига скресла;
б) коли почалася повінь;
в) коли потеплішало.
9. На кручі стояла…:
а) велика пухнаста лисиця;
б) лисиця з лисеням;
в) лисиця з двома лисенятами.
10.Арсен…:
а) був байдужий до непроханих гостей;
б) був незадоволений появою лисиць;
в) зрадів зустрічі.
10. Взаємоперевірка тесту (відповіді на дошці)
11. Фізхвилинка
Якщо ви вважаєте, що потрібно захищати зникаючі види, встаньте з-за парти.
Якщо ви не кидаєте на землю сміття, тупніть лівою ногою.
Якщо ви не зриваєте першоцвітів, тупніть правою ногою.
Якщо ви вважаєте, що не можна вбивати тварин, поморгайте очима.
Якщо ви вважаєте, що не можна вбивати птахів, підніміть праву руку.
Якщо ви вважаєте, що Червона книга необхідна, підніміть ліву руку.
Якщо ви вважаєте, що потрібно годувати зимуючих птахів, опустіть руки.
Якщо ви будете охороняти природу сядьте за парти.
12. Перевірка розуміння змісту прочитаного твору
13. Робота в групах
І група: характеристика головних героїв твору
Учитель. - Хто головні герої оповідання?
- Якого роду слово Арсен? Ласочка?
- На яке питання відповідають слова, які характеризують Арсена? Ласочку?
- Ми будемо складати характеристику цих двох героїв. Я вам називаю іменники, ви думаєте, до кого можна віднести це слово, але утворивши від нього прикметник: розум, мудрість, працьовитість, спостережливість, скромність, щедрість, не набридливість, небайдужість, спостережливість, турботливість, терпеливість, доброта, витриманість, здібність, відповідальність.
- Що об`єднає Ласочку і діда Арсена?
- Який висновок ми можемо зробити? (Товаришувати і дружити зі звірами. У добрій справі виявляти терпіння і наполегливість.).
ІІ група: складання плану оповідання
Учитель. - Подумайте, на які частини можна поділити і назвати чистини оповідання?
ІІІ група: робота з прислів`ям
Учитель. - А як розумієте прислів'я: "Природа - це казка, яку треба читати серцем"?
- А що конкретно можемо зробити ми? (Виступи дітей).
- Так, ми з вами повинні щоденно показувати приклад дбайливого ставлення до природи, займатися озелененням класу, школи, не руйнувати пташині гнізда, вчасно зупинити того, хто нищить природу. Треба серцем сприйняти довколишню красу і оберігати її, дбати, щоб ніколи не змовкав хор травневого ранку, вічно шуміли над нами крислаті дуби, ніжним рожевим квітом веселилися яблуні, співали чарівні пісні солов'їв, бо Природа - це казка, яку можна прочитати лише серцем!
14. Студія «Художня»
Учитель. - Уявіть себе художниками-ілюстраторами. Які ілюстрації до твору ви створили б, щоб ваші одно-класники теж захотіли прочитати ці книги, змініть вашу розповідь так, щоб відповідь перетворилося на казку (лисичка заговорить).
- Які кольори переважають ?
- Яку музику ви почули ?
15. Ознайомлення з Червоною книгою України
Учитель. - Чому вона має червоний колір?
- Червона книга України була створена у 1980 р. Червоний колір – попередження, сигнал тривоги. До неї занесені 542 видів звірів, які потребують охорони. Червона книга України — основний документ, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів тварин і рослин, на підставі якого розробляються наукові і практичні заходи, спрямовані на їх охорону, відтворення і раціональне використання. Ознайомтесь з її змістом, розкажіть про неї своїм друзям і близьким.
- До чого закликає Червона книга?
ІV. Підсумок уроку
1. Гра «Торбинка запитань»
Учитель. - До нас на гостину прийшов дідусь Арсен і хоче взяти інтерв`ю, перевірити, як ви читали даний твір і зрозуміли зміст прочитаного.
- Чому у нього така назва?
- Що вразило?
- Що найбільше запам'яталося?
- Який цей твір за жанром: оповідання, казка чи науково-популярний твір? Доведіть свою думку. (Розповідь дідуся Арсена ведеться в прозовій формі).
- Яка головна думка твору? До чого закликає автор, описуючи незвичайну дружбу людини і звіра? (Ми повинні оберігати, піклуватися мешканців світу. Браконьєрство, стихійні лиха, аварії знищують тварин. Бережіть своїх вірних друзів!).
- А чи хочете ви, щоб ваші стосунки з іншими теж були такими?
- Як, на вашу думку, розвивалися події далі ?
Зробимо висновок, про те, чи зможемо ми з вами скористатися порадами автора у майбутньому
Уявіть себе редактором, вам слід затвердити назву оповідання. Залишити чи дати іншу.
- Чи сподовбався вам урок?
- Що нового ви дізналися на цьому уроці?
- Оцініть свою роботу на уроці.
2. Вправа «Доповни речення»
− Починайте з такої фрази: «Я розповім своєму другові (своїй подрузі) про те…».
- Як ви думаєте, з чим можна порівняти доброту, добро ? (З сонечком).
– Яке воно? (Жовтеньке, тепле, лагідне, дає життя усьому на Землі).
Скільки промінчиків у сонечка, стільки і компонентів має доброта: (кожен компонент накладається на промінчик):
доброзичливість;
чуйність;
приязність;
надійність;
старанність;
сумлінність;
ввічливість;
ласка;
любов;
повага;
співчуття;
захист;
турбота;
шана;
щирість;
людяність
Ці якості має кожна людина, але не кожна їх розвиває.
- Чи відрізняється зовнішньо добра людина від інших? (Ні).
- А як ми дізнаємось про її доброту? (За вчинками. Вона завжди допоможе у скрутну хвилину. А якщо радість – вона не буде заздрити, а буде щиро радіти за інших).
- Нашу передача хочу завершити словами:
Кожного дня і кожну хвилину
Оберігайте всяку тварину.
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагатися не ображати.
- Описуючи добрі стосунки людини і звіра, автор вказує нам на один із шляхів до прекрасного і доброго у житті: шануйте природу – товаришуйте і дружіть з «братами нашими меншими», і такі стосунки стануть окрасою нашого життя.