Урок "Д. Павличко "Зернина"

Про матеріал
Розробка уроку, метою якої є розширити і закріпити уявлення про прийоми виразності, до яких вдаються поети для розкриття головної мети свого твору на основі вірша Д. Павличко «Зернина»; формувати та розвивати уміння працювати над змістом з метою навчитися усвідомлювати всю глибину поетичного твору; формувати та розвивати уміння працювати над змістом з метою навчитися усвідомлювати всю глибину поетичного твору.
Перегляд файлу

  Урок читання у 4-А класі ЕЗОШ№4

Вчитель:  Яшина О.В.

 

Тема уроку:  Д.Павличко «Зернина»,

Мета:

Пізнавальна: розширити і закріпити уявлення про прийоми виразності, до яких вдаються поети для розкриття головної мети свого твору на основі вірша Д. Павличко «Зернина»;

Розвивальна: формувати та розвивати уміння працювати над змістом з метою навчитися усвідомлювати всю глибину поетичного твору; продовжити формування навички свідомого виразного читання, уміння висловлювати свою думку, доводити її, аналізувати прочитане; на основі вправ на розвиток образного мислення розвивати уяву учнів, уміння фантазувати.

Виховна: допитливість, повагу до думок іншої людини, прагнення знаходити відповіді на поставлені запитання, прагнення дітей до самовираження та самореалізації у пізнавальній діяльності, взаємоповагу у суспільній діяльності; сприяти вихованню поваги до загальнолюдських цінностей.

 

Обладнання: мультимедійна презентація, картки на антиципацію, задачі уроку, бейджи, картки з завданням для роботи в групах

 

Хід уроку:

І.  Самовизначення до діяльності.

1. Позитивна настанова

- Зараз я спробую відгадати, що відчуває 4-А, побачивши на місці своєї вчительки чужу? (маска «підозрілість»)  покажіть мені це на ваших обличчях. А у кого виникло таке почуття? («здивування»)  Покажіть. А у мене, коли я зараз дивлюся на вас, виникає бажання посміхнутися, і якщо хтось із вас відповість мені на мою посмішку, я буду дуже вдячна.

- Ще мені хотілося б узнати, чого ви чекаєте від цього уроку?

- Із того, що я почула, роботи у нас сьогодні багато, тому треба визначитися, як ми будемо працювати? (швидко, будемо уважними)

2. Опора на особистий досвід учнів із проблеми уроку.

- Навіть професійний спортсмен починає своє тренування із розминки. Із розминки почнемо і ми.

1) Вправа на антиципацію.

недозріл.  яблуко

дитяч. сміх

вдячн. синичка

маленьк. зернина

перебит.гілка

  • Прочитайте з прийменником про, з.
  • Складіть речення із словосполученням «дитячий сміх», «недозріле яблуко», «про вдячну синичку».

2) Робота з домашнім текстом.

- Де ви зустрічали ці словосполучення?

- Про що заставляє задуматися поет у вірші «Синичка», «Яблуко»?( - Чому вірш названо не «Яблунька», а «Яблуко»?

ІІ. Етап цілепокладання

- Якого словосполучення з картки не було в творах, з якими ви вже знайомі? (маленька зернина)

- Спробуємо  подумати, чим може бути такою важливою маленька зернинка?

- Ви розповіли багато цікавого. Як ви думаєте, про що нам сьогодні варто поговорити докладніше? Про що буде твір, над якими ми будемо працювати?

- Як ви думаєте, чому я сказала не читати твір, а працювати над ним?

- Вірно. Працювати над твором – це узнати всі його таємниці,зрозуміти все, що хотів сказати автор. А для чого це потрібно?

- Отже, перед нами дві задачі: вчитися розкривати таємниці поетичних творів і відповісти на питання: що може починатися з маленької зернини і чим це так важливо для людей? В цьому нам сьогодні допоможе вірш вже знайомого вам поета Д. Павличка «Зернина»

Фізкультхвилинка  

ІІІ. Усвідомлення та засвоєння нових знань та умінь

  • Перший раз я вам сама прочитаю вірш Д. Павличка «Зернина» і хочу, щоб ви заплющили очі і уявили, побачили все, про що пише поет.
  1. Першоразове читання тексту.
  2. Перевірка сприймання.
  3. Що ви побачили? Що сховано в зернині?
  4. Робота над змістом вірша.
  • А зараз давайте перечитаємо вірш, знайдемо і відкриємо всі його таємниці.
  • Яку «таємницю» ви побачили в першій строфі?
  • Почитайте рядки, в яких говориться, що може вирости із жмені колосків?
  • Що автор вкладає в слова «знову добуде сила земна»?  Що символізує у вірші слова «земна сила»?
  • Що ви уявляли, коли читали два останніх рядка другої строфи?
  • Чому автор називає світ ясним і зеленим?
  • Яким прийомом користується автор у цій строфі? (перебільшенням)
  • В якій строфі автор ніби підводить підсумок, що ж може вийти із малої зернини?
  • Як ви розумієте «хлібом осяяна пісня»? Як із зернини може зрости місто?
  • Що хотів сказати автор словами «і все те, що є, і що буде опісля…»?
  • Прочитайте ще раз мовчки. В якій же строфі розкривається головна думка цього твору?
  1. Робота над виразністю.
  • Для чого повторюються слова у другій строфі? Як слід почитати ці рядки? Спробуйте із захопленням, радісним здивуванням прочитати  їх один одному у парах.
  • Які почуття автор вкладає в рядки про значення хлібу для людей? Як прочитати правильно цю строфу?  ( урочисто)
  • Прочитайте вірш виразно.

Фізкультхвилинка

IV. Систематизація та узагальнення набутих знань

  1. Робота в групах
  • Залишилося розкрити останні таємниці вірша. Ви обговорите їх в парах і домовитесь, хто буде відповідати на ці запитання?

Виконання роботи на аркушах із завданням.

  • Як слід працювати в парах? Яких правил дотримуватися?

Завдання:

  1. Як ви зрозуміли рядок «У пшеничній зернині більш як сто казок»? Які казки ви знаєте?
  2. Чому автор вважає, що колоски, які добуде із зерен сила земна  будуть «довжеленні»?
  3. Поясніть слова поета «веселка нового моста». Чому автор порівнює новий міст із веселкою?
  4. Поясніть прислів’я «Де хліб – там нема голоду», «Хліб годувальник, святиня людська».
  1. Проблемне питання.
  • Чому хліб вважають святинею? Як до нього слід ставитися?

V. Рефлексія

- Про що вас сьогодні заставив задуматися Д. Павличко?

- Подивіться на задачі, які ми повинні були вирішити за урок? Ми впоралися із завданням? Чи всі свої таємниці розкрив нам вірш?

- А що, по-вашому, нам дозволило виконати завдання уроку?

- А зараз я хочу щоб ви опустили голови, а підняли свої обличчя із тим виразом, який хотіли б мені показати.

VII. Підсумок уроку. Оцінювання. Рекомендації до домашнього завдання.

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
25 березня 2020
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку