КЗ «Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13 Луцької міської ради»
Конспект уроку з зарубіжної літератури
у 8-му класі
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Есхіл «Прометей закутий». Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». «Дари» Прометея людству.
Підготувала та провела
вчитель зарубіжної літератури
Талашко О.А.
Тема: Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Есхіл «Прометей закутий». Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». «Дари» Прометея людству.
Мета: Ознайомити з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру, з відомостями про життя і творчість Есхіла, сприяти усвідомленню того, що давньогрецький театр був важливим засобом виховання народу; працювати над текстом уривків із трагедії «Прометей закутий»;
розвивати навички аналізу літературного твору, уважність, допитливість, навички зв’язного мовлення ;
виховувати інтерес до театру як особливого виду мистецтва, гуманістичні почуття, повагу до культурної спадщини людства .
Обладнання: слайд-презентація, підручник, роздатковий матеріал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Структура уроку
1.Організаційний етап.
Слово вчителя. Вправа «Лови посмішку». Слайд1
Доброго дня. Сьогодні у вас не звичний урок, адже сьогодні з вами працюватиму я, а не ваша вчителька. Хочу, налаштувати вас на гарну роботу і позитивний настрій, а для цього , ви я вам подарую свою посмішку, а ви її впіймайте і подаруйте нашим гостям.
2. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.
1) Бесіда.
- Що таке античність? (Культура Давньої Греції та Риму)
- Чому ми зараз вивчаємо античність?
- Які види мистецтв подарувала нам античність?
2) Складання асоціативного куща до слова «театр», словникова робота (Учень працює зі словником, виписує значення слова «Театр») Слайд2
Театр
3) Мозкова атака. Слайд3
- Чи ходите ви в театр?
- Які театри є у Луцьку? (Волинський обласний академічний драматичний театр, Обласний Ляльковий театр, Театр «Гармидер»)
- Що ви знаєте про сучасний театр?
- Що люди, зазвичай, беруть із собою в театр?
4) Вправа «Букет».
Ми теж з вами сьогодні створимо букет вдячності. У вас на партах лежать квіточки, будь ласка, візьміть і напишіть на них свої очікування від уроку та покладіть на край парти.
5) Повідомлення теми та мети уроку. Слайд4
Отже, як ви вже здогадалися, тема нашого уроку - Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Есхіл «Прометей закутий». Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». «Дари» Прометея людству.
Сьогодні на уроці ви повинні - Ознайомити з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру, з відомостями про життя і творчість Есхіла, сприяти усвідомленню того, що давньогрецький театр був важливим засобом виховання народу; працювати над текстом уривків із трагедії «Прометей закутий»;
розвивати навички аналізу літературного твору, уважність, допитливість, навички зв’язного мовлення ;
виховувати інтерес до театру як особливого виду мистецтва, гуманістичні почуття, повагу до культурної спадщини людства .
- Популярність театру в наш час.
3. Етап засвоєння нових знань.
1) Розповідь вчителя. Слайд5
Завдання : визначити чим давньогрецький театр відрізнявся від сучасного?
Джерела виникнення театру
Як не дивно, театр виник з обрядових пісень – дифірамбів, які виконувались на честь бога землеробства та виноградарства Діоніса на святах Діонісіях. Тричі на рік греки вшановували свята на честь бога Діоніса: у грудні («Малі Діонісії»), у січні – лютому («Ленеї»), у березні – квітні («Великі Діонісії»). «Театр» у перекладі з давньогрецького – видовище. Датою народження світового театру вважається 534 рік до н.е. (дата першої постановки трагедії, проте тексти не дійшли до нашого часу).
Роль театру в житті давніх греків. Слайд6-7
Театр у житті давніх греків відігравав значну роль. Під час постановок вистав припинялося життя міста, і усі громадяни не тільки із великим задоволенням йшли до театру, а й вважали це своїм обов'язком. Якщо у бідних не вистачало грошей на білети, вони отримували спеціальну допомогу — субсидію.
Грецький театр знаходився просто неба, він вміщував від5 до понад 40 тис. глядачів. Театральні вистави продовжувалися зі сходу до заходу сонця протягом трьох днів і мали характер змагань. Після закінчення вистав спеціальні судді визначали кращих драматургів, вручали призи. Імена переможців записувалися на мармурових дошках. П’єса ставилася лише один раз і більше не повторювалася.
Будова театру. Слайд8
Класичний грецький театр складався з трьох частин, що вдосконалювались протягом усього V ст. до н. є.
Перша з них - театрон, або місця для глядачів,- була розташована на схилі пагорба. Місця, розміщені концентрично, вирубувалися прямо в скелі (як в афінському театрі Діоніса) або виривалися в землі і застилалися зверху дерев'яними дошками; з кінця V ст. до н. є.- кам'яними або мармуровими плитами. Для особливо поважних осіб сидіння, у вигляді мармурових крісел, ставилися в перших рядах. Театр працював лише на свята Діоніса. Проте його скоро почали використовувати для інших цілей: в ньому робилися оголошення, читались різні постанови, проводились диспути. З початку IV ст. до н. є. в театрі відбувались засідання народних зборів.
Афінський театр вміщував до 20 тисяч, епідаврський - до 15 тисяч, театр у Мегалополі (Пелопоннес) - 44 тисячі глядачів. Лишається додати, що, незважаючи на таку велику кількість глядачів, кожне слово актора чітко долинало до найвіддаленіших рядів.
Друга частина театру - орхестра, спочатку кругла, а пізніше підковоподібна втрамбована площадка, що доходила майже до першого ряду місць для глядачів, відділена від них невисокою мармуровою балюстрадою. У центрі знаходився жертовник богу Діонісу.
На орхестрі розміщувався трагічний хор. Хор водночас і співав, і танцював. На початковій стадії розвитку трагедії він відігравав велику роль - був колективним актором, його пісні займали значне місце в трагедії, до того ж він відбивав думки автора й демосу.
Третьою частиною була скена – намет, де переодягалися актори; вона розміщувалася позаду оркестри, звідти актори виходили до глядачів. У ній також зберігався акторський реквізит. Пізніше її почали оформлювати колонами, як фасад палацу або храму. Перед цими колонами і проходила дія.
Якими були актори давнього театру? Слайд9-10
Спочатку головною фігурою дійства був хор, що складався спочатку з 12, а пізніше з 15 чоловік. Приблизно з VI ст. до н. є. з хору виділився головний актор, за часів Есхіла акторів стало уже двоє, а Софокл увів ще й третього артиста.
Усі ролі виконували лише чоловіки. Актори повинні були не тільки добре промовляти слова п'єси, а й співати і танцювати. Актори носили на обличчі маски. Вони були потрібні для того, щоб було видно міміку актора, бо театр великий. На ногах актора було взуття на високій підошві, котурни, що робило його значно вищим.
Під час театрального дійства використовувала технічні пристрої: підйомні машини, потрібні для появи богів; механізми для створення шумових та зорових ефектів (Грому, блискавки).
Відмінності. Слайд11
( вистави під відкритим небом, велика кількість глядачів, вистави тривали цілій день протягом трьох днів, вистави у формі змагань, п’єси не повторювалися, частини театру, актори, маски…)
2) Слово вчителя. Слайд12
Основними жанрами давньогрецького театру були трагедія та комедія. «Батьком трагедії» вважають Есхіла.
Що відомо про нього? Нам розповість…(випереджувальне завдання)
Завдання: Яким є внесок Есхіла у розвиток античного мистецтва?
3) Повідомлення учня. Слайд13
Про життя Есхіла відомо небагато. Народився в 525 році до н.е. в аристократичній сім’ї. Воював простим воїном у переможній війні греків з Персією. Саме участь у війні з персами він найбільше цінував у своєму житті. Після війни Есхіл, очевидно, брав участь у зміцненні рідної йому Афінської держави. Останні роки життя провів на острові Сицилія при дворі сіракузького тирана Гієрона, де і помер 456 р. до н.е на 69 році життя.
Відомо, що Есхіл написав близько 90 трагедій, з яких до нас дійшло 7.
Есхіл вважається автором значної кількості сценічних нововведень. Він увів у дію трагедії ще одного самостійного актора (девтерагоніста). Це нововведення скорочувало партії хору, розширювало діалоги, завдяки чому пожвавився розвиток дії. Вважається, що саме Есхілу належить ідея використання багатих костюмів, масок, сценічних ефектів за допомогою технічних пристосувань. Він вводив у свої твори велику кількість танців, до яких сам створював музику та вигадував рухи.
Найбільшою популярністю у глядачів користувалася трагедія Есхіла «Прометей закутий».
Про смерть Есхіла також існує легенда. Оракулом було сповіщено, що він загине від небесного удару. Боячись, щоб у місті щось не впало йому на голову, поет почав писати свої твори в полі. Одного разу пролітав орел, тримаючи в пазурах черепаху і шукаючи скелю, об яку можна було розбити панцир жертви. Побачивши лису голову поета і прийнявши її за блискучу скелю, орел випустив черепаху…
Перевірка завдання. Слайд14
4) Робота з літературознавчими термінами.
А) Вправа «Маска». Слайд15
- Яка маска, на вашу думку, відповідає змісту терміна «трагедія»?
Б) Робота зі словником. (Учень з’ясовує значення слова «трагедія» )
Трагедія - драматичний твір, у якому представлена гостра боротьба (конфлікт), що призводить до загибелі головного героя.
Запис визначення в зошит. Слайд16
5) Слово учителя. Слайд17
Найбільш відомою з усіх творів Есхіла стала його трагедія «Прометей закутий», яка й до сьогодні користується великою популярністю. На думку вчених, цей твір є частиною трилогії про Прометея («Прометей-вогненосець», «Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). В основі твору лежить давньогрецький міф про Прометея.
6) Бесіда на повторення.
- Що з давньогрецьких міфів вам відомо про Прометея? ( Прометей був одним із титанів. Свого часу він допоміг Зевсові перемогти Кроноса, Зевсового батька й прийти до влади.
- Чого навчив Прометей людей? (Будувати житло, використовувати вогонь, напинати вітрила, полювати лісову звірину, приручати тварин, лікувати цілющим зіллям, добувати мідь, срібло і золото, плавати на човнах)
- Чому Зевс розгнівався на Прометея? (Прометей обдурив Зевса)
- Хто і за що наказав покарати Прометея? (Зевс. Прометей вкрав вогонь для людей)
- Хто мав бути катом Прометея і як він ставився до титана? (Гефест)
- Втіленням якої людської риси став Прометей? (Самопожертва)
7) Робота з текстом трагедії. С.97 Слайд18
А) З’ясування особливостей драматичного твору. (Список дійових осіб, монолог, діалог)
Б) Аналіз прологу.
- Де відбуваються події, зображені в трагедії? (У Скіфії, на краю землі)
- За який гріх був покараний Прометей? (Віддав людям вогонь )
- Хто повинен виконати наказ Зевса? (Сила і Влада, бог ковальства Гефест)
- Назвіть персонажів задіяних у пролозі трагедії? Хто з них протистоїть, а хто співчуває Прометею?
В) виразне читання монологу Прометея вчителем.
Завдання: Яким постає Прометей на початку твору?
4. Етап закріплення нових знань.
1) вправа «Лови помилку».
- Театр виник з обрядових пісень – дифірамбів, які виконувались на честь бога землеробства та виноградарства Діоніса.
- Якщо у бідних не вистачало грошей на білети, вони не відвідували театр.
- Класичний грецький театр складався з трьох частин: театрону, скени, оркестри.
- Актори носили на обличчі маски.
- В театрі акторами були чоловіки та жінки.
- Основними жанрами давньогрецького театру були трагедія та комедія.
- Батьком трагедії вважають Софокла.
- Найбільш відомою з усіх творів Есхіла стала його трагедія «Прометей закутий».
- Трагедія – драматичний твір, у якому засобами гумору й сатири розвінчуються недоліки людського життя й навколишньої дійсності.
- Зевс покарав Прометея за те, що вкрав вогонь для людей.
2) Вправа «Розбіглися терміни».
Театр, трагедія, орхестра.
5.Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання. Слайд19
1.Опрацювати с93. (будова давньогрецької трагедії)
2. Дочитати трагедію «Прометей закутий» с.99-103
3.Скласти синкан до образу Прометея.
4.Створити ілюстрації до трагедії Есхіла (за бажанням)
6. Підсумок уроку. Оцінювання. Слайд20
- «Букет вдячності»
- вправа «Аплодисменти»
Візьміть в одну долоньку позитивні емоції від нашого уроку, а в іншу – знання, які ви отримала сьогодні. Давайте з’єднаємо їх , і в результаті ви отримаєте успіх і овації.