Урок. Де і як жили первісні люди на території України. 6 клас

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку з курсу "Досліджуємо історію та суспільство" 6 клас за підручником О.Пометун, Т. Ремех "Досліджуємо історію і суспільство".
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку на тему

«Де і як жили первісні люди на території сучасної України»

 

 

 

                                                                 Виконала: Барило Ганна Григорівна,

                                вчителька історії                                                        

                                                         Ковалівської філії  І-ІІ ступенів

                                                      ОЗ «Новоаврамівський  ліцей»

                                                                   Хорольської міської ради Лубенського 

                                                району Полтавської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Де і як жили первісні люди на території сучасної  України.

 

Учні мають навчитися:

Характеризувати місця розташування основних стоянок первісних людей на території України; 

витлумачувати і доречно вживати терміни і поняття «палеоліт», «мезоліт», «неоліт», «археологічна культура»,

показувати на карті стоянки первісних людей на території України, територію  розселення трипільських племен;

визначати роль особистості в історії; місце трипільців в історії первісного суспільства.

Очікувані результати:

Учень, учениця

 - Визначає на карті стоянки первісних людей на території України і територіальні межі трипільської культури

-  Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки, візуальні джерела тощо)

-  Описує і характеризує за допомогою вчителя пам’ятку первісності, Трипільської культури.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Підготовчий етап (до 4 хв.).

1. Перевірка готовності класу до уроку.

2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів, щоб повторити поняття, які будуть використовуватися на уроці.

 Вправа «Співвіднеси термін і поняття»  (Виконується швидко за допомогою  інтерактивної дошки)

1 Кераміка                   Колектив родичів, що разом працював і мав спільне 

                                      майно

2 Стоянка                                  Перший метал, який почали обробляти первісні 

                                                   люди

3 Ремесло                                 Виготовлення гончарних виробів з глини

4 Археологічна культура        Досвідчені члени  роду

5 Старійшини                           Заняття з виготовлення знарядь праці, побутових      

                                                  предметів

6 Родова община                     Декілька великих сімей, об’єднаних в родову 

                                                  общину

7 Мідь                                         Не укріплене поселення для проживання в період  

                                                  кам’яного віку 

8 Рід                                         Речові залишки, знайдені  під час розкопок, що  

                                                 належать до одного історичного часу   та однієї       

                                                 території, і мають спільні риси.       

Учитель підводить підсумок  роботи актуалізації пізнавальної діяльності учнів

 

ІІ Основний етап (30 хв.)

1.Оголошення теми, визначення навчальних цілей уроку, мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Учитель. Повторивши основні знання, ми готові для подальшої роботи протягом уроку.

Пропонує обговорити питання як зміни природних умов впливали на життя, знаряддя праці та заняття первісних людей і пояснити на прикладах.

Учитель узагальнює результати відповідей учнів.

Учитель пропонує на листках, які лежать в учнів на партах, записати, що вони очікують від сьогоднішнього уроку.

2. Опрацювання нового навчального матеріалу. Формування та вдосконалення вмінь і навичок.

Учитель. Звертаю вашу увагу, що на території України археологи знаходять найбагатші стоянки періоду пізнього палеоліту - енеоліту. Пропоную:

  •          пригадати хто такі археологи і що вивчає наука археологія;
  •            виконати завдання на контурній карті, знайти в атласі с.1 та нанести на контурній карті стоянки первісних людей на території України.

       Робота з історичною  та контурною картою.        ( На інтерактивній дошці – проекція карти «Найдавніші стоянки первісних людей на території України», яка змінюється контурною картою. Учитель показує розташування вищеназваних стоянок,  дає інструктаж по роботі з контурною картою і за допомогою інструмента «Перо» ІД ( інтерактивної дошки) сам наносить названі стоянки. Учні працюють разом з вчителем кожен зі своєю  контурною картою).

Завдання для роботи в групах.   (клас обꞌєднується у 3 групи).    Звертаю вашу увагу, що основним змістом буде робота з малюнками, які вам будуть надані або висвітлені на дошці. Спираючись на свої знання, ви маєте уважно розглянути ілюстрації, об’єднавшись в дві групи. Кожна група буде виконувати своє завдання, але зміст завдань схожий: ви повинні зробити повний опис того, що побачите на малюнках. Можете використовувати зміст підручника. (на інтерактивній дошці дублюються малюнки «Мізинська стоянка», «Кирилівська стоянка», «Трипільське поселення та памꞌятки»).

І група – Про що свідчать археологічні знахідки на стоянці Мізин на Чернігівщині?

  1. В парах уважно прочитати запропонований текст переказати його один одному. Один учень починає переказ, інший – продовжує.
  2. Розглянути ілюстрацію  «Мізинська стоянка» ( худ. І. Іжакевич).  Використовуючи прочитаний текст, подумайте, що/кого  ще можна було намалювати на картині-реконструкції. ( робота всієї групи).
  3. Написати  зв’язний опис за поданим початком.

Вимоги до опису: послідовний опис, дотримання вимог граматики, використання 5-8 речень.

ІІ група –  Що відомо про Кирилівську стоянку?

  1. В парах уважно прочитати запропонований текст й переказати його один одному. Один учень починає переказ, інший – продовжує.
  2. Розгляньте ілюстрацію. Що зображено на ній? Що роблять зображені на ній люди? Який епізод з життя людини пізнього палеоліту зображено?  Які історичні знання втілив художник в картині?
  3. На основі картини І.Іжакевича  та тексту складіть розповідь про це поселення.

       Кирилівська стоянка. Картина І. Іжакевича

Вимоги до опису: послідовність, зв’язний зміст, використання вимог опису картинки, дотримання граматики, використання 5-8 речень.

Вимоги до опису: послідовний опис, дотримання вимог граматики, використання 5-8 речень.

( Групи виконують  завдання на окремому аркуші, де позначають прізвища учасників групи.  На виконання роботи відводиться 10 хвилин.)

    Підведення підсумків роботи в групах. По 1-2 учні з кожної групи презентують результати роботи.

 Можлива відповідь групи 1. На картині можна було б намалювати людей, які копають м’ясні ями, мисливців, які повернулися з полювання і оббілують тушу вбитої тварини; окремо людину, яка виробляє браслети з кісток або намисто з черепашок, окремо люди споруджують нове житло тощо.

Можлива відповідь групи 2. На передньому плані картини ми бачимо людину, яка виготовляє наконечники для списа, поруч з ним – кістки мамонта, які можна використати для прикрас. Трохи позаду люди стоять біля розведеного вогнища. Мисливець знімає шкіру з вбитого ведмедя, ліворуч зображено людину, яка чистить рибу, пійману в річці. Житла споруджені із жердин, вкритих шкірами. Зовні вони укріплені черепами та бивнями мамонтів. З цього видно, що основним заняттям мешканців було полювання на ведмедів, мамонтів.

Учитель. Пропоную звꞌясувати значення терміну «археологічна культура» ( робота з підручником (с.26).

Учитель. На уроці ми познайомимося з Трипільською археологічною культурою. Розповідь вчителя про відкриття Трипільської культури, походження її назви, час її існування.

Розвꞌязання історичних задач:

- У ІV тисячоліття до н. е. трипільці заселили лісостепову смугу України від Дністра до Дніпра. Скільки тисячоліть минуло з того часу?

- У 1893 році В. Хвойка відкрив перше поселення на території  сучасної України. Скільки років минуло з того часу?

 Робота з картою ( робота в парах). Знайди на карті та назви основні райони розселення трипільців на території України. Чому, на твою думку, вони селилися саме там? На території яких сучасних держав знаходять пам’ятки Трипільської культури? (відповіді учнів). Позначення на контурних картах місць  знахідок трипільської культури.

Досліджуємо в парах. Розгляньте ілюстрації та опишіть житла трипільців. Порівняйте з текстом на стор. 28 Трипільське житло з горищем. Реконструкція. Двоповерхове трипільське житло. Реконструкція. ( учні розглядають та дають відповідь на поставлене завдання).

Учитель. Трипільці були вмілими землеробами, скотарями, ремісниками.

Робота в групах. Учні обꞌєднуються в три групи «Землероби», «Скотарі», «Ремісники». За підручником кожна з груп визначає які культури вирощували трипільці, яких тварин розводити, які вироби виготовляли. Результати своїх досліджень оформляють на аркушах паперу ( міні-проєкти).

Робота з ілюстраціями підручника (стор.30). На основі ілюстрацій сформулюй висновки про спосіб життя трипільських жінок (зовнішність, одяг, убрання, заняття тощо). Яку роль відігравали жінки в трипільському суспільстві?

ІІІ. Завершальний етап (10 хв.)

  1. Контроль навчальних досягнень

А) На цьому етапі з метою перевірки рівня досягнення учнями поставлених на початку уроку навчальних цілей можна застосувати гру «Мішечок знань»

Учитель вибірково підходить до учнів і пропонує  з мішечка  витягнути скручений папірець на якому написане завдання.

- Хто такий В.Хвойка;

- Археологічна культура  - це…;

- Чим займалися трипільці?

- Скільки поверхів мали будинки трипільців?

- Як розташовувалися будинки в поселеннях трипільців?

Б) По закінченні гри «Мішечок знань» учитель проводить мозковий штурм  « Досягнення трипільців». На дошці вчитель малює квітку, завдання учнів на кожній пелюстці надписати досягнення трипільців.

  1. Підведення підсумків уроку.  Рефлексія.

Учитель стисло нагадує учням провідні ідеї теми,  розглянутої на уроці.

  •          Далі, використовуючи метод «Мікрофон» учні висловлюються: «Я дізнався…», «Я навчився…», «Мені сподобалося…», «Мене здивувало…», «У мене вийшло…»;
  •          Учитель пропонує повернутися до листків на яких вони на початку уроку записали свої очікування, на основі цих висловлювань співвідносяться реальні результати з очікуваними.

ІV. Домашнє завдання ( 1 хв.)

  1. Опрацювати § 5 підручника
  2. Підготувати розповідь « Я у поселенні трипільців».

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
19 березня
Переглядів
20
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку