Урок "Демократичні революції кінця 80-х — початку 90-х рр. у країнах Центральної та Східної Європи."

Про матеріал

Урок "Демократичні революції кінця 80-х — початку 90-х рр. у країнах Центральної та Східної Європи."

Мета: з'ясувати причини демократичних революцій, методи їх здійснення в країнах Центральної та Cхідної Європи , розвивати вміння аналізувати, порівнювати, висловлювати власну точку зору, працювати з різноманітними історичними джерелами, критично мислити; виховувати зацікавленість історією, почуття патріотизму.

Перегляд файлу

   Тема. Демократичні революції кінця 80-х — початку 90-х рр. у країнах Центральної та Східної Європи.

 

Мета: з’ясувати причини демократичних революцій, методи їх здійснення в країнах Центральної та Cхідної Європи , розвивати вміння аналізувати, порівнювати, висловлювати власну точку зору, працювати з різноманітними історичними джерелами, критично мислити; виховувати зацікавленість історією, почуття патріотизму.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент уроку
  2. Актуалізація опорних знань

Бесіда

Після Другої світової війни у країнах Центральної та Східної Європи утвердилися при владі комуністичні партії, які витіснили свої політичних суперників. У регіоні почалося формування тоталітарної системи.

-Назвіть передумови тоталітаризму в країнах Центральної та Східної Європи.

У 1950-ті р.р. в країнах Східної Європи почала наростати внутрішня нестабільність.

-Давайте з`ясуєм причини, якими була зумовлена ця нестабільність.

 

  1.   Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Тоталітарно-комуністичні режими стали перешкодою на шляху прогресу, хоч і мали деякі позитивні ознаки — безкош­товну освіту та охорону здоров’я тощо. Після періоду «застою» 70-80-х рр. країни соціалізму увійшли до смуги системної кризи. У країнах зростало масове невдоволення наявними порядками.

Із 1989-1991 рр. тривають демократичні революції в країнах Центральної та Східної Європи . що стануть найважливішою істо­ричною подією другої половини XX ст. їхнім. результатом стали не тільки кардинальні внутрішні зміни в країнах регіону, але й нова розстановка сил в Європі. Закінчилася конфронтація між Сходом і Заходом, закінчився етап «холодної війни».

Революції призвели до розладу тоталітарних режимів і далі поступового перетворення колишніх соціалістичних країн на дер­жави з ринковою економікою і громадянським суспільством, демо­кратичним суспільним ладом. Утворився ряд нових держав

 

 

  1. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу «Демократичні революції (1989-1991)».

Учитель. Криза тоталітарного режиму у Східній Європі ви­явилась загальною. Вона охопила економічну, соціальну, політич­ну і моральну сфери. Політичне банкрутство керівництва правлячих партій, недосконалість адміністративно-командних методів управління та небажання більшості населення жити в умовах тоталітарного режиму - усе це зумовило виникнення своєрідної революційної ситуації в цих країнах. Можна виділити такі причини демократичних революцій:

  • Економічна криза
  • Порушення прав людини,переслідування свободи та інакомислення з боку держави.
  • Політика «перебудови»  і «нового мислення» в СРСР не знайшла відклику в керівництва держав регіону,поглибило кризові явища.

Ситуація неоднаково складалась у кожній окремій країні. Однак загальним для всіх країн було прагнення ліквідувати монопольну владу правлячих партій, установити демократичну форму правління, оновити на основі широкої демократії соціально-економічне та політичне життя суспільства. Для соціальних революцій у країнах Східної Європи потрібен був зовнішній поштовх, який би послабив тоталі­тарну державу. Таким поштовхом стала «перебудова» в СРСР.

«Перебудова» сприяла посиленню впливу реформаторських елементів у комуністичних партіях і зумовили дискредитацію консервативного неосталіністського керівництва. Вона позбавила народи Східної Європи страху перед можливістю радянської інтер­венції. M. С. Горбачов у відносинах з країнами Центральної і Схід­ної Європи відмовився від «доктрини Брежнєва» і визнав право на­родів цих країн самостійно обирати шлях свого розвитку.

Події 1989-1990 р.р. за своїм характером були дійсно революційними, оскільки кардинально змінювали характер суспільно-політичних та соціально – економічних відносин у регіоні.

Форми та методи демократичних революцій були різними – від оксамитової революції в Чехословаччині до кривавих зіткнень у Румунії, що призвели до численних жертв.

 

 

 

Робота з таблицею (учні разом з вчителем опрацьовують таблицю)

ДЕМОКРАТИЧНІ РЕВОЛЮЦІЇ (1989-1991)

 

Спільні ознаки

 

Особливості

-Революції розгорталися майже од­ночасно  у другій половині 1989­-1990 рр.

-Широка участь у революційних подіях народних мас: масові страйки, демон­страції, акти громадянської непокори.  Студентство, що було каталізатором усіх подій, першим розпочинало ви­ступи.

-Провідну роль у цих подіях відіграла інтелігенція.

Робітники склали основну масу страй­карів і демонстрантів.

Усіх представників суспільства об’єднала спільна мета — прагнення ліквідувати монопольну владу прав­лячих комуністичних і робітничих партій

Події у Польщі розпочалися ра­ніше за усіх, ще на початку 80-х років, і були розведені у часі.

Партійна верхівка Угорщини добровільно склала свої владні повноваження.

У Чехословаччині події розгор­талися мирним, безкровним шляхом.

Події в Румуні супрово­джувались насильством.

Революція в Югославії йшла паралельно з розпадом країни і призвела до тривалого міжна­ціонального конфлікту і війни.

 

 

Революції розпочалися майже одночасно. Це пояснювалося,по-перше,зрілістю передумов і високим ступенем соціальної напруженості в усіх цих країнах і,по-друге,розумінням того,що СРСР не втручатиметься в справи своїх західних сусідів: не надаватиме підримки консервативним силам,які прагнули загальмувати демократичний процес.

У кожній країні революційні події мали свою специфіку.

(Учнів завчасно об`єднані в групи. Кожна група досліджувала особливості демократичних революцій в окремо взятих країнах.

І група  - «Дослідники демократичної революції 1989-1991р.р. в Польщі»

ІІ група – «Дослідники демократичної революції 1989-1991р.р. в Угорщині.»

ІІІ група – «Дослідники демократичної революції 1989-1991р.р. в Чехословаччині»

ІV група – «Дослідники демократичної революції 1989-1991р.р. в Болгарії»

V група – «Дослідники демократичної революції 1989-1991р.р. в Румунії та Югославії»

 

( Під час виступів керівників груп  учні заповнюють табличку)

«Демократичні революції наприкінці 80-х – на початку 90-х р.р. ХХ ст..»)

 

Польща

Чехословаччина

Угорщина

Болгарія

Румунія

Югославія

 

 

 

 

 

 

Закріплення нових знань учнів.

Бліц опитування.

1.Хто очолив профспілку « Солідарність»? (Лех Валенса).

2.В якому році створено профспілку «Солідарність»? (1980)

3.В якій країні відбулась « Оксамитова революція»?  (Чехословаччина)

4.Кого 29 грудня 1989рю Федеральні збори в Чехословаччині обрали президентом?  (Вацлава Гавела)

5.Які ви знаєте країни ,де демократичні революції відбулися із застосуванням військової сили? ( Румунія,Югославія).

6.Коли Соціалістична Республіка Румунія отримала назву Румунія? (29 травня 1990р.)

7.Яка доля спіткала Н.Чаушеску?(Подружжя розстріляно)

8.Хто став першим всенародно обраним президентом Болгарії? ( Желю Желєв)

9.Назвіть країну,де напр..1980-х р.р. розпочались виступи проти тоталітарного режиму із заворушень у місті Тимішоаре? (Румунія)

10.в якому році проголошено незалежності Словенії та Хорватії? (26 червня 1991)

11Які країни входять до Союзної Республіки Югославії,яка утворилася в квітні 1992р.? (Сербія і Чорногорія)

12.Назвіть держави ,які утворилися на території колишньої Югославії?(Словенія,хорватія,Македонія ,Боснія,Герцеговина,Союзна Республіка Югославія)

13.Хто це??( Лех Валенса)

Із робочої родини. Посередній учень, але чудовий організатор, він став Нобелівським лауреатом (1983).

Був ув’язнений.

Прекрасний оратор, має добре почуття гумору, ревний католик. На перших виборах отримав переконливу перемогу — за нього прого­лосувало 75%, а на виборах 2000 р. — менш ніж 1%.

Сам робітник (електрик), він захищав права робітників і заснував незалежну профспілку.

Став президентом незалежної Польщі.

14.Хто це???  ( Вацлев Гавел)

З родини відомого бізнесмена, що володів мережею універмагів. За це його вигнали із середньої школи, після чого пішов працювати лаборантом у хімлабораторію..

Вступив на економічний факультет, хоч прагнув на гуманітарний. Але за політичні погляди був відрахований. Після служби в армії пра­цював підсобником у театрі й таки став режисером.

Головну мету свого президентства вбачав у тому, щоб повернути країну до єдиної Європи і подолати важку спадщину комуністичного минулого.

Відомий правозахисник. Мало не єдиний серед політичної еліти своєї країни підтримав натовські бомбардування Югославії.

Після «оксамитової» революції став президентом країни й підтримав ідею про її розпад.

 

 

 

 

  1.             Підсумки уроку

1.Висновки.

Як ми побачили, події 1989-1990р.р. за своїм характером були дійсно революційними, оскільки кардинально змінили характер суспільно-політичних і соціально-економічних відносин у регіоні.

 

2.Заповнення картки самооцінки.

 Оцініть себе за кожним з визначених напрямків від 0 до 2 балів.

Прізвище,ім`я _________________________________.

1.Ви брали активну участь у роботі групи ______.

2.Ви вносили вдалі пропозиції,які враховувала група ______.

3.Ви надавали підтримку іншим членам групи,заохочували їх до роботи _____.

4.Ви висунули цілком нову ідею,що сподобалась іншим _____.

5.Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи вперед ____.

6.Ви доповіли класу про результати групової роботи _____.

 

  1. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 19  підручника

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Данилішина Катерина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Матушевська Альона Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
25507
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку