«Літературний вернісаж» (урок літератури, мистецтва).
Тема: «Деталі створюють шедевр» (Повість Оноре де Бальзака «Невідомий шедевр»)
Мета: навчати учнів самостійно вибудовувати свої знання, оперуючи текстом і своїми знаннями у різних навчальних ситуаціях, формувати вміння критично мислити; розвивати мовні, читацькі навички, навички мислення, розвивати творче мислення; виховувати радість пізнання світу і свій культурно-естетичний смак.
Обладнання: портрет Бальзака, зміст твору «Невідомий шедевр», презентація, інтерактивна дошка «Знайдіть спільне»*
Тип урок: урок позакласного читання
Технологія: розвиток критичного мислення
Перебіг уроку
Правда природи не може бути і
ніколи не буде правдою мистецтва.
Бальзак
І. Фаза виклику
1. Емоційне налаштування
Емоційноціннісна складова читацької компетентності
Вправа-розминка
-
Подумайте й опишіть своє ім’я кольором. Свою думку треба пояснити.
2. Мотивація
Культурологічна компетентність
-
Як ви думаєте, що може бути спільного між Оноре де Бальзаком і Пабло Пікассо, іспанським і французьким художником?
-
Після перегляду відео, все стане на свої місця! І побачимо наскільки література може вплинути на живопис навіть через пів століття.
Медіа: https://www.youtube.com/watch?v=7CWy3teyNT8
ІІ. Фаза побудови знань
-
Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
- Епіграфом до уроку я взяла слова Бальзака. Запишіть його в зошит.
- Як епіграф пов’язаний з новелою «Невідомий шедевр»?
- Тож тема уроку звучить так: «Деталі створюють шедевр». Звідки ці слова? (з твору) .
- Про що будемо говорити і чого очікуєте від уроку?
-
Емоційноціннісна складова читацької компетентності
-
У 1832 р. Бальзак пише невелику повість «Невідомий шедевр» з підзаголовком «Фантастичне оповідання», згодом, при оформленні задуму «Людської комедії» помістить цей твір в циклі «Філософські етюди».
-
Чому саме в цьому циклі автор знайде їй місце? (Перший і основний конфлікт в цій повісті ведеться навколо проблеми відображення дійсності в мистецтві. Герой її, геніальний художник, старий Френхофер виступає проти сліпого наслідування природі. Що повинен зображувати художник: реальність чи творити лише вигадане. Значення шедеврів для автора і суспільства. Чи може насправді існувати досконалий витвір мистецтва. Другий конфлікт – це любов і митець. Цей конфлікт відомий ще з епохи Античності, а саме міф «Пігмаліон»)
Метод «Структурований огляд»*
-
Яка головна тема повісті? (Мистецтво і реальність)
-
Хто головні герої твору? (Френгофер, Порбус і Пуссен)
-
Чим вони займаються в житті? (Художники. Різного віку і різних мистецький амбіцій)
-
При яких обставинах ці троє знайомляться? (в будинку Порбуса, споглядаючи картину, на якій була зображена Марія Єгипетська).
-
Кому картина не сподобалась? (Френгоферу). Що в ній не вистачало на йогу думку? («Чого ж тут бракує?Дрібнички, але ця дрібничка – все!» Реального життя. Був лише «мертвий» образ жінки. «Ти правдивий лише посередині»).
-
Як Френгофер робить її досконалою? («За допомогою 3-4 штрихів і одного світло-голубого мазка можна домогтися результату»)
-
Як Френгофер, Порбус і Пуссен бачать і розуміють мистецтво одне одного, і як це впливає на їхні стосунки та творчий процес? (Френгофер – метр, який дозволяє критикувати і удосконалювати картину Порбуса; Порбус – відомий художник Парижу, до якого так хотів потрапити молодий художник Пуссен; Пуссен має талант, який демонструє миттєво, і Френгофер купляє його ескіз за два золотих).
-
Що є метою життя Френгофера? (10 років малює шедевр, який ніхто не бачив). Що це картина? («Прекрасна Нуазеза»).
-
До якої хитрощі вдаються Порбус і Пуссен, щоб побачити картину? (Пуссен вмовляє Жіллет бути натурою для Френгофера, тому що він не може знайти ідеальну жінку. А Жіллет була занадто гарною).
-
Які суперечки виникають між Пуссеном і Жіллет? (про справжні почуття)
Розрив (висновок)
-
Що побачили художники в майстерні Френгофера? (безліч кольорових мазків у декілька слоїв і десь збоку жіночу ніжку).
-
Які емоції були у всіх трьох художників?
-
Як закінчується повість? (Френгофер вночі цього ж дня помирає, спалюючи всі свої картини)
-
Чому саме такий фінал твору? На що він вказує? (розчарування всім тим, чому ти присвятив все життя; амбіції відомого художника; яка роль митця в суспільстві)
-
Чи використовує Бальзак образ-символ у повісті? Чому цей шедевр був невидимим для оточуючих?
ІІІ. Фаза консолідації (рефлексія)
Культурологічна компетентність
Прийом «Знайдіть спільне»* (Цей прийом залучає увагу, активізує учня, розвиває критичне мислення.)
-
Подивіться на три картинки і скажіть, що їх об’єднує.
-
Що спільного між цими двома зображеннями?
-
Як це пов’язано з темою уроку?
Розрив (висновок)
-
Отже, наш «Літературний вернісаж» добігає до кінця. Запам’ятайте, що прагнення до досконалості може бути водночас дуже корисним, а може бути і викликом, що межує з розчаруванням. Важливо навчитися врівноважувати амбіції з самоусвідомленням своїх можливостей, талантів, поставленої мети.
ІV. Домашнє завдання: написати про момент, коли ви останній раз відчували розчарування (день, момент, людина, від своїх дій) і що допомогло вам відновити рівновагу.
Довідка «Знайдіть спільне»
-
Вінсент Ван Гог: відомий нідерландський художник. Протягом усього життя боровся з психічними захворюваннями та творчим розчаруванням. У своїх листах він писав про свою боротьбу з невпевненістю в собі та переконанням, що його картини недостатньо хороші.
-
Джорджія О'Кіф: американська «найдорожча» художниця. Відома своїми сміливими та барвистими зображеннями квітів і пейзажів, але вона також боролася з невпевненістю в собі та творчими блоками. Одного разу вона написала: «Я була в абсолютному жаху кожну мить свого життя — і я ніколи не дозволяла цьому заважати мені робити жодну річ, яку я хотіла».
-
Мікеланджело: художник італійського Відродження. Був відомий своєю одержимістю досконалістю та прискіпливою увагою до деталей. Він сказав знамениту фразу: «Дрібнички роблять досконалість, а досконалість — це не дрібниця».
___________________________________________
*((С) Академія гармонізації особистості. Скарбничка курсу-конструктору «Карусель вражень: як створити фантастині уроки за законами вражень». Автор А.-М. Богосвятська)
Текст твору https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=689