Урок "Дихання та газообмін у тварин."

Про матеріал
Тема: Дихання та газообмін у тварин. Мета: ознайомити з особливостями дихання та газообміну у тварин; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, мислення; навички роботи з текстом, порівнювати та узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки, формувати вміння працювати в групах; сприяти формуванню еколого-еволюційного світогляду. Очікувані результати: учні називають процеси життєдіяльності тварин: дихання і газообмін. Обладнання: зошит, підручник, мультимедійна дошка. Тип уроку: комбінований урок.
Перегляд файлу

Урок 37

Тема: Дихання та газообмін у тварин.

Мета: ознайомити з особливостями дихання та газообміну у тварин; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, мислення; навички роботи з текстом, порівнювати та узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки, формувати вміння працювати в групах; сприяти формуванню еколого-еволюційного світогляду.

Очікувані результати: учні називають процеси життєдіяльності тварин: дихання і газообмін.

Обладнання: зошит, підручник, мультимедійна дошка.

Тип уроку: комбінований урок.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент (3хв.)

  1. Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності (10 хв.)

Гра «Вірю — не вірю».

Якщо учні погоджуються з твердженням то піднімають руку, якщо ж ні ­ то не піднімають.

 

Чи вірите ви, що

1)   тварини належать до гетеротрофних організмів?

2)   наскрізна травна система закінчується анальним отвором?

3)   довжина кишечнику рослиноїдної та хижої тварини однакова?

4)   їжа рослинного походження перетравлюється швидше?

5)   неперетравлені рештки у тварин з ненаскрізною травною системою виділяються через рот?

6)   до переднього відділу травного каналу належать: ротова порожнина, стравохід, глотка?

7)   травна система складається з травної трубки і травних залоз?

8)   дощовий черв’як має наскрізну травну систему?

9)   для одноклітинних тварин характерне внутрішньоклітинне травлення?

10) для гідри характерне порожнинне і внутрішньоклітинне травлення?

11) до фільтраторів належать черевоногі молюски?

12) зовнішнє травлення властиве павукам?

 

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

+

+

+

 

 

Запитання до учнів:

Як називається складний безперервний біологічний процес, унаслідок якого живий організм із зовнішнього середовища споживає кисень, а виділяє вуглекислий газ та воду? (Дихання.)

Які почуття, слова, асоціації викликає у вас слово «дихання».

ІІІ.  Повідомлення нового матеріалу (20 хв.)

Із свого життєвого досвіду ми знаємо, що людина і тварина у момент народження робить перший вдих і вже до кінця життя буде здійснювати дихальні рухи – вдих і видих. Ці рухи дуже необхідні – вони підтримують життя.

Отже, дихання – це необхідна умова існування живого організму.

 

Дихання як біологічний процес являє собою розщеплення органічних речовин (за допомогою кисню — аеробне; у безкисневому середовищі — анаеробне) з метою отримання енергії, необхідної для життєдіяльності.

 

Запитання до учнів:

  • Коли виникло аеробне дихання?

Очікувана відповідь учнів:

Аеробне дихання виникло, коли в атмосфері в результаті життєдіяльності фотосинтезуючих організмів з’явився вільний кисень. До цього живі істоти використовували анаеробні, безкисневі джерела енергії.

 

Дихання не можливе без газообміну.

Газообмін - обмін газів між організмом і зовнішнім середовищем.

Запитання до учнів:

  •                   Як транспортується кисень, що надходить в організм?

Очікувана відповідь учнів:

Кисень, який надходить в організм, транспортується по ньому за участю кровоносної системи, рідини порожнини тіла тощо.

  •                   Пригадайте, у яких тварин кровоносна система не бере участі в транспортуванні кисню. Як у цих тварин відбувається транспорт кисню?

Очікувана відповідь учнів:

Лише в комах, які мають трахеї, кисень безпосередньо надходить до органів і тканин по їхніх розгалуженнях.

  •      Чи однакова інтенсивність дихання собаки коли він біжить і коли спить? Чому?
  •      Кисень для дихання потрібен усім організмам, але не всі тварини мають органи дихання як, наприклад, дощовий черв’як. Поміркуйте, як клітини його тіла отримують кисень.
  •      Інтенсивність дихання характерна для молодих органів у рослин і тварин. Чому? (В місцях росту клітини швидко діляться і ростуть. Для цього потрібні поживні речовини і велика кількість енергії).

 

ІV. Дослідження ( 5 хв.)

Квасолю, намочену за декілька днів до уроку, кладемо у скляні банки. Одну банку закручуємо металевою кришкою, іншу – накриваємо марлею. Перед уроками ставимо у «чорний ящик».

Учитель на уроці розповідає про експеримент і пропонує зробити передбачення результатів досліду. Потім відкриває «чорний ящик» і демонструє банки з пророщеним насінням.

Висновок: Для розвитку, росту, життя – потрібне повітря. Тому ростки, які знаходились в закрученій банці загинули. Це – закон природи, а значить характерний і для тварин.

 

V. Узагальнення і закріплення знань (5 хв.)

 Закінчи речення

  1. Необхідна умова існування живого організму , – …(дихання).
  2. Дихання не можливе без, – …(газообміну).
  3. Дихання, під час якого використовується кисень, – … (аеробне).
  4. Дихання, під час якого не використовується кисень, – … (анаеробне).

 

VІ. Домашнє завдання (2 хв.)

Підручник (Соболь В.І., 2015 р.) §35 ст. 157-160

Скласти кросворд, ребус на тему «Дихання».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дунаєвська Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 березня 2022
Переглядів
830
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку