Тема: Ділення на 1. Ділення рівних чисел. Розв'язування задачі на різницеве порівняння двох часток (за поданим планом).
Мета. Пояснити дітям правило ділення на одиницю і ділення рівних чисел; опрацювати розв'язання задачі на три дії за поданим планом та задачі на знаходження периметра прямокутника. Розвивати пам'ять, математичне мовлення. Виховувати самостійність, працелюбність, наполегливість. Зберігати здоров'я учнів.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Девіз уроку.
Щоб добре нам навчатись,
Треба всім старатись.
На уроці не лінитись
І старанно всім трудитись.
Будуть в нас знання міцні,
І ми будем всі - знавці!
- Бажаю вам успіхів!
- Сьогодні урок у нас незвичайний. Ми з вами вирушаємо у далеке плавання Математичним океаном. Подорожувати ми будемо на корабліІІ. Контроль, корекція та закріплення знань, умінь та навичок учнів.
- Приготувались! Наш корабель піднімає вітрила. Дме потужний вітер. Наш курс – порт «Обчислювальник». Шановні члени екіпажу! Бачу попереду непередбачувану перешкоду. По курсу - айсберг «Перевіряйко». Він пропонує нам своє завдання із домашньої роботи. - Назвіть значення виразів (усно)
30:5+1=7 30:(5+1)=5 0∙7+1∙7=7 (10-0)+4=14
30:5∙1=6 30:(5-0)=6 5∙1+6∙0=5 10∙0+10=10
-Наш корабель продовжує курс і прибуває до порту «Обчислювальник» Його жителі дуже люблять рахувати. Зараз вони хочуть перевірити, наскільки ви добре вмієте рахувати. Слухаємо уважно ці завдання і відповідаємо, піднімаючи свої руки. Тут ми обчислимо з коментуванням приклади (написані на дошці):
8∙0+8∙1=8 8∙ (0+8)=64
0∙6∙2=0 0∙ (8+3)=0
-Молодці! Жителі порту «Обчислювальник» залишилися вами задоволені. Але нам час далі рушати в дорогу. Наш корабель відпливає. Пливемо далі. А ось і видніється гавань «Каліграфічна». Доки ми будемо підпливати до неї, ви відкрийте свої зошити та запишіть дату проведення уроку та класну роботу. Жителі цього острова дуже гарно пишуть всі цифри. Вони попросили вас, щоб ви теж показали як гарно ви вмієте писати. Зараз у свої зошити запишіть число 34 каліграфічно (учні пишуть). Гарно всі написали. Найкраще виконали завдання (називаю прізвища учнів).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
- А ми рушаємо далі до острову «Новинка». Але тут незрозуміло де, з'явився шторм, який не підпустить нас до порту, доки ми не складемо з кожного прикладу на множення два приклади на ділення (усно). 3∙7=21 8∙5=40
2. Пояснення нового матеріалу.
- Шторм затих і наш корабель підпливає до острова «Новинка». На цьому острові жителі завжди дізнаються про щось нове.
-- Сьогодні із жителями цього острова ми будемо вчитися ділити числа на одиницю і самі на себе. Наприклад, 8:1, 8:8
- Скористаємося зв'язком дій множення і ділення, складемо приклади на ділення з прикладу на множення. Візьмемо для цього приклад 1∙8=8.
1∙8=8,
8:1=8,
8:8=1
а:1=а а:а=1
3. Первинне закріплення.
- Зараз ми відпливаємо до наступного острова. Але біда! Перед цим островом з'явилися пірати. Вони поставили умову, що ми зможемо пливти, коли розв'яжемо їхні приклади № 983, с.146 (18:3):6=1 (4+5):(4+5)=1 36:1+5=41
(18:3):1=6 (37+17+8):1=62 36:(1+5)=6
-Молодці! Тепер ми повинні пливти на наступний острів, але морські пірати пропонують нам виконати ще одне завдання - № 982(усно)
- Гарно ви впорались із завданням. Далі ми відпливаємо на затоку «Відпочинок».
Фізкультхвилинка.
Два прихлопи, два притопи
На носок, на каблучок,
Руки вліво, руки вправо,
Ми танцюєм гопачок.
Раз – присіли, два – присіли,
Покрутились, повертілись
І на місце своє всілись.
ІV. Закріплення та узагальнення знань, умінь та навичок.
Слід задачу ще зробити.
Добре треба міркувати,
Щоб її вам розв'язати.
Прочитайте умову задачі (читає учениця)
Перший муляр укладав за 6хв 54 цеглини. Другий муляр 35 цеглин уклав за 5хв на скільки менше цеглин укладав другий муляр за хвилину?
Що відомо в задачі? (два муляри укладали цеглини за певний час)
Скільки цеглин уклав перший муляр за 6 хв.? (54 цеглини)
Скільки цеглин уклав другий муляр за 5 хв.? (35 цеглин)
Скільки цеглин уклав перший муляр за 1 хв.? Як дізнатися? Якою дією?(54:6=9(ц.))
Скільки цеглин уклав другий муляр за 1 хв.? (35:5=7 (ц.))
На скільки менше цеглин уклав другий муляр?(на 2 цеглини)
Коротка умова:
6 хв. – 54 ц. – перший муляр
5 хв. – 35 ц. – другий муляр
1)54:6=9 (ц.)
2)35:5=7 (ц.)
3)9-7=2 (ц.)
Відповідь: на 2 цеглини менше.
Ширина прямокутника в 3 рази менша від його довжини. Знайди периметр прямокутника, якщо його довжина 12см.
Чи можна відразу знайти периметр? (ні)
Що для цього треба знати? (ширину)
Що відомо про ширину прямокутника? (в 3 рази. менша)
Чи можна знайти ширину? (так)
Яку дію треба для цього виконати? (ділення)
12:3=4 (см)
4+12+4+12=32 (см)
Відповідь: 32 сантиметри.
х∙8=8 х:1=7 4:х=4
х=8:8 х=71 х=4:4
х=1 х=7 х=1
18=8 7:1=7 4:1=4
V Підсумок уроку.
- Від цього порту ми підпливаємо до берега «Підсумкового». Цим наша подорож Математичним океаном закінчується. Я вдячна екіпажу за його допомогу на маршруті подорожі. До наступної зустрічі на борту корабля! VІ Домашнє завдання.
- Запишіть домашнє завдання у щоденники: № 986 – розв'язати приклади та № 985 – розв'язати задачу на с. 146.
Тема: Ділення на 1. Ділення рівних чисел. Розв’язування задачі на різницеве порівняння двох часток (за поданим планом).
Мета. Пояснити дітям правило ділення на одиницю і ділення рівних чисел; опрацювати розв’язання задачі на три дії за поданим планом та задачі на знаходження периметра прямокутника. Розвивати пам'ять, математичне мовлення. Виховувати самостійність, працелюбність, наполегливість. Зберігати здоров’я учнів.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Девіз уроку.
Щоб добре нам навчатись,
Треба всім старатись.
На уроці не лінитись
І старанно всім трудитись.
Будуть в нас знання міцні,
І ми будем всі - знавці!
- Бажаю вам успіхів!
- Сьогодні урок у нас незвичайний. Ми з вами вирушаємо у далеке плавання Математичним океаном. Подорожувати ми будемо на кораблі ІІ. Контроль, корекція та закріплення знань, умінь та навичок учнів.
- Приготувались! Наш корабель піднімає вітрила. Дме потужний вітер. Наш курс – порт «Обчислювальник». Шановні члени екіпажу! Бачу попереду непередбачувану перешкоду. По курсу - айсберг «Перевіряйко». Він пропонує нам своє завдання із домашньої роботи. - Назвіть значення виразів (усно)
30:5+1=7 30:(5+1)=5 0∙7+1∙7=7 (10-0)+4=14
30:5∙1=6 30:(5-0)=6 5∙1+6∙0=5 10∙0+10=10
-Наш корабель продовжує курс і прибуває до порту «Обчислювальник» Його жителі дуже люблять рахувати. Зараз вони хочуть перевірити, наскільки ви добре вмієте рахувати. Слухаємо уважно ці завдання і відповідаємо, піднімаючи свої руки. Тут ми обчислимо з коментуванням приклади (написані на дошці):
8∙0+8∙1=8 8∙ (0+8)=64
0∙6∙2=0 0∙ (8+3)=0
-Молодці! Жителі порту «Обчислювальник» залишилися вами задоволені. Але нам час далі рушати в дорогу. Наш корабель відпливає. Пливемо далі. А ось і видніється гавань «Каліграфічна». Доки ми будемо підпливати до неї, ви відкрийте свої зошити та запишіть дату проведення уроку та класну роботу. Жителі цього острова дуже гарно пишуть всі цифри. Вони попросили вас, щоб ви теж показали як гарно ви вмієте писати. Зараз у свої зошити запишіть число 34 каліграфічно (учні пишуть). Гарно всі написали. Найкраще виконали завдання (називаю прізвища учнів).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовка до вивчення нового матеріалу.
- А ми рушаємо далі до острову «Новинка». Але тут незрозуміло де, з’явився шторм, який не підпустить нас до порту, доки ми не складемо з кожного прикладу на множення два приклади на ділення (усно). 3∙7=21 8∙5=40
2. Пояснення нового матеріалу.
- Шторм затих і наш корабель підпливає до острова «Новинка». На цьому острові жителі завжди дізнаються про щось нове.
-- Сьогодні із жителями цього острова ми будемо вчитися ділити числа на одиницю і самі на себе. Наприклад, 8:1, 8:8
- Скористаємося зв’язком дій множення і ділення, складемо приклади на ділення з прикладу на множення. Візьмемо для цього приклад 1∙8=8.
1∙8=8,
8:1=8,
8:8=1
а:1=а а:а=1
3. Первинне закріплення.
- Зараз ми відпливаємо до наступного острова. Але біда! Перед цим островом з’явилися пірати. Вони поставили умову, що ми зможемо пливти, коли розв’яжемо їхні приклади № 983, с.146 (18:3):6=1 (4+5):(4+5)=1 36:1+5=41
(18:3):1=6 (37+17+8):1=62 36:(1+5)=6
-Молодці! Тепер ми повинні пливти на наступний острів, але морські пірати пропонують нам виконати ще одне завдання - № 982(усно)
- Гарно ви впорались із завданням. Далі ми відпливаємо на затоку «Відпочинок».
Фізкультхвилинка.
Два прихлопи, два притопи
На носок, на каблучок,
Руки вліво, руки вправо,
Ми танцюєм гопачок.
Раз – присіли, два – присіли,
Покрутились, повертілись
І на місце своє всілись.
ІV. Закріплення та узагальнення знань, умінь та навичок.
Слід задачу ще зробити.
Добре треба міркувати,
Щоб її вам розв’язати.
Прочитайте умову задачі (читає учениця)
Перший муляр укладав за 6хв 54 цеглини. Другий муляр 35 цеглин уклав за 5хв на скільки менше цеглин укладав другий муляр за хвилину?
Що відомо в задачі? (два муляри укладали цеглини за певний час)
Скільки цеглин уклав перший муляр за 6 хв.? (54 цеглини)
Скільки цеглин уклав другий муляр за 5 хв.? (35 цеглин)
Скільки цеглин уклав перший муляр за 1 хв.? Як дізнатися? Якою дією?(54:6=9(ц.))
Скільки цеглин уклав другий муляр за 1 хв.? (35:5=7 (ц.))
На скільки менше цеглин уклав другий муляр?(на 2 цеглини)
Коротка умова:
6 хв. – 54 ц. – перший муляр
5 хв. – 35 ц. – другий муляр
1)54:6=9 (ц.)
2)35:5=7 (ц.)
3)9-7=2 (ц.)
Відповідь: на 2 цеглини менше.
Ширина прямокутника в 3 рази менша від його довжини. Знайди периметр прямокутника, якщо його довжина 12см.
Чи можна відразу знайти периметр? (ні)
Що для цього треба знати? (ширину)
Що відомо про ширину прямокутника? (в 3 рази. менша)
Чи можна знайти ширину? (так)
Яку дію треба для цього виконати? (ділення)
12:3=4 (см)
4+12+4+12=32 (см)
Відповідь: 32 сантиметри.
х∙8=8 х:1=7 4:х=4
х=8:8 х=71 х=4:4
х=1 х=7 х=1
18=8 7:1=7 4:1=4
V Підсумок уроку.
- Від цього порту ми підпливаємо до берега «Підсумкового». Цим наша подорож Математичним океаном закінчується. Я вдячна екіпажу за його допомогу на маршруті подорожі. До наступної зустрічі на борту корабля! VІ Домашнє завдання.
- Запишіть домашнє завдання у щоденники: № 986 – розв’язати приклади та № 985 – розв’язати задачу на с. 146.