Урок "Дисперсія світла. Поляризація світла".

Про матеріал

Показати причину залежності швидкості поширення світла від його кольору.Показати на дослідах, що біле світло має складну структуру, що воно складається з світлових хвиль різного кольору.

Перегляд файлу

Тема                                   cBinvTa.                            cBinua.

Мета. Добитися   учнями явища   i синтезу монохроматичних       BCix          неперервного спектру. Показати причину поширення        в його кольору. Пояснити, що показник заломлення залежить   в        i це явище являеться причиною    На практичних довести, що imageявляе собою поперечну   хвилю. Показатиimage

imageCBiTY, роль спостережень i експерименту вimage

image

imageнавчальним         програмним image S 48

imageуроку: Чудесный дар природы вечной Дар бесценный и святой.

image В нем источник бесконечный Наслажденья красотой. image

Солнце, небо, звезд сиянье...

imageМоре в блеске голубом,image

                                                     imageВсю природу и создания            image

imageМы лишь в свете познаем.

imageСтруктура уроку:

1. ОрганПацЈйний момент.

imageИ image  опорних знань

Ш. Оголошення теми. Формування мети й завДання уроку.

IV.     imageСприйняття i imageнового MamepiaJlY'.

image

image               1.1сторична               про вЈДкритпш веселки.

image

2. ДослЈДи Ньютона з Дисперсй“ cBinua.

imagecginua.

4.     Чомуimage

5.     Застосування явища Дисперсп.

6.     Зб'язок з   науками.

7.     Спектроскоп.

8.ПоляршацЈя ceinua.

V.        imageвивченого наimage

VI.     Узагальнення знань.

VII.ТДсумок уроку i Домашне завДання.

imageуроку:image

imageмомент. Створення атмосфери уроку; обладнання; включення          у    ритм уроку.

Формування мети i завдань уроку,

И.                              опорних знань

1.    Як поширюеться     в        прозорому

2.    Чи завжди        поширюеться    В яких випадках

З. Сформулювати закон заломлення

4.   Пояснити значення виразу «Оптично густе середовище».

5.   Який image3MiCT показника заломлення середовища?

      image 6. Який зв'язок частоти              з imageйого поширення?

7.   Який зв'язок показника заломлення середовища з

image

8.   imageimageРозв'язування задач по картках завдання.

image

imageIII. Оголошення теми. Формування мети й завДання уроку.

image на      ми розглянемо i незвичайне явище, дякуючи якому можна бачити наш оточуючий CBiT кольоровим. Як сказав Г.Гьоте, «Все живое стремится к свету». А чому ми з вами можемо бачити   кольори, image картинки? Чому CBiT imageдаруе нам     гамму        по kpacoTi i не повторюваних imageЩоб   на питання згадаемо image вткриття

Ta€MHui кольору. I розпочнемо з вивчення такого неповторюваного imageпрекрасного явища, як веселка. (За допомогою комп'ютера imageрозглядають фотографй i картини з зображенням веселки). I перед нами постае питання: ”Що таке веселка i як вона утворюеться?”

IV. Сприйняття i imageнового матерјалу.image

1. ]сторична ДовЈДка про imageвеселки.image

Учитель. спроби пояснення веселки як природниче явище природи було зроблено в 1611 AHT0Hio Його пояснення веселки протистояли тому BiH був церкви i приговорений до смертноТ страти, але imageйого i рукописи було спалено.

imageimageimageimageНаукове роз'яснення веселки вперше дав Рене Декарт в 1637р. Декарт пояснив веселку на ocH0Bi 3ak0HiB заломлення i imageimage в каплях падаючого дощу. Ось як BiH описував своТ спостереження: ”Радуга - столь замечательное чудо природы, и над её причинами, до сих пор столь мало известными, во все времена столь настойчиво задумывались умы, что мне трудно найти вопрос, на котором я лучше мог показать, как при помощи применяемого мною метода пройти к знаниям которым не обладали те, чьими сочинениями мы располагаем. Во - первых, когда я принял во внимание, что радуга может появляться не только на небе, но и в воздухе вблизи нас каждый раз, когда в нем находится капли воды, освещенные солнцем, как это иногда можно видеть на опыте в фонтанах, мне было легко заключить, что он зависит от того, каким образом лучи света действуют на эти капли, а от них достигают imageнашего глаза. Зная, что эти капли шарообразные, и видя, что при больших, и при малых каплях радуга появляется всегда одинаковым образом, я поставил себе цель - создать очень большую каплю, чтобы иметь возможность лучше её рассмотреть. ” Декарт створив велику каплю i пояснив веселку. Але веселка Декарта була

imageЧерез 30 P0kiB 1.Ньютон доповнив Декарта, пояснив, як заломлюються в дощу.

imageimageАмериканський вчений А.Фразер, який вивчав веселку в наш час, сказав про досјйдження Декарта i Ньютона так: ”Декарт повесил радугу в нужном месте на небосводе, а Ньютон раскрасил её всеми красками спектра. ”image

imageНьютона з Дисперсй• свјпиа.image

Що ж зробив Ньютон? В 1666 Ньютон ряд image i зробив велике припущення. В своТй ”Оптика” BiH описав свот imageтак : ”Я поместил в очень темной комнате у круглого отверстия около трети дюйма шириной в ставне окна стеклянную призму, благодаря чему лучок солнечного света, входящего в это отверстие, мог преломляться вверх к противоположной стене комнаты и образовывал там цветное изображение солнца... зрелище живых и ярких красок, получившееся при этом, доставляло мне очень приятное удовольствие. ”

image                                                      Ньютона за допомогою НППЗ               1 1

”Схема установки Ньютона”. Розкладання

'*

547.

«[Роздјп 4,

image

image

image

image

 

imageУчитель. Цей говорить мае складну структуру, воно складаеться з колюру.

виконують у зошитах малюнок, на якому показуютьimage

Учитель. Ньютон смужку, яка утворилася проходження через призму назвав спектром лат.

spectrum, що означае         а явище розкладання          призмою лат.  dispersion, що означае

(Визначення записують в зошити.) Спектр видимого         - це розкладання          на 7 кольору (Ч,О,Ж,З,Г,С,Ф).image

          Щоб запам'ятати кольори                      приказки:image

      Каждый Охотник Желает Знать Где Сидит Фазан.image

      Чекавimage

3'iB бутерброд —

Ставimage

Как Однажды Жак — Звонарь Городской Сломал Фонарь.

Кожний    спектра являеться монохроматичним. Монохроматичне     — однокольорове кожному кольору своя довжина i частотаimage

З       «Нью-Йорк Таймс» була опубЈйкована статгя факультету Нью-Йорка Роберта криза i БрукхевенськоТ      CT0Hi Брук, imageпровели опитування серед американських      щоб визначити 10 за всю   науки. I даний Т. Ньютона     в що десятку

Ньютоном явища дисперсй'      вважаеться одним i3 його          На надгробному пам'ятнику, поставленому в 1731     зображено          ki держать емблеми      Ньютона. В руках одного i3 — призма, а в напису на пам'ятнику е Taki слова: «Здесь покоится сэр Ньютон, дворянин, который почти божественным разумом первый доказал с факелом математики движение планет, пути комет и приливы океанов. Он исследовал различие световых лучей и проявляющие при этом различные свойства цветов, чего ранее никто не подозревал... Пусть смертные радуются, что существует такое украшение рода человеческого».

image

imageЗаписують в зошитах визначення дисперсй видимого

Явище показника заломлення довжини називаеться або явище розкладання у

спектр.

Учитель. При дисперсй було виявлено, що BCi мають у (BakYYMi) однакову           у той час як в    середовищах iXHi     pi3Hi.        того, що час проходження   двох середовищ         його воно свого початкового напрямку.

Отже, явище дисперсй     виникае    того, що поширення у даному   е

На ocH0Bi вище викладеного MaTepiaJIY можна пояснити походження веселки. Хто бажае?

image

imageimageУчень. Природа веселки сходу сонця, коли хмари на         або у          коли або час дощу на He6i з боку, протилежного сонцю, можна дугу — веселку. Вона забарвлена так, що

imageконцентричними смугами кольори переходять червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, блакитний, imageкольори утворюють багату      У давнину вважали, що веселка — це вияв         божоТ. Колись на YkpaTHi говорили, що «веселка — труба, якою порок Тля бере воду з      i озер». У веселку вважали

imageimageТриди, яка небом i землею. За уявленнями людей, веселка еднала небо i землю. Виконувала це посередниця людьми i богами Трида, дочка Тавманта image Електри); 1риду зображали звичайно поряд з Герою (дружиною Зевса, царицею крилатоТ image яка тримае в руках кухоль. Ним лила воду на хмари.

Був час, коли тих, хто намагався тлумачити веселку,

imageТак, у XVII ст. AHT0Hio imageзасудили до страти за пошуки природичо - наукового пояснення цього явища.

imageimageimageimageimageimageimageimageНаукою встановлено, що розкласти за допомогою призми на розташованих       один до одного. У явище,     тому, яке   час проходження через призму. Появу веселки пояснюють так: сонячний входить у кожну краплину, заломлюючись у     а на протилежному        краплини всередину нет.   до новот точки на виходить на 30BHi, знову заломлюючись. На цьому шляху виходить i3 кожно: краплини вже ж    бо k0JTbopiB заломлюються      кутами. Тому        кожно; краплини, що зависла в в око        потрапляе один кольоровий       кожна краплина здаеться забарвленою в якийсь один        веселки. Решта           Tiei самоТ краплини пройде нижче або вище ока     Зате краплини, що висять нижче або вище   попередкњоТ, посилатимуть до ока Звичайно, одна одну, перебуваючи у безперервному pyci. Величина краплин приблизно однакова, отже, кути          та        (в краплинах) тому веселка здаеться нерухомою. А коли для виникнення        «призми» -         то й веселка е ознакою дощу, що припиняеться, якщо вона на полудня при        BiTpax або на   до полудня при BiTpax (хоча це справджуеться Толи i при   BiTpax).

Про те не забувайте, що купчасто-дощова хмара може image який     з напрямом BiTpy

imageТа все-таки ознака правильна: веселка — на дощ, — на гарну погоду. Щойно дощ припинився розтанула хмара, веселка зникае, i тому кажуть, що «веселка води випила».image

веселка бувае проте i в сезони (ociHb, весна) вона image можлива, особливо коли випада€ i3 дощем.image

За яких умов веселка? Веселка imageна дощових хмар або дощу, проти Сонця. Чим ближче буде Сонце до горизонту, тим веселка. Коли Сонце буде ближче до 3eHiTY, веселка не В око imageпотрапляють лише Ti ki утворюють i3 напрямком          певний кут 420 .image

BHYTpiIIIW0 i веселки. Виникае ж веселка дисперсй на великих краплях води.

лише одна веселка, частина якоТ для що перебувае на мае а частина — червоний.       30BHi        веселки бувае ще одна, виникнення якоТ пов'язане з у   обернене   П частина червона, а

      На                пояснюють причини виникнення веселки так:

який потрапив у дощову краплину (вважаеться, що вона мае форму зазнае на П         а noTiM виходить через передню. Однак можна показати, що якщо зазнае повного         один раз, то BiH         не зможе вийти i3 краплини в      а буде багаторазово   в середину краплини. Ж же        пояснити виникнення веселки? пов'язана з тим, що ми вважаемо    краплини кулястими. Таку форму мала б краплина при   в Однак     зумовлюе

Краплина набувае характерноТ         форми. Умови в         точках стають неоднаковими: якщо в одному ТО В     МОЖЛИВИЙ   Ha30BHi. зазначити, що повне         фактично в не   Частина    енергй все таки «проникае» i3 краплини в

4. Чому

е складним. здатне частково поглинатися i заломлюватися залежно оптичних властивостей Забарвлення з двох причин:

1) Вилучення якого - небудь кольору (або    3i складу час поглинання речовиною хвиль i3 певною довжиною     У imageречовини або заломлене нею    забарвлення. imageНаприклад, зелений        рослин зумовлений тим, що    який входить до Жнього складу, поглинае в основному кольори спектра листок     але    вилучення з його складу червоного кольору сприймаеться Оком, як зелене.

image

imageщо з        довжиною          заломлюються поpi3H0MY, пучок         заломлення в розкладаеться у кольоровий спектр;     час двома поверхнями тонко; виникае райдужне забарвлення (         бульбашки, крила комах ); через те, що      з        довжиною pi3H0MY         скупченнями молекул у виникае блакитний         неба. Райдуга також зумовлюеться    k0JIbopiB час заломлення крапельками води .

5.3астосування явища Дисперсп.

imageimageimageimageimageimageimageimageявища розкладання   на кольори час заломлення дозволило пояснити появу райдуги й imageявищ. Заломлення   у водяних краплинах або image крижаних кристаликах, ki плавають в          супроводжуеться завдяки дисперсй у         або   розкладанням сонячного Розраховуючи напрям заломлення    у випадку сферичних водяних крапель, ми          картину     кольорових дуг, точно        ТИМ,          в розгляд заломлення         в кристаликах криги дозволяе пояснити явища kiJI навколо Сонця та     в морозну пору року —утворення так званих      сонць тощо.

Знаючи, що      мае складну структуру, можна пояснити дивовижне pi3H0Mai%vw барв у       . Вкриваючи      шаром , наприклад червоноТ фарби, ми не створюемо при цьому          нового кольору, але затримуемо на    деяку частину наявного. imageтепер будуть         ж поглинатимуть шаром фарби. Трава й листки дерев здаються нам зеленими тому, що з ycix сонячних падають на них, вони imageлише зелене, поглинаючи         Якщо подивитися на траву kPi3b червоне скло, що пропускае лише         то вона здаватиметься майже чорною.

5. Зв'язокз јншими науками.

у нас на кольоролог, який imageнам про сприйнятгя кольору.

imageУчень. Вивчення сприйнятгя колюру покладено в основу науки кольорологй. доведено, що кожний imageвипускае властиву          йому          чистих оказуе      на Ti чи переживае друге народження -      апаратура позволяе в багато pa3iB терапевтичний ефект методу.        використовуеться в офтальмологй. Наприклад, якщо 2-3 рази в pik проводити imageкольору на око, то Bik0Ba          час свого imageнаступу. image kocookicTb.

зорова втома, яка виникае у тих, хто довго пращое за комп'ютером.

imageАле, щоб BiPH0 приймати Јйки, тобто його характеристики. що кольори

До теплих — червоний, оранжевий i жовтий, до холодних — голубий, Зелений займае imageположення.

           C06i на                 Тнструкгпя — знай, який вибрати. ..

(роздаеться кожному учню).

imageimageimageЧервоний надае збуджену, стимулюючу   на нервову систему. При цьому в image прискорюються 06MiHHi процеси. imageчервоного кольору приводить до того, що покращуеться imageсерцева     усуваються         явища у imageорганах. Його але там BiH повинен бути темно — червоним, ближче до коричневого. Небагато червоного добре на kYXHi — у image окремих деталей iHTep'epa.. Збиток цього кольору може викликати збудження нервовоТ системи, головну очей.

imageimageОранжевий image HepB0Bi , i

Допомагае при хворобах, пов'язаних з моче половою системою, при imageзахворюваннях тдшлунковоТ залози, покращуе image Але оранжевий дуже сильно втомлюе, тому використовувати його у image не бажано, якщо BiH не поглинаеться другими кольорами в якомусь opHaMeHTi.image

Жовтий не вто,млюет але при цьому стимупос 3ip i нервову систему. BiH. imageочищуючу -на весь opvaHi3M, :йкуеimage

image    захвортовання. Жовтий допомагае г , при нервових виснаженнях. Збуд-ж-ус апелит i J1ikY€ . безсоння. Иого, добре використовувати в дитячих ккмната,х. на kYXHi. Наприклад, в дитячу kiMHaTY image штори або        жовтогО imageале не шпалери — вони будуть сильно втомлювати oqi.

imageЗелений — Вважаеться, що BiH нормал(зуе серцево судинноТ системи, понижуе сильне серцебитгя,          тиск, ефективнот image при головних болях i ' BT0Mi очей. Натуральний

заспокоюе нашу душу i разом з тим дае imageBueBHeHocTi. BiH прекрасно imageдо робочого ka6iHeTY.

image

Блакитний охолоджуе i заспокою€ В imageйого використовують при         горла i       связок, а також при image 0HikiB,          i        Блакитний регулю€ роботу серця, 3HiMa€ м'язову напругу. В   блакитний i кольори image складати основну гаму в тих        де ви imagei розслабляетеся.

Темно -   — сильний антисептик, допомагае в 60poTb6i з i лихорадками. BiH допомагае при таких важких станах, як      Темно imageпрекрасно    для гостинноТ.

заспокоюе первову систему. Особливо корисний BiH для тих людей, хло займасться яворчою працею. У цих людей Bill [Адвищу« працездатнтмъ i нада€        вплыв на ДУХОВНЫЙ розвиток людини.        благородно вали вас на -судин;пу imageполегшус   простудних захворювань i забезцечуе легкий i сон. Невелика картина у image тонах на CTiHi в kiMHaTi дитини буде стиму'.люваям його навчання. Але доврий вплив (йолетового може викликати смуток i Тому немас потреби imageносити одяг image кольору це      дВпмме на оточуючих, та i на саму людину.

image— абсолютно позбавлений слммульоючоТ психологЈчноТ тенденцй•, а також .'1irvBaJJbHoi ,aii. Pi3Hi його Bi21TiHkP1 зараз прийнято використовувати в BiH не допомага€ p060Ti i викликае •гривогу• i не 1311eBHeHicTl).

image — дае силу i   очищае      i 3HiMae напругу.

Чорний створюе pi3Hi image HepB03HicTb.

6. Спектроскоп.

image явища дисперсй за допомогою спектроскопа, Перегляд НПЗ Ф - 11

Учитель. Чим спектрограф спектроскопа?

imageУчень. З НПЗ ми що спектрограф розкладае image в спектр i залишае зображення на image Спектроскоп дае спектр, який ми бачимо за допомогою ока. cBinua.

imageпращоють з НПЗ Ф хвиль» i готують        на запитання: «Якою е хвиля: поперечною чи поздовжньою?»

image

948 !

 

image

Установка скпадаеться i3 джерела. яке дае пучок светла. двох поляризац'йних пристро7в та екрана, Перший прист;йй поляризуе свйпо. а другий • анал'затор - визначае рьаень поляризацп. Повертаючи цей присф'й навколо горизонтальнођ осе можна знайти таке Його гюпожен• нв. за Якого сейпо 30BciM потраппятиме на екран. У цьому випадку кажуть про imageполяро"ди. лпощина, в епектричний вектор св\тла пК:ля проходження kpi3b поляризатор, буде лерпендикупярною до площини коливань свјла в анаАзатор'. Отже. изоб з•ясувати, чи свйло поляризоване„ I10Tpi6H0 на шляху поширення cBimoBoro пучка розм'стити поляризац\йний Якщо пф час Його повертання яскрајсть променя, идо проходить kpi3b нього, то досл'джуване свйпо поляризоване.

image

 

В     роботи      роблять висновок. Висновок:     хвиля — поперечна.

ж розглядають питання: «Застосування поляризованого

(Робота в       пах з вико истанням НПЗ Ф - 1 1

                           448. Попнризаи'м                    н-щх rE--w%H,

О Явище поляризацп широко застосовують у техн\ц', У сучасних мк:тах, де багато ратопередава•Лв р'зного призначення, нювальн' антени розм'щують у взаемно перпендикулярних площинах (мал. 48_3), За таких умов дв' радостанцй. працюють на однаков'й частот'. не заважають одна одн'й.

П'д час фотографування великих гладеньких поверхонь (наприклад води) з'являються так зван' • дзеркально свйловј пучки, етотно погфшують зображення, Щоб позбутися Цих в\дбгиск'ее на оЫектив фотоапарата , надигать спецальнј поляризац'йн'            як' працюють у режим' анал'аатора (див. доспт). Вабите свјтпо завжди частково або повн'сто лоляриэоване. Тому, повертаючи поляри% зац'йний фльтр, можна знайти таке його положення, за якого св'тло в'дблиск'е не потрапляе в об'ектив фотоапарата.

У цукров'й промисловост' застосовують припади для визначен• • i ня концентрацй цукру в чи в • цукриметри. Розчин цукру шатний повертати площину поляризацй свила на певний кут залежно концетрацй цукру.

Явище                        мае широке практичне застосування:

1)  Обговорюеться питання про встановлення       на фари i BiTpoBi скла          з тим, щоб усунути фар     для цього поляроТд на фарах i BiTpoB0MY CkJTi мае пропускати коливання кутом 4$ до

image

imageгоризонту. Але встановлювати поляротди коли це зробити на BCix

2)  Метод в поляризованому напруг в деталях машин i деформацй прозорих imageстворюють оптичну чого набувають властивостей променезаломлення i на ercpaHi утворюеться картина.

З) Для визначення оптичних характеристик i проведення використовуеться

4) Для визначення концентрацй цукру використовують цукрометр. Розчин цукру мае      повертати площину imageкут повороту залежить концентрацй.

imageпрацюють з   НПЗ Ф - 11 548. Вивчають будову i принцип щкрометра. Схему щкрометра замальовують в зошити.

хни'*', •image

image

Полярозатор

image

image

11опнризашя еренчромагютниу          imageал\затор

Трубка розшном

С»иа

Цукрлметр складаеть джерела св'тла (штучного го), поляризатора, окуляра i шкапи, за начати кут повертання анал%атора. Припад св#тло. пройшовши kPi3b поляризатор. не проходило цыхо 'Лж поляризатором i aHani3a•rop0M капсулу з цукровим розчином. В окулф з•явпяеться шим повертанням добиваються повного пяра. За кутом повертання визначають цукру в розчин[

Спец'альнј поляризац'йн' окуляри 3' схрещеними застосовують пф час перегляду стереоф'льм'в, у на екран проекгуеться поляризованим свтлом.

 

image

визщоб

прозору Подальоку-

поляриза-

image

image

оimageimage 

 

imageV.                          вивченого на          image

imageУЧ1-й пращоють на комп'ютерах i переглядають НПЗ Ф 1 547 та S48, готують image

                           548                      егчекгромагеттниялвипн   • (Йо-зонтimage

ПоляризацВз

 

image                   1. Чим                      поляризоване

2- Чому епектромагнйна хвиля, е поляризованою?

3. У чому полягас принцип дт

4, У яких виладках прпродне

5 3 якою особлив'стю електромагнГтноТ

б. Де на практиц\ застосовують

image

св\тло вт природного?

яка випровЛнюеться imageприлад'в? cBiTJ10 стае поляризованим?

хвил' пов•язане явище поляризацй

image

 

image

image

одним Bi6paTopoM,

явище електромагн'тних

image

 

 

1.   Хто першим пояснив райдугу?

2.   Що називаетьсяimage

З. Що таке спектр?

image

image

imageТаке


image

image

image

image

pdf
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф.)
Додано
26 жовтня
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку