Урок-диспут на тему "Відлига"

Про матеріал
Мета: розкрити суть процесу десталінізації, показати протиріччя цього процесу, формувати вміння висловлювати власну думку, обгрунтовувати і відстоювати її, розвивати навички аналізувати документи, документальні матеріали, сприяти розвитку історичної свідомості учнів, виховувати почуття толерантності, поваги до історичного минулого.
Перегляд файлу

ТЕМА: «Відлига»

Мета: розкрити суть процесу десталінізації, показати протиріччя цього процесу, формувати вміння висловлювати власну думку, обгрунтовувати і відстоювати її, розвивати навички аналізувати документи, документальні матеріали, сприяти розвитку історичної свідомості учнів, виховувати почуття толерантності, поваги до історичного минулого.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма уроку: урок-диспут

Обладнання: підручник, історична карта, ілюстрації до теми, мультимедійна презентація, відеоматеріали, уривки документів.

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент уроку

Під час підготовки до диспуту поділити клас на групи: 1група -прихильники діяльності М.Хрущова, 2 група- критики діяльності М.Хрущова, 3 група – експерти.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда: Які зміни відбулися в суспільно-політичному житті  в повоєнний період?

Які наслідки мала відбудова?

Хто переміг у боротьбі за владу після смерті Й.Сталіна?

ІІІ.Мотивація навчальної діяльності.

Завершення періоду «Відбудови з його «надзвичайними заходами» не спричинило змін у системі управління державою та народним господарством.

   У 1952 році був затверджений 5-річний план розвитку СРСР . Пріоритети, як і раніше, надавалися нарощуванню потужностей важкої промисловості. В країні панувало командно-адміністративне управління.

   Але невдовзі почалися великі зміни, пов’язані з ім’ям М.С.Хрущова. Період його правління та зміни, які відбулися в країні, отримали назву «відлига».

В кожного з нас склалася своя оцінка та власна думка щодо подій цього періоду.

   Тема нашого уроку «Відлига» (слайд). Розглянувши питання за  планом уроку (слайд) ми спробуємо дати відповідь на питання: «Відлига – це крок до демократії чи еволюція сталінізму?» (слайд).

 Але перед цим пригадаємо деякі поняття: сталінізм, тоталітаризм, «відлига», демократія (слайд).

 1. Смерть Сталіна, усунення Л.Берії, прихід до влади Хрущова дали початок новому періоду в історії СРСР. На пам'ять про себе Й.Сталін залишив розстріляні покоління. Він залишив і ще один не менш тяжкий спадок – тоталітаризм, який надовго скував живу думку, волю та активність людей. Сталінізм – програма радянського тоталітаризму, який виріс із монополії на владу більшовицької партії й характеризувався повним контролем держави над усіма сферами життя суспільства.

   Фізична смерть Сталіна не означала смерті ані сталінізму, ані тоталітаризму. Вони пустили в країні глибоке коріння, корчування якого потребувало часу й велетенських зусиль. Перші кроки були зроблені ще у 1953 році, що свідчило про наближення хрущовської відлиги. Якою державою був Радянський Союз на середину 50-х років дізнаємося з відеофрагменту.

   На 1956 рік Хрущов долає своїх політичних противників, але він оточений прихильниками сталінського тоталітаризму.

   У Хрущова тривалого часу на викорчовування сталінізму не було і він робить рішучий крок на ХХ з’їзді КПРС. (Аналіз документу (ДОДАТОК))

Питання: - Що визначного відбувається на цьому з’їзді?                                                      

  • Що саме в діяльності Сталіна засуджувалося в доповіді?
  • З’ясуйте, про порушення яких принципів законності говорив Хрущов у доповіді?
  • Чи можна стверджувати, що Хрущов зробив мужній громадянський вчинок, засудивши культ особи Сталіна?

         Прихильники                                                  Опоненти

  • Виконавець більшовицької партії М.Хрущов все ж розумів, що країна на межі краху.
  • М.Хрущов смілива людина, яка виступає проти тоталітварної системи – це внутрішній поклик.
  • М.Хрущов був прагматиком і, не зважаючи на комуністичний фанатизм, розумів, що майбутнє країни – це відхід від тоталітаризму і крок до демократичних реформ. Тому його виступ на з’їзді – це початок нового періоду в історії СРСР.
  • Виступ Хрущова – це приклад боротьби за владу в верхах.
  • Не усунення від влади сталінської кліки автоматично означало нові репресії та чистку в партії, які могли б знищити самого М.Хрущова.
  • М.Хрущов сам був запеклим сталіністом і прагнув посісти місце Сталіна

 

2. Одна з найбільш значних заслуг М.Хрущова полягає в тому, що він пішов на скасування ГУЛАГу (Відеофільм)

Питання: - Що це було – поклик душі чи вимога часу?

         Прихильники                                                   Опоненти

  • М.Хрущов розумів, що Й.Сталін – ворог.
  • Рішення ХХ з’їзду КПРС, постанова ЦК КПРС «Про подолання культу особи та його наслідки» - це відкрите засудження беззаконня.
  • Ліквідація ГУЛАГу – це спасіння мільонів людей, реабілітація цілих народів.
  • М.Хрущов зумів відійти від колишніх поглядів, змінитися та стати на шлях демократичних перетворень.
  • Реабілітація була здійснена з необхідності, оскільки утримання мільонів людей в ГУЛАЗі – це економічно не вигідно.
  • В таборах спалахували повстання. Сюди потрапляли учасники ВВВ і це було небезпечно.
  • Або Хрущов піде на ліквідацію ГУЛАГу, або ГУЛАГ самоліквідується.
  • М.Хрущов не демократ і ніякі демократичні тенденції в країні не відбувалися.
  • По країні прокотилися нові репресії.

 

3.Усі роки правління М.Хрущова супроводжувалися соціально-економічними реформами. Які саме реформи проводив Хрущов? (Відеофільм)

Питання : - Який же наслідок цих реформ?

         Прихильники                                                    Опоненти

  • Реформи дали поштовх виходу країни з кризи.
  • Сприяли поглибленню спеціалізації виробництва певних регіонів та територій.
  • Поліпшилися кооперація (співробітництво) та поділ праці в рамках економічного регіону.
  • Відбулася децентралізація управління народним господарством, було надано обмежену господарську самостійність регіонам.
  • Досягнуто значної економії за рахунок здешевлення апарату управління.
  • Поліпшилися умови праці трудящих.
  • Поліпшився матеріальний рівень життя колгоспників.
  • Почалося значне житлове будівництво.
  • Підприємства почали працювати в інтересах тих територій, де були розташовані. Між ними налагоджувалися взаємовигідні зв’язки.
  • Збережено монополію компартії на політичну владу.
  • Відбувся розрив економічних зв’язків між підприємствами однієї галузі.
  • Реформування суспільства відбувалося непослідовно, хвилеподібно, а інколи навіть авантюрно.
  • Реформи мали командно-адміністративний характер і не змінювали тоталітарної системи.
  • Фактично зберігалося централізоване управління.
  • Підприємства, як і раніше, не мали господарської самостійності, не могли самі планувати виробництво й витрачати державні кошти.
  • Недостатній рівень підготовки кадрів для різних галузей народного господарства.
  • Не відбулося помітних зрушень у якості продукції.
  • Економічні реформи не підкріплювалися глибинними демократичними перетвореннями.

 

4. Спроба частково реформувати тоталітарну радянську систему, перетворити її на більш життєздатний організм, атмосфера змін, новизни спричинили зміни і в духовному житті.

Питання: - На вашу думку, як змінилося духовне життя радянського суспільства?

            Прихильники                                                Опоненти

  • Підтримка інтелегенцією реформ М.Хрущова.
  • Відкриття нових імен, видань.
  • «Відлига» в літературі та мистецтві.
  • Подорож М.Хрущова у 1961 році до могили Т.Г.Шевченка.
  • Виникнення неформальних молодіжних об’єднань.
  • «Шістдесятництво» (слайд)
  • Поширення в країні творів західних письменників.
  • Жорсткий контроль над діячами культури.
  • Знищення в літературі всього, що виходило за рамки комуністичної ідеології.
  • Заборона науковцям розробляти теми, пов’язані з культом Й.Сталіна.
  • Переслідування молодих талановитих письменників, поетів.
  • У рішенні ХХІІ з’їзду КПРС говорилося про подальший розвиток загальної для всіх радянських націй інтернаціональної культури.
  • дисиденство

 

5. Незважаючи на протиріччя процесів хрущовської відлиги, радянське суспільство поступово змінюється, відчуваючи перші віяння демократії. Але значні зміни відбуваються і в зовнішньополітичному курсі СРСР. Хрущов починає проводити активну зовнішню політику.

Питання: - Які зміни відбулися у зовнішній політиці СРСР?

  • Що стало причиною активної зовнішньополітичної діяльності М.Хрущова?

              Прихильники                                              Опоненти

  • Послаблення ідеологічних настанов, зменшення контролю КПРС над культурним життям.
  • Послаблення політики самоїзоляції, підняття «залізної завіси».
  • Взято курс на мирне співіснування двох систем, відхід від політики «холодної війни»
  • Почалося формування нових відносин між Сходом і Заходом.
  • М.Хрущов цікавиться європейською економікою. Її досягненнями, хотів бачити, порівнювати, запроваджувати.
  • Країна залишалася закритою, М.Хрущов боявся, що порівняння не на користь СРСР.
  • Посилення контролю за країнами Східної Європи, втручання в їх внутрішні справи.
  • Негативна реакція на події в Угорщині, Польщі (1956р.), НДР (1961), Карибську кризу(1962).
  • Берлінська стіна
  • Гонка озброєння

 

  • Які висновки можуть зробити експерти з нашої дискусії?
  • «Відлига» - новий етап в розвитку СРСР, спроба відійти від найбільш яскравих проявів тоталітаризму.
  • Суперечливий характер реформ.
  • М.Хрущова не можна віднести до демократів, а його реформи назвати демократичними, оскільки він не зміцнював соціалістичну систему, в основі якої лежить диктатура пролетаріату, а намагався цю тоталітарну систему прикрасити.
  • «Відлига» - це не крок до демократії, а еволюція сталінізму – неосталінізм.

 Вчитель:  Експерти вважають, що «відлига» - це не крок до демократії, а неосталінізм. Скажіть, чи можна дати на сьогодні остаточну відповідь на це питання? Я думаю, що ні. Навіть, якщо ми поглянемо на памятник М.С.Хрущову (слайд), виконаний Е.Неізвєсним, то побачимо, що він складається з двох кольорів: білого та чорного, позитивного та негативного у діяльності М.Хрущова. Тому в нашому диспуті ми можемо поставити …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

 

Про культ особи та його наслідки.

З доповіді першого секретаря ЦК КПРС М.С. Хрущова

 на ХХ з’їзді КПРС

    25 лютого 1956 р.

Сейчас речь идет о вопросе, имеющем огромное значение и для настоящего и для будущего партии, -  речь идет о том, как постепенно складывался культ личности Сталина …

Мы должны серьезно разобрать и правильно проанализировать этот вопрос для того, чтобы исключить всякую возможность повторения даже какого-либо подобия того, что имело место при жизни Сталина, который проявлял полную нетерпимость к коллективности в руководстве и работе, допускал грубое насилие над всем, что не только противоречило ему, но что казалось ему, при его капризности и деспотичности, противоречащим его установкам. Он действовал не путем убеждения, разъяснения, кропотливой работы с людьми, а путем навязывания своих установок, путем требования безоговорочного подчинения его мнению. Тот, кто сопротивлялся этому или старался доказывать свою точку зрения, свою правоту, тот был обречен…

    Сталин ввел понятие «враг народа». Этот термин сразу освобождал от необходимости всяких доказательств идейной неправоты человека или людей, с которыми ты ведешь полемику: он давал возможность всякого, кто в чем-то не согласен со Сталиным, кто был только заподозрен во враждебных намерениях, всякого, кто был просто оклеветан, подвергнуть самым жестоким репрессиям, с нарушением всяких норм революционной законности.

    Произвол Сталина по отношению к партии, к ее Центральному Комитету особенно проявился после XVII съезда партии, состоявшегося в 1934 году.

   Комиссия ознакомилась с большим количеством материалов в архивах НКВД, с другими документами и установила многочисленные факты фальсифицированных дел против коммунистов, ложных обвинений, вопиющих нарушений социалистической законности, в результате чего погибли невинные люди. Выясняется, что многие партийные, советские, хозяйственные работники, которых объявили в 1937—1938 годах «врагами», в действительности никогда врагами, шпионами, вредителями и т. п. не являлись, что они, по существу, всегда оставались честными коммунистами, но были оклеветаны, а иногда, не выдержав зверских истязаний, сами на себя наговаривали (под диктовку следователей-фальсификаторов) всевозможные тяжкие и невероятные обвинения.

…Установлено, что из 139 членов и кандидатов в члены Центрального Комитета партии, избранных на XVII съезде партии, было арестовано и расстреляно (главным образом в 1937—1938 гг.) 98 человек, то есть 70 процентов.

…Это произошло в результате злоупотребления властью со стороны Сталина, который начал применять массовый террор против кадров партии.

… Сложилась порочная практика, когда в НКВД составлялись списки лиц, дела которых подлежали рассмотрению на Военной Коллегии, и им заранее определялась мера наказания. Эти списки направлялись Ежовым лично Сталину для санкционирования предлагаемых мер наказания. В 1937—1938 годах Сталину было направлено 383 таких списка на многие тысячи партийных, советских, комсомольских, военных и хозяйственных работников и была получена его санкция.

Имея неограниченную власть, он  (Сталин) допускал жестокий произвол, подавлял человека морально и физически…

Известия ЦК КПСС. – 1989. - №3 – С.136-157

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Хрущов Микита Сергійович 1894 – 1971рр. 1938 – 1949рр.- 1-й секретар ЦК КП(б)У 1953р.- перший секретар ЦК КПРС 1956р. – доповідь на ХХ з’їзді КПРС “Про культ особи та його наслідки”

Номер слайду 2

“ВІДЛИГА” (1953 – 1964рр.) ХХ з’ їзд КПРС Масова реабілітація Соціально – економічні реформи Духовне життя Зовнішня політика СРСР

Номер слайду 3

“Відлига” – крок до демократії чи еволюція сталінізму?

Номер слайду 4

“ВІДЛИГА” (1953 – 1964рр.) сталінізм тоталітаризм «відлига» десталінізація демократія

Номер слайду 5

Шестидесятники Белла Ахмадуліна Євгеній Євтушенко Йосиф Бродський Андрій Вознесенський

Номер слайду 6

Пам’ятник М.С.Хрущову

Номер слайду 7

Позитивні та негативні наслідки реформ М.Хрущова Реформи Позитивні наслідки Негативні наслідки

zip
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
1305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку