Урок для 6 класу за темою «Велич науки та знань – основний пафос творів Ж. Верна. Картини рабства у романі «П'ятнадцятирічний капітан». Уславлення сили людського характеру»

Про матеріал
Розробка інтегрованого підсумкового уроку вивчення і аналізу роману Ж. Верна "П'ятнадцятирічний капітан". Проведення таого уроку передбачає попередню підготовку і групову роботу учнів.
Перегляд файлу

 

Урок для 6 класу за темою

«Велич науки та знань – основний пафос творів Ж. Верна. Картини рабства у романі «П'ятнадцятирічний капітан». Уславлення сили людського характеру»

ПІДГОТУВАЛА  Косович Анастасія Леонідівна, учитель зарубіжної літератури Загальноосвітньої школи №9 І-ІІІ ступенів міста Ізмаїл Ізмаїльського району Одеської області

Цілі:

навчальні:

         - розкрити особливості творчості Ж. Верна;

         - показати на прикладі героїв роману «П'ятнадцятирічний капітан» велич розуму та сили волі людини;

         - вчити самостійно добувати та узагальнювати інформацію;

розвиваюча:

         - розвивати інтелектуальні (здатність до узагальнення, уміння виділяти суттєві ознаки діяльності), інформаційні (володіння інноваційними технологіями), комунікативні (висловлювати та аргументувати свою точку зору) компетенції учнів;

виховні:

         - виховувати толерантне ставлення учнів один до одного у процесі роботи у групах, неприйняття насильства над людиною, почуття справедливості та відповідальності.

 

Очікувані результати: учні повинні зрозуміти, що знання різних наук необхідні в житті людини, вчитися здобувати та узагальнювати інформацію на тему уроку, висловлювати та аргументувати свою точку зору, визначити свою життєву позицію.

Тип уроку: систематизація та узагальнення вивченого матеріалу.

Терміни та поняття: рабство, роман.

Обладнання та матеріали: комп'ютер, мультимедійний екран, таблиці для виконання інтерактивної вправи ЗХД.

Наочність: портрет Ж. Верна; презентації «Рабство – соціально-історичне явище», «Культура та традиції Африки», відеоматеріали – зображення тварин та рослин Америки та Африки, підготовлені учнями; географічна карта, де зображено курс шхуни «Пілігрим», плакати «Ми проти рабства», намальовані учнями.

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Учитель. На попередніх уроках ми читали та обговорювали роман Ж. Верна «П'ятнадцятирічний капітан». Він змусив нас закохатися в романтику подорожей, здригнутися від проявів жорстокості, зради, існування рабства, щиро захоплюватись сміливістю та мужністю головних героїв роману. Відомо, що Ж. Верн був як письменником, так і дослідником. Він із захопленням вивчав різні науки, про що свідчать 20 тисяч зошитів із витягами з наукової літератури. У творах письменника - фантаста пригоди поєднуються з науковою інформацією, тому їх називають науковими романами. Ж. Верн вірив у силу науки та технічного прогресу і сподівався, що вони допоможуть людям жити цікаво та щасливо.

 

ІІІ Оголошення теми та цілей уроку

Учитель. Сьогодні на уроці ми маємо зрозуміти, що знання різних наук необхідні в житті людини, обговорити таке соціально-історичне явище, як рабство, а також з'ясувати, який характер має бути у людини, щоб вижити в екстремальних ситуаціях.

 

IV Робота над темою уроку

1 Виконання інтерактивної вправи «ЗХД»

  (Учитель роздає таблички, у яких учні заповнюють графи «Знаю» і «Хочу дізнатися». Графу «Дізнався(лася)» учні мають заповнити наприкінці уроку.)

 

       Знаю

   Хочу дізнатися

        Дізнався (лася)

 

 

 

 

2. Демонстрація географічної карти, підготовленої групою «Географів», де зображено курс шхуни «Пілігрим»

Учитель. Прочитавши роман «П'ятнадцятирічний капітан», ми з'ясували, що шхуна «Пілігрим», якою подорожували наші герої, відхилилася від курсу. Чому? (Бо Негору підклав магніт під компас)

 

Подорож по карті. Шхуна «Пілігрим» вирушила з Нової Зеландії та взяла курс на Тихоокеанське узбережжя Південної Америки. Спочатку шхуна мала зайти до порту Вальпарансо у Чилі, а потім вирушити до Сан-Франциско. Але шхуна відхиляється від курсу, тому що компас був зіпсований, і наші герої обійшли мис Горн на півдні Америки та вийшли до Атлантичного океану. Потім шхуна, перетинаючи Атлантичний океан із південного заходу на північний схід, зазнала аварії біля берегів екваторіальної Африки в районі Анголи.

 

3. Вікторина молодих біологів

Учитель. Шхуна прибула до берегів не південної Америки, а екваторіальної Африки, але герої не відразу це зрозуміли. Що змусило капітана шхуни Діка Сенда замислитися над тим, де він та його команда перебувають? (Не ростуть пальми, побачили гіпопотамів, лева, великі терміти)

(Вікторину проводить учень з групи «Біологів». Під час виступу учасники групи демонструють презентацію «Тварини та рослини Америки та Африки»)

- Зараз ми проведемо гру «Оплески» – які з рослин та тварин не могли зустрітися в Америці. Якщо я показую на екрані рослину або тварину, яка не могла зустрітися в Америці, то ви плескаєте в долоні, якщо вона ж могла бути і в Америці теж, то ви мовчите: жираф; пальма; слон;  хінне дерево; лев; каучукове дерево; муха Цеце; баобаб; папуга; терміти; гіпопотам.

 

4. Висновок про місце науки та знань у романі

Учитель. Таким чином, ми з'ясували, що нашим героям та автору для написання роману потрібні були знання з географії та біології. А знання яких ще наук і для чого знадобилися Ж. Верну під час роботи над романом? (Астрономії – визначати місцезнаходження за зірками та за сонцем; хронології – обчислення часу та дат; фізики – закони природи; історії та народознавства – вірування та обряди африканських народів, рабство.)

 

- Який висновок про місце науки та знання у романі ми можемо зробити? (У Ж. Верна були великі знання в різних сферах науки і техніки, він закликав читачів до розширення кругозору та підвищення ерудиції.)

 

5. Відомості про особливості творчості Ж. Верна

Учитель. Ж. Верну було 35 років, коли він написав свій перший роман «П'ять днів на повітряній кулі» (1863). З цієї книги розпочалася світова слава письменника. А разом із славою з'явилися чутки про те, що ніякого Ж. Верна взагалі не існує, стверджували, що під цим ім'ям ховається ціла група вчених, які працюють колективно.  Причини виникнення цих пліток зрозуміти не складно. Справді, звідки в однієї людини такі глибокі знання у найрізноманітніших сферах науки й техніки. Крім ерудиції письменник мав незвичайну творчу фантазію. У всіх своїх творах він робив сміливі висновки, прогнозував майбутнє. Ось, наприклад, «Наутілус» - підводний човен, який проплив 80 тисяч кілометрів під водою. Зустрічаємося ми в книгах великого письменника і з телебаченням, і з автомобілями, зі швидкісною артилерією, з літальними апаратами, і з усіма іншими, яких або не існувало за часів Ж. Верна, або вони почали з'являтися. Як сказав Євген Брандіс: «Найдивовижніше в романах Ж. Верна – це те, що тепер у них зовсім нема чого дивуватися».

 

6. Повідомлення учнів групи «Літературознавців» про відкриття Ж. Верна у романах

1. Наукові досягнення, про які писав фантаст, ще за його життя почали впроваджуватись у повсякденне життя. Наприклад, бездротовий телеграф, електродвигун і навіть метрополітен. Одночасно Ж. Верн старанно стежив за всіма технічними новинками і відразу їх вводив у свої твори. Після виходу роману «Навколо світу за 80 днів» відбулася міжнародна конференція, на якій завдяки письменнику та його роману було запроваджено всесвітній поясний час.

2. Письменник знав, як керувати машиною: «Механік, сидячи на своєму сидінні, керував кермовим колесом, а педаль, розташована під його ступнею, дозволяла регулювати хід автомобіля.

3. Ж. Верн знав, що зброя стане страшною силою: "За останнє століття виготовлення засобів війни настільки просунулося вперед у розвитку, що тепер б'ються машини, а не люди". Письменник передбачав безробіття в 20 столітті: "Машини майже скрізь і дуже вигідно замінили людей".

4. Фантаст пророкував навіть нові течії в музиці, такі як, наприклад, техно: «З неймовірним гуркотом звучала музика несумісних тонів та ритмів, і складалося враження, що такий гуркіт зовсім не шокує 250 тисяч пар вух, які слухають усе це». Коли на Землю було вперше передано фотографію зворотного боку Місяця, одному з місячних кратерів було присвоєно ім'я Жуль Верн.

5. Таким чином, ми з вами ще раз можемо зробити висновок, що Ж. Верн був не лише талановитим письменником, а й дуже освіченою людиною, яка досі закликає читачів підвищувати свою ерудицію, бо без знань різноманітних наук можна загубитися у джунглях Африці і не випливти з Атлантичного океану.

(Фізкультхвилинка)

 

7. Повідомлення учнів групи «Культорологів» цікавих відомостей про Африку

Учитель. Наші герої опинилися на дивовижному континенті Африка. А що ви знаєте про неї? (відповіді учнів) Що ж цікавого та дивовижного є в Африці, нам розкажуть учні групи «Культорологів» (під час виступу учасники групи демонструють презентацію «Африка – дивовижний континент»).

1. Африка - край саван і спекотних пустель (найбільша пустеля у світі - Сахара знаходиться в Африці), це колиска незайманої природи. На цьому континенті знаходиться 53 держави – на жодному іншому континенті немає такої кількості країн. Тут же знаходиться сама щільно населена держава - Нігер (140 млн. Чоловік). І тут же протікає найдовша річка у світі – Ніл (трохи менше ніж 7000 км).

2. В Африці 27 серпня 1896 була найкоротша війна, яка тривала всього 38 хвилин. Війна отримала назву Англо-Занзібарської та внесена до книги рекордів Гіннесса, як найкоротша кровопролитна війна у світі.

3. Більшість племен Африки донині є язичниками – поклоняються безлічі богів та явищам природи. Їх релігії: фетишизм (віра в надприродну силу неживих предметів), тотемізм (зв'язок з першопредками – тваринами та рослинами), анімізм (віра у існування духів та потойбічний світ). Вважається, що предки охороняють своїх нащадків, а якщо люди племені роблять щось не так, відбувається знамення: померлий предок у незвичайному вигляді приходить до нащадків, щоб підказати правильний шлях.

4. Вірування племен Африки зображені у романі Ж. Верна «П'ятнадцятирічний капітан». Згадайте, як Геркулес, переодягнувшись Мганнгою (чаклуном), прийшов у Казанді. Він сказав, що причиною безперервних дощів є гнів духів предків за те, що плем'я тримає у себе білих полонених, і африканці віддали Мганнзі своїх білих рабів.

5. Обряд поховання в Африці також пов'язаний із вірою у духів предків. При похованні вождя племені в яму глибиною 1,5 метри поміщають його ще живих дружин і наложниць, слуг, худобу та коштовності, щоб король увійшов до країни Духів зі своїми наближеними. Цей обряд поховання Ж.Верн описав у романі «П'ятнадцятирічний капітан», коли ховали Муані-Лунгу.

6. Своєрідна і мода африканських народів. Наприклад, жінкам племен мураї та сурму ще в дитинстві розрізають губу і вставляють у неї тарілочку-дебі з дерева чи глини. Розмір тарілки має значення. Чим більший діаметр тарілки, тим більше худоби має заплатити за неї наречений. Дівчата повинні носити ці тарілки постійно за винятком часу сну та їжі, а також, якщо поблизу немає чоловіків.

7. Жінка з найдовшою шиєю вважалася найкрасивішою у ама-ндебелі. З раннього дитинства жінки цього народу носили на шиї латунні обручі, завдяки чому шия могла подовжитися на 40-50 см. Ці обручі не можна було знімати, оскільки відсутність шийної мускулатури привела б жінку до миттєвої смерті. Маючи довгі сталеві шиї, африканські жінки намагалися наслідувати птахів, а в деяких племенах цей звичай перегукується з прагненням шокувати своїм зовнішнім виглядом работоргівців.

 

8. Обговорення такого соціально-історичного явища, як работоргівля

 – Яке соціально-історичне явище показує нам Ж. Верн у своєму романі? (работоргівлю)

- Яким є ставлення автора до цього явища?

- Висловіть свою думку до Негора, Гарріса та їм подібним.

- Чи можна назвати роман «П'ятнадцятирічний капітан» протестом проти рабства? Аргументуйте свою думку.

 

9.  Презентація «Рабство – соціально-історичне явище», яка підготовлена ​​учнями групи «Правознавців»

 

10. Презентація плакатів «Ми проти рабства», підготовлених учнями групи «Правознавців»

 

11. Характеристика образів Діка Сенда та Геркулеса. Складання кластерів

Учитель. Незважаючи на всі труднощі та перешкоди, нашим героям усе ж таки вдалося звільнитися з полону і дістатися рідного континенту – Північної Америки, додому. Завдяки кому з героїв це сталося? (Діку Сенду, Геркулесу)

- Які якості характеру вони мають?                                            

 

(мужність, сміливість, сила волі, відповідальність,

оптимізм, віра у свої можливості, наука та знання)

 

 

V Закріплення вивченого матеріалу

 

Конкурс на найкращого знавця роману «П'ятнадцятирічний капітан»

1. Що таке роман? ( Літературний епічний жанр, у якому передбачається розгорнуте оповідання про життя головного героя в нестандартний період його життя)

2. Які жанри роману ви знаєте? (Історичний, пригодницький, любовний, науковий, соціально-психологічний)

3. Повне ім'я головного героя роману "П'ятнадцятирічний капітан"? (Річард Сенд)

4. Що означали букви «СВ»? (Самюель Вернон – французький мандрівник)

5. Кого підібрали зі шхуни "Вальдекс"? (5 негрів та собаку)

6. Як звали врятованих з «Вальдексу»? (Том, ​​Бет, Остін, Октеон, Геркулес, собака Дінго)

7. Ким був Бенедикт для місіс Уелдон? (кузеном)

8. Як звали містера Уелдона? (Джеймс)

9. Якій науці присвятив своє життя Бенедикт? (ентомології)

10. Скільки невільників було в каравані? (500)

11. Як називалася шхуна, якою подорожували герої роману, і що означає ця назва? («Пілігрим», мандрівник)

12. Хто виконував роль мганнга? (Геркулес)

13. Яка перешкода чекала на мандрівників на річці Кванза? (водоспад)

14. Як називався невільничий ринок, куди Гарріс і Негору гнали караван? (Казанде)

15. Куди спершу тримала курс шхуна «Пілігрим»? (Чилі, Сан-Франциско)

16. Як звали стару няню Джека? (Нен)

 

VI Підведення підсумку уроку. Рефлексія

1. Заключна розмова

- Завдяки чому нашим героям вдалося звільнитися з полону і повернутися додому? (Завдяки сміливості, винахідливості, здатності брати відповідальність за інших на себе, оптимізму, вірі у свої сили та можливості, знання різноманітних наук.)

- Для чого потрібна людині наука в житті? (Щоб досягти успіху, вміти долати труднощі та перешкоди на життєвому шляху, бути цікавим співрозмовником.)

 

2. Завершення виконання інтерактивної вправи «ЗХД»

  

3. Оцінювання учнів

 

VII Домашнє завдання

Підготуватися до написання твору за темою «Велич науки та знань у сучасному житті»

1

 

docx
Додано
3 серпня 2022
Переглядів
754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку