Урок для учнів 8 - го класу на тему : " Харчування і здоров'я ".

Про матеріал


Вивчивши цю тему, ви дізнаєтеся:

про особливості раціонального харчування;

Про значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;

навчитесь розрізняти корисну та шкідливу їжу;

ознайомитесь з хворобами, до яких призводить неякісне, незбалансоване харчування;

* дізнаєтесь про традиції харчування українців;

* зможете застосувати набуті знання для самоспостереження за власним здоров'ям.
Перегляд файлу

http://ar25.org/sites/default/files/node/2013/06/22504/13011509e.jpgТема . Харчування  й  здоров'я.

( слайд 1)

Мета:

Вивчивши цю тему, ви дізнаєтеся:

  • про особливості раціонального харчування;
  • Про значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;
  • навчитесь розрізняти корисну та  шкідливу їжу;
  • ознайомитесь  з  хворобами, до  яких  призводить  неякісне, незбалансоване харчування;

*   дізнаєтесь про традиції харчування українців; 

     *   зможете застосувати набуті знання для самоспостереження за власним              здоров’ям. ( слайд 2)

Обладнання  та  матеріали:  малюнки, які  дають  змогу  ілюструвати  принципи  раціонального  харчування;  зошити, підручники, мультимедійна дошка ; додаткова  література;

 

Базові  поняття  й  терміни: харчування, раціональне  харчування, норма

харчування,  безпечне  харчування,харчове  отруєння.

 

Ми  живемо  не  для  того, щоб  їсти,

Але  ми  їмо  для  того, щоб  жити.

                                                              Сократ

 

( слайд 3)

  Тип  уроку: вивчення  нового  матеріалу

 

Хід  уроку

 

І. Організація  класу

 

Усміхнімось  всім  довкола:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І  тоді  обов'язково 

День  до  нас  привітним  буде.

( слайд 4)

Рефлексія.

Покажіть, будь  ласка, який  у  вас  настрій.  Чи  можемо  ми  розпочати  роботу?

Усі  усміхаються.

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

 

*Гра " Кулька"

У кульках всередині сховані запитання. Учні по черзі лопають їх і відповідають на запитання :

1. Цей овоч містить вітамін А, покращує зір , містить каротин.

Якими будуть прояви авітамінозу цього вітаміну? Що ще ви знаєте про цей вітамін? ( морква, куряча сліпота)

2. Цей продукт тваринного походження містить вітамін Д, а також вітамін В 12 . Що ще ви знаєте про цей продукт?Яке захворювання виникне при недостачі цього вітаміну?  ( яйця, рахіт)

3. Цей фрукт містить велику кількість вітаміну С , він оранжевого кольору . У яких ще продуктах ми можемо знайти цей вітамін? Яке захворювання виникає при авітамінозі цього вітаміну ?( апельсин; цинга)

4.Ці поживні речовини є основним джерелом енергії . В яких продуктах ми можемо знайти ці речовини ?( вуглеводи)

5.Цей продукт містить велику кількість Са . Що це за продукт та яка його дія на організм? ( молоко).

*Робота з роздатковим матеріалом.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Їжа є одним з найважливіших чинників довкілля, що впливає на стан здоров'я, працездатність, розумовий і фізичний розвиток, а також на тривалість життя людини. Стабільний настрій, висока розумова і фізична працездатність, повноцінний сон, гармонійна фігура і хороша шкіра - результат правильного харчування! 

Зв'язок харчування і здоров'я був помічений ще в давнину. Люди бачили, що від неправильного харчування діти погано ростуть і розвиваються, дорослі хворіють, швидко стомлюються, погано працюють і гинуть. На користь правильного харчування красномовно свідчать деякі історичні факти: 

  •            В XVII столітті адмірал англійського флоту в битвах з іспанською флотилією не втратив жодного солдата, а від цинги, що спалахнула на кораблях, у нього загинуло 800 чоловік з 1 000. Відсутність вітамінів в їжі виявилася небезпечніше ворогів.
  •            Після завезення цукру, борошна і консервів на Алеутські острови в 1912 році, у дітей поширився карієс зубів і вже у 1924 році майже усе молоде населення Алеут, яке вживало завезену їжу, страждало від карієсу.( слайд 5)

Фахівці з раціонального харчування стверджують, що 50% нашого здоров’я безпосередньо залежить від здорового харчування, яке полягає у встановленні гармонії між продуктами харчування та гомеостазом організму людини. Водночас треба враховувати вік, стать, наявність хронічних захворювань та інші критерії.

( слайд 6)

 ХХ століття внесло корінні зміни, як в спосіб життя, так і в структуру харчування людей. В цілому різко знизились енерговитрати і в більшості економічно-розвинутих країн в теперішній час вони досягли критичного рівня. Людині немає потреби в повсякденних умовах займатися тяжкою фізичною працею і втрачати багато енергії. Харчові продукти, в першу чергу м'ясо і тваринні жири, при правильному харчуванні повинні відійти на другий план, тому що в подібному випадку починає бути дефіцит в других крайньою необхідних для організму біологічно-активних речовин, які знаходяться в більшій мірі в продуктах рослинного походження.

http://ilife-news.com/uploads/posts/2013-05/1368019820_1.jpgЩо ж потрібно їсти практично здоровій людині, щоб не захворіти на хронічні недуги та почуватися бадьорою та життєрадісною довгі роки активного життя?

 

*Прийом« Обговоримо  разом» ( слайд 7)

Іноді  говорять:« Ти  є  тим, що  ти  їси! ».  Як  ви  розумієте  цю  фразу? 

 

*Інтерактивна вправа " Гронування"

(Учні записують на дошці усі асоціації зі словом їжа).

 

ІІІ. Вивчення   нового  матеріалу

 

*Розповідь  учителя

Харчування    забезпечує  життєдіяльність  організму  та  є  його  найважливішою  біологічною  потребою. Усі  необхідні  організму речовини  людина  отримує  з  їжі, яку  споживає. Ми  їмо різні  продукти,  не  замислюючись  над  тим, для  чого  потрібні  нам  ці  речовини, у  якому  вигляді  необхідно  вживати  їх.

*Проблемне  питання  до  учнів: 

 Що  необхідно  організму   для  нормального    росту  та  розвитку? ( слайд 8)

 

*Розповідь вчителя

До  складу   повноцінного  раціону  мають  входити  такі  поживні  речовини:

- білки (слайд 9)

- жири ( слайд 10)

-  вуглеводи (слайд 11)

- вітаміни ( слайд 12)

- мінеральні  речовини (слайд 13)

- вода ( слайд 14)

 

Раціональне харчування - основа здоров’я людини. З харчової піраміди видно

( слайд 15), що зернові продукти та хлібобулочні вироби є основою здорового харчування. Вони - джерело енергії для організму, забезпечують організм вітамінами, вуглеводами та клітковиною. Остання сприяє кращому перетравлюванню їжі. Молоко і молочні продукти є джерелом вітамінів А, В і Д. Особливо корисні кисломолочні продукти, що містять бактерії, необхідні для кращого перетравлення їжі. М’ясо, риба, птиця та зернобобові забезпечують організм білками. Цукор і жири необхідно вживати дуже помірно, їх надлишок сприяє утворенню в судинах холестеринових бляшок , ожиріння, цукрового діабету.

 Співвідношення "білки: жири: вуглеводи" відповідно до принципів раціонального харчування має становити 1: 1,1: 4 - це для осіб зі звичайною фізичною та розумовою активністю, і 1: 1,3: 5 - для осіб з важкою фізичною або розумовою працею. ( слайд16, 17).

Уперше про правила раціонального харчування згадується у працях відомого арабського лікаря Авіценни ( 980 - 1037).( слайд 18). Значну увагу він приділяв нормам харчування.

*Проблемне питання :

А що ви знаєте про норми харчування? ( слайд 19)

 

Для збереження здоров’я й працездатності їжа людини має повністю відновлювати ту кількість енергії , яку вона витрачає впродовж доби. Із цією метою складаються норми харчування для людей різних професій, які враховують потреби організму у всіх поживних речовинах. ( слайд 20).

І надмірне, і недостатнє харчування відбивається на здоров’ї людини. Науковці стверджують , що люди, маса яких на 30 % перевищує норму, живуть на 10 - 15 років менше, аніж люди з нормальною масою. Ожиріння ( слайд 21), яке може спричинити захворювання на цукровий діабет, серцево - судинні захворювання, хвороби шлунково - кишкового тракту, належить до так званих " хвороб цивілізації", що набули поширення в багатьох країнах світу( слайди 21, 22 , 23).

А що ж відбувається якщо організм разом з їжею отримує енергії менше, ніж йому потрібно ? Витрачена енергія поповнюється за рахунок внутрішніх резервів, що призводить до зменшення маси тіла. Неповноцінне харчування сприяє порушенню функцій окремих систем , органів, виснаження організму, зниження імунітету. Недостатнє харчування дітей і підлітків може бути однією з причин затримки росту, фізіологічного і психічного розвитку, порушення статевого дозрівання , зростання втомлюваності , погіршення стану шкіри, волосся, ослаблення захисних сил організму. Іноді різке зниження ваги може спричинити такі захворювання як анорексія та булімія.( слайди 24, 25).

Правильне ж харчування сприяє розумовій та фізичній активності ( слайд 26).

Під впливом соціально - економічних умов та реклами молодь часто ігнорує повноцінну їжу , замінює її стравами швидкого приготування ( бутербродами, хотдогами тощо) та солодощами , споживає чимало різноманітних концентратів і так званих енергетичних напоїв.

 

*Гра " Корисне і шкідливе" ( слайд 27-  31).

Учні  аплодують  один  раз – це   здорова  їжа, не аплодують -  шкідлива   їжа.

*Проблемне питання: " А що обереш ти? " ( слайд 32 ).

Наслідками неправильного харчування можуть стати різноманітні хвороби ШКТ:

- Гастрит ( слайд 33,34 );

- виразка шлунка ( слайд 35, 36);

- холецестит ( слайд  37 );

- панкреатит ( слайд 38).

 

Їжа приносить користь організму людини, але неякісна їжа може призвести до хвороб. Щоб їжа не завдала шкоди , слід ознайомитися з основами безпечного харчування , й перш за все , навчитися оцінювати якість їжі. Якість їжі можна визначити візуально, тобто , слід уважно її роздивитися , спробувати на смак .

 

*Робота у зошиті

- Як визначити , що продукт зіпсований?

Визначаємо молоко, сир, масло і консерви.( слайд 39)

 

В результаті вживання неякісної їжі або отруйних продуктів можуть виникнути харчові отруєння та токсикоінфекції. Найпоширеніші з них :

- дизентерія ( слайд 40, 41);

- ботулізм ( слайд 42, 43);

- сальмонельоз ( слайд 44, 45).

Для профілактики харчових отруєнь слід дотримуватись правил приготування та зберігання їжі, а також особистої гігієни ( мити руки перед вживанням їжі!).

 

*Конкурс «Я  знаю  більше».

Згадайте  прислів'я  та  приказки  про  їжу .( слайд 46)

• Які харчі - таке й здоров'я.

• Держи голову в холоді, а живіт у голоді - будеш здоровий.

• Чиста вода - для хвороби біда.

• Чим краще їжу розжуєш, тим довше в світі проживеш.

• Легка вечеря життя зберігає.

• Менше вкусиш - швидше ковтнеш.

• Не в міру їда - хвороба й біда.

• В день по яблуку - і всі хвороби по боку.

• Від солодкої їжі чекай лиха.

• Не побігаєш - не пообідаєш, не пообідаєш - не побігаєш.

• Ненажера риє собі могилу власними зубами.

• Де бенкети, там і хвороби.

 

*Проблемне  питання

Як ви вважаєте , чи може колір їжі впливати на ваше самопочуття чи настрій?

(слайд 47 - 49 ).

 

 

*Цікавинки  від  енциклопедиста

Така характеристика продуктів харчування, як колір, виявляється, має велике значення. Справа в тому, що за даними різних досліджень колір їжі може впливати на настрій, самопочуття, на ті чи інші органи.

Ось як можна зорієнтуватися з власним станом за допомогою їжі.
Білий колір – рис, капуста, біла риба. Знімає напругу, відганяє тривогу, заспокоює. Він здатний поліпшити зір і функції залоз внутрішньої секреції.
Червоний – буряк, зерна граната, вишня, кавун, помідори. Пробуджує життєві сили, наділяє енергією й оптимізмом, звільняє від депресії. Цей колір робить рухливими суглоби і еластичними м'язи.
Помаранчевий – апельсин, абрикос, персик, морква, гарбуз. Піднімає настрій, поліпшує обмін речовин, підсилює кровообіг, благотворно впливає на стан шкіри і травлення.
Жовтий – диня, ананас, банан, кукурудза, сир, яйця, вершкова та  рослинна олія. Це колір здоров'я, він допомагає при депресіях і неврозах. Добре впливає на зір і травний тракт. Стимулює мозкові функції: пам'ять, мислення, інтелект.
Зелений – яблука, ківі, будь-яка зелень, капуста, огірки, горох. Позбавляє від негативних емоцій, діє як снодійне, поліпшує роботу серця, знімає стрес і нервові перенапруження.
Синій – водорості, чорниця, ожина. Заспокоює серцебиття, знижує кров'яний тиск, допомагає при різного роду болях.
Блакитний – риба (сардина, макрель). Знижує тиск, корисний при запаленнях і хворобах горла.
Фіолетовий – виноград, слива, баклажан, оливки, чорна смородина. Полегшує спазми і біль, послаблює печіння та свербіж. Добре заспокоює при тривогах і занепокоєннях.
Коричневий – гречка, какао, чай, кава. Відповідає за нормальну роботу щитоподібної залози.

 

* Проблемне  питання

Як ви вважаєте, чи впливає національність на вибір їжі ?( слайд 50, 51)

 

*Етнічні  особливості  харчування  українців.

- Так , вірно, у різних народів свої уподобання у виборі продуктів харчування та приготовлених з них страв. На харчування українців значний вплив мають народні традиції.

Українська кухня, як і багато відомих кухонь світу, відрізняється своєю самобутність і своєрідністю. У рецептах української кухні, яких налічується більше 5 тисяч, з легкістю поєднуються такі продукти, як буряк, свиняче сало, пшеничне борошно. Родзинкою кухні є комбінована теплова обробка великої кількості продуктів, коли до основного інгредієнту додають ще двадцять компонентів, наприклад, при приготуванні українського борщу.

У щоденному харчуванні українців чільне місце посідає хліб. З покоління в покоління передавалось шанобливе ставлення людей до хліба. Важливу роль відіграє хліб у багатьох звичаях і традиціях. Хлібом і сіллю зустрічають дорогих гостей, рідних. З хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого( слайд  52).
Велику роль у харчуванні українців відіграють овочі (картопля, капуста, буряк, цибуля, часник, огірки, помідори, морква, кабачки, редиска, редька тощо) та бобові (горох, квасоля). З насіння льону, конопель, соняшнику виробляють олію, яка має: оздоровче значення. На зиму солять огірки, капусту, помідори. Важливими харчовими продуктами є молоко і молочнокислі продукти (сметана, масло, сир, кефір тощо), м'ясо птиці (курей, гусей, качок, індиків) та яйця. Найпоширенішою стравою є борщ. 
До складу святкових страв входить обрядова їжа, яка виконує релігійну функцію і без якої обряд не може відбуватися. Традиційну святкову та обрядову їжу можна поділити на дві групи: страви до сімейних свят та обрядів (дні народження, весілля, похорон, поминки) та їжа па календарні свята, серед яких слід відзначити Різдвяні і Великодні свята. На ці свята готуються спеціальні страви, визначені відповідні культура і традиції харчування, їжа у ці дні відрізняється вищою, ніж щоденна, калорійністю, кращими смаковими якостями. Поряд зі корисними традиціями, у нас побутують і шкідливі. Так, чомусь прийнято подавати багато страв, досить насичених жиром і м'ясними продуктами, навіть на поминках. Алкогольні напої у святкові і поминальні дні є обов'язковим атрибутом. Зараз важко сказати, хто це придумав, хто сказав, що так треба. Однак з цим треба боротися. Адже це не лише шкідливо для здоров'я, але і не додає культури нашому традиційному харчуванню. 

 

*Фізкультхвилинка

«Варенички» М. Поплавського ( слайд 53).

 

ІV. Узагальнення, систематизація  й  контроль  знань  та  вмінь  учнів

 

*Узагальнююче  слово  вчителя

Отже, підсумовуючи набуті знання , ми можемо сформулювати основні закони раціонального харчування ( слайд 54, 55).  

 

Основні закони раціонального харчування:

1)Закон кількісної достатності харчування.

 Енергоцінність раціону має відповідати енерговитратам організму. Маса тіла має бути оптимальною та в дорослої людини залишатися незмінною.

2) Закон якісної повноцінності харчування. 

У харчовому раціоні має бути достатня кількість усіх харчових речовин, необхідних для пластичних, енергетичних процесів та регуляції фізіологічних функцій.

3) Закон збалансованості. Харчовий раціон має бути збалансованим за вмістом різноманітних харчових речовин.

4) Закон часового розподілу їжі (режиму харчування).

 Їжа має надходити до організму у певний час, через рівні проміжки часу. Найкраще 4-5 разове харчування.

5) Закон адекватності. Хімічний склад їжі має відповідати не лише індивідуальним потребам (енерговитрати, стать, вік), але і можливостям організму (стан травлення, обмін речовин, стан здоров’я).

6) Закон естетичного задоволення. Їжа повинна мати приємний зовнішній вигляд, смак, аромат. Вживання їжі має проходити у відповідних приємних обставинах.

7) Закон безпеки харчування. Їжа має бути нешкідливою та безпечною, тобто не містити хвороботворні мікроорганізми, радіонукліди, токсини, важкі метали, тощо.

 

V. Підсумок  уроку

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ11CVEPUZi3k2WVvALTisZ99tqj78jqCJ-IB7kNqEuZ7VGEwGelg*Притча про крамницю бажань. ( слайд 56)

Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала:
- Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?
- Звичайно!
– Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток…
Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.
- Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?
- Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе.

 

- Який висновок з цієї притчі ми можемо зробити відповідно до теми сьогоднішнього заняття? (висловлювання по колу).

 

*Рефлексія

1.Про  що  сьогодні я  дізнався.

2.Що  я  навчився.

 

 

Після  уроків  учні  запрошуються  до  кабінету  біології  на  перегляд

Відеоматеріалу «Обережно , їжа».

 

У   народі  кажуть: «Їжа - друг  і  їжа - ворог». Тож  давайте  будемо  дотримуватися  розумних  меж  у  харчуванні.

 

VI. Домашнє  завдання :

1.   Опрацювати § 36 у  підручнику, відповісти  на  питання.

2. Підготувати коротку розповідь про традиції  харчування у вашій сім’ї.

3.Скласти рецепт смачної і корисної страви.

 

Використана  література:

О.В. Тагліна  Біологія  розробки  уроків  9  кл  Видавництво  Ранок,

Найкращі  дієти.«Видавництво  і  друкарня « Таврида  »2010 р.

Біологія  9 кл. А.Степанюк, Н. Міщук  та інші.

Журнали   «Біологія». №№12(168)2007 рік, 16-18 (208-210)2008 рік, 8(200) 2008 рік

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бузницька Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
1370
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку