Урок до розділу «Революція Гідності та агресія Росії проти України», 11 клас, профільний рівень.
Підготувала учитель історії Бахмутської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 18 імені Дмитра Чернявського Бахмутської міської ради старший учитель Кучерук Ірина Михайлівна
Тема уроку: Україна у 2014-2016 рр. Окупація Криму.
Початок АТО: хроніка подій.
«Іловайський щоденник» автора Романа Зиненко.
Мета:
• сприяти формуванню предметних компетентностей учнів (хронологічна, просторова, інформаційна, логічна, мовленнєва, аксіологічна)
• з’ясувати основні етапи агресії Росії проти України;
• вивчити перебіг подій під час анексії Криму російськими військами та військових операцій в Луганської і Донецької областях;
• проаналізувати причини і наслідки агресії Російської Федерації проти України; використовувати карту як джерело інформації про перебіг подій в Україні у 2014-2016 рр.;
• характеризувати й застосовувати поняття й терміни: Антитерористична операція, «нормандська четвірка», Мінські угоди;
• познайомитися з автором і учасником боїв за Іловайськ Романом Зиненко, обговорити його книгу "Іловайській щоденник";
• дати розуміння причетності до історії своєї країни, формувати громадянську позицію;
• висловлювати свою думку стосовно війни в Україні;
• виховувати в учнів почуття національної ідентичності, патріотизму, любові до своєї Батьківщини, гордості за героїв України, співпереживання і єдності з українським народом під час трагічних періодів його історії.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• визначати хронологічну послідовність, називати, описувати та характеризувати хроніку подій на Сході України у 2014-2016 рр.;
• використовувати карту як джерело інформації про перебіг подій в Україні у 2014-2016 рр.;
• порівнювати, аналізувати, робити аргументовані висновки щодо агресії
Російської Федерації проти України, пояснювати ії причини й наслідки;
• тлумачити зміст понять і термінів: Антитерористична операція, «нормандська четвірка», Мінські угоди;
• висловлювати власне ставлення до подій, та аргументувати власну думку;
• аналізувати, порівнювати, встановлювати причино-наслідкові зв’язки, критично мислити, працювати з різними історичними джерелами.
Тип уроку: урок - презентація книги з засвоєнням нового матеріалу Обладнання уроку: мультимедійний проектор, презентація, карти.
Хід уроку Підготовчий етап I. Організаційний момент уроку:
Повідомлення теми та цілей уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
1. Чого спочатку намагалась уникнути Україна?
2. Назвіть регіони, де Росія намагалась дестабілізувати ситуацію за планом «Новоросія».
3. Чи був реалізований цей план?
Основний етап III. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Україна у 2014-2016 рр. Окупація Криму.
Учитель:
22 лютого Верховна Рада України усунула Віктора Януковича з посади президента України. Ці події спричинили обурення в частини населення Криму, яке підбурювали неправдивою чи викривленою інформацією, поширюваною російськими та проросійськими ЗМІ.
Проти ночі з 26 на 27 лютого російські спецпризначенці захопили й блокували
Верховну Раду Криму і Раду Міністрів Криму. Представники так званого
«ополчення Криму» за підтримки військовослужбовців Збройних сил Російської Федерації захопили інші адміністративні будівлі, аеропорти у Сімферополі та Севастополі, установи зв’язку, засоби масової інформації тощо.
Починаючи з 1 березня, російські війська розпочали масштабні силові акції, спрямовані на блокування українських військових баз на території Криму, захоплення адміністративних приміщень, контроль транспортних магістралей та інших стратегічно важливих об’єктів.
16 березня окупаційною владою був проведений так званий «референдум» про незалежність АР Крим, яким вона намагалась легітимізувати захоплення іноземної території. 18 березня у Москві Президент Росії В. Путін спільно із самопроголошеними Головою Ради Міністрів АРК С. Аксьоновим, спікером Верховної Ради АРК В. Константиновим та головою Севастопольської МДА О. Чалим підписали Договір про прийняття Республіки Крим до складу Росії. Генеральна Асамблея ООН 27 березня 2014 року на 68-й сесії прийняла резолюцію про підтримування територіальної цілісності України. Приймаючи цю резолюцію, Генасамблея посилалася на передбачені у статті 2 Статуту організації зобов’язання всіх держав утримуватися в їхніх міжнародних відносинах від погрози силою або її застосування проти територіальної цілісності або політичної незалежності будь-якої держави й розв’язувати свої міжнародні суперечки мирними способами.
Робота з поняттям: АТО, або Антитерористична операція, — назва неофіційної російсько-української війни. Через те що Україна не визнала спрямовану гібридну війну Росії проти України війною, а власне в офіційних доповідях використовують термін «АТО», то в історіографії закріпилась назва
«АТО». Це перша війна від часу проголошення незалежності України 1991 року. Проте події в Криму стали прологом до більш страшної трагедії, яку було розіграно Росією на сході України, у Луганській і Донецькій областях.
Конфронтація насильства в регіоні розпочалася в середині квітня 2014 року, коли озброєні групи проросійських активістів почали захоплювати адмінбудівлі та відділки міліції у містах Донбасу (зокрема, у Слов’янську, Артемівську та
Краматорську). Українська влада у відповідь заявила про проведення Антитерористичної операції із залученням Збройних сил. Поступово протистояння переросло в масштабний воєнний конфлікт.
Враховуючи військову перевагу Російської Федерації, позицію її керівництва щодо класифікації зовнішньої військової агресії Росії як внутрішньої загрози України, з метою недопущення подальшого введення регулярних російських військ на територію України, що прикривались «миротворчою місією» та реалізації «абхазько-осетинського сценарію», 14 квітня 2014 року в Україні була розпочата антитерористична операція без введення воєнного стану. Зоною проведення антитерористичної операції було оголошено Донецьку і Луганську області.
Початок АТО: хроніка подій (виступи учнів)
Робота з хронологічною таблицею
За розповіддю учителя і виступів учнів про події на сході у 2014-2016 рр., старшокласники складають хронологічну таблицю.
Орієнтовний вигляд таблиці
Дати |
Подія |
12 квітня 2014 р. |
Група офіцерів СБУ потрапила в засідку бойовиків — загинув офіцер «Альфи». Це був перший офіційний випадок збройного |
|
зіткнення між силами АТО й незаконними збройними формуваннями |
24 квітня 2014 р. |
Розпочався перший штурм Слов’янська |
11 травня 2014 р. |
У Донецькій і Луганській областях відбулися псевдореферендуми «про суверенітет» |
22 травня 2014 р. |
У бою під Волновахою загинули 18 українських військових, 32 отримали поранення |
26 травня 2014 р. |
Українські підрозділи закріпилися в районі Донецького аеропорту |
Станом на 8 червня 2014 р. бойовики утримували практично всю промислову агломерацію, включно з Донецьком і Луганськом. Тоді північна межа контрольованих ополченням територій проходила по лінії Червоний Лиман — Сіверськ — Сєверодонецьк — Станично-Луганське. Західна і південна межі проходили по околицях міст Дружківка — Костянтинівка — Дзержинськ — Авдіївка — Донецьк — Старобешеве — Комсомольське. У Маріуполі готувалося повне зачищення міста від сепаратистів |
|
20 червня 2014 р. |
Був опублікований Указ № 548/2014 Президента України П. Порошенка «Про План мирного врегулювання ситуації в східних регіонах України». Однак домогтися реального припинення бойових дій не вдалося |
1 липня 2014 р. |
П. Порошенко оголосив про припинення одностороннього перемир’я. МЗС України заявив, що за час перемир’я терористи 108 разів нападали на сили АТО, загинули 27 військовослужбовців |
У липні 2014 р. перемоги були на боці українських вояків |
|
17 липня 2014 |
Збиття літака Boeing 777 біля Тореза Донецької області— авіаційна катастрофа рейсового пасажирського літака компанії Malaysia Airlines в підконтрольній зоні терористичній організації «ДНР» між селами Грабове та Розсипне Шахтарського району , унаслідок якої загинули всі пасажири та екіпаж (загалом 298 осіб). |
23 серпня 2014 р. |
Кордон України перетнули російські війська. У результаті цього угруповання українських військ в районі Іловайська було оточене, противник вийшов до Маріуполя, деблокувавши Луганськ і відкинувши українські війська до Сіверського Дінця |
5 вересня 2014 р. |
У Мінську був підписаний протокол про припинення вогню: 1) утворювалася 30-кілометрова зона розмежування; 2) контроль українсько-російського кордону забезпечували фахівці ОБСЄ; 3) передбачалось надання широкого самоврядування територій, що опинилися під контролем бойовиків; 4) такий статус було передбачено на три роки, а потім мали бути проведені місцеві вибори. |
Бесіда:
1. Чому влада вимушена була припинити одностороннє перемир’я?
2. Які події призвели до суттєвого погіршення ситуації?
3. Назвіть населені пункти, через які проходила лінія розмежування між бойовиками та силами АТО у середині 2014 року.
«Іловайський щоденник».
Виступ автора Романа Зиненко з презентацією книги «Иловайский дневник».
Заключний етап Заключне слово вчителя.
Війна тяжко позначилася на долях мільйонів українців. Мало яка держава в сучасній історії пройшла такі випробування. Загинули тисячі цивільних і військових. За даними ООН, вже на початок 2015 кількість переміщених осіб в Україні досягла 1 млн. а померлими на цій війні нарахували 7 тисяч людей. (дані оновлюються)
Зміцнилася національна єдність, бо в питанні захисту країни не було залежності від мови, релігії.
У Європі та світі усвідомили загрозу від російської агресії. Українці своєю кров'ю платять за європейські цінності й свободи. Міжнародне товариство посилило санкції проти Росії. Це та падіння цін на нафту призвело до погіршення економічного стану Росії. Вона опинилася в ізоляції.
Стійкість і мужність української армії та її підтримка народом, поряд з тиском з боку заходу, змушують Росію йти на «замороження» агресії.
Рефлексія. Анонімне опитування учнів з наступних питань:
1. Що Вам було відомо про події під Іловайськом?
- нічого…
- небагато, трохи чув….
- достатньо багато…
- інше…
2. Звідки Ви отримали інформацію про Іловайськ?
- від батьків…
- у школі на уроках….
- зі ЗМІ,
- інше…
3. Як ви оцінюєте цей факт?
- як трагедію українського народу… - мене це не стосується….
- не думав над цим…
- інше…
4. Чи можна було, на Вашу думку, уникнути таких втрат?
- так…
- ні….
- не знаю…
- інше…
5. Які почуття виникли у Вас після зустрічі з автором "Іловайського щоденника" і учасником боїв під Іловайськом?
- ніяких…
- співпереживання, співчуття, душевний біль….
- дізнався нову інформацію про війну в Україні…
- інше…
Домашне завдання.
1. Опрацювати відповідний матеріал навчально-методичного посібника.
2. Підготувати повідомлення про захисників Донецького аеропорту - кіборгів.