Урок № 35-36
Тема. Добір конструкційних матеріалів та інструментів для роботи. Розкрій виробу.
Виконання початкових вишивальних швів (стебловий, тамбурний, петельний)
Мета:
навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про способи розмічання та вирізування деталей, формувати вміння копіювання малюнка на основу, виготовлення деталей за шаблоном;
розвивальна: розвивати окомір, дрібні м'язи кисті руки (ознайомлення з професією лекальника);
виховна: виховувати посидючість, охайність, терпіння та старанність під час виконання роботи.
Урок № 35-36
Тема. Добір конструкційних матеріалів та інструментів для роботи. Розкрій виробу.
Виконання початкових вишивальних швів (стебловий, тамбурний, петельний)
Мета:
навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про способи розмічання та вирізування деталей, формувати вміння копіювання малюнка на основу, виготовлення деталей за шаблоном;
розвивальна: розвивати окомір, дрібні м'язи кисті руки (ознайомлення з професією лекальника);
виховна: виховувати посидючість, охайність, терпіння та старанність під час виконання роботи.
Орієнтовний план проведення уроку
І.Організаційна частина (2 хв)
II. Повторення раніше вивченого матеріалу (5 хв)
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності (4 хв)
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (2 хв)
V. Вивчення нового матеріалу (15 хв)
VІ. Практична робота (21 хв)
VІІ. Підсумок уроку (5 хв)
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Привітання з учнями, перевірка наявності учнів, їх підготовленості до роботи на уроці, наявності робочого одягу. Визначення чергових учнів.
II. УСТАНОВЧО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.
Кожному подобається отримувати й дарувати різні сувеніри своїм друзям, рідним, особливо, коли вони зроблені власними руками. Традиція дарувати дарунки дійшла з давнини і до наших днів.
Незабаром прийде свято день св. Валентина і найкращим подарунком для рідних і близьких може стати саме річ, оздоблена вишивкою.
Для чого використовують вишивку?
Які шви ви знаєте?
IІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Отже, тема нашого уроку — «Добір конструкційних матеріалів та інструментів для роботи. Розкрій виробу. Виконання початкових вишивальних швів (стебловий, тамбурний, петельний)».
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Кінцевий результат залежить від правильності й охайності виконаних операцій. Тому вам слід звернути увагу на процес виконання вашої роботи, обрати найкращий спосіб з’єднання деталей та оздоблення із основою.
Перед вами завдання: встановити відповідність між назвами та зображеннями швів.
|
Назва швів |
|
Зображення швів |
А |
Петельний шов |
1 |
|
Б |
Стебловий шов |
2 |
|
В |
Тамбурний шов |
3 |
|
Г |
Вперед голкою |
4 |
|
VI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з текстом підручника
1. Що називають розмічанням?
(Учні читають у тексті підручника перший абзац на с. 51 та за допомогою вчителя формулюють визначення поняття «розмічання». Наприклад, розмічання — це технологічний процес нанесення на заготовку літі контурів деталей виробу.)
Для розмічання використовують різні інструменти та пристосування (див. с. 51-52 підручника):
• Дерев’яний та довгенький, маю носик я гостренький,
На білому слід лишаю, усіх діток потішаю. (Олівець)
• Поруч себе олівець воджу тільки навпростець
І між крапками йому чітко вказую пряму. (Лінійка)
• Я пружиста і гнучка. Хоч не маю язичка,
Та однак негайно хибний слід злижу охайно. (Гумка)
• Учням він допомагає і гостренькі вушка має.
Це — креслярський молодець, а зоветься — ... (косинець (кутник))
• Дві високі ніжки маю, обережно я ступаю.
Гарні кола я малюю, коли навшпиньки танцюю. (Циркуль)
• Маленьке, біленьке по чорному полю стрибає і слід залишає. (Крейда)
• Тоненькі, гостренькі, голівку мають, кравчині допомагають. (Шпильки)
2. Правила розмічання (с. 53 підручника)
Пояснення основних правил розмічання й одночасне демонстрування відповідних дій.
3. Ознайомлення з професією лекальника (с. 105-106 підручника)
Фізкультхвилинка
1. Аналіз завдань практичної роботи
2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами
3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи:
а) правила безпечної праці під час роботи зі шпильками;
б) правила безпечної праці під час роботи з ножицями.
4. Самостійне виконання завдань практичної роботи
5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
6. Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, якщо необхідно)
7. Самоконтроль та взаємоконтроль учнів
8. Підбиття підсумків практичної роботи:
• демонстрування кращих робіт;
• аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;
• оцінювання результатів практичної роботи.
VII. РЕФЛЕКСІЯ
Я дізналась на уроці…
Необхідно було поміркувати над…
Можу розповісти іншим…
В мене отрималось…
Мене вразило…
IX. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
• Прочитати с. 51-56 підручника, відповісти на питання 5, (с. 53 підручника).
• Високий рівень: підібрати загадки про інструменти та пристосування для шиття.
XI. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ
Тема. Виконання початкових вишивальних швів (стебловий, тамбурний, петельний) для виготовлення серветки
Мета уроку:
навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про способи з'єднання деталей із різних конструкційних матеріалів, про прийоми виконання шва «уперед голку», його графічне зображення та застосування; формувати уміння виконувати ручні шви;
розвивальна: розвивати моторику рук, координації рухів (ознайомлення з професією швачки);
виховна: виховання акуратності та старанності під час вишивальних робіт.
Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку.
Створення позитивного емоційного настрою
Сподіваюсь, що ви прийшли на урок із чудовим настроєм, але все ж таки хочу запропонувати вам оцінити його за допомогою табличок-«смайликів». Оберіть і підніміть той «смайлик», що найбільше відповідає вашому настрою. (J — жовтий, К — зелений, L — синій). Можливо, хтось хоче поділитися з нами причинами свого піднесеного настрою? (Відповіді учнів.)
А що потрібно, щоб поганий настрій змінився на гарний? (Отримати позитивні емоції від вдалих відповідей, досягти успіху в роботі на уроці, відчути задоволення,радість від праці та її оцінювання її оточуючими тощо.)
Слід пам’ятати, що досягти успіху легше в тій справі, яку виконують за бажанням, а не в тій, що роблять за вказівкою.
Таку можливість ви маєте, адже кожен із вас на попередніх уроках вже обрав для виготовлення виріб із аплікацією з тканини, що вам до вподоби, та налаштувався на успіх у роботі. Повірте, що це вам під силу.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Пропоную вам пригадати технологічну послідовність виготовлення виробу з аплікацією та проаналізувати, яку частину роботи вже виконано й що потрібно робити далі.
(Наступний етап у роботі — розміщення та закріплення деталей на фоні відповідно до ескізу.)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Кінцевий результат залежить від правильності й охайності виконаних операцій. Тому вам слід звернути увагу на процес виконання вашої роботи, обрати найкращий спосіб з’єднання деталей із основою.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Тема нашого уроку — «Прикріплення деталей аплікації до основи»
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
2. Робота в парах (інтерактивна частина заняття)
Алгоритм роботи
• Поділити дітей на пари.
• Кожній парі роздати аплікацію.
• Запропонувати учням поміркувати й розпізнати види з’єднань, використаних для виготовлення роботи, назвати їх.
3. Гра «Що в названому переліку зайве?»
Склеювання, з'єднання цвяхами, з’єднання заклепками, зшивання нитками вручну, з’єднання шурупами, з’єднання «липучкою», зшивання на швейній машині.
Висновок: найчастіше деталі з тканини нашивають на основу різними швами. Деякі з раніше вивчених швів ми застосували для виготовлення аплікації.
4. Ознайомлення з професією швачки (с. 98-101 підручника)
VI. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
• Назвіть ручні шви, вивчені вами в початковій школі.
• Де потрібно зберігати шпильки й голки?
• Як їх слід розміщувати на робочому столі під час роботи?
• Які умови необхідні для роботи?
2. БЖ під час роботи з голками, шпильками, ножицями
Звернути увагу учнів на організацію робочого місця: правильне розміщення інструментів і матеріалів забезпечує зручність під час роботи, скорочує витрати часу на виконання робіт, обов'язково слід дотримувати правил безпечної роботи.
Перш ніж голку в руки брати,
Треба правила згадати:
Як із нею працювати,
Щоб проблем зовсім не мати.
В голок й шпильок гострі жала,
Їх не кидай де попало.
Пам’ятай: під час роботи
Їх не слід тримати в роті.
Голку, завжди пам’ятай,
Без ниток не залишай,
Користуйся обережно
І в свій одяг не встромляй.
Дуже добре звичку мати —
Голку в гольнику тримати.
Раптом голка поламалась.
Далі, щоб біда не сталась,
Ти шматочки всі збери,
В папірець їх загорни,
Викинь все це у сміття,
Прибери все до пуття.
Всі ножиці в руках тримали, безперечно.
Та можуть і вони бути небезпечні.
Хай знає учениця кожна,
Як працювати з ними можна.
Праворуч ножиці лежать.
Якщо їх треба передать,
Сама за леза їх візьми,
Кому даєш, до того кільця поверни.
Тканину будеш розрізати,
Повинна пальці так тримати,
Щоб раптом їх не зачепить.
Уважна будь! І від біди це захистить!
3. Шви тимчасового з'єднання. Шов «уперед голкою» (с. 62-64 підручника)
• Застосування шва «вперед голкою».
• Вимоги до виконання шва «вперед голкою».
• Графічне зображення шва та послідовність його виконання (рис. 68, 72, с. 61, 63 підручника)
• Вправи на виконання шва «вперед голкою».
1. Аналіз завдань практичної роботи
2. Забезпечення необхідними інструментами та матеріалами.
3. Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи:
а) Організація робочого місця;
Ваші руки працьовиті, спритні і талановиті.
Лад, порядок вони знають, звично речі розкладають:
Все для правої — праворуч, все для лівої — ліворуч.
б) Правила безпечної праці під час ручних швейних робіт.
Санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних швейних робіт
• Перед виконанням ручних швейних робіт треба ретельно вимити руки, щоб не забруднити тканину.
• Вишивати й шити треба сидячи на стільці зі спинкою. Сидіти потрібно прямо, не сутулячись.
• Освітлення має бути хорошим, бажано природним. Під час вишивання правою рукою світло повинно падати зліва на робоче місце, лівою рукою — праворуч. Через кожну годину вишивання чи шиття необхідно робити відпочинок для очей на 5-10 хв. Під час відпочинку очі перевести на спокійне забарвлення. Корисно також використати цей час на виконання гімнастики для м’язів очей.
«Зорова» гімнастика
• Міцно заплющити очі на 3-5 с, розплющити їх на такий самий час та знову зажмуритися. Повторити 7-10 раз.
• Заплющити очі на 10 с, розплющити їх і подивитися вправо — вліво — вгору — вниз. Зробити ще декілька рухів очима по колу: вправо — вліво — вгору — вниз. Повторити 3-4 рази.
• Швидко кліпати очима 20-25 секунд, заплющити очі, відхилитися на спинку стільця та хвилинку відпочити.
4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками
5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів
6. Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, якщо необхідно)
7. Підбиття підсумків практичної роботи:
• демонстрування кращих робіт;
• аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;
• оцінювання результатів практичної роботи.
VII. РЕФЛЕКСІЯ
Рефлексійне анкетування
На занятті з трудового навчання під час сьогоднішнього уроку я:
1. Дізнався _____________________________________________
2. Зрозумів _____________________________________________
3. Навчився ____________________________________________
4. Я не вмів, а тепер умію _________________________________
5. Надалі я хочу _________________________________________
VIII. МОТИВАЦІЯ ОЦІНОК ЗА УРОК, ВИСТАВЛЕННЯ ЇХ У ЖУРНАЛ, ЩОДЕННИКИ
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
• Прочитати с. 61-64 підручника, відповісти на питання 3 (с. 65 підручника).
XI. ПРИБИРАННЯ РОБОЧОГО МІСЦЯ