28 вересня о 18:00Вебінар: Формування навичок розв'язування задач із хімії засобами дистанційного навчання

Урок "Добре там, де вміють дружити"

Про матеріал

Перший урок у 2018/2019н.р.на тему "Добре там, де вміють дружити", який можна провести з учнями 4 класу. Матеріал, який відповідає віковим особливостям учнів 4 класу. Можна використати відео та дитячі пісні з мультфільмів. Ігри, цікаві вправи та стратегії розвитку критичного мислення допоможуть нестандартно провести перший урок.

Перегляд файлу

Тема заняття: Добре там, де вміють дружити.

Мета заняття: Вчити дітей сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати правильне ставлення до таких понять, як „ друг”, „ дружба”, „ компроміс; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти, прищепити їм повагу до людських цінностей; сприяти розвитку критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями. Виховувати товариськість.

Обладнання: Пісні „ Посмішка”, „ Пісня про дружбу”, кліп, картки для роботи в групах, презентація, різнокольорові  «долоньки» дітей .

 Хід уроку:

  1. Організація класу.

Ось і промайнуло довгождане літо. Я рада вітати вас у нашому просторому гарному класі. Ви відпочили, набралися сил і готові вчитися добре. За літо ви познайомилися з багатьма людьми. Сподіваюсь, що ви скучили за своїми друзями з класу. А тепер посміхніться і привітайтеся з тим, хто сидить біля вас.

Хай сьогодні в кожне серце

Наша зустріч додасть тепла!

Всіх батьків ми привітаємо,

Бажаємо щастя і добра.

Привітання «Комплімент»

Учитель і діти стоять у колі, взявшись за руки.

Учитель.

Як багато нас тут друзів…

Білочубих, карооких,

Синьооких і чорнявих,

І високих, і низеньких,

І кругленьких, і худеньких.

Всіх вас рада привітати

І найкращого бажати…

 Вітання.

- Діти, давайте ми всі візьмемося за руки і утворимо з вами коло шкільних друзів.

Ви сьогодні вже проснулись?

Мамі зранку посміхнулись?

Клас наш радо вас вітає!

Настрій кожен гарний має?

Станьмо разом в дружне коло!

Привітай нас, рідна школо!

Добрий день!

2.Актуалізація опорних знань.

2.2.Гра „ Знайди заховані слова”

Якщодругутебеє,життярадіснимстає.

(Діти зачитують тему)

Картинки по запросу леопольд картинки Апрідружитивлатребаурвміти..

  • Що означає цей вислів ?
  •                          А давайте подивимось відео і  пригадаємо, чия це пісенька?
  •                          Назвіть ім’я головного героя мультфільму.
  •                          https://www.youtube.com/watch?v=qqqvNHPEYEo
  •                            Діти, давайте жити дружно! Так  завжди  промовляв кіт Леопольд? Нехай ці слова  стануть гаслом сьогоднішнього дня.

Я іду до школи вранці,

Ой , як хороше мені !

Бо є в мене однодумці –

Однокласники мої.

3. Повідомлення теми та мети заняття. Вправа „ Очікування”

Сьогодні ми  поговоримо про дружбу як одну із загальнолюдських чеснот.

 – спробуємо усвідомити значення слова „друг”, „товариш” „компроміс”;

 – з’ясуємо, яке значення має дружба у житті кожного з вас;

– ми визначимо, які цінності треба мати, щоб з тобою хотіли дружити однокласники;

– будемо вчитися жити в мирі і злагоді;

– будемо порівнювати, аналізувати вчинки однолітків, робити висновки;

– розвиватимемо творче мислення, спостережливість;

– працюватимемо в парі і групах. (Тема написана на хмаринці, а завдання на урок на краплинках).

Що ви очікуєте від сьогоднішнього заняття? ( Висловлювання учнів: Я очікую, що на уроці буде цікаво. Я хочу попрацювати в групах. Я хочу дізнатися щось корисне про дружбу. Я хочу дізнатися, які цінності треба мати, щоб з тобою хотіли дружити однокласники. Діти прикріплюють на дошці сині смужечки і висловлюють свої очікування. Утворюється річечка).

  •      Я сподіваюся, що ви на уроці будете уважними, щирими, відвертими; правильно і точно відповідатимете, дружно працюватимете в групах.
  •              Складемо з пазлів правила, яких будемо дотримуватись на уроці.
  •              Згадаємо, що означає толерантність? (Це поблажливість, терпимість до чиїхось думок, поглядів. Це вміння жити поруч з іншими людьми. Люди мають бути терпимими до інших, поважати одне одного, бути дружелюбними, милосердними, добрими. Кожен має право на повагу й терпимість з боку тих, хто його оточує) .

 4.Консолідація

4.1. Бесіда про дружбу. Складання кола друзів.

  • Сьогодні ми поговоримо про дружбу та друзів. Складемо правила товаришування в нашому класі.
  • Розкажіть, з ким ви дружите! З ким вже встигли потоваришувати у класі?
  • Який ваш друг? А яким ви хочете його бачити?
  • Що означає «дружити»?

Що таке дружба? Хто може бути другом? Чи можлива дружба між членами родини?

Дружба – це дуже близькі відносини, які ґрунтуються на спільних інтересах, взаємній довірі, прихильності та взаємодопомозі.

 

  •                      Найкращими друзями є наші рідні: батьки, бабуся і дідусь,брати і сестри. Недаремно у народі кажуть: «Твоя сім’я – найкращі друзі». Друзями можуть бути однолітки, сусіди, однокласники.
  •                      Сучасні словники визначають дружбу як близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прив’язаності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості один в одному. Друг – це людина, якій можна довірити свої таємниці, переживання, поділитися з ним радістю.

– А як ви думаєте, чи однакове значення мають слова друг і товариш? Так, товариш – добрий знайомий, до якого ви відчуваєте приязнь, симпатію, але не більше. Досить сказати, що всіх однокласників можна назвати товаришами, адже у вас багато спільного, ви добре знаєте один одного, допомагаєте один одному.

Слово „друг” походить від давньоруського слова „дорог”, тобто” дорогий”. А ось як каже про дружбу народна мудрість:

Окраса людини – друзі.

Дерево міцне корінням, а людина-друзями.

Дружба дорожча за золото.

4.2. Послухайте пісню про дружбу і за допомогою дієслів визначте, що може зробити друг для вас? (втішить, допоможе, порадить, виручить, підтримає).

– Як ви гадаєте добро і дружба пов’язані між собою? Чому?

4.3.Аналіз ситуацій із життя учнів. Вправа „ Будь співчутливим”

Читання та аналіз оповідання „ Справжній друг”.

На уроці математики вчителька викликала Оленку до дошки. Оленка не знала, як вирішити задачу.

Сідай, Оленко, ти зовсім не готуєшся до уроків, – зауважила вчителька Оленка сіла за парту і заплакала. На перерві до неї підійшли друзі Оксанка та Олег і почали її заспокоювати:

Не плач, Оленко, – сказала Оксанка, – наступного разу я тобі підкажу, а до­машнє завдання ти можеш у мене списати.

Ні, – каже Роман, – так не можна чинити. Краще, якщо хочеш, то я з тобою трішки позаймаюсь і ти будеш знати.

Дякую, – усміхнулася Оленка.

Про кого розповідається в оповіданні?

  • Що зробила Оксанка? Як повів себе Роман? Хто з дітей вам сподобався? Чому?

Чому Роман та Оксанка так вчинили? Як ви ставитеся до тих дітей, які допомагають своїм друзям? Як люди ставляться до таких, як Роман ?

 А ви допомагаєте своїм друзям? Другу треба допомагати .

Одна із головних рис дружби – це безкорисливість. Якщо друг використовує вас, то це вже не друг. Знайти собі  справжнього друга справа нелегка, а зберегти дружбу – ще важче.

Гра «Добре – погано»

  • Розкладіть слова з конвертів на дві купки: на одну слова, що є позитивними рисами характеру, хорошими вчинками, а на іншу ті, що є негативними рисами характеру чи поганими вчинками. У конвертах знаходяться такі слова: доброта, радість, ненависть, турбота, злість, ворожість, співчуття, милосердя, гордість, чуйність, допомога, підтримка, зрадливість, самолюбство, тактовність, ввічливість, заздрість, довіра, підлість, жадібність, повага, байдужість, справедливість, взаєморозуміння, вірність, людяність.
  • Всі погані риси характеру, вчинки скиньте в торбинку, зав’яжемо її і забудемо про них. А добрі нехай залишаються на волі, ховати їх не будемо, нехай вони живуть серед нас і зміцнюють нашу дружбу.

4.4.Вправа „ Не хочу хвалитися, але я можу…”

Діти, які народилися восени утворюють коло та висловлюють свої міркування.

„ Не хочу хвалитися, але я можу навчити свого друга…” ( кататися на велосипеді, гарно співати, швидко читати, розв’язувати складні задачі, в’язати, вишивати…).

А чи знаєте ви, що справжню дружбу неможливо ні виміряти, ні оцінити. Вона немає ціни. Щира дружба – це ніби повітря, без якого не може жити людина.  Дружба – тендітна річ, як скло. Вона випробується не тільки лихом, а й повсякденними дрібницями. Навіть між кращими друзями виникають суперечки. Буває так, що дружиш із кимсь, а потім раптово щось ламається, розбивається – і від взаємної прихильності залишаються лише уламки. Звичайно, можна знову помиритися, попросити пробачення. А якщо образа занадто велика? Ти чекаєш, коли твій друг першим прийде до тебе, щоб вибачитися, а він не підходить. Його гордість не дозволяє йому цього. От так починає здаватися, що підходити друг до друга безглуздо, та й занадто пізно. Пізно? Ні, просити пробачення ніколи не пізно. Саме через те, що ми боїмося зробити перший крок, усе ускладнюється і дружбу вже не склеїти. Послухайте, що треба зробити, щоб помиритися. (Діти слухають пісню «Посмішка»).

 Отже, частіше треба посміхатися один одному.

 Кожному хочеться мати надійних і добрих друзів, але треба пам’ятати, що ми самі повинні мати  якості, які хочемо бачити у своїх друзів. Недарма народна мудрість каже: « Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти». Тому, якщо ваш друг   поступає недобре, ви не повинні підтримувати його. Необхідно пояснити, що друг зробив неправильно і допомогти йому виправити свої помилки. А чи знаєте ви, що розв’язати конфлікт можна за допомогою компромісу. Компроміс – це згода з ким – не будь у чомусь, якої досягають за допомогою взаємних поступків. Людина може йти на компроміс свідомо, виказуючи цим повагу до свого друга. Не треба боятися компромісів, вони тільки допомагають швидше розв’язати конфлікт. А щоб уникнути конфлікту треба зберігати спокій, не піддаватися непотрібним емоціям, іти назустріч іншим людям.

Фізхвилинка

4.5.Два – чотири – всі разом. Гра «Квітка  дружби».

      Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Де немає повної відвертості, не може бути й дружби. У всіх людей, які нас оточують, є певні недоліки. Хто хоче мати друга без недоліків, той залишається без друзів. Ось чому не може бути міцної дружби без того, щоб люди пробачали один одному. Іноді в стосунках виникають непорозуміння, які можна подолати тільки разом. Окрасою кожної домівки називають друзів, які її відвідують. Справжній друг, який віддає частку свого серця, вартий того, щоб його цінували і берегли. Дитина має право в злагоді та дружбі співіснувати з усіма людьми, кожен потребує захисту та піклування” (Конвенція ООН про права дитини.Ст.3).

Вчитель ставить учням питання для обговорення: Що ви найбільше цінуєте у свого друга? Спочатку учні обмірковують своє рішення індивідуально. Потім за сигналом вчителя обговорюють свої  ідеї в парах та виробляють спільне рішення. За сигналом вчителя учні об’єднуються у четвірки та приймають спільне рішення. Завершується робота колективним обговоренням і складанням квітки дружби.

.

 

Таких якостей може бути багато. Ми записали найважливіші. Треба виховувати їх у себе.

4.6.Робота із портфоліо. Робота зі сторінкою „ Мої друзі”.

Вчитель роздає кожному учневі листок із записаними на ньому словами про друга:

1. Справжній друг – це той, хто ніколи не обманює свого друга.

2. Справжній друг – це той, хто не пошкодує поділитися зі своїм другом всім, що сам має.

3. Справжній друг – це той, хто нікому не видасть секрети свого друга.

4. Справжній друг – це той хто не почне сміятися над бідою або невдачею свого друга.

5. Справжній друг – це той, з ким завжди цікаво і ніколи не нудно.

6. Справжній друг – це той, хто постарається захистити від кривдника.

Чи згодні ви з цими твердженнями? (відзначте кружком ті твердження, з якими згодні).

Ви погоджуєтесь з більшістю тверджень? Якщо так, то спробуй в кожному твердженні замість слів СПРАВЖНІЙ ДРУГ поставити коротке слово Я.  Прочитайте тепер їх один одному. Ну як, виходить?

Прочитайте  собі, що вийшло. Ще раз поглянь на себе „з боку”. Можливо, вам захочеться щось змінити в своєму характері, поведінці, звичках.

 Подумайте, що тобі треба змінити в собі – у своєму характері, звичках, захопленнях – щоб і з тобою людям захотілося дружити. Складіть вдома разом із батьками свій ОСОБИСТИЙ ПЛАН САМОВИХОВАННЯ і постарайся його виконувати.

 – Як допомогти учневі в класі, якого всі ображають. (Ви можете допомогти йому, якщо самі не будете його ображати. Якщо зможеш, то захисти його. Поясни дітям, що він такий, як усі учні і ображати його не можна. Спробуй із ним подружитись. Справжня дружба – це коли люди поважають одне одного й справедливо ставляться одне до одного).

4.7.Створення пам’ятки „ Щоб мати друзів у класі”. Дерево дружби.

Як треба поводитись, щоб до тебе добре ставились однокласники? Попрацюйте в четвірках і запишіть на яблучках, що ви будете робити для того, щоб мати багато друзів у класі.

  1.         Не кривдити інших учнів(ані словом, ані ділом).
  2.         Поважати думку своїх однокласників.
  3.         Не давати марних обіцянок.
  4.         Не заздрити успіхам товаришів.
  5.         Уміти визнавати свої помилки.
  6.         Співчувати однокласникам, коли з ними трапляється лихо.

7.Бути чесним і справедливим зі своїми однокласниками.

Бачите, що для цього потрібно не так уже й багато. Якщо ви будете користатися цими порадами, то проблем у класі з однокласниками у вас не буде.  Нехай це дерево висить у нашому класі і нагадує вам, щоб мати друзів, то треба дотримуватися цих простих правил.

4.8.Робота в групах.

Завдання називається „ Правда навпаки”. У королівстві Ламай-Круши все добре перетворене на погане, а погане – на добре. І щоб повернути все на свої місця, вам потрібно розшифрувати народні приказки та прислів’я про дружбу. Злий чарівник їх заворожив, і тепер вони кажуть неправду. Допоможіть жителям цієї країни.
Щоб перетворити вислови на приказки та прислів’я, учні мають дібрати до кожного слова слово з протилежним змістом.

1. Ворога ховай, а заховаєш – покинь. (Друга шукай, а знайдеш—бережи).

2.Вороги забуваються у радості. (Друзі пізнаються у біді).
3. Новий ворог гірший за двох старих. (Старий друг кращий за двох нових).
4. Не скажу тобі, хто мій ворог, — ти не скажеш, хто я. (Скажи мені, хто твій друг, —я скажу, хто ти).

tolerance4.9.Створення "Конституції дружби" (Закони дружби). Складемо закони дружби, за якими мають жити учні в нашому  класі. (Закони записані на пазлах, виходить веселка). Орієнтовний список законів:

– Довіряти другові.

– Уміти зберігати чужі таємниці.                                           

– Бути чесним і справедливим.

– Не створювати конфліктних ситуацій.

– Не сваріться через дрібниці.

– Пропонувати другові свою допомогу.

– Виконувати свої обіцянки.

У ставленні до інших будь чесним, уважним, доброзичливим.

Ніколи не дозволяй собі насміятися над недоліками інших.

● Не намагайся бути кращим за всіх.

● Не соромся поступитися іншому.

Пригадайте, можливо, ви з кимось сварилися і говорили один одному образливі слова. Якщо таке було, опустіть у воду ложку солі.

А тепер уявіть собі, що вода- людина, а сіль – погані слова, які ви говорили цій людині. Можливо, ви тепер шкодуєте про те, що сталося, але вийняти сіль з води не можна.

Хочете спробувати воду на смак?

Вода стала солона, навіть гірка . Отак стало на душі в того , кого образили. Тож перед тим ,як щось сказати  образливе, треба подумати.

Вправа «Чарівні окуляри»

   Учитель показує дітям коробку й повідомляє:

 – Тут у мене лежать «чарівні окуляри». Той, хто їх одягне, буде бачити в інших людях лише гарне, навіть ті гарні риси, які людина приховує. Той, хто одягне ці окуляри, сам стане кращим.

 Учитель одягає окуляри, підходить по черзі до кожної дитини і каже про неї щось гарне. Він пропонує дітям приміряти ці окуляри і помітити в товаришеві те, чого діти не бачили раніше. Діти по черзі приміряють «чарівні окуляри» і називають гарні риси своїх однолітків.

5. Рефлексія.

Чи вдалося вам знайти відповідь на головне запитання «Хто такий справжній друг?» Існує вислів «Дружба – це дорогоцінний камінь, який важко знайти, але надто просто втратити». Це справді так. Для того, щоб знайти справжнього друга, недостатньо одного дня. Інколи на це потрібні роки. Я вам бажаю зустріти в своєму житті справжнього друга, якому б ви з радістю сказали «Спасибі тобі, друже, за те, що ти в мене є».

5.1.Складання вірша – сенкану. Робота в групах.

Друг

Вірний, добрий.

Допомагає, виручає, розуміє.

Друг завжди підтримає мене.

Порадник.

Гра «Так і ні».

– Бабусі хлопчик помагав,

На допомогу він мастак.

Він, діти, добрий хлопчик? (Так.)

– Тепер усі скажіть мені:

У сварці жити добре? (Ні.)

–А як немає забіяк,

Тоді усім прекрасно? (Так.)

– А як серця у всіх ясні,

То вам погано, діти? (Ні.)

– Співає хлопчик гарно як!

А вам подобається? (Так.)

– А як обличчя всіх сумні,

Похмурі, злі? Вам добре? (Ні.)

– Кричить, ламає все хлопчак,

Це теж погано, діти? (Так.)

– Тоді іще скажіть мені:

Як діти б’ються, добре? (Ні.)

– Коли вам краще жити:

Коли сміються діти? (Так.)

Звичайно, краще в мирі

І з усіма дітьми дружити,

Щоб всі веселими були,

В добрі і злагоді жили.

5.2. Коло дружби.

А тепер всі закрийте очі. Нехай кожен візьме правою рукою руку сусіда і потримає її в своїй. Що можна про них сказати? (Теплі, ніжні, лагідні, добрі, гладенькі...). Невже можна образити людину, якщо у неї такі теплі, добрі руки? Тож якщо хочеться образити кого-небудь із товаришів, необхідно згадати про добрі руки. Руки допоможуть нам потоваришувати. Товаришування, дружба – взаємини між людьми, які народжуються, міцніють на основі спільного навчання, інтересів, уподобань. Товаришувати можна з багатьма ровесниками, а дружити – лише з одним чи кількома. Друзів пов’язує велика повага один до одного, принциповість у взаєминах, симпатія, взаємодопомога.

5.3.Вправа „ Чи здійснилися ваші очікування”.

- Мені дуже сподобалось, як ви працювали на уроці. Мої очікування справдились. Ви намагались бути щирими і відвертими, точно висловлювали свої думки, тому у річечку я запускаю золоту рибку.

Діти у  річечку запускають золоті рибки і висловлюють свої міркування

( На уроці я зрозумів, що частіше треба посміхатися.  Я буду дотримуватися законів, які ми сьогодні разом склали. Тепер я знаю…) 

 5.4.Вправа „ Відновіть вірш”.

( Вчитель записує вірш на дошці , переставивши рядки місцями. Діти, поміркувавши, відновлюють вірш. Можна записати рядки вірша на окремих смужках і  діти переставляють місцями для того, щоб вийшов вірш.).

1.Людина  може  жити  й  не  тужити,

Коли  умітиме  по  справжньому  дружити.  

Бо  друг  в  житті   це  вам  не  просто  так,

А  це,  напевно,  що  від  Бога  знак.

2.Товариша  не  можна  ображати,

Його  потрібно  вміти  поважати.

Не  кидайте  ви  друга  у  біді   

Він  допоможе  й  вам  колись  тоді.

3.Умійте  й  порадіти  ви  за  друга,

І  ви  забудете  відтак,  що  таке  сум  і  туга

Робіть  добро  й  великі  і  малі,

І  будуть  друзями  всі  люди  на землі.

Вчитель: Вірність шануйте, дружбу шануйте,

Не ображайте нікого словом лихим.

Радість даруйте, в ногу крокуйте

Із другом щирим, вірним, палким.

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
1637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку