Урок " Україна - моя рідна Батьківщина"

Про матеріал

Матеріал може бути використаний для проведення першого уроку у 2018/2019 н.р. У плані - конспекті уроку є цікаві завдання, маршрути для подорожі, завдання для роботи учнів в парах і групах:кросворди, прислів'я,

загадки, кодограми.

Перегляд файлу

Тема уроку: Україна – моя рідна Батьківщина.

Матоніна Р.Д.- вчитель ЗОШ.№24 м. Чернівці

Мета уроку: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси;  виховувати любов до Батьківщини, , шанобливе ставлення до символів держави, повагу до її історичного минулого і сучасного. Удосконалювати навички роботи в парах, групах; розвивати уяву, фантазію, творче мислення.

Обладнання: презентація, ілюстрації,  пісня Н. Май «Квітуча Україна», картки для роботи в парах і групах, відеоролик «Боже Великий, Єдиний»,  державні символи України. На столі на вишитому рушникові коровай хліба.

                                Хід уроку

                                                     Живи, Україно! Живи для краси,

                                                     для сили, для правди, для волі!

                                                                                                             В. Сосюра

1. Організація класу.

Вранці сонце пробудилось,

В росяній траві умилось

перегорнуло календар –

Ось і вересень настав.

-  Дорогі діти! Шановні батьки, я рада вас вітати  у цьому  прекрасному класі з початком нового навчального року! Хочу побажати дітям цікавих подорожей по Країні Знань, а вам, батьки, міцного здоров’я, сімейного затишку,миру та спокою, впевнено крокуйте зі своїми дітьми у прекрасну Країну дитинства, разом з дітьми відкривайте щось нове і цікаве.

Нехай цей рік буде мирним, плідним, радісним, цікавим для всіх учнів і принесе гарні досягнення в навчанні, сформує міцні знання.

Виходять батько і мати у вишиванках з хлібом і сіллю.

Ми раді вас вітати у цій світлиці
І дарувати хліб із золота пшениці.

Щоб хліб святий у всіх був на столі,
Щасливі були люди в місті і селі.

Серця в нас сповнені любов'ю, миром.
Бажаємо, щоб рік навчальний був щасливий.

(Батьки подають на вишитому рушнику хліб-сіль).

Батько. Діти, хліб на вишитому рушнику теж невід’ємний символ України. Він символізує любов і достаток, щедрість і щирість української душі.  Прийміть цей коровай, щоб була легкою ваша дорога у світлу Країну Знань, щоб ви були здорові, а в країні панували мир і злагода. Завжди  пам’ятайте, що ви – діти своєї рідної і милої країни зі своїми  звичаями і традиціями, легендами і казками, багатою  українською мовою. 

2.Повідомлення теми і мети уроку.            

      Сьогодні ми з вами поведемо мову про найдорожче серцю кожної людини. Нехай тему нашої розмови підкажуть рядки вірша Ліни Костенко.
Буває, часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе, як  є - дорога, явори,
Усе моє - все зветься  …(Україна.)

Двадцять сім років ми живемо в незалежній Україні й повинні гордитися тим, що маємо свою державу, мову, землю, традиції і символи. Той є справжнім патріотом, хто своїми вчинками, поведінкою, працею, знаннями і вчинками зміцнює її могутність. Ви народилися і живете в незалежній Україні. Ще багато проблем у нашій молодій державі – їй всього 27 років. Задумайтесь, який вклад у розвиток і зміцнення України можете зробити ви – її сини і дочки, її майбутнє? Сьогодні ми присвячуємо перший урок рідній Батьківщині, яка переживає зараз нелегкі часи, наші солдати відстоюють її незалежність та цілісність.

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

3.Актуалізація опорних знань учнів.  Зараз ми попрацюємо в групах.

Давайте згадаємо, яких ми маємо дотримуватися правил.

Орієнтовними правилами можуть бути такі:

Завдання для учнів 1 і 2  групи. Відгадати ключове слово і підібрати до нього синоніми. ( Вітчизна, Батьківщина, рідний край, Буковина, Україна).

Кросворд  «Вітчизна».

  1. Столиця України.   (Київ)
  2. Найбільша річка України.   (Дніпро)
  3. Тварини - тіло  яких  вкрите пір’ям.   (Птахи)
  4. Різнокольорові прикраси до українського віночка.   (Стрічки)
  5. Кущ -  символ України.   (Калина)
  6. Мешканець Запорізької Січі.   (Козак)
  7. Розмальоване великоднє яйце.   (Писанка)
  8. Перелітний птах, який будує гніздо за вікном.   (Ластівка).

 

1

 

 

 

В

 

 

 

 

2

 

І

 

 

 

 

3

Т

 

 

 

4

 

 

 

Ч

 

 

 

 

5

 

 

И

 

 

 

6

 

З

 

 

 

7

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

8

А

 

 

 

 

 

 

Ї

Р

Е

Є

К

И

Н

Д

А

У

Завдання для дітей 3 групи. Розшифруйте фразу, використовуючи ключ:

 

1

(Україна – єдина країна).

Завдання для дітей 4 групи. (Вірш, у якому кожна строфа надрукована на окремому листку)

Розставте правильно строфи вірша і прочитаєте назву держави.

У всiх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рiднiша їм своя пустиня,

Анiж земний в чужинi рай.

Їм красить все їх рiдний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батькiвщини.     М. Чернявський

— Про яку святиню говориться у вiршi? (Про Україну.)

Завдання для дітей 5 групи. Відгадати загадку.

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься … (Україна).

Завдання для дітей 6 групи.

Скласти із пазлів карту України.

 Л

Презентація роботи кожної групи.

Ви вже так багато знаєте про Україну, пропоную послухати пісню « Рідна Україна» та згадати про свій улюблений куточок України.

- Який куточок України ви згадали?

3.Осмислення.

Наш урок незвичайний, бо передбачає, що ми здійснимо цікаву подорож. Нас чекають такі маршрути:

Маршрут 1. Мальовнича Україна.

Маршрут 2. Буковина – рідний край.

Маршрут 3. Моя країна – квітучий диво-сад.

ukr_vМаршрут 4. Історичний.

Маршрут 5. Державні символи.

Маршрут 6.Поетичний.

Маршрут 7. Народна скарбничка.

Маршрут 8. Розкажи про  Україну.

Маршрути можна написати на стрічках віночка.

      Ви гарно влітку відпочили, побували в різних куточках, насолоджувались красою природи, знайомились з новими людьми. Можна з впевненістю сказати, що гарний наш рідний край, наша Батьківщина, бо має і високі гори, вкриті зеленими лісами, і швидкі ріки, і безмежні і поля, і заквітчані луки, мальовничі села і міста, співучий працьовитий народ та розумних дітей.

Маршрут 1. Мальовнича Україна.

         Діти, зараз ви попрацюєте в четвірках( дві парти).Я даю вам конверт, у якому пазли.  Якщо ви правильно їх складете, то одержите зображення одного із мальовничих куточків України, спробуйте відгадати, який це куточок України. ( Додаток1).

Вчитель.: Є в моєї України

Ріки, гори і долини.

У Донецьку є вугілля,

Хлібом славиться Поділля,

А в Карпатах є ліси

Дивовижної краси.

На Поліссі – льон цвіте,

Мов нагадує про те,

Що в моєї України

Простір – вільний,

Небо – синє.   Г. Чубач

Маршрут 2.Буковина – рідний край.

Колаж «Буковина – мій рідний край»

Цю роботу доречно виконувати з допомогою  батьків. Спільна робота викликає творче піднесення, сприяє створенню дружньої атмосфери.

Для виконання колажу заздалегідь підготувати ілюстрації, малюнки краєвидів природи рідного краю (поля, ліси, сади, річки, озера тощо), представників рослинного та тваринного світу. Під час уроку запропонувати учням кожного ряду вибрати зображення, які відповідають об’єктам Чернівецької області і прикріпити на великому паперовому полотні. Як підсумок, помилуватися мальовничими краєвидами Буковини і викликати бажання дізнатися більше про куточки рідного краю.

Землею сизих буків, буковинським краєм, зеленою Буковиною називають цей чарівний куточок України. Кожного гостя   Буковина, наче дівчина-красуня у веселково гаптованій сорочці, зустріне добром і ласкою.

 Буковина розкинулась на просторах Чернівецької області. Територія - 8,1 тис. кв. км.  Населення - 944 тис. чоловік.  У сучасних її межах територія області сягає 1,3% території України, з півдня та південного заходу вона виходить на державний кордон з Румунією та Молдовою, з заходу межує з Івано-Франківською, з півночі - Тернопільською і Хмельницькою, зі сходу - з Вінницькою областями.

       Багатий рослинний світ, яких нараховує понад 1500 видів рослин. Тут ростуть буки, смереки, багатовікові ялиці, вільхи,  зустрічаються березові та соснові ліси. В мішаних лісах часто ростуть явір, ясен, в'яз гірський. Тваринний світ області нараховує 303 види хребетних тварин. Тут можна зустріти  - оленя благородного, козулю європейську, черепаху болотну, жабу зелену, саламандру плямисту, а також - білку карпатську, тритона карпатського. З хижаків зустрічаються куниці, тхори, рисі, вовки, бурі ведмеді. У лісах, садах, на полях і водоймищах живуть майже 200 видів птахів. Це - дятли, голуби, кулики, чаплі, лелеки. Зустрічається гірська плиска, сойка, гірський щеврик, карпатський глухар. Річки та ставки області населяють 50 видів риб. Ось який багатий Буковинський край, один із мальовничих куточків нашої країни. Пишайтеся тим, що ви проживаєте в такому чарівному куточку нашої України.

Маршрут 3. Моя країна – квітучий диво-сад.

Створення плаката «Моя країна – квітучий диво-сад».

Запропонуйте дітям  красиві різнокольорові стікери - квіти  прикріпити  по всій території карти України. Дії учні супроводжують словами-означеннями, якою для них є Вітчизна (наприклад: «Моя Батьківщина  велика, добра,  любима, радісна, квітуча, мирна, багата, процвітаюча, щаслива, мудра, щира, доброзичлива, красива,рідна,  люба, мила, неозора, дорога тощо).

 Як одна з найбільших за територією країна в Європі Україна відбулася, постала і стверджується в світі як суверенна, соборна європейська держава.

Перегляд відеоролика « Музика рідного дому».

Маршрут 4. Історичний.

Україна – це історія народу, що протягом віків боровся за свою свободу і незалежність. Адже на нашому славному історичному шляху були і могутня Київська держава Володимира Великого, Ярослава Мудрого, і перша християнська республіка в Європі – Запорізька Січ, і відчайдушний порив до свободи часів Івана Мазепи, і започаткування власної державності в Українській Народній Республіці.

Це імена славних звитяжців – героїв, які віддали своє життя за щастя народу: Байда Вишневецький, Іван Сірко, Петро Конашевич-Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Іван Гонта, Максим Залізняк, Олекса Довбуш, Устам Кармелюк та інші.

Це діячі науки, культури і мистецтва,   які звеличили нашу державу своїм талантом: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Соломія Крушельницька, Іван Козловський, Оксана Петрусенко, Михайло Грушевський та інші.

Це видатні спортсмени, які своїми рекордами прославили Україну: брати Клички, Яна Клочкова, Юрій Вірастюк, Андрій Шевченко та інші.

Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою. На цілісність нашої держави посягнули  вороги і багато наших земляків на сьогодні мобілізовано до лав українського війська. Вони з честю воюють на сході з терористами та російським сепаратистами, відвойовують та захищають кордони нашої держави.

         24 серпня 1991р. Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної Української держави — України.

Святковий день – двадцять четверте серпня,

Так хочеться усмішок і пісень.

Віднині Україна незалежна.

Запам’ятайте, люди, світлий день!

Здійснилась давня заповітна мрія,

Бажання і надія поколінь.

Це почуття свободи серце гріє

І піднімає думи височінь.

Давайте ж станемо пліч-о-пліч всі народи,

Щоб славу України відродить.

Щоб дружно жити, в радості і згоді,

Ми України сестри і брати!

1 грудня 1991 р. відбулися дві події історичної ваги — понад 90% громадян, які взяли участь у Всеукраїнському референдумі, висловилися за незалежність України, водночас було обрано Президента республіки — Л. Кравчука (понад 61% голосів).

28 січня 1992 року -  Верховна Рада затвердила Державний прапор України.

19 лютого 1992 року - Верховна Рада затвердила тризуб малим гербом України.

6 березня 2003 року - Верховна Рада України ухвалила Закон «Про Державний гімн України».

28 червня 1996 року Верховна Рада прийняла Конституцію.

Учитель. Незалежність нашої держави стала реальністю. Україна має свій герб, прапор, гімн і державну мову.

2014р. – революція гідності в Києві на Майдані.

Вправа «Дерево української незалежності»
Підсумувавши відповіді учнів, учитель пропонує на кроні умовного дерева у вигляді плодів записати пам’ятні сторінки вже незалежної України.
Так, діти, Україна – суверенна, незалежна держава .
Згідно із Конституцією (ст.1.), Україна проголошена суверенною і незалежною, демократичною, соціальною та правовою державою.
Суверенітет України поширюється на всю її територію. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
- А як Ви розумієте словосполучення «цілісна і недоторкана»? 

  •  Що ж означає вислів «Україна – суверенна держава»? (Вона має право

самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та

зовнішні справи).

А ще Україна – демократична. Це означає, що влада в ній належить

народові. Тільки народ може змінювати її основи – конституційний лад.

  Однак саме тоді ця незалежність, на диво, далася нам легко. Україна стала суверенною державою без кровопролиття, мирним шляхом, начебто сам Господь послав нам її як подарунок. Однак ми цим дарунком долі не зуміли скористатися -  час розставив усе на свої місця і довів, що за незалежність слід боротися, за неї треба віддавати життя, молитися, її треба цінувати. Лише зараз кожен із нас, я впевнена, зрозумів , якою є справжня ціна свободи, бо ми з вами стали свідками її народження. Герої Небесної сотні віддали своє життя, щоб Україна стала Європейською державою.

 Єдина Україна

Нехай ніхто не половинить

Твоїх земель, не розтина,

Бо ти єдина, Україно,

Бо ти на всіх у нас одна.

         Одна від Заходу й до Сходу,

         Володарка земель і вод –

         Ніхто не ділить хай народу,

         Бо не поділиться народ.

І козаки, й стрільці січові

За тебе гинули в полях.

У небесах сузір’я Лева

Нам світить на Чумацький Шлях.

         Стражденна чаєчко-небого,

         Єдині два твої крила.

         Виходим, нене, у дорогу,

         Аби ти вільною була.

Нехай ніхто не половинить

Твоїх земель не розтина,

Бо ти єдина, Україно,

Бо ти на світі в нас одна.

                      Д. Чередниченко.

    Говорити про Україну і нічого не сказати про українську мову – це все одно, що будувати хату і забути про її фундамент. Наша мова – не лише засіб спілкування, а й духовний скарб нації, наше багатство.  Стаття 10 Конституції України засвідчує: «Державною мовою в Україні є українська мова». Українська мова - дар Божий. Вона багата, ніжна й ласкава, мудра, доброзичлива,  чиста, правдива. Ми низько вклоняємося нашим пращурам за воістину солов'їну мову! І нам - тим, хто живе нині на українській землі, треба багато зробити, щоб усі українці зрозуміли велич та красу своєї мови.

Маршрут 5. Державні  символи .    Відгадайте загадки:

Знак держави головний –

всяк його повинен знати.

Воля, слава, сила в нім. –

То ж попробуй відгадати. (Герб)

Коли звучить він – всі встають,

до серця руку прикладають,

і вголос, й подумки співають,

і Україну прославляють. ( Гімн)

Синьо – жовте полотнище

гордо майорить.

Це – ознака сили й слави

Української держави. (Прапор).

  • Як назвати одним словом? ( Символ - це знак, умовне позначення якогось предмета чи явища).
  •  В ст. 20 Конституції записано: « Державними символами України є Державний прапор України, Державний герб України, Державний гімн України.»

Гра «Продовж речення»:

  1. Автор слів гімну України … (Павло Чубинський).
  2. Музику до гімну створив …( Михайло Вербицький).
  3. Блакитний колір нашого прапора  означає…— (це колір води, чистого неба, це символ миру ).
  4. Жовтий колір прапора  — це … (колір вогню, сонця, без лагідних променів, без якого немає життя на землі, це колір зерна, хліба)
  5.  Тризуб символізує…  ( мир і творчу працю. А ще в ньому відображено триєдність життя: це Батько, Мати, Дитя, які символізують Силу, Мудрість і Любов).
  6. Народним символом українців є …  (батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, і хрещатий барвінок,писанка,…).

Діти, ви справжні українці, адже,  у нас є традиція кожної середи приходити у школу не у шкільній формі, а у вишиванці. Цю традицію підтримали у цьому навчальному році  ще учні 4- Б класу нашої школи. Згадайте, які гарні компліменти вам роблять оточуючі в цей день. Наші вишиванки дуже красиві і є своєрідним оберегом. Ми навіть помітили, що  контрольні роботи, які ми пишемо у цей день, приносять нам задоволення і бажані результати.

Як ви розумієте такі прислів’я?

 Хто  Гімн  знає – Україну  прославляє.

Де  прапор  піднімають,  там  Україну   величають.

Гербом  дорожи – Україні  служи.

Прапор  цінуй,  герб  оберігай – Конституції  закони  пам'ятай.

Український народ  із повагою ставиться до своїх символів. Прапор, Гімн і Герб є святинями, тому їх слід шанувати й берегти.

Учень. ПРАПОР

Прапор – це державний символ,

Він є в кожної держави.

Це для всіх – ознака сили

Це для всіх ознака слави

Синьо-жовтий прапор маєм:

Синє – небо, жовте – жито.

Прапор свій оберігаємо,

Він святиня – знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо

Ми з ним дужі і єдині.

Ми навіки вже – народом

Українським в Україні.     Н. Поклад.

Учень.       Герб

Наш герб – тризуб.

Це воля, слава й сила.

Наш герб – тризуб.

Недоля нас косила.

Та ми зросли, ми є,

Ми завжди будем,

Добро і пісню несемо ми людям.    Н. Поклад

Гімн

Слова палкі, мелодія врочиста…

Державний Гімн ми знаємо усі.

Для кожного села, містечка, міста –

Це клич один з мільйонів голосів.

Це наша клятва, заповідь священна.

Хай чують друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна,

Від неї ясне світло навкруги. Н. Поклад

Маршрут 6.Поетичний.

Складання  в групах віршів- сенканів   до слів Україна, Київ, герб, гімн, Чернівці, Буковина.

Київ                                                          Україна

Величне, сучасне.                               Єдина, багата.

Приваблює, зачаровує,запрошує.      Бореться, об’єднує,закликає.

Найкраще місто на Землі.               Рідна моя сторона.

Столиця.                                            Вітчизна.

Герб.                                           Гімн.

Старовинний,золотий.                   Урочистий, патріотичний.

Сяє, об’єднує,звеличує.                Звучить,закликає, підносить

Головний знак держави.               Прославляє Україну на весь світ.

Тризуб.                                            Пісня.

Маршрут 7.  Народна скарбничка.

Робота в парах. Створити павутинку, з єднавши частини прислів’я? Пояснити значення одного прислів’я.

  • Батькiвщина — мати, ... (життя віддай).
  • Людина без Вiтчизни, ... (а вдома найкраще).
  • Всюди добре, ... ( рідна сторона ).
  • Кожному мила, ... ( як соловей без пісні).
  • За рiдний край, ... (умій за неї постояти)!

Маршрут 8 . Розкажи про Україну.

Демонстрація відеоролика «Розкажи про Україну ».

-  Давайте помандруємо разом з піснею по нашій мальовничій Україні, розглянемо її красу і неповторність.

-  Що сподобалось найбільше?

         Ми й зараз є свідками буремних подій становлення нашої держави. Я впевнена, що революція гідності 2014р., в якій наш народ показав себе справжнім борцем, стала для вас яскравим уроком патріотизму  та мужності.  Зараз ми всі стали свідками подвигу Героїв  Небесної сотні, українських воїнів, які загинули від ворожих куль за Україну у наш  час.  Давайте вшануємо їх пам'ять  хвилиною мовчання.

             Всіх нас переповнює гордість за рідну землю, яка породила справжніх патріотів!  Син психолога нашої школи Мігован  Віктор загинув , захищаючи цілісність нашої країни. Символічним є те, що на Майдані, виборюючи свою свободу й нове життя для України, стояли поруч пліч-о-пліч представники різних регіонів України: Івано-Франківська і Харкова, Львова і Кіровограда, Чернівців і Полтави, Рівного, Одеси і Севастополя. А коли після анексії Криму та подій на сході України сотні сімей змушені були покинути свої домівки у пошуках безпеки, їх охоче прийняли родини з Прикарпаття, Волині, Київщини, Черкащини та інших територій України. Це ще раз доводить, що Україна – єдина держава, і кримські татари разом з українцями і всіма іншими національностями, які проживають на території України – єдиний народ.

 Наші предки залишили нам у спадок багату землю, свою історію, культуру, освіту і традиції. Наше завдання – зберегти цей скарб і примножити його. Закінчити наш урок я хочу духовним Гімном України.

унає духовний  Гімн України «Боже Великий, Єдиний», музика М. Лисенка, слова      О. Кониського).

 

Молитва за Україну

Нам Україну храни,

Волі і світу промінням

Ти її осіни.

 

Світлом науки і знання

Нас, дітей, просвіти,

В чистій любові до краю,

Ти нас, Боже, зрости.

 

Молимось, Боже єдиний,

Нам Україну храни,

Всі свої ласки-щедроти

Ти на люд наш зверни.

 

Дай йому волю, дай йому долю,

Дай доброго світу,

Щастя дай, Боже, народу

І многая, многая літа.

 

     Діти, пам'ятайте, що ви  -  майбутнє нашої  України. Тож будьте  гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть її мир і спокій, волю і незалежність, поважайте  свій народ і його мелодійну мову. Шануйте  себе і свою родину. Знайте, що

Наш клас – родина дружна і єдина,

Цікава, неповторна, гомінка,

Ми – часточка маленька України,

Ми річечка, а Україна – це ріка.

Нехай же наша дружна сім’я

На повний голос скаже:

«Так, це я - громадянин великої країни, ім’я якої – славна Україна!»

 

  Список використаних джерел:

  1. Богомолов О. В. Рідний край, де ми живемо, Україною зовемо: масовий захід / О. В. Богомолов  // Позакласний час. – 2004. – № 1/2. – С. 42-43.
  2. Бойченко Л. О. Калина – символ українців: година спілкування /               Л. О. Бойченко // Позакласний час. – 2001. – № 29. – С. 3–4.
  3. Боровська, О. В. Живи моя держава, Україно: сценарій / О. В. Боровська // Позакласний час. – 2008. – № 1. – С. 19–20.
  4. Вікентьєва В. В. Я – дитина України!: сценарій / В. В. Вікентьєва, Л. О. Нечипорук, Т. В. Вільчанська // Позакласний час. – 2008. – № 10. – С. 61–62.
  5. Гороховська Н. Державні символи України: сценарій / Н. Гороховська // Шкіл. світ. – 2005. – № 35. – С. 22–24.
  6. Демидова І. Ю. Свою Україну любіть: масовий захід / І. Ю.Демидова // Позакласний час. – 2002. – № 21. – С. 2–4.

7. Гусак С.В. Легендарні постаті України / С.В. Гусак. – Х.:«Торсінг

Плюс», 2009.

8. Кращі позакласні заходи. Учитель року. Вип. 2. / Укладач

Є.І. Науменко. – Х. : Видавнича група «Основа», 2008.

9. Попова О.А. Живлюще джерело. Кращі прислів’я та приказки

українського народу / О.А. Попова. – Донецьк: БАО, 2008.

P6120491Кам’янець-Подільська фортеця

 

Хотинська фортеця

http://luxfon.com/images/201203/luxfon.com_7267.jpghttp://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/16645/1385912069.jpg


F:\00 Загрузки\ukr_simbol.jpg 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
2466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку