Урок-казка з математики у 2 класі на тему: " Додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток. Задачі, що містять відношення “ на …більше " (“ на … менше “). Ширина і довжина прямокутника ".
Тема. Додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток. Задачі, що містять відношення «на біліше…» ( «на менше…» ). Ширина і довжина прямокутника.
Мета. Вправляти учнів у розв’язуванні прикладів і задач на додавання двоцифрових чисел без переходу через десяток; дати поняття про довжину і ширину прямокутника.
Розвивати пам’ять, уяву. Виховувати любов до казок, прагнення допомагати слабшим.
Обладнання. Карта подорожі , ілюстрації до казок « Колобок», « Троє поросят» , « Коза і семеро козенят», « Червона шапочка», « Лисичка – сестричка і вовк панібрат» , силуетні малюнки Котигорошка і вовка.
.
Тип уроку. Урок – казка
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1.1. Привітання.
Вчитель.
Любі діти! Добрий день!
Зичу праці і пісень.
А ще, друзі, вам бажаю
Сил, натхнення на весь день!
Учні.
Добрий день! Добрий день!
Дякуєм за побажання.
На урок берем з собою
Знання, вміння, навички й старання.
Сьогодні у нас незвичайний урок, на ньому присутніх гостей багато. Давайте привітаємося з гостями.
Ми вас вітаємо, ми вас вітаємо!
Весь другий клас наш щиро промовляє
Ми вас вітаємо, ми вас вітаємо!
Бажаєм щастя і добра!
А тепер поверніться один до одного і подаруйте посмішку. Хай першими сядуть дівчатка, а потім хлопчики.
ІІ. Повідомлення теми уроку і мотивація навчальної діяльності.
2.1.Сьогодні на уроці математики ми будемо продовжувати вчитися додавати двоцифрові числа без переходу через десяток, розв’язувати задачі та працювати з геометричним матеріалом.
2.2. Каліграфічна хвилинка.
Зошити свої відкривайте
І під нахилом тримайте
Сядьте рівненько, не нахиляйтесь
А я подивлюся як ви стараєтесь.
Відкрийте, будь ласка, зошити та запишіть дату уроку.
- Яке сьогодні число; ( 1)
- яке число було вчора; (30)
- запишіть його сусідів. ( 29,31)
Запишіть ці числа в порядку зростання. ( 1,29,30,31)
- Яке число тут зайве? За якими ознаками?
Скільки десятків і одиниць в кожному числі?
2.3. Діти, ми здійснемо мандрівку по українських народних казках разом з відомим вам казковим героєм.
Ви подумайте, згадайте
І хутчіш відповідайте
З’їла жінка горошину
Згодом народила сина.
Виріс, як з води, хлопчина
Захищать пішов родину.
Бивсь зі Змієм булавою,
Врятував братів з сестрою.
І подумайте всі трошки.
Звуть мене ….. ( Котигорошко) (слайд 2.)
Разом з Котигорошком ми « відвідаємо» казки у яких Котигорошко рятуватиме героїв цих казок від злого Вовка. (слайд 3.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
3.1. Усна лічба
Назву першої казки, в яку потрапив Котигорошко, ви дізнаєтесь із загадки
Хто маленький і кругленький
З тіста личко, з тіста ніс
З підвіконня на доріжку
Стрибнув й покотивсь у ліс.
Пісеньку співав ведмедю,
Вовка й зайця він зустрів,
А від хитрої лисички
Утекти він не зумів.
Так, це «Колобок». ( слайд 4.)
Наш Вовк значно спритніший, ніж у казці. Він обов’язково з’їсть Колобка, якщо ми разом з Котигорошком не врятуємо його.
Для цього нам потрібно зробити математичну розминку.
а).
Числа |
Знайти |
29 і 1 |
суму |
50 і 10 |
різницю |
40 і 30 |
суму |
19 і 6 |
різницю |
Але це ще не всі завдання,що підготував вам Вовк.
б ). Знайти різницю а – 5 , якщо а= 20, 40, 14, 11, 8, 12, 7. ( слайд 6.)
в ). Кругові приклади. ( слайд 7.)
Діти, наш Вовк не здається і він будь за що вирішив з’їсти Колобка. Тому покликав всіх своїх родичів з інших казок, щоб впіймати Колобка. Тільки від вас залежить втече Колобок чи ні.
40 + 40 = 80 - 20 =
13 - 4 = 60 - 50 =
18 + 2 = 9 + 9 =
20 + 20 = 10 + 3 =
ІV. Розвиток математичних знань.
4.1. Наступна казка в яку потрапляє Котигорошко це казка « Коза і семеро козенят». (слайд 8.)
- Що зробив Вовк у цій казці? ( Він з’їв шістьох козенят і лиш сьоме заховалося в піч ).
Котигорошко не пустить Вовка в хату і захистить козенят тільки тоді, коли ви виконаєте наступне завдання. ( слайд 9.)
Розв’яжи і прокоментуй приклад.
46+33= 25+21= 63+34=
Як же потрібно додавати двоцифрові числа?
Висновок: додаючи двоцифрові числа, десятки додавай до десятків, одиниці - до одиниць.( слайд 10.)
Виконання з записом на дошці (слайд 11.)
25 77 99
13+12=25 70+7=77 82+17=99
62+15=77 100-1=99
4.2. Котигорошко знову переміг Вовка і Вовк змушений втекти у наступну казку.
Бабуся онучку дуже любила,
Шапочку червону їй подарувала.
Дівчинка забула своє ім'я.
Ну, підкажіть, як її звали? ( слайд 12.)
- Що сталося з Червоною Шапочкою?
- Хто визволив дівчинку? ( Мисливець)
Зараз цим мисливцем буде Котигорошко, але йому необхідна ваша допомога.
Задача
Маса ягняти 11 кг, маса вівці на 21 кг більша, ніж маса ягняти, а маса барана на 23 кг більша, ніж маса вівці. Яка маса барана?
Робота над задачею.
- Прочитайте задачу.( слайд 13.)
- Про що говориться в задачі?
- Що відомо про масу ягняти? Вівці? Барана?
- Які головні слова візьмемо для короткого запису?
- Яке головне питання задачі?
- Чи можемо ми відразу відповісти на головне питання задачі? ( Ні)
- Чому? ( Нам не відома маса вівці)
- А чи можемо дізнатися масу вівці? (Так) Якою дією? ( Додавання)
- А тепер можемо відповісти на головне питання задачі? ( Так)
- Якою дією? Який буде розв’язок ?
- Яка буде відповідь? ( слайд 14.)
Маса ягняти – 11кг.
Маса вівці - ?, на 21кг більша
Маса барана – ?, на 23кг більша
1) 11+21=32(кг) – маса вівці.
2 ) 32+23=55(кг)
Відповідь: 55кг маса барана.
4.3. Фізкультхвилинка.
4.4.Поки ми відпочивали,а Вовк часу не гає він вже бешкетує в наступній казці.
Відгадайте загадку.
Носик круглий, п’ятачком,
Їм в землі зручно ритися,
Хвостик маленький гачком,
Замість туфельок – копитця.
Троє їх – і до чого ж
Брати дружні схожі.
Відгадайте без підказки,
Хто герої цієї казки?
Три порося ( слайд 15.)
Протягом всієї казки Вовк переслідує поросят.
- Який момент у казці найстрашніший? ( Коли Вовк через димар хоче потрапити в хату)
Наш Котигорошко небайдужий і до цих героїв. Він непримітно їх врятує, але йому необхідна ваша допомого, бо Вовк поставив перешкоди біля будиночка.Давайте виконаємо наступне завдання. ( слайд 16.)
( Учні самостійно креслять відрізки) Перевірка. ( слайд 17.)
Молодці! Всі перешкоди ми подолали і Котигорошко допоможе врятуватися поросятам від вовка.
4.5. Робота з геометричним матеріалом.
1.Підготовча робота до вивчення нового матеріалу.
- Наш вовк потерпів поразку у всіх казках .Він так розізлився ,що поламав будиночок наших поросят, які вони так довго будували і втік.
І зараз він опинився в казці « Лисичка – сестричка і Вовк – панібрат» у жалюгідному становищі: сидить в ополонці з примерзлим хвостом.( слайд 18.)
- Які почуття викликає у вас зараз Вовк? ( Жалю)
- Давайте помиримо його з усима героями казок.
В першу чергу помиримося з поросятами. Для цього допоможемо їм відремонтувати будиночок.
Діти, у вас на партах лежать конверти з геометричними фігурами. Разом з своїм сусідом по парті складіть будиночок.( слайд 19.)
Молодці з поросятами ми Вовка помирили. А тепер виконаємо наступні завдання , щоб помирити з іншими героями казок.
- Як називаються фігури, з яких складається будиночок?
- Подивіться уважно, яка фігура зайва? Чому? Доведіть.
- Яка фігура називається прямокутником?
- Чи всі сторони однакової довжини?
2. Пояснення.( слайд 20.)
- Виміряйте довжину довшої сторони, а тепер коротшої.
Прямокутник має довжину (довша сторона) і ширину ( коротша сторона).
- Що ви можете сказати про протилежні сторони прямокутника?
3. Первинне закріплення.
- На скільки довжина будиночка більша за його ширину?
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
Проведемо його у формі бліц – інтерв’ю.