Тема уроку: Додавання і віднімання десяткових дробів
Мета уроку: Формування математичної ключової і предметної компетентностей – вивчення правила додавання і віднімання десяткових дробів і формування умінь та навичок застосовувати його на практиці, ключових: навчання впродовж життя і соціальної компетентностей.
Обладнання: підручник, дидактичні та ілюстративні матеріали, електронні засоби навчання.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
План уроку
І. Етап організації.
1. Налаштувальна хвилинка. Вітання. Організація класу. Побажання гарної праці.
2. Девізом уроку нахай стане віршова строфа:
З обчисленнями дружать,
Всім людям вірно служать,
Послугувати й нам готові.
Хто це … ? Звичайно – це дроби десяткові.
3. Інтерактивна бесіда про використання десяткових дробів в житті людини: поділ предметів, кілометри і метри шляху, гривні і копійки … . Евристичний висновок: «Десяткові дроби скрізь навколо нас».
ІІ. Етап перевірки домашнього завдання й актуалізації знань.
1. Аналіз виконання домашніх письмових завдань, шляхом вияснення проблемних запитань і перевірки відповідей.
2. Інтерактивна технологія «Захисти позицію». Задача з рубрики: «Цікаві задачі – поміркуй одначе»: «Розгадай математичний ребус, у якому однаковими літерами позначено однакові цифри: СОМ2 = ОГОГО» (2642 = 69696) [2, с. 231].
3. Дидактична гра: «Математична естафета»:
- Виконати дії: ; ; ; ; .
- Записати десятковим дробом: .
- Записати десяткові дроби: 1,8; 0,05; 12,180; 15, 386; 9,3 так, щоб в них була однакова кількість десяткових знаків.
ІІІ. Етап мотивації і цілевизначення.
1. Мотиваційна задача: № 1391: «Велосипедистка за дві години подолала 34,2 км, з них за першу годину – 16,8 км. Скільки кілометрів подолала велосипедистка за другу годину?»
Методика розв’язання: 34,2 км = 34200 м, 16,8 км = 16800 м. 34200 – 16800 = 17400 (м) – подолала велосипедистка за другу годину. 17400 м = 17,4 км. Відповідь: 17,4 км.
Проблемне запитання: Як простіше розв’язати цю задачу?
Спрямування напряму діяльності: спробуємо розв’язати цю і подібні прикладні задачі, використовуючи правила додавання і віднімання десяткових дробів.
2. Запис теми уроку: «Додавання і віднімання десяткових дробів» і визначення завдань.
ІV. Етап цілереалізації.
1. Фронтальна робота з підручником: умовні схеми додавання і віднімання десяткових дробів на с. 232.
2. Інтерактивна технологія «Мозковий штурм» ‒ колективне обговорення проблеми, висловлення пропозицій стосовно її розв’язання, прийняття рішення: розробка алгоритму додавання і віднімання десяткових дробів:
1) зрівняти в дробах кількість десяткових знаків;
2) записати дроби один під одним так, щоб кома була під комою;
3) виконати додавання або віднімання дробів не звертаючи увагу на коми;
4) у результаті кому поставити під комами компонентів дії.
3. Самостійне вивчення правила додавання і віднімання десяткових дробів з наступною перевіркою у «навчальних парах» [2, с. 233].
4. Повернення до мотиваційної задачі виконання у «стовпчик» № 1391:
34,2 – 16,8 = 17,4 (км) ‒ подолала велосипедистка за другу годину. Відповідь: 17,4 км.
5. Колективно-індивідуальна робота учнів: первинне закріплення навчальних компетенцій, формування умінь і навичок виконання дій додавання і віднімання десяткових дробів. Розв’язування вправ № 1387 → № 1393 [2, с. 234, 235].
6. Музична фізкультхвилинка «Весела руханка» за відеофрагментом URL: https://www.youtube.com/watch?v=6dDs907uDlg [3].
7. Розв’язування вправ № 1389 → № 1395 [2, с. 234, 235].
8. Робота в навчальних групах під керівництвом учнів-консультантів: розв’язування вправ з наростаючим градієнтом складності №№ 1397, 1413 [2, с. 235, 237].
V. Етап рефлексійно-оцінювальний.
1. Робота з соціальними мережами. Математика в Youtube. Осмислення і закріплення компетенцій додавання і віднімання десяткових дробів за частиною відеофрагмента «Додавання і віднімання десяткових дробів» [1].
2. Рефлексійна бесіда. Інтерактивна технологія «Мікрофон». Продовжити фразу: «На уроці я: - Я дізнався (дізналася) … . - Я навчився (навчилася) … . - Я зрозумів (зрозуміла) … . - Я зможу … . - Я оцінюю свою роботу … .
3. Оцінювання досягнень, побажання подальших успіхів у вивченні десяткових дробів і виконання домашнього завдання.
VІ. Етап формування домашнього завдання.
1. Опрацювати § 43. 2. Виконати письмово завдання №№ 1394, 1396 [2, с. 235]. 3. Проєктне завдання для найдопитливіших: Скласти і розв’язати вправу за зразком №1413 [2, с. 237].
Використані джерела:
1. Вєлікоцька І. Додавання і віднімання десяткових дробів. URL: https://www.youtube.com/watch?v=NMtF_0dZLi4
2. Істер О. Математика : підруч. для 5 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ : «Генеза», 2022. 303 с.
3. Музична фізкультхвилинка «Весела руханка». URL: https://www.youtube.com/watch?v=6dDs907uDlg