Тема: Додавання і віднімання раціональних чисел
Вид уроку: Інтегрований урок
Обладнання уроку: комп’ютерний клас (програмне забезпечення: графічний редактор), картки з тестовим завданням, проектор, пам’ятки.
Цілі уроку:
Навчальна:
Розвивальна: активність, раціональність, гнучкість мислення, комунікативні вміння учнів;
Виховна: прагнення до створення нового, орієнтувати учнів на самовизначення, виховувати любов до математики і інформатики.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Вітання вчителя та учнів
Сьогоднішній урок мені б хотілося розпочати з чудових рядків про математику:
Якщо хочеш досягнути
У житті своїм вершин,
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.
Калькулятор і комп’ютер,-
Хто сьогодні їх не зна?
Та за пояс їх запхнути
Може світла голова.
Якщо хочеш бізнесменом
Після школи, друже, стать,
Аксіоми й теореми
Мусиш добре пам’ятать.
Якщо лікарем ти станеш,
То, колего, тут затям
Коли десь помилишся -
Хтось поплатиться життям.
Не кажу про космонавтів,
Вчителів і моряків.
Та коли чогось не знав,
Час це вивчити настав.
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись!
Я дуже рада вас вітати на цьому незвичайному уроці. Чим він незвичайний? Сьогодні ми з вами підводимо підсумки з теми «Додавання і віднімання раціональних чисел». Тому я бажаю вам натхнення, успіху, плідної праці. І ви теж побажайте один одному удачі та гарного настрою.
Психологічний прийом «Посміхніться одне одному та побажайте успіху».
ІІ. Перевірка домашнього завдання (за допомогою слайдів)
Хто задоволений тим як він впорався з домашнім завданням? Поставте собі оцінку за домашнє завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Закінчити речення:
1) сума двох від’ємних чисел число _______________________;
2) щоб знайти модуль суми треба ___________________________
3) щоб додати два числа з різними знаками треба від більшого модуля
_________________ менший;
Щоб від одного числа відняти друге треба:
________________________________________________________;
3)Щоб розкрити дужки треба:
якщо „+”, то __________________________________________
_____________________________________________________________;
______________________________________________________________
Перевірте себе поставте оцінку за теорію, порівняйте з тим як ви знали це правило на попередніх уроках. У кого покращився результат?
ІV. Формування навичок та умінь учнів.
Наступне завдання - тестові завдання:
Вам пропонується записати відповіді буквами англійського алфавіту.
Нагадую правила роботи з тестами:
Тестові завдання:
1. 3,7 + (- 7,3) =
а) 11 - S; б) – 3,6 – P; в) 3,3 – F.
2. - 19,6 – 4,5 =
а) – 24,1 - A; б) – 5,1 – E; в) 24,1 – I.
3. - 10,2 + 10,2 =
а) – 20,4 - H; б) 0 – I; в) 20,4 – U.
4. – 9,3 – (- 17,5) =
а) – 8,2 - D; б) – 26,8 – L; в) 8,2 – N.
5. – 5,2 + 10,4 =
а) 5,2 - T; б) 15,6 – D; в) – 15,6 – E.
Прочитати отримане слово ( на екран показати правильні відповіді і отримане слово). Що означає це слово? Хто вміє працювати в цій програмі? Або чув що це таке? Поставте собі оцінку за тести.
Перед початком наступної нашої роботи трішки відпочинемо і згадаємо деякі теоретичні положення про раціональні числа.
Натуральні числа, протилежні їм числа і
Число нуль називаються ……(цілими)
Нам ці числа вже відомі
Цілі і дробові,
Від’ємні і додатні,
І звуться вони ….. (раціональні).
Нам ці числа треба знати,
Щоб від двох п’ятьсот відняти.
З ними дія додавання –
Це суцільне здивування.
Все одно вони приємні –
Числа на ім’я ....(від’ємні)
Загадкове, нам знайоме,
В ньому є щось невідоме,
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко, без вагання
Відповість, що це - ……(рівняння).
3) робота в групах.
Сюжетна лінія: вступне слово вчителя:
Наступне наше завдання теж цікаве. В одно казковому місті «Числа» (картинка казкового будинку) сталася надзвичайна ситуація – пропала Чарівна книга «Раціональні числа» (картинка книжки). Для пошуку Зловмисника організовуються «Детективні агентства»: (учні класу об’єднуються в групи з 2-3 чоловік) (картинка). Основне завдання для «Детективних агентств» - скласти фоторобот крадія, виконавши 6 завдань на додавання і віднімання раціональних чисел, правильні відповіді – основні прикмети зовнішності. Використовуючи графічний редактор «Paint» та результати роботи над тестовими завданнями,
відобразити фоторобот на екрані комп’ютера.
Кожна група отримує лист із завданнями. Час роботи 20хв.; групи, закінчать роботу раніше можуть перейти до комп’ютера, групи, що не встигли виконати всі завдання за відведений час, переходять до комп’ютерів і працюють тільки з тими ознаками, які вони встигли визначити.
Тестові завдання
Розв’яжіть рівняння 3,16 + х = 1,53
а) 2,07; овальне б) – 2,07; кругле в) 5,13; витягнуте г) – 5, 13; квадратне
Обчислити: 5 +(- 9) – ( - 15) – ( - 6) + 15 – 30
а) 22; зелені б) – 2; карі в) 2; блакитні г) – 15; чорні
Не виконуючи обчислень, порівняйте суму та різницю чисел: - 6, 78 + (- 9,24)
а)сума більша за різницю; чорні прямі б) сума менша за різницю; руді прямі
в) сума дорівнює різниці; світлі хвилясті г) не можна визначити; чорні кучеряві
Скільки цілих чисел розташовано на координатній прямій між числами – 5 і 7. Знайти їх суму.
а) 11; - 11; картоплею б) 13; - 13; кирпоносий
в) 12; 12; з горбинкою г) 11;11; прямий
Розв’яжіть рівняння – 4 ⅔ - х = - 2 ⅓
а) 2,5; бантиком б) - 2 ⅓; вузькі в) 6 ⅓; пухкі г) - 6 ⅓ ; куточки опущені вниз.
Розв’яжіть рівняння ((х-2) – 7) = 10
а) х=19; світлі пишні вуса б) х = - 19; родимка на лівій щоці
в) х1 = 19; х2 = - 19; х3 = - 5; маленька чорна борідка г) х1 = 19; х2 = - 19; чорні вусики
Фізпауза (вправа для очей)
Робота в графічному редакторі «Paint» За ознаками визначеними на попередньому етапі уроку, учні малюють портрет Зловмисника.
Прикметники Зловмисника: кругле обличчя, блакитні очі, руде волосся, прямий ніс, вузькі губи, світлі пишні вуса.
V. Підбиття підсумків.
Аналіз реалізації завдань на урок «Прийом продовжить речення»
Робота групи оцінюється за відповідністю намальованого портрета оригіналу. Оцінювання роботи кожного учня здійснюється шляхом взаємооцінювання.
VI. Домашнє завдання: Повторити все про раціональні числа. Готуємось до опанування правил множення і ділення раціональних чисел.