Тема: Додавання і віднімання трицифрових чисел вивчених видів. Розв’язування задач.
Мета: узагальнити і систематизувати вміння учнів розв’язувати приклади і задачі на вивчені випадки арифметичних дій; вдосконалювати вміння розв’язувати задачі вивчених видів; розвивати мислення, пам’ять; виховувати пізнавальний інтерес, бережне ставлення до надр землі.
Хід уроку:
I. Організація класу
Сьогодні в нас на уроці присутні гості.
Давайте привітаємося
А урок у нас незвичайний урок математики - мандрівка до підземного царства скарбів. Ми потрапимо у храм Фараона, де на вас чекає скарб. Але дістатися до нього можна лише після проходження підземного лабіринту. Рухаючись лабіринтом ми будемо знаходити найрізноманітніші скарби.
- Чи готові ви до мандрівки?
Тоді вперед! Нехай ця мандрівка принесе вам нові знання, а нашим гостям приємні враження.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку – це додавання і віднімання трицифрових чисел вивчених видів. Розв’язування задач.
III. Контроль, корекція та закріплення знань.
Колись у давнину, на початку створення нашого світу, у космосі була пустота. Велика Зірка та безліч інших зірок вибухнули для того, щоб створити нашу прекрасну Землю кожна з них віддала найцінніше, що мала. І тому в надрах нашої землі є безліч скарбів. У нас на Україні їх понад 235 видів.
- Скільки видів скарбів на Україні?
Запис числа 235
- Яке це число?
- Скільки в ньому одиниць? Десятків? Сотень?
- Яке попереднє до числа 235?
- Яке наступне?
Розкладіть це число на розрядні доданки.
Давайте ми відправимось на потязі до підземного лабіринту. Ви готові?
а) Гра « Відправ потяг у подорож»
Знайти значення виразу зі змінною 70+а , якщо а=30, 1, 40, 70, 100, 90
Знайти значення виразу зі змінною 120-а, якщо а=20, 30, 1, 100, 90, 0
Ось і перед нами підземний лабіринт. Давайте зайдемо до нього, виконавши математичний диктант, який відкриє нам вхід до підземного лабіринту.
б) Математичний диктант
— Запишіть числа: 521, 308, 999
— Запишіть числа, у яких: 4 сот. 7 од.; 7 сот. 8 дес.
— Запишіть число, що передує числу 200.
— Запишіть наступне число, до числа 499
— Знайдіть суму чисел 230 и 500.
— Знайдіть різницю чисел 720 и 300.
Відповіді: 521, 308, 999, 407, 780, 199, 500, 730, 420
Ось ми і зайшли у підземний лабіринт. І для того, щоб потрапити у перше королівство ми повинні розв’язати цікаві задачі.
в) Усне розв’язання задач.
1. Пісок залягає на глибині 100 м, а глина – 350м. На скільки метрів глибше залягає глина, ніж пісок?
350-100=250(м)
2. На будівництво завезли 5т піску, а щебеню – в 7 разів більше. Скільки завезли щебеню?
5•7=35(т)
Ось ми і потрапили до Королівства Залізної руди.
Повідомлення учнів.
Залізна руда – природне мінеральне утворення із вмістом заліза. Найбільші родовища залізної руди знайдено в Україні, а найбільші запаси чистого заліза розташовані на території Бразилії.
Молодці! Ви впорались з цим завданням.
IV. Розвиток математичних здібностей.
Продовжимо подорож. Щоб спуститися нижче у підземний лабіринт нам потрібно подолати наступну перешкоду. Але щоб фортуна вам посміхнулася, візьміть із собою знання, силу волі, прагнення до перемоги. Не завадить і вірний товариш, який виручить вас у скруті. Уперед!
- Запишіть числа у порядку спадання
152, 208, 548, 1000, 802
Ми потрапили у Королівство Мармуру.
Повідомлення учнів.
Мармур – із грецької мови означає «блискучий камінь». Це гірська порода, утворена в результаті вапнякових порід. Розчини солей, надають мармуру велику палітру кольорів.
А ми продовжуємо подорож підземним лабіринтом. І перед нами знову перешкода для того, щоб потрапити у нове королівство. Давайте перевіримо чи впораєтеся ви з нею.
Для цього виконаємо в зошитах по варіантам приклади з підручника № 404
1-й варіант
540-(200+40)=300 400+6•8=448 350+(200+50)=600
2-й варіант
700-(170+500)=30 380-8•5=340 (870-360)+90=600
Молодці!
Тепер ми потрапляємо у Королівство Граніту.
Повідомлення учнів.
Граніт – це одна з найміцніших гірських порід. У всіх народів вважався «вічним каменем», оскільки перші ознаки руйнування він виявляє через 5оо років.
Щоб потрапити у королівство дорогоцінних металів, потрібно подолати наступну перешкоду - розв’язати задачу. Тільки після цього ми зможемо насолодитися їх красою.
Геологи під час дослідження надр землі знайшли 150 кг срібла, золота – на 60 кг більше, ніж срібла, а алмазів – на 100 кг менше, ніж золота . Скільки всього дорогоцінних металів знайшли геологи ?
Розв’язання
Відповідь: 470 кг дорогоцінних металів знайшли геологи
- Про які дорогоцінні метали йшлося в задачі?
Повідомлення учнів.
Срібло – це пластичний, біло-сріблястий метал. У природі він є в готовому вигляді та не піддається переробці.
Золото ─ це благородний метал насиченого жовтого кольору з характерним блиском. Його добувають із давніх часів. Назва цього металу трапляється в Біблії
Алмаз – із ранніх часів людської культури люди цінували красу цих коштовних каменів. Він має незрівнянний блиск і твердість.
Побувавши в Королівстві дорогоцінних металів, ми продовжуємо йти лабіринтом. І в яке королівство ми зараз потрапимо ви дізнаєтесь розв’язавши рівняння. Двоє учнів працюють біля дошки.
1-й варіант 2-й варіант
х- 630 =200 х+500=850
Давайте перевіримо чи правильно ми знайшли невідоме число. Підніміть очі на екран і прочитайте у яке королівство ми потрапили.
Рубінове королівство
Повідомлення учнів.
Рубін – це дорогоцінний камінь червоного кольору. Це ідеальний талісман для людей. В Індії його називають каменем влади та сили.
Ось ми храмі Фараона. Скарб майже в наших руках, але є ще одне випробування. У нашого скарбу є охоронець. Давайте дізнаємось, хто це?
Египтяни, вважали, що кішка– це священна тварина, яка є посланцем богів, вона захищає та охороняє єгипетський дім.
З геометричних фігур, які є вас на парті, разом з вашим сусідом, складіть кішку. І ми отримаємо наш скарб.
А двоє учнів складуть тварину біля дошки.
Подолана остання перешкода.
- Який же скарб захований у скрині? Давайте подивимось…
Це лист!
Дорогі третьокласники!
«Немає скарбів, дорожчих за знання, і поки можете, ви ці скарби збирайте».
V. Підсумок уроку
- Чи сподобалася вам мандрівка?
- Яку перешкоду було пройти найпростіше?
- Яке завдання перешкоди було найскладнішим?
VI. Домашнє завдання
с.63 №408, №409